Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä kuuluu yleissivistykseen? Peukutusketju.

Vierailija
24.10.2017 |

Millaisten asioiden tietäminen tai ymmärtäminen sinun mielestäsi kuuluu yleissivistykseen?

Määritellään yleissivistys tässä vaikka asioiksi, joiden voi olettaa tavallisen aikuisen suomalaisen tietävän. Tai sitten vaikka näin kun wikipedia sen ilmaisee:

"Yleissivistyksellä (saks. Allgemeinbildung) tarkoitetaan pohjasivistystä, joka muodostuu kasvatuksen antamista ja koulussa opituista tiedoista, taidoista ja hyvistä tavoista. Yleissivistyksellä on tarkoitettu sitä tieto- ja taitomäärää, joka kansalaisten olisi hallittava voidakseen toimia ja vaikuttaa yhteiskunnassa. Käytännössä tällä ei tarkoiteta mitään tiettyä oppimäärää vaan ideaalia, jota kohti olisi pyrittävä. "

Voidaan ajatella myös sitä kautta, että yleissivistykseen kuuluu asiat, joiden voi olettaa olevan "kaikkien" tiedossa ja yllätys on jos joku kanssa aikuinen ei niitä tiedä.

Esitä siis jokin asia ja sitten muut peukuttavat ylös jos asia heidän mielestään kuuluu yleissivistykseen ja alas jos sen tietäminen ei siihen kuulu.

Kommentit (319)

Vierailija
201/319 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansallissosialismi on äärioikeistoa. Ei vasemmistoa. Kansallissosialistit ovat natseja.

Vierailija
202/319 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että pystyy päässään laskemaan vaikka 25% alennuksen tuotteesta.

Mulla on huono matikkapää ja varsinkin prosenttilaskut ovat vaikeita. Olenko nyt sivistymätön moukka? :D

Jos et osaa erottaa 25%:a eli neljäsosaa annetusta lukemasta (edes suunnilleen), olet pulassa, aika monessakin tilanteessa.

Moukasta en tiedä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/319 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaa nimetä hallituspuolueet ja näiden puheenjohtajat.

Vierailija
204/319 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten vaalit toimii Suomessa sekä millä systeemillä esim. eduskuntavaalien ehdokkaat pääsevät tai eivät pääse kansanedustajaksi.

Vierailija
205/319 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomen historian suuret käänteet.

Tämä kuuluu yleissivistykseen mielestäni ainoastaan silloin jos henkilö on suomalainen ja Suomessa asunut ja koulunsa käynyt. Suurin osa maailman ihmisistä ei ole.

Eiköhän tässä lähinnä puhutakin suomalaisista jutuista? Ei kai arfikkalaisten tietenkään kuvitellakaan tietävän Suomen historiaa? Ja taas vastaavasti suomalainen ei voi tietää asioita, jotka kuuluvat yleissivistykseen jossain savannilla. 

Vierailija
206/319 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osata nimetä 3 suom. säveltäjää, 5 merkittävää edesmennyttä kirjailijaa, väh 4 merkittävää nykykirjailijaa, kuvata Agricolan ja Lönnrotin työ suomen kielessä lyhyesti.

Osata kertoa jotain Kalevalasta, Aleksis Kivestä, Väinö Linnasta, Maria Jotunista ja Mika Waltarista.

Kertoa suomen, ruotsin ja saamen asemasta yhteiskunnassa nyt.

Hirveästi sinua näyttää kiinnostavan kirjallisuus, ja vaikuttaa että tahtoisit rajata YLEISsivistyksen vain omaan spesifiin erikoisalaasi (äidinkielenopettaja)

Ethän unohda muuta maailmaa ja muita ihan yhtä tärkeitä aloja kuin omasi?

Ruotsin maikan mielestä mikään ei ole niin tärkeää kuin ruotsi.

Matematiikan ope ei tiedä paremmasta kuin numerot ja laskeminen.

Liikunnan opettaja luulee että ihminen suurinpiirtein kuolee, jos ei opi rakastamaan liikuntaa.

Älähän keuhkoa.

En itse asiassa ole suomenopettaja.

Tässä oli vain kooste ajatuksistani kieleen ja kirjallisuuteen liittyvästä yleissivistyksestä.

Muiden alojen ehdotukseni ovat eri kommenteissa.

Eli en ole niin rajoittunut kuin pelkäät, joskin tiedostan, että minä, sinä, ja kaikki ihmiset ovat omalla tavallaan pakostakin rajoittuneita. Maailman tietomäärä on niin käsittämätön, että yksilön asiantuntevuuden ala kapenee väistämättä.

Renessanssi-ihmisiä ei enää ole.

Okei?

En ole keuhkonnut. Olen ollut koko päivän todella rauhallinen ja hyvällä tuulella.

Mistä johtuu tuo ihmisten tapa syyttää ja keksiä imaginäärisiä tunnetiloja toisen kirjoittajan ylläoleviksi?

Olen aika tylsistynyt jo noihin "älä raivoa!!" "mitä sää riehut!" "rauhoittusit!" "oletko mt-tapaus" argumentteihin, joita ilmaantuu ihan selvinpäin kirjoittamiini normaaleihin viesteihin vastauksiksi.

Tosi laiskaa ad hominemia.

Yleissivistykseen kuuluu, että ymmärtää näiden väittelijöiden argumenteista sekä renesanssi-ihmisen, että termin ad hominem merkityksen.

Vierailija
207/319 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten vaalit toimii Suomessa sekä millä systeemillä esim. eduskuntavaalien ehdokkaat pääsevät tai eivät pääse kansanedustajaksi.

Niin ainakin olisi hyvä käsittää suhteellinen vaalitapa. Joskus on hirvittänyt kun muuten erittäin skarppi ihminen kehuu sillä että ei äänestä puoluetta vaan henkilöä.

Vierailija
208/319 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Viruksen ja bakteerin keskeisimmät eroavaisuudet

- Aurinkokuntamme planeettojen nimet ja niiden järjestys auringosta poispäin

- Ymmärtää evoluutioteorian eli/ja uskoo siihen

- Voiko rauta kiehua

- Polttomoottorin toimintaperiaate

Vierailija
209/319 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja aloitan nyt vaikkapa kysymällä kuuluuko yleissivistykseen osata nimetä kolme filosofia.

Ddostojetski, Nykänen, Halla-aho

Vierailija
210/319 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- Viruksen ja bakteerin keskeisimmät eroavaisuudet

- Aurinkokuntamme planeettojen nimet ja niiden järjestys auringosta poispäin

- Ymmärtää evoluutioteorian eli/ja uskoo siihen

- Voiko rauta kiehua

- Polttomoottorin toimintaperiaate

Mihin sitä bensaa autossa tarvitaan jos moottoria kontrolloidaan kaasulla?

Vierailija
211/319 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osata luetella Suomen presidentit. Osata vastata, jos joku kysyy: "kuinka mones presidentti oli..." tai "kuinka monennes oli..."

Vierailija
212/319 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sivistynyt ihminen ei lue av-palstaa.

Miksi ei voisi lukea? Keskustelupalstoilla näkyy yleinen mielipideilmasto.

Tulevaisuudessa näitä tullaan yhä enemmän käyttämään aineistona esim kulttuurihistorian ja sosiologian tutkimuksessa.

Vierailija
213/319 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleissivistykseen kuuluu olla pilkkaamatta ketään ihonvärin, uskonnon, ulkonäön, pituuden, painon, koulutustaustan, ammatin tms. vuoksi. Yleissivistynyt osaa käyttäytyä hyvin ja ystävällisesti muita ihmisiä kohtaan ja jos joutuu antamaan negatiivista palautetta jollekin, osaa tehdä sen kiihtymättä ja asiallisesti.

Vierailija
214/319 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukion oppimäärän läpäiseminen kunnialla. Lukiohan on nimenomaan yleissivistävä oppilaitos.

Vierailija
215/319 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sivistynyt, tai edes järkevä, ihminen ei hauku toisia ihmisiä vain koska ei pidä heistä. Kaikki ei voi olla parhaita kavereita, eikä kaikilla löydy "yhteistä säveltä", varsinkin työpaikalla täytyisi ymmärtää että käyttäydytään asiallisesti muita kohtaan, järkevän ihmisen luulisi ymmärtävän että on erilaisia ihmisiä ja se ei ole syy haukkua heitä selän takana.

Kaikkien kyllä täytyy ymmärtää jonkun porukan pieru/alapäähuumoria ja muuta vastaavaa, kun "huumoria täytyy olla", mutta itse se porukka arvostelee kaikkien muiden jokaisen sanan ja teon, ja haukkuu hölmöksi.

Ei näin, ja ketään ei pidä haukkua ja arvostella vain koska ei pidä henkilöstä.

Ihan totta kirjoitit, mutta ei liity YLEISsivistykseen ollenkaan.

No joo, oot kyllä oikeassa.

Mut tuollaiselta ihmiseltä tuskin löytynee suurempaa yleissivistystkään jos ihan perus käytöstavat on hukassa.

Tuli jostain syystä Jouko Turkka mieleen. Muistaakseni haukkui kaikki niin edessä kuin takanakin (tyhmiksi tietenkin), huumorinsa ja taiteensa ym oli pääsääntöisesti vähintään vaivaannuttavaa seurattavaa... Ihan sikamaisena tyyppinähän sitä pidettiin, mutta äijän yleissivistystä ei varmaan kiistänyt kukaan.

Vierailija
216/319 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietää mitä divetymonoksidi on.

Divetymonoksidi on hydroksyylihappoa. Vaarallinen mutta hyvin yleinen aine, tappaa ihmisen hengitettynä muutamassa minuutissa. Juotunakin hengenvaarallista, jos nauttii päivittäisen ohjeannoksen esim. kymmenkertaisena. Aiheuttaa liikenneonnettomuuksia, korroosiota, lahoamista, homevaurioita.

Hydroksyylihappo on itse asiassa niin vaarallista että ehkä sen käyttö pitäisi kokonaan kieltää.

Jep! Itse koitan ainakin välttyä ulkotiloissa divetymonoksidi laskeumalta asianmukaisin suojavarustein. Meidän perheessämme etenkin kissa reagoi voimakkaasti joutuessaan kosketuksiin hydroksyylihapon kanssa (sietää pieniä määriä sisäisesti). Tässä linkki sivustolle, josta löytyy myös adressi aineen kieltämiseksi kokonaan http://www.dhmo.org/. Suosittelen, että muutkin allekirjoittaisivat.

Vierailija
217/319 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osata nimetä 3 suom. säveltäjää, 5 merkittävää edesmennyttä kirjailijaa, väh 4 merkittävää nykykirjailijaa, kuvata Agricolan ja Lönnrotin työ suomen kielessä lyhyesti.

Osata kertoa jotain Kalevalasta, Aleksis Kivestä, Väinö Linnasta, Maria Jotunista ja Mika Waltarista.

Kertoa suomen, ruotsin ja saamen asemasta yhteiskunnassa nyt.

Hirveästi sinua näyttää kiinnostavan kirjallisuus, ja vaikuttaa että tahtoisit rajata YLEISsivistyksen vain omaan spesifiin erikoisalaasi (äidinkielenopettaja)

Ethän unohda muuta maailmaa ja muita ihan yhtä tärkeitä aloja kuin omasi?

Ruotsin maikan mielestä mikään ei ole niin tärkeää kuin ruotsi.

Matematiikan ope ei tiedä paremmasta kuin numerot ja laskeminen.

Liikunnan opettaja luulee että ihminen suurinpiirtein kuolee, jos ei opi rakastamaan liikuntaa.

Älähän keuhkoa.

En itse asiassa ole suomenopettaja.

Tässä oli vain kooste ajatuksistani kieleen ja kirjallisuuteen liittyvästä yleissivistyksestä.

Muiden alojen ehdotukseni ovat eri kommenteissa.

Eli en ole niin rajoittunut kuin pelkäät, joskin tiedostan, että minä, sinä, ja kaikki ihmiset ovat omalla tavallaan pakostakin rajoittuneita. Maailman tietomäärä on niin käsittämätön, että yksilön asiantuntevuuden ala kapenee väistämättä.

Renessanssi-ihmisiä ei enää ole.

Okei?

En ole keuhkonnut. Olen ollut koko päivän todella rauhallinen ja hyvällä tuulella.

Mistä johtuu tuo ihmisten tapa syyttää ja keksiä imaginäärisiä tunnetiloja toisen kirjoittajan ylläoleviksi?

Olen aika tylsistynyt jo noihin "älä raivoa!!" "mitä sää riehut!" "rauhoittusit!" "oletko mt-tapaus" argumentteihin, joita ilmaantuu ihan selvinpäin kirjoittamiini normaaleihin viesteihin vastauksiksi.

Jos saat useinkin kirjoituksiisi kommentteja, joissa kehotetaan rauhoittumaan, kannattaa ehkä miettiä omaa esitystapaa.

Piikittely, nälvintä ja asiaton virheiden hakeminen ovat passiivis-aggressiivisuutta, jota harjoittavat ihmiset luulevat itse olevansa vitsikkäitä ja hauskoja. He hämmästelevät, kun muut eivät ole samaa mieltä, ja ovat entistä varmempia omasta paremmuudestaan.

Olen miettinyt totta kai. Otan huomioon tosin myös asialliset vastaukset ja seuraan peukutuksiakin.

Olen tullut siihen tulokseen, että nämä "älä keuhkoa" "älä raivoa" argumentit tulevat henkilöiltä jotka kuvittelevat muille ihmisille sen OMAN mielentilansa, täysin virheellisesti projisoiden.

Vierailija
218/319 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietää mitä divetymonoksidi on.

Divetymonoksidi on hydroksyylihappoa. Vaarallinen mutta hyvin yleinen aine, tappaa ihmisen hengitettynä muutamassa minuutissa. Juotunakin hengenvaarallista, jos nauttii päivittäisen ohjeannoksen esim. kymmenkertaisena. Aiheuttaa liikenneonnettomuuksia, korroosiota, lahoamista, homevaurioita.

Hydroksyylihappo on itse asiassa niin vaarallista että ehkä sen käyttö pitäisi kokonaan kieltää.

Jep! Itse koitan ainakin välttyä ulkotiloissa divetymonoksidi laskeumalta asianmukaisin suojavarustein. Meidän perheessämme etenkin kissa reagoi voimakkaasti joutuessaan kosketuksiin hydroksyylihapon kanssa (sietää pieniä määriä sisäisesti). Tässä linkki sivustolle, josta löytyy myös adressi aineen kieltämiseksi kokonaan http://www.dhmo.org/. Suosittelen, että muutkin allekirjoittaisivat.

Kissat on pidettävä tuosta aineesta, koska se tuottaa heille suunnatonta tuskaa ja kipua. Kun hydroksyylihappo imeytyy kissan turkkiin, se vääntää karvatuppia kivuliaasti. Siksi kissat välttelevät tuota myrkkyä.

Itse olen huomannut että etenkin talvisin divetymonoksidi on kaikkein petollisinta, monesti olen meinannut ihan oikeasti kuolla siihen.

Vierailija
219/319 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleissivistykseen kuuluu olla pilkkaamatta ketään ihonvärin, uskonnon, ulkonäön, pituuden, painon, koulutustaustan, ammatin tms. vuoksi. Yleissivistynyt osaa käyttäytyä hyvin ja ystävällisesti muita ihmisiä kohtaan ja jos joutuu antamaan negatiivista palautetta jollekin, osaa tehdä sen kiihtymättä ja asiallisesti.

Itse asiassa ei kuulu. Nuo asiat kuuluvat normaaleihin järkevän ihmisen itsestään selviin käytöstapoihin.

Yleissivistys on ihan eri asia.

Taas te sotkette poloiset näitä asioita. Yleissivistykseen ei kuulu pyllyn pyyhinnän jälkeen käsien pesu tai kiitoksen lausuminen kun saat mummoltasi setelin.

Sen sijaan sellaiset asiat, kuin yleisimmät metsiemme puut, eläimet tai kuka on presidenttimme kuuluvat yleissivistykseen.

Snackar du?

Vierailija
220/319 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osata luetella Suomen presidentit. Osata vastata, jos joku kysyy: "kuinka mones presidentti oli..." tai "kuinka monennes oli..."

Monennekselle ja Hannekselle pikkuveli, mikä nimeksi? Ehdotuksia?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kahdeksan