Mikä kuuluu yleissivistykseen? Peukutusketju.
Millaisten asioiden tietäminen tai ymmärtäminen sinun mielestäsi kuuluu yleissivistykseen?
Määritellään yleissivistys tässä vaikka asioiksi, joiden voi olettaa tavallisen aikuisen suomalaisen tietävän. Tai sitten vaikka näin kun wikipedia sen ilmaisee:
"Yleissivistyksellä (saks. Allgemeinbildung) tarkoitetaan pohjasivistystä, joka muodostuu kasvatuksen antamista ja koulussa opituista tiedoista, taidoista ja hyvistä tavoista. Yleissivistyksellä on tarkoitettu sitä tieto- ja taitomäärää, joka kansalaisten olisi hallittava voidakseen toimia ja vaikuttaa yhteiskunnassa. Käytännössä tällä ei tarkoiteta mitään tiettyä oppimäärää vaan ideaalia, jota kohti olisi pyrittävä. "
Voidaan ajatella myös sitä kautta, että yleissivistykseen kuuluu asiat, joiden voi olettaa olevan "kaikkien" tiedossa ja yllätys on jos joku kanssa aikuinen ei niitä tiedä.
Esitä siis jokin asia ja sitten muut peukuttavat ylös jos asia heidän mielestään kuuluu yleissivistykseen ja alas jos sen tietäminen ei siihen kuulu.
Kommentit (319)
Miehen perässä solvaaminen ei sytytä miestä mutta polttaa itsesi.
tuntea klassikot kuten virgilin aenedin edes pintapuolisesti, homeroksen iliadin jne. Niijoo ja kukakohan se Penelope olikaan, ja miksiköhän hänet pidetään kaikien aikojen parhaimpana naisena? ;)
Tai Lakemadeonin Helen. Tosin hän oli huono nainen...
Vierailija kirjoitti:
Että vessasta saa paskan hajun pois jos sytyttää tulitikun.
Tulitikun palaessa syntyy rikkidioksidia, joka on hajultaan voimakas ja ainoastaan peittää paskanhajun, ei varsinaisesti poista sitä.
Pitäisi ymmärtää mitä sananvapaus on ja mitä siihen kuuluu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osata selittää lapselle tavallisia luonnonilmiöitä, kuten maanjäristykset tai vaikkapa revontulien tai sateenkaaren muodostuminen.
Veikkaan, ettei näistä kovin moni av-mamma selviäisi. Fysiikkaa yritin joskus opiskella yliopistossa, mutta se oli ihan älyttömän vaikeaa, enkä vieläkään ymmärrä sateenkaaren muodostumista. Ehkä fysiikan opinnot olisivat normaalille mammalle ihan a peace of cake?
Pitäisin tärkeämpänä jonkinmoista näppituntumaa maantieteeseen sekä ihmiskunnan historiaan. Että osaa aikajanalle suunnilleen sijoittaa tärkeimpiä tapahtumia ja on jokin käsitys siitä, miten ihmiset ovat kulloinkin eläneet.
Selittää lapselle. Eli revontulet tulee siitä kun auringosta tulee hiukkasia ja ne palaa maan ilmakehään osuessaan. Sateenkaari tulee kun sateen jälkeen ilmaan jää vielä vesipisaroita ja auringon valo osuu niihin ja heijastuu väreinä. Ja maanjäristykset syntyy kun mannerlaatat liikkuvat toisiaan vasten. Ei vaadi kovin paljon tietää suurinpiirtein mistä on kyse.
Ei minulle ainakaan lapsena riittänyt tuo selitys minkä sateenkaaresta annat. Että miksi auringon valo heijastuu väreinä? Ja mitä ne sellaiset mannerlaatat on? Ja onko tuo revontulista antamasi selitys edes oikea? Siis yhtyykö ne hiukkaset happeen, vai?
Niin! Miksi ne sateenkaaret ovat spectrinväreissä ja tietynmuotoisia?
Miksei ne revontulet näy kaikkialla?
No nuo lisäkysymykset voi lapsen kanssa vaikka selvitellä yhdessä. Ne ei enää ole mikään yleissivistyksen mittari. Mutta se, että on edes jokin käsitys mistä luonnonilmiöt (salama, hyökyaalto, pilvet yms.) johtuvat kuuluu yleissivistykseen. Ettei tarvitse luulla niiden olevan tuliketun hännän heilautuksia tai Thorin vaunujen kipinöitä kuten ennenmuinoin myyttien aikaan. Ja toisaalta myös se, miten ilmiöitä selitettiin ennen tiedettä on toki osa sitä yleissivistystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että vessasta saa paskan hajun pois jos sytyttää tulitikun.
Tulitikun palaessa syntyy rikkidioksidia, joka on hajultaan voimakas ja ainoastaan peittää paskanhajun, ei varsinaisesti poista sitä.
Tuota tapaa olen aina ihmetellyt, kun minusta se haisee ihan samantapaiselta (rikki) kuin se mitä yritetään peittää...
Kuuluu yleissivistykseen tietää esim kuka on Britannian pääministeri.
Ajokortti kuuluu yleissivistykseen.
Tuntea varhaiset korkeakulttuurit.
Ketjussa on paikoin sotkettu yleissivistys ja sivistynyt käytös t. sydämen sivistys.
Molemmat ovat tärkeitä, mutta ovat kuitenkin eri asioita.
Vierailija kirjoitti:
Ketjussa on paikoin sotkettu yleissivistys ja sivistynyt käytös t. sydämen sivistys.
Niin minäkin olen aina ajatellut, mutta sitten minua sivistetiin ja käskettiin googlettamaan. Yleissivistys onkin sitä että tiedät että pylly pitää pyyhkiä vessassa käynnin jälkeen, ja mummolle sanotaan kiitos, jos hän antaa setelin.
YleisTIETO on sitten se missä pitää tietää Nibelungin sormuksen joka ikinen kohta, jokaisesta n. 15 tuntisesta tetralogiasta. Ja pitää osata selittää lapselle valonaallonpituuksien ja vesipisaroiden kohtaamisesta, ja siitä miten revontulet syntyvät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin minäkin olen aina ajatellut, mutta sitten minua sivistetiin ja käskettiin googlettamaan. Yleissivistys onkin sitä että tiedät että pylly pitää pyyhkiä vessassa käynnin jälkeen, ja mummolle sanotaan kiitos, jos hän antaa setelin.
YleisTIETO on sitten se missä pitää tietää Nibelungin sormuksen joka ikinen kohta, jokaisesta n. 15 tuntisesta tetralogiasta. Ja pitää osata selittää lapselle valonaallonpituuksien ja vesipisaroiden kohtaamisesta, ja siitä miten revontulet syntyvät.
Siis koko paska kestää 15 tuntia.
Yleissivistykseen kuuluu lukea tämä ketju kokonaan läpi.
Niin tein itse osingoissa; eilen illalla 12. sivuun asti ja tänään loput.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että pystyy päässään laskemaan vaikka 25% alennuksen tuotteesta.
Mulla on huono matikkapää ja varsinkin prosenttilaskut ovat vaikeita. Olenko nyt sivistymätön moukka? :D
Ei mut matikan opetus epäonnistunut, jos sulla ei oo strategioita laskea noin helppoa päässälaskua.
Mutta olemmekin muualla, eikä täällä pärjää yleissivistyksellä vaan tyhmyydellä.
Lauma seuraa kun aukoo päätänsä tarpeeksi, ellei joku sitten sitten hiljennä perässä hilluvaa typerystä.