Uusperheet! Enkö saa olla pettynyt olematta paha?
Me ollaan uusperhe. Meillä asuu minä, mieheni, minun alakouluikäiset lapset (4) ja meidän yhteinen parikuinen vauva. Miehen lapsi asuu äidillään. Mies käy töissä ja minä olen kotiäiti.
Nyt on syysloma. Minun lapset ovat isällään. Kotona nyt siis kanssani vauva. Mies töissä päivät.
Arki on melko hektistä ja joskus stressaavaakin. Voisin tässä nyt puolueellisesti nostaa itseäni jalustalle kertomalla, että olen päivät kokki, autonkuljettaja, siivooja, pyykkäri, rauhanturvaaja, askartelunohjaaja ja mitä näitä nyt on. Mutta siis kotiäidit ja -isät varmasti tietää, minkälaista sykkimistä arki voi olla pienten lasten kanssa. Mies tekee pitkiä työpäiviä. Mies myös kärsii kroonisesta kivusta ja kun hän tulee kotiin hän on hyvin väsynyt ja kipuinen. Yritän päivittäin pyrkiä siihen, että hän voisi tulla siistiin kotiin ja että kotona olisi jonkinlainen rauha. Ja ruokakin valmiina.
Odotin tätä lapsivapaampaa syyslomaa kovasti, levon ja rauhallisuuden toivossa. Kerroin jo viikko sitten miehelle (ja monesti sen jälkeenkin), että onpa ihanaa kun se loma tulee. Saa miltei olla vaan, vauvan kanssa rauhassa. Ei kiire minnekkään eikä apinaorkesterin riekuntaa. Miehen kanssa iltoina enempi aikaa keskittyä parisuhteeseen jne. Me jopa yhdessä leikittiin ajatuksella kuinka panostaa seksiin, kun siihen olisi paremmin aikaa.
Nyt sitten miehen lapsi tuleekin tänne. Mies kysyi onko asia minulle ok, jos lapsensa tulee viikolla käymään, vastasin että on. Tarkennus tuli jälkikäteen, että lapsi tulee koko arkiviikoksi.
Pidän kovasti hänen lapsestaan, hän on mukavaa seuraa, rakastaa touhuta vauvan kanssa ja auttaa askareissa, kun pyytää. Ei hänestä ole ns. vaivaakaan, koska on jo iso teini. Minusta on mukavaa, että hän tulee. Me näemmekin häntä kovin harvoin. Tulen mielestäni hänen kanssaan hyvin toimeen. Olen onnellinen miehen puolesta, että hän saa nähdä lapsensa taas, koska ikävöi kovin.
Mutta! Meninkin sanomaan miehelle, että olen kyllä hieman pettynyt oletetusta vapaan ja ”seksiloman” menetyksestä. Siitä mies sitten suuttui kovasti. Olen kuulemma idiootti, etten sanonut sitä silloin, kun hän kysyi, onko asia ok. Minä itkin mielipahaa, että sain hänet niin suuttumaan. Olen kuulemma lapsellinen. Hän huusi minulle, että miltä minusta tuntuisi, jos hän sanoisi joku päivä töistä tullessaan, ettei hän tänään jaksa lapsiani. Riita paisui molemmin puoliseksi huutamiseksi. Minäkin sanoin rumasti takaisin. Yritin monta kertaa selventää, että haluan kyllä lapsensa tänne, ja että koin vaan pettymyksen tunteen ainoastaan siitä, mitä odotin, ei toteudukaan. Hän ei suostunut asiaa ymmärtämään. Minusta tuntui, että hän väkisin teki minusta nyt pahaa.
Me onneksi saatiin riita jo sovittua, mutta asia silti vaivaa minua. Olen loukkaantunut, etten saa kokea tunteita ilman pahoja seuraamuksia. Ja surullinen siitä, kuinka väärin hän minut käsitti.
Kiitos, jos jaksoit lukea ja ottaa kantaa. Kertokaa nyt mulle, tuleeko tämmöisiä muissa uusperheissä?
Kommentit (254)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin pettymyksestä pitää pystyä sanomaan ja tässä tapauksessa petyit ihan syystä, mies ei kertonut sinulle, että teini tulee koko viikoksi. Teillä on kommunikaatio ongelma keskenänne. Mielestäni palstan raivottaret vetivät ihan turhaa lapset mukaan kuvioon joka on sinun ja miehesi ongelma. Kyllä puhuisin miehen kanssa, että asioista pitää puhua eikä vain olettaa että toinen on joku ajatustenlukija.
Mutta kuitenkin, en nyt ymmärrä miten se teini teidän seksielämäänne verottaa enemmän kuin vauva.
Ai et ymmärrä miten teini häiritsee enemmän kuin vauva? Vauva nukkuu jossain rauhassa. Teini hiippailee pitkin kämppää myöhään yöhön. Mikäköhän ero siinä voisi olla?
Ei meillä vaan hiippaile. Mulla on kaksi teiniä talossa ja kumpikin vetäytyy illalla omiin huoneisiinsa. Saattavat käydä jossain vaihessa vielä ylimääräisellä iltapalalla jos on nälkä yllättänyt vaikka syödään yhdessä iltapala ysin aikaan. Mut muuten saadaan kyllä panna niin paljon kuin halutaan iltaisin ja öisin.
Tietty jos naidessa kiljuu kuin pistetty sika, niin sit on ehkä teinin mielenterveyttä hyvä ajatella ja pidättäytyä seksistä.
Ahaa, no meillä teinit saavat kyllä käyttää koko asuntoa (paitsi aikuisten makkaria, jos olemme jo sängyssä) myös ilta-aikaan. Ei heidän tarvitse nököttää huoneissaan. Ja kyllä se hieman seksielämää rajoittaa, emme me huuda tms mutta kyllä seksistä väkisinkin jonkin verran ääntä lähtee.
Onneksi ei ole lapsia niin ei ole näitä sotkujakaan. Töiden jälkeen voi tehdä ihan mitä huvittaa ja lomat ovat lomia, eivät mitään sirkusta.
Vierailija kirjoitti:
Etukäteen on reilua kertoa, mutta en ikinä voisi elää perheessä, missä minun pitäisi joltakulta kysyä lupa, saako oma lapseni tulla minun kotiini. Se on ihan ehdoton asia. Eikä se saa olla sukupuolisidonnainen. Koti ei saa olla enemmän naisen koti kuin miehen koti kun ollaan perhe. Eikä kaikkia pettymyksiä kuulu ääneen sanoa. Ihmisen pitää tajuta, että toisen lapsi on liian läheinen asia, ja varmasti kipeä asia, jos lapsi asuu enimmäkseen muualla.
Kaikilta muilta osin samaa mieltä, mutta jos olet itse töissä ja oletat tuon jonkun toisen henkilön huolehtivan lapsesi ruokahuollot, kuljetukset ja seuranpidon, niin kyllä sitä siinä tapauksessa olisi asiallista kysyä tuolta toiselta osapuolelta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin pettymyksestä pitää pystyä sanomaan ja tässä tapauksessa petyit ihan syystä, mies ei kertonut sinulle, että teini tulee koko viikoksi. Teillä on kommunikaatio ongelma keskenänne. Mielestäni palstan raivottaret vetivät ihan turhaa lapset mukaan kuvioon joka on sinun ja miehesi ongelma. Kyllä puhuisin miehen kanssa, että asioista pitää puhua eikä vain olettaa että toinen on joku ajatustenlukija.
Mutta kuitenkin, en nyt ymmärrä miten se teini teidän seksielämäänne verottaa enemmän kuin vauva.
Ai et ymmärrä miten teini häiritsee enemmän kuin vauva? Vauva nukkuu jossain rauhassa. Teini hiippailee pitkin kämppää myöhään yöhön. Mikäköhän ero siinä voisi olla?
Ei meillä vaan hiippaile. Mulla on kaksi teiniä talossa ja kumpikin vetäytyy illalla omiin huoneisiinsa. Saattavat käydä jossain vaihessa vielä ylimääräisellä iltapalalla jos on nälkä yllättänyt vaikka syödään yhdessä iltapala ysin aikaan. Mut muuten saadaan kyllä panna niin paljon kuin halutaan iltaisin ja öisin.
Tietty jos naidessa kiljuu kuin pistetty sika, niin sit on ehkä teinin mielenterveyttä hyvä ajatella ja pidättäytyä seksistä.
Ahaa, no meillä teinit saavat kyllä käyttää koko asuntoa (paitsi aikuisten makkaria, jos olemme jo sängyssä) myös ilta-aikaan. Ei heidän tarvitse nököttää huoneissaan. Ja kyllä se hieman seksielämää rajoittaa, emme me huuda tms mutta kyllä seksistä väkisinkin jonkin verran ääntä lähtee.
Missä luki että meillä olisi lasten liikkuminen kielletty? Ja meillä saa tulla jopa tuonne meidän makkariinkin vaikka oltaisiinkin jo käyty sänkyyn. - toki nää mun teinit koputtavat oveen ensin jos se on suljettuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakkoko se on siellä keittiön pöydällä naida? Ei täällä kyllä teinit hiippaile kuin vessaan tai keittiöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakkoko se on siellä keittiön pöydällä naida? Ei täällä kyllä teinit hiippaile kuin vessaan tai keittiöön.
Niinno, varmaan riippuu aika paljon asunnosta. Meillä on yksi tila, joka on olohuone, ruokatila ja keittiö. Sen ympärillä makuuhuoneet. Ja vessa. Ja jos joku tuossa olohuone jne tilassa on, kyllä kuulee mitä makuuhuoneissa tapahtuu tai jutellaan.
Eli joo, jos nyt aivan hiiskumatta ja mitään ääntä pitämättä seksi onnistuu, mikäs siinä. Meillä ei kyllä toimi.
AP: valitettavasti tämä on kyllä mahdollisimman hhuono palsta käsitellä tätä asiaa. Ei tule ´paljon ymmärrystä uusperheen vanhemmille täältä. On olemassa myös vertaistukiryhmiä, anonyymiä nettikeskustelua, FB Uusperheryhmiä ----> tietoa löytyy www.supli.fi Tervetuloa joukkoon jos et vielä ole.
En kyllä ymmärrä, mitä yksi teini haittaa lomailua. Eihän se sinne teidän makkariin tule tai kyljessä kyyhötä koko aikaa. 4 alakouluikäistä lasta ovat kylä ihan eri asia.
No voisin kiimaperse. Elämä on. Lasten tekoon oot saanunna ihan tarpeeksi, jospa nyt nauttisit niistä persehedelmistä, myös nykyisen miehesi sellaisista. Valittaisitko jos kyseessä olisi oma lapsesi? Tuskin. Grow up!
Jeesus miten itsekäs olet, ap. Mies saa pitkästä aikaa lapsensa luokseen koko viikoksi ja sinä kitiset jostain seksilomasta! 😂 jos olisin miehesi niin lähtisin kävelemän viimeistään nyt. Hän joutuu sietämään sinun persehedelmiäsi päivittäin mutta hänen jälkikasvunsa ei saa pilata seksilomaa. Eih, ihan naurattaa se miten stereotyypinen paha äitipuoli oletkaan.
N25
Ja sitten ne miehet kitisee, etteivät saa tarpeeksi... Ja kun vaimo haluaisi järjestää rauhallista aikaa seksille, silloinkin on paha. Joo. Eipä sitä voi ikinä tehdä oikein.
Täällä YH:t ja ydinperhemammat ovat vain kateellisia siihen että joillakin tosiaan VOI OLLA MYÖS PARISUHDE!!! 😂
Pettymys ja turhauma ovat aivan eri asia kuin pahuus.
Vierailija kirjoitti:
Täällä YH:t ja ydinperhemammat ovat vain kateellisia siihen että joillakin tosiaan VOI OLLA MYÖS PARISUHDE!!! 😂
Eronnut voi saada sekä parisuhteen että hyvät välit kaikkiin aiemman avioliiton lapsiin kun keskittyy itsensä lisäksi myös noihin lapsiin eikä kiirehdi. Jos aplla on neljä alakouluikäistä lasta jo valmiina on aika hankalaa ymmärtää miksi on pitänyt lisää tehdä. Ja jos uuden miehen ainokainen edellisestä liitosta on se suhteen kaatava tekijä hieman mietityttää. Itse odotan lasteni kasvamista ja kotoa muuttamista ennen kuin nykyisen kumppanin kanssa muutetaan yhteen. Erittäin toimiva ratkaisu, pystyy ottamaan huomioon sekä lapset että miehen ja mies pitämään omiin jo aikuisiin lapsiin yhteyttä myös ilman mitään uusperhekuviota. Yhteenhyökkäämällä ja tuomalla uusia vauvoja heti kuvioon saa varmasti itselleen ja parisuhteelle paljon haasteita.
En kyllä ymmärrä, miksi juuri äitipuolien pitäisi olla yli-ihmisiä. Kyllä minä saatan olla hyvinkin pettynyt, jos omien lasteni hoitokuviot peruuntuvat juuri kun olen ajatellut ottaa muutaman päivän rennosti. Ja kaikkien mielestä se on vain luonnollinen reaktio. Ei se tarkoita, että haluaa eroon lapsista tai ei välittäisi heistä.
Mutta jos kyse on kumppanin lapsesta, noin ei saisikaan tuntea?
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten ne miehet kitisee, etteivät saa tarpeeksi... Ja kun vaimo haluaisi järjestää rauhallista aikaa seksille, silloinkin on paha. Joo. Eipä sitä voi ikinä tehdä oikein.
Mietin itse asiassa vähän samaa lukiessani. Lapsiperhearjessa niin monesti joutuu sysäämään sivummalle ne parisuhteen tarpeet, vaikka täällä nyt moni väittääkin, etteivät lapset seksielämää häiritse. Sitä spontaaniutta kyllä häiritsevät, ainakin meillä.
Sitten ainakin se osapuoli suhteessa, joka haluaa enemmän, katkeroituu ja tylsistyy kumppaniinsa. Tulee kriisejä, eroja, pettämistä.
Vaikka tässä nimenomaisessa tapauksessa eniten on kyse huonosta kommunikaatiosta, missä kumpikin on ymmärtänyt toista väärin, luulisi ap:n miehen kuitenkin arvostavan, että vaimo haluaa myös seksielämään panostaa ja pitää sitä tärkeänä. Eikä alkaisi kiukutella ja kutsua toista pahaksi ja mitä kaikkea siinä nyt olikaan. Ymmärtää sitä turhautumista, vaikka onkin kiva saada lapsi vähän pidemmäksi aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin itse asiassa vähän samaa lukiessani. Lapsiperhearjessa niin monesti joutuu sysäämään sivummalle ne parisuhteen tarpeet, vaikka täällä nyt moni väittääkin, etteivät lapset seksielämää häiritse. Sitä spontaaniutta kyllä häiritsevät, ainakin meillä.
Sitten ainakin se osapuoli suhteessa, joka haluaa enemmän, katkeroituu ja tylsistyy kumppaniinsa. Tulee kriisejä, eroja, pettämistä.
Vaikka tässä nimenomaisessa tapauksessa eniten on kyse huonosta kommunikaatiosta, missä kumpikin on ymmärtänyt toista väärin, luulisi ap:n miehen kuitenkin arvostavan, että vaimo haluaa myös seksielämään panostaa ja pitää sitä tärkeänä. Eikä alkaisi kiukutella ja kutsua toista pahaksi ja mitä kaikkea siinä nyt olikaan. Ymmärtää sitä turhautumista, vaikka onkin kiva saada lapsi vähän pidemmäksi aikaa.
Vaimo haluaa panostaa seksielämään kunhan miehen lapsi ei vain tule sitä pilaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaimo haluaa panostaa seksielämään kunhan miehen lapsi ei vain tule sitä pilaamaan.
Ylitulkitset nyt. Jos tilanne on, että jatkuvasti kotona on paljon lapsia, kyllä se voi tuntua parisuhteenkin kannalta vapauttavalta, että olisikin pelkkä vauva. Ap:n motiiveja on turha lähteä arvailemaan, itse kuitenkin ymmärrän turhautuneen fiiliksen aivan hyvin ja miehenkin pitäisi yrittää vaimoaan ymmärtää, vaikkei itse tunnetta jakaisi.
Ihan samoin kuin vaimon tietenkin pitää asettua miehen asemaan ja miettiä, okei olen pettynyt, mutta miehelle varmaan aika lapsen kanssa on tärkeää.
Ja sitten pohtia yhdessä, koska saataisiin järjestettyä kunnolla aikaa parisuhteelle.
Nämä ilkeät kommentit, joissa vähätellään seksin tärkeyttä parisuhteessa kertovat kyllä karua kieltä kirjoittajistaan.
Minusta oli kyllä väärin alkaa valittamaan jälkikäteen, kun asiat oli jo sovittu ja lyöty lukkoon. Noin periaatteessa kannatan avoimuutta ja rehellisyyttä suhteessa, mutta pieni pettymys asiassa joka on lopulta omaa syytä (itse muuttanut mieltä) olisi fiksua vaan niellä ja käsitellä kaatamatta sitä toisen niskaan. Ap on asettanut puolisonsa kurjaan asemaan, kun on ensin hyväksynyt lapsen tulon ja jälkikäteen alkanutkin harmittelemaan asiaa. Tällöin miehelle jäi vaihtoehdoiksi joko perua lapsen vierailu eli tuntea itsensä huonoksi isäksi, tai toteuttaa se puolison harmituksesta huolimatta ja tuntea itsensä huonoksi puolisoksi. Mielestäni oli ap:lta väärin asettaa puoliso tuohon asemaan.