Mikä kuuluu yleissivistykseen? Peukutusketju.
Millaisten asioiden tietäminen tai ymmärtäminen sinun mielestäsi kuuluu yleissivistykseen?
Määritellään yleissivistys tässä vaikka asioiksi, joiden voi olettaa tavallisen aikuisen suomalaisen tietävän. Tai sitten vaikka näin kun wikipedia sen ilmaisee:
"Yleissivistyksellä (saks. Allgemeinbildung) tarkoitetaan pohjasivistystä, joka muodostuu kasvatuksen antamista ja koulussa opituista tiedoista, taidoista ja hyvistä tavoista. Yleissivistyksellä on tarkoitettu sitä tieto- ja taitomäärää, joka kansalaisten olisi hallittava voidakseen toimia ja vaikuttaa yhteiskunnassa. Käytännössä tällä ei tarkoiteta mitään tiettyä oppimäärää vaan ideaalia, jota kohti olisi pyrittävä. "
Voidaan ajatella myös sitä kautta, että yleissivistykseen kuuluu asiat, joiden voi olettaa olevan "kaikkien" tiedossa ja yllätys on jos joku kanssa aikuinen ei niitä tiedä.
Esitä siis jokin asia ja sitten muut peukuttavat ylös jos asia heidän mielestään kuuluu yleissivistykseen ja alas jos sen tietäminen ei siihen kuulu.
Kommentit (319)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuuluu tietää kuka oli Hitler ja mitä silloin tapahtui. Se on sellainen asia, joka tulee tietää niin kauan, kun maapallo on olemassa, myös tulevien sukupolvien. Oli niin järkyttävä ja käänteentekevä asia maailman historiassa.
Kuten joku jo mainitsikin niin tulee osata nimetä tunnettuja suomalaisia taitelijoita, kirjailijoita ja säveltäjiä. Ovat niin iso osa Suomen historiaa, että sen takia on nimiä, jotka yksinkertaisesti kuuluvat yleissivistykseen, vaikka ei aiheista muuten niin välittäisikään.Entä Stalin? Oli vielä suurempi saatana, joka tapatti vielä enemmän ihmisiä.
Tuo H. on mitä ihmisten halutaan ajattelevan, kun puhutaan absoluuttisesta pahuudesta. Oikeasti on paljon enemmän ihmisiä tapattaneita henkilöitä pilvin pimein. Niitä on nyky aikanakin olemassa.
Ei vaan kiinnosta. Historia on kirjoitettu tietyllä tavalla, ja tyhmät nielevät kaiken kuin tissivauva äidin maidon.
Harva oikeasti edes tietää kuka on Pol Pot tai Maotse tung? Stalin ja Lenin ovat kivoja setiä?
Ja vielä harvempi tajuaa että che quevara oli ideologisista syistä ihmisiä murhaava vallantavoittelija eikä mikään sankari.
Niinpä!
Ja vielä harvempi tulee ajatelleeksi että suurinosa mielikuvitus sankareistamme on ihan hirveitä ihmisiä.
James Bond on murhaajapsykopaatti. Uuno Turhapuro on ihan hirveä vaimoaan alistava narsisti.
Aku Ankka on täysin sekaisin ja vihanhallinta ongelmainen, puhumattakaan Roopen käsittämättömästä mielenvikaisuudesta.
James Bond on jo parhaat päivänsä nähnyt, samoin hänen psyykkinen tilansa on kriittinen, sen tietää jokainen yleissivistynyt.
Vielä pahempi on Jack Reacher, eli Tom Cruisen versio.
Aku Ankka alkaa häivetä, Roope Setä -lehtikin juuri lakkautettiin.
Sen sijaan spider man ei vielä kärsi syyllisyyden tuskista koska hän aina ilmestyy viime tingassa ja pelastaa vihollisensa varmalta kuolemalta, kunnes vihollinen raivoissaan katkaisee viimeisen elämän langan ja syöksyy kuolemaan.
Vierailija kirjoitti:
Osata nimetä ja sijoittaa Kartalle oikein Suomen läänit, suurimmat kaupungit, suurimmat järvet, ympäröivät meret.
Suomen läänit lakkautettiin vuoden 2010 alussa.
Että vessasta saa paskan hajun pois jos sytyttää tulitikun.
Lukion oppimäärä antaa hyvän yleissivistyksen. Lisäksi hyvän yleissivistyksen omaava ihminen tyypillisesti lukee paljon ja monipuolisesti.
Tietää, mikä on dialogi ja osaa käydä sellaista rauhallisesti.
Tietää tärkeimmät liikennesäännöt ja tunnistaa yleisimmät liikennemerkit, olipa autoa ja ajokorttia tai ei.
Se, että tietää väriympyrän ja tajuaa miten kolmesta perusväristä sekoitetaan välivärit.
Vierailija kirjoitti:
Että vessasta saa paskan hajun pois jos sytyttää tulitikun.
😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että pystyy päässään laskemaan vaikka 25% alennuksen tuotteesta.
Mulla on huono matikkapää ja varsinkin prosenttilaskut ovat vaikeita. Olenko nyt sivistymätön moukka? :D
Kannattaa ajatella simppelisti. 25 % on yksi neljäsosa. Mulla myös on huono matikkapää, pärjäsin koulussa hyvin, mutta aloin tajuta prosenttilaskua vasta työelämässä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotirauhan kunnioittaminen, että kun asukas pyytää poistumaan on poistuttava.
...taas tuntuu siltä että elän kuplassa. En ole koskaan joutunut pyytämään ketään poistumaan kotoani, kotirauhan nimissä enkä muutenkaan.
Ole onnellinen. Minä olen joutunut tekemään noin voimakeinoin niin miehille kuin naisillekin. Monesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osata nimetä 3 suom. säveltäjää, 5 merkittävää edesmennyttä kirjailijaa, väh 4 merkittävää nykykirjailijaa, kuvata Agricolan ja Lönnrotin työ suomen kielessä lyhyesti.
Osata kertoa jotain Kalevalasta, Aleksis Kivestä, Väinö Linnasta, Maria Jotunista ja Mika Waltarista.
Kertoa suomen, ruotsin ja saamen asemasta yhteiskunnassa nyt.
Hirveästi sinua näyttää kiinnostavan kirjallisuus, ja vaikuttaa että tahtoisit rajata YLEISsivistyksen vain omaan spesifiin erikoisalaasi (äidinkielenopettaja)
Ethän unohda muuta maailmaa ja muita ihan yhtä tärkeitä aloja kuin omasi?
Ruotsin maikan mielestä mikään ei ole niin tärkeää kuin ruotsi.
Matematiikan ope ei tiedä paremmasta kuin numerot ja laskeminen.
Liikunnan opettaja luulee että ihminen suurinpiirtein kuolee, jos ei opi rakastamaan liikuntaa.
Älähän keuhkoa.
En itse asiassa ole suomenopettaja.
Tässä oli vain kooste ajatuksistani kieleen ja kirjallisuuteen liittyvästä yleissivistyksestä.
Muiden alojen ehdotukseni ovat eri kommenteissa.
Eli en ole niin rajoittunut kuin pelkäät, joskin tiedostan, että minä, sinä, ja kaikki ihmiset ovat omalla tavallaan pakostakin rajoittuneita. Maailman tietomäärä on niin käsittämätön, että yksilön asiantuntevuuden ala kapenee väistämättä.
Renessanssi-ihmisiä ei enää ole.
Okei?
Tietää, mitä tarkoittaa hiilijalanjälki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osata nimetä 3 suom. säveltäjää, 5 merkittävää edesmennyttä kirjailijaa, väh 4 merkittävää nykykirjailijaa, kuvata Agricolan ja Lönnrotin työ suomen kielessä lyhyesti.
Osata kertoa jotain Kalevalasta, Aleksis Kivestä, Väinö Linnasta, Maria Jotunista ja Mika Waltarista.
Hirveästi sinua näyttää kiinnostavan kirjallisuus, ja vaikuttaa että tahtoisit rajata YLEISsivistyksen vain omaan spesifiin erikoisalaasi (äidinkielenopettaja)
Liikunnan opettaja luulee että ihminen suurinpiirtein kuolee, jos ei opi rakastamaan liikuntaa.
Älähän keuhkoa.
Tässä oli vain kooste ajatuksistani kieleen ja kirjallisuuteen liittyvästä yleissivistyksestä.
Eli en ole niin rajoittunut kuin pelkäät, joskin tiedostan, että minä, sinä, ja kaikki ihmiset ovat omalla tavallaan pakostakin rajoittuneita. Maailman tietomäärä on niin käsittämätön, että yksilön asiantuntevuuden ala kapenee väistämättä.
Renessanssi-ihmisiä ei enää ole.Okei?
En ole keuhkonnut. Olen ollut koko päivän todella rauhallinen ja hyvällä tuulella.
Mistä johtuu tuo ihmisten tapa syyttää ja keksiä imaginäärisiä tunnetiloja toisen kirjoittajan ylläoleviksi?
Olen aika tylsistynyt jo noihin "älä raivoa!!" "mitä sää riehut!" "rauhoittusit!" "oletko mt-tapaus" argumentteihin, joita ilmaantuu ihan selvinpäin kirjoittamiini normaaleihin viesteihin vastauksiksi.
Tosi laiskaa ad hominemia.
Kaikki ala-asteella opetettu plus jokaisesta aihealueesta muutama tai edes pari tärkeintä/geneerisintä tietoa.
Taide/kulttuuri, historia, biologia, maantieto, yhteiskunta/politiikka, terveystieto, kielet, fysiikka, kemia, matematiikka, uskonnot/maailmankatsomukset, filosofia, psykologia/sosiologia...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älähän keuhkoa.
Renessanssi-ihmisiä ei enää ole.Okei?
En ole keuhkonnut. Olen ollut koko päivän todella rauhallinen ja hyvällä tuulella.
Mistä johtuu tuo ihmisten tapa syyttää ja keksiä imaginäärisiä tunnetiloja toisen kirjoittajan ylläoleviksi?
Olen aika tylsistynyt jo noihin "älä raivoa!!" "mitä sää riehut!" "rauhoittusit!" "oletko mt-tapaus" argumentteihin, joita ilmaantuu ihan selvinpäin kirjoittamiini normaaleihin viesteihin vastauksiksi.
Jos saat useinkin kirjoituksiisi kommentteja, joissa kehotetaan rauhoittumaan, kannattaa ehkä miettiä omaa esitystapaa.
Piikittely, nälvintä ja asiaton virheiden hakeminen ovat passiivis-aggressiivisuutta, jota harjoittavat ihmiset luulevat itse olevansa vitsikkäitä ja hauskoja. He hämmästelevät, kun muut eivät ole samaa mieltä, ja ovat entistä varmempia omasta paremmuudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Näkisitpä ystäväni, joka kehuu, että hiilijalanjälkensä on ainakin Texasin kokoinen. Hakisin poppareita.
Vierailija kirjoitti:
Mutta koetapa selvittää sen laskentaperusteet. Se on erittäin vaikeaa, mutta kun ne selvittää niin huomaa myös ettei hiilijalanjäljellä ole juuri mitään tekemistä todellisten päästöjen kanssa eikä se kerro oikeastaan mitään aiheuttamastamme luonnon kuormituksesta. Esimerkiksi ydinsähkön käyttö kasvattaa laskennallista hiilijalanjälkeä, vaikka todellisuudessa ydinsähkön käyttö vaikkapa kivihiilen sijaan tietysti pienentää päästöjä.
"Hiilijalanjälki" on oikeastaan vain kätevä propagandatermi. Mutta sen tietäminen ei kuulu yleissivistykseen vaan vaatii perehtyneisyyttä ja asiantuntemusta.
Näit ne kaikki kuolleetkin, etkä pelkästään elossa olleita.
Sitä paitsi hatusta vetävät ne vasta yleissivistyneitä taikureita ovatkin!