Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

IS: Nuoret eivät vastaa puheluihin, eikä esim. kesätöitä hakeneita nuoria siksi tavoiteta

Vierailija
03.01.2026 |

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011696449.html

"Työnantajat ovat kohdanneet uudenlaisen ongelman, jossa kesätöitä hakeneita nuoria ei saada tavoitettua puhelimitse. "

Tuolla videolla yksi nuori herra sanoo, kuinka hänen sisaruksensa eivät uskalla tilata puhelimella pizzaa, kun ei uskalleta jutella tuntemattoman kanssa. Myös suunnilleen kaikki videossa haastatellut nuoret sanovat, kuinka heillä ei ole puhelimessa äänet päällä juuri koskaan.

Voi herranjumala! Mitä noistakin nuorista tulee? Tai nuorisosta yleensä, jos se on tuollaiseksi mennyt?

Kommentit (196)

Vierailija
1/196 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei voi laittaa viestiä/sähköpostia? 99% soitoista on huijareita.

Vierailija
2/196 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelimella soittaminen on vähän kun menis kylään ilmoittamatta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/196 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ööh, kuka nykyään soittaa puheluita kun Whatsapp ja Snapchat on keksitty?

Vierailija
4/196 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No enpä minäkään vastaa jos numero ei ole tuttu. Pelkkiä huijareita ja puhelinmyyjiä. Miksei työnantajat lait viestiä?

Vierailija
5/196 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole todellakaan enää nuori mutta en minäkään vastaa sellaisiin numeroihin mitä en tiedä. Nykypäivänä jokainen voi laittaa tekstiviestin eli jos on tärkeää asiaa niin sitten kertoo sen viestillä.

Poikkeuksena tosin on tilanteet jolloin odotan jotain puhelua, mutta ne ovat onneksi aika harvassa.

Vierailija
6/196 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei voi ensin laittaa tekstaria tai sähköpostia ja sitten soittaa? Nykyään on niin paljon huijareita ja puhelinmyyjiä että en mäkään vastaa juuri tuntemattomiin numeroihin. Lisäksi nykyään tulee niin paljon ilmoituksia joka paikasta, että helpompi pitää välillä puhelinta kokonaan pois päältä. 

Vierailija
7/196 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen jo noiden nuorten äidin ikäinen ja aina puhelin ÄLÄ HÄIRITSE -tilassa jonka pääsee ohittamaan vain parikymppinen lapseni, kenenkään muun puhelut eivät tule läpi joten en luonnollisestikaan vastaa niihin.

Vierailija
8/196 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
9/196 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen 52 v. enkä vastaa jos en tunne soittajaa. Puhelinmyyjät ja huijarit ovat paskoneet puhelimen. 99% soitoista on ei-haluttuja.

Vierailija
10/196 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole todellakaan enää nuori mutta en minäkään vastaa sellaisiin numeroihin mitä en tiedä. Nykypäivänä jokainen voi laittaa tekstiviestin eli jos on tärkeää asiaa niin sitten kertoo sen viestillä.

Poikkeuksena tosin on tilanteet jolloin odotan jotain puhelua, mutta ne ovat onneksi aika harvassa.

Jos on laittanu työhakemuksia, niin eikö silloin vois olettaa että lähiviikkoina sen asian tiimoilta voi joku soittaa?

Vierailija
11/196 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi nuorelle pitää soittaa. Lähettää vaan viestin millin voi tulla töitä tekemään. Turhaa paskanjauhantaa soittamalla ei kannata nuoren kuunnella.

Vierailija
12/196 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen jo noiden nuorten äidin ikäinen ja aina puhelin ÄLÄ HÄIRITSE -tilassa jonka pääsee ohittamaan vain parikymppinen lapseni, kenenkään muun puhelut eivät tule läpi joten en luonnollisestikaan vastaa niihin.

Oletko koskaan ajatellut, että jos parikymppisen lapsesi puhelin on kadonnut, varastettu, rikkoontunut tai vaikkapa vain akku loppunut ilman latausmahdollisuutta juuri sillä hetkellä ja jonkun tuollaisen syyn vuoksi lapsesi pitää soittaa vieraasta numerosta sinulle? Silloin lapsesi ei pysty sinua tavoittamaan.

Vierailija
13/196 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko koskaan ajatellut, että jos parikymppisen lapsesi puhelin on kadonnut, varastettu, rikkoontunut tai vaikkapa vain akku loppunut ilman latausmahdollisuutta juuri sillä hetkellä ja jonkun tuollaisen syyn vuoksi lapsesi pitää soittaa vieraasta numerosta sinulle? Silloin lapsesi ei pysty sinua tavoittamaan.

Todennäköisesti silloinkaan aikuinen lapsi ei tarvitse välittömästi vanhemman vastausta puheluun ja voi laittaa asiasta viestin, jonka vanhempi lukee kun ehtii. Aikuinen ei lähtökohtaisesti ole riippuvainen samantien tapahtuvasta vastauksesta kuin soittaessaan 112, ainakin itselleni sieltä on ainaa myös vastattu.

-eri-

Vierailija
14/196 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mietin omia puheluitani numeroista, joita en ole tallentanut, sata prosenttia niistä on myyjiä ja huijareita. Huijarit varsinkin ovat nykyään niin taitavia, että parempi on olla vain vastaamatta. Nykynuoret ovat fiksuja.

Vierailija
15/196 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos mietin omia puheluitani numeroista, joita en ole tallentanut, sata prosenttia niistä on myyjiä ja huijareita. Huijarit varsinkin ovat nykyään niin taitavia, että parempi on olla vain vastaamatta. Nykynuoret ovat fiksuja.

Lisäksi nykynuoret tietävät, ettei puhelinta pidetä koulutuntien aikana päällä.  Tämä sama juttu on joka vuosi uudestaan klikkiotsikkona...

-eri-

Vierailija
16/196 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei työnantajat voi vaan lähettää mulle fyrkkaa mobile payllä? Yhyyy

Vierailija
17/196 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minulle koskaan huijarit ja lehtimyyjät soita. Mitä te oikein selitätte. Lehtimyyjät estoon ja johta ne ei soita.

Vierailija
18/196 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei voi laittaa viestiä/sähköpostia? 99% soitoista on huijareita.

99% sähköpostista on huijauksia tai mainoksia, eli mitä oikein tarkoitit?

Vierailija
19/196 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä se teettää kun täyttää mielensä syövällä.

Me kaunismieliset emme pelkää, mutta sitten toisaalta petymme toistuvasti, kun maailma onkin ruma.

Vierailija
20/196 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä te oikein kuvittelette tapahtuvan, jos vastaatte huijaissoittoon? Rahat maagisesti lennähtävät sillä sekunnilla huijarin tilille, kun sanotte hei?