Mikä kuuluu yleissivistykseen? Peukutusketju.
Millaisten asioiden tietäminen tai ymmärtäminen sinun mielestäsi kuuluu yleissivistykseen?
Määritellään yleissivistys tässä vaikka asioiksi, joiden voi olettaa tavallisen aikuisen suomalaisen tietävän. Tai sitten vaikka näin kun wikipedia sen ilmaisee:
"Yleissivistyksellä (saks. Allgemeinbildung) tarkoitetaan pohjasivistystä, joka muodostuu kasvatuksen antamista ja koulussa opituista tiedoista, taidoista ja hyvistä tavoista. Yleissivistyksellä on tarkoitettu sitä tieto- ja taitomäärää, joka kansalaisten olisi hallittava voidakseen toimia ja vaikuttaa yhteiskunnassa. Käytännössä tällä ei tarkoiteta mitään tiettyä oppimäärää vaan ideaalia, jota kohti olisi pyrittävä. "
Voidaan ajatella myös sitä kautta, että yleissivistykseen kuuluu asiat, joiden voi olettaa olevan "kaikkien" tiedossa ja yllätys on jos joku kanssa aikuinen ei niitä tiedä.
Esitä siis jokin asia ja sitten muut peukuttavat ylös jos asia heidän mielestään kuuluu yleissivistykseen ja alas jos sen tietäminen ei siihen kuulu.
Kommentit (319)
Vierailija kirjoitti:
Miten vaalit toimii Suomessa sekä millä systeemillä esim. eduskuntavaalien ehdokkaat pääsevät tai eivät pääse kansanedustajaksi.
Ihanko oikeasti? Minä en täysin ymmärrä sitä systeemiä, voin rehellisesti tunnustaa.
Siis tämä https://fi.wikipedia.org/wiki/D%E2%80%99Hondtin_menetelm%C3%A4
Kuinka moni on edes kuullut Dhontista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten vaalit toimii Suomessa sekä millä systeemillä esim. eduskuntavaalien ehdokkaat pääsevät tai eivät pääse kansanedustajaksi.
Niin ainakin olisi hyvä käsittää suhteellinen vaalitapa. Joskus on hirvittänyt kun muuten erittäin skarppi ihminen kehuu sillä että ei äänestä puoluetta vaan henkilöä.
On olemassa sellainen asia kuin puoluekuri. Osa käsittää sen ja osa ei.
Itse olen joskus funtisinut, että ihan hyvin voisi äänestää inhokki puolueensa mustaalammasta ihan sabotointi mielessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osata nimetä 3 suom. säveltäjää, 5 merkittävää edesmennyttä kirjailijaa, väh 4 merkittävää nykykirjailijaa, kuvata Agricolan ja Lönnrotin työ suomen kielessä lyhyesti.
Osata kertoa jotain Kalevalasta, Aleksis Kivestä, Väinö Linnasta, Maria Jotunista ja Mika Waltarista.
Kertoa suomen, ruotsin ja saamen asemasta yhteiskunnassa nyt.
Hirveästi sinua näyttää kiinnostavan kirjallisuus, ja vaikuttaa että tahtoisit rajata YLEISsivistyksen vain omaan spesifiin erikoisalaasi (äidinkielenopettaja)
Ethän unohda muuta maailmaa ja muita ihan yhtä tärkeitä aloja kuin omasi?
Ruotsin maikan mielestä mikään ei ole niin tärkeää kuin ruotsi.
Matematiikan ope ei tiedä paremmasta kuin numerot ja laskeminen.
Liikunnan opettaja luulee että ihminen suurinpiirtein kuolee, jos ei opi rakastamaan liikuntaa.
Älähän keuhkoa.
En itse asiassa ole suomenopettaja.
Tässä oli vain kooste ajatuksistani kieleen ja kirjallisuuteen liittyvästä yleissivistyksestä.
Muiden alojen ehdotukseni ovat eri kommenteissa.
Eli en ole niin rajoittunut kuin pelkäät, joskin tiedostan, että minä, sinä, ja kaikki ihmiset ovat omalla tavallaan pakostakin rajoittuneita. Maailman tietomäärä on niin käsittämätön, että yksilön asiantuntevuuden ala kapenee väistämättä.
Renessanssi-ihmisiä ei enää ole.Okei?
En ole keuhkonnut. Olen ollut koko päivän todella rauhallinen ja hyvällä tuulella.
Mistä johtuu tuo ihmisten tapa syyttää ja keksiä imaginäärisiä tunnetiloja toisen kirjoittajan ylläoleviksi?
Olen aika tylsistynyt jo noihin "älä raivoa!!" "mitä sää riehut!" "rauhoittusit!" "oletko mt-tapaus" argumentteihin, joita ilmaantuu ihan selvinpäin kirjoittamiini normaaleihin viesteihin vastauksiksi.
Tosi laiskaa ad hominemia.
Yleissivistykseen kuuluu, että ymmärtää näiden väittelijöiden argumenteista sekä renesanssi-ihmisen, että termin ad hominem merkityksen.
Minun mielestäni renessanssi-ihmisiä on edelleenkin olemassa, ja on täysin naurettavaa väittää toista.
Se että nykyaikana suositaan yksioikoisia kapeansegmentin ihmisiä, ei tarkoita sitä etteikö yleisneroja muka olisi enää olemassa.
Tunnen montakin tapausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleissivistykseen kuuluu olla pilkkaamatta ketään ihonvärin, uskonnon, ulkonäön, pituuden, painon, koulutustaustan, ammatin tms. vuoksi. Yleissivistynyt osaa käyttäytyä hyvin ja ystävällisesti muita ihmisiä kohtaan ja jos joutuu antamaan negatiivista palautetta jollekin, osaa tehdä sen kiihtymättä ja asiallisesti.
Itse asiassa ei kuulu. Nuo asiat kuuluvat normaaleihin järkevän ihmisen itsestään selviin käytöstapoihin.
Yleissivistys on ihan eri asia.
Taas te sotkette poloiset näitä asioita. Yleissivistykseen ei kuulu pyllyn pyyhinnän jälkeen käsien pesu tai kiitoksen lausuminen kun saat mummoltasi setelin.
Sen sijaan sellaiset asiat, kuin yleisimmät metsiemme puut, eläimet tai kuka on presidenttimme kuuluvat yleissivistykseen.
Snackar du?
Yleissivistykseen kyllä kuuluu tietoja, taitoja ja tapoja, joita tarvitaan yhteiskunnassa toimimiseen. Ks. ketjun aloitus tai googlaa "yleissivistys".
Eli kiittäminen, kun saa mummolta setelin, kuuluu yleissivistyksen piiriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleissivistykseen kuuluu olla pilkkaamatta ketään ihonvärin, uskonnon, ulkonäön, pituuden, painon, koulutustaustan, ammatin tms. vuoksi. Yleissivistynyt osaa käyttäytyä hyvin ja ystävällisesti muita ihmisiä kohtaan ja jos joutuu antamaan negatiivista palautetta jollekin, osaa tehdä sen kiihtymättä ja asiallisesti.
Itse asiassa ei kuulu. Nuo asiat kuuluvat normaaleihin järkevän ihmisen itsestään selviin käytöstapoihin.
Taas te sotkette poloiset näitä asioita. Yleissivistykseen ei kuulu pyllyn pyyhinnän jälkeen käsien pesu tai kiitoksen lausuminen kun saat mummoltasi setelin.
Sen sijaan sellaiset asiat, kuin yleisimmät metsiemme puut, eläimet tai kuka on presidenttimme kuuluvat yleissivistykseen.
Snackar du?
Yleissivistykseen kyllä kuuluu tietoja, taitoja ja tapoja, joita tarvitaan yhteiskunnassa toimimiseen. Ks. ketjun aloitus tai googlaa "yleissivistys".
Huomaatko, että provosoit jälleen kielenkäytölläsi? Nimität toisten mielipiteitä "naurettaviksi" ja muita ihmisiä "rassukoiksi", vaikka olet itse väärässä. Niin että älä ihmettele, jos joku jälleen kehottaa sinua rauhoittumaan.
Vieraskieliset lauseet tekstiesi lopussa eivät anna sinusta sivistynyttä vaikutelmaa, jos niin kuvittelet. Yritä mieluummin pidättäytyä nimittelemästä muita keskustelijoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Snackar du?
Okei! Googletin. https://fi.wikipedia.org/wiki/Yleissivistys
Asia selvä. Yleissivistykseen siis kuuluu käytöstavat. Selvä!
Minusta on kuitenkin vähän hölmöä alkaa tähän peukutusketjuun luettelemaan käytöstapoja, koska ne varmasti on aika selviä?
Sen sijaan on epäselvempää ja kiistanalaisempaa mitkä tiedot ja kuriositeetit, kuuluvat yleistiedon piiriin.
Osa ei ole lukiossakaan törmännyt Florence Nightingale nimeen, mutta joidenkin mielestä ei voi olla yleissivistynyt jos ei ole kuullut hänestä.
Harva nyt alkaa vastaan väittämään jostain käytöstavoista, että kuuluuko ne sivistykseen vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Snackar du?
Eli kiittäminen, kun saa mummolta setelin, kuuluu yleissivistyksen piiriin.Huomaatko, että provosoit jälleen kielenkäytölläsi? Nimität toisten mielipiteitä "naurettaviksi" ja muita ihmisiä "rassukoiksi", vaikka olet itse väärässä. Niin että älä ihmettele, jos joku jälleen kehottaa sinua rauhoittumaan.
Vieraskieliset lauseet tekstiesi lopussa eivät anna sinusta sivistynyttä vaikutelmaa, jos niin kuvittelet. Yritä mieluummin pidättäytyä nimittelemästä muita keskustelijoita.
Okei! Olen samaa mieltä että "poloinen" voi olla provosoiva termi. Se ei kuitenkaan implikoi (sori tämä sana valinta) sitä että olisin raivoissani ja keuhkoaisin.
Sen sijaan jos ystävällisesti viitsisit scrollata (sori sori taas mussukkaiseni) viestiketjua siihen saakka, kunnes löydät sen viestin josta syytit minua "keuhkoamisesta", niin väitänpä vaan ettei siinä ollut mitään pilkkaamista, vaan viesti oli asiallinen.
Ymmärrän jos piruileviin viesteihin tulee "älä riehu", mutten todellakaan ymmärrä miksi niitä tulee neutraaleihin viesteihin.
Minä kirjoitan molempia; sekä provosoivia, neutraaleja ja joskus jopa empaattisen kannustavia viestejä.
Kirjoitan aika paljon palstalle.
Ymmärräthän sinä nyt mitä tarkoitan? Rautalankaa: Asiallisen neutraaleihin viesteihin tulee siis noita raivoamis syytöksiä? Bonjaatko? Käsitätkö? Ymmärrätkö? Snaijaatko? Tajuatko?
Joo ja en väitä että tämä viesti on "neutraali" sävyltään. Mutta väitän etten ole kiihkoissani ja raivoissani kun tätä kirjoitan. Tympääntynyt ehkä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Snackar du?
Eli kiittäminen, kun saa mummolta setelin, kuuluu yleissivistyksen piiriin.Huomaatko, että provosoit jälleen kielenkäytölläsi? Nimität toisten mielipiteitä "naurettaviksi" ja muita ihmisiä "rassukoiksi", vaikka olet itse väärässä. Niin että älä ihmettele, jos joku jälleen kehottaa sinua rauhoittumaan.
Poloinen muuttuikin rassukaksi. On muuten aika herkkää siitäkin loukkaantua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanko oikeasti? Minä en täysin ymmärrä sitä systeemiä, voin rehellisesti tunnustaa.
"Dhontista" en tiedä, mutta D’Hondtin menetelmä on tuttu ainakin kaikille peruskoulun käyneille, jotka olivat hereillä yhteiskuntaopin tunnilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Dhontista" en tiedä, mutta D’Hondtin menetelmä on tuttu ainakin kaikille peruskoulun käyneille, jotka olivat hereillä yhteiskuntaopin tunnilla.
Kukaan ei muista kaikkea peruskoulussa käytyä asiaa. Ja peruskouluissa ei jokaisessa käydä edes samoja asioita läpi. Kaikissa kouluissa ei ole käyty läpi dee hontin menetelmää.
Väitän edelleen ettei monikaan ihan yleisesti fiksuna pidetty ihminen osaa heti sanoa mikä on D`Hondtin menetelmä, vaikka olisivat kirjoittaneet lukiostakin laudatureita ja eximioita.
Yleinen sivistys on sekä tietoa että taitoja. Pitää osata käyttäytyä eri joukoissa eri tavalla, tavat ovat erilaisia eri tilanteessa, samoin kieli.
Yleissivistys on tietoa ja taitoja ymmärtää nykyistä maailmaa, sekä taitoja selvitä siellä hengissä.
Tietää edes perusasiat biologiasta (kun kasvi yhteyttää niin mitä se tekee ja miksi, perusasiat lisääntymisbiologiasta ja perinnöllisyydesta, mistä ilmastonmuutoksessa on kyse, miten kierrätetään ja miksi se on tärkeää, miten ihmiskeho toimii eli esim. ruuansulatus ja elinten päätehtävät)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että pystyy päässään laskemaan vaikka 25% alennuksen tuotteesta.
Mulla on huono matikkapää ja varsinkin prosenttilaskut ovat vaikeita. Olenko nyt sivistymätön moukka? :D
Olet, jollet tiedä, että 25 % tarkoittaa samaa kuin yksi neljäsosa. Ja on sekin aika paha, jos et osaa jonkin tuotteen hinnasta arvioida, kuinka paljon yksi neljäsosa suunnilleen on (ei tarvitse ihan tarkkaan pystyä sanomaan), mutta siinä ei minusta ole kysymys niinkään tiedollisesta sivistyksestä vaan hahmottamisesta.
Ihmisen kuuluu tietää miten ruoka tulee pöytään. Tietää eläimen/viljan elinkaari.
Ettei sitten itketä aaveellä kun kouluikäinen lapsi on nähnyt kalan perkaamisen.
Luku- ja kirjoitustaidon, joiden kerrotaan olevan jo laskussa kouluikäisten keskuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Osata selittää lapselle tavallisia luonnonilmiöitä, kuten maanjäristykset tai vaikkapa revontulien tai sateenkaaren muodostuminen.
Veikkaan, ettei näistä kovin moni av-mamma selviäisi. Fysiikkaa yritin joskus opiskella yliopistossa, mutta se oli ihan älyttömän vaikeaa, enkä vieläkään ymmärrä sateenkaaren muodostumista. Ehkä fysiikan opinnot olisivat normaalille mammalle ihan a peace of cake?
Pitäisin tärkeämpänä jonkinmoista näppituntumaa maantieteeseen sekä ihmiskunnan historiaan. Että osaa aikajanalle suunnilleen sijoittaa tärkeimpiä tapahtumia ja on jokin käsitys siitä, miten ihmiset ovat kulloinkin eläneet.
Yleissivistykseen kuuluu tietää, että 20000 vuotta sitten koko Suomen nykyinen alue oli paksun jään peitossa, eikä täällä kasvanut mitään. Ja että kun se jää vetäytyi, suuri osa alta paljastuneesta alueesta oli veden peittämää. Ja että ensimmäiset ihmiset, jotka tänne sen jälkeen saapuivat, eivät olleet suomalaisia. Ja että saamelaisia on asunut myös Etelä-Suomessa.
Pitää tietää kuinka kuvaputkitelevisio toimii. Tällä en tarkoita sitä, että mitä nappia pitää painaa, vaan ihan sitä toiminta mekanismia, miten se kuva voi sieltä studiosta sinne teidän mammojen olohuoneisiin ilmaantua piuhoja pitkin.
Pitää todellakin ymmärtää miten se yhteyttäminen toimii, eikä vaan osata nimetä sen ala-asteen bilsan kirjan kuvasta pänttäämiänsä termejä happi, valo, sokeri hiilidioksidi ja oikein nuolilla höystettynä, että tuolta auringosta tulee se valo jne.
Pitää osata Kalevalan, Seitsemän kiveksen ja Tuntemattoman juoni referoida.
Pitää osata kaikki presidentit laittaa vuosilukuineen järjestykseen, koska jos ei niitä vuosilukuja muista, niin ei halooo haloo haloo ole ollut peruskoulussa hereillä.
Pitäisi osata tunnistaa edes joskus jotain sarkasmia etenkin palstalla.
Tämä on ihan totta. Päästöjen/saastuttamisen/kuormittamisen/luonnontuhoamisen laskeminen ei ole ihan niin simppeliä ja yksioikoista hommaa, koska on niin paljon muuttujia. Ihan yhtä mahdotonta homma kuin sään ennustaminen.
Ydinsähkö halutaan demonisoida taloudellisista syistä. Sellainen valehtelu on mielestäni rikollista hommaa. Luonnon kannalta paras vaihtoehto se on, sanoin viherfasistit mitä tahansa.