Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joku vanha sekavan oloinen pappa saarnasi minulle koko 20 minuutin bussimatkan, kuinka "ei ennen vanjaan tuijotettu noita tuollaisia laitteita koko aikaa ja joka paikassa"

Vierailija
23.10.2017 |

Kun selailin älypuhelintani. Sain kuulla olevani uusavuton "nykyajan kakara" (olen 26v) jonka elämän ainoa sisältö on tuijotella tämmöisiä laitteita aamusta iltaan. Niistä lähtee kuulemma myös vaarallista säteilyä aivoihin. Ei hänen aikanaan tehty niin ja kaikki oli ennen paremmin.

Voi kun olisi varaa omaan autoon...

Kommentit (113)

Vierailija
41/113 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsikosta päätellen oot istunu bussissa neonvihreä megadildo kourassa..?

Vierailija
42/113 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko ajatellut että ehkä hänen sanoissaan oli sittenkin totuuden perää? Nosta katseesi siitä pirun älypuhelimesta ja katso ympärillesi - kaikki tuijottavat zombeina puhelimiaan.

No kun samaa bussireittiä sahaa kymmenen vuotta joka aamu ja ilta, niin kyllä siinä alkaa maisemienkin katselu jo vähän puuduttamaan. Ja kyllä ihmiset julkisissa kulkuvälineissä lukivat kirjoja ja lehtiä jo 30 vuotta sitten. Yhdessä vaiheessa ennen älypuhelimien yleistymistä ainakin pk-seudulla busseihin jaettiin ilmaisjakelulehtiä (kuten Metro-lehti) matkustajien käyttöön. Miten tämä eroaa siitä, että nykyään ihmiset lukevat niitä kirjojaan ja lehtiään digitaalisessa muodossa? Sama teksti paperiversiona on ratkaisevalla tavalla parempi kaiketi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/113 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeassahan se pappa oli. 

Ihmettelen itsekin suuresti teitä tolloja, jotka huumaantuneena tuijotatte sitä taikalaattaanne 24/7.

Itse en edes ole ostanut tollasta laattaa, koska se tuntuu tekevän ihmisistä vielä enemmän idiootteja mitä ne jo ovat, mitään ei nähdä, ympäristöä ei huomioida, elämä on siellä laatassa.

Kovin ahdistavalta tuntuu että sitä pientä laattaa tihrustetaan kuin se elämä olis siellä.. Hyvin voisi moisten kapineiden valmistuksen lopettaa, niistä ei mitään hyvää oo seurannut. Kuvaillaan ihmisiä luvatta ja lataillaan sitten videoita tubeen ja ties mitä paskaa.. Hyi helvetti. 

Mulle riittää kännykkä (ikivanha) siihen että sillä voi soittaa kun on ihan pakko ja naputella vaikka viesti, elämäni ei ole sellasesta rakkineesta riippuvainen. Mieluummin heittäisin senkin mäkeen, mutta kun sellanen on oltava.. muuten voi tulla vaikeuksia asioitten hoitamisessa.

Puhelinkoppejakaan ei ole enää missään... sekin ihan perseestä.

Ilman sitä älylaattaa en voisi pitää yhteyttä kavereihin tai toisella puolella maata asuvaan kumppaniin, en voisi vastaanottaa tai lähettää sähköpostia, en voisi tarkistaa kauppojen valikoimia, alennuksia ja sitä saako jotain jostain halvemmalla, juna-aikatauluja, bussiaikatauluja, kartta/gps on hyödyllinen kapistus, en voisi tilata tarpeellisia asioita netistä tai tarkistaa muutamassa sekunnissa jotain asiaa netistä, en voisi tarkistaa säätä, tallentaa kalenteriin asioita, ottaa bussipysäkille matkatessa kuvaa kauniista auringonnoususta... tulisi lisääkin mieleen, mutta tässä muutama syy siihen miksi ne älylaatat on käteviä. :)

Aika monia noista asioista voi tehdä ilman sitä älylaattaakin. Nykyään tietenkin hankalampaa, kun esim. monet aikataulut ovat lähinnä netissä, mutta kyllä se on ihan mahdollista elää ja olla koko ajan näpräämättä puhelinta. Olet varmaan niin nuori, ettet osaa kuvitellakaan elämää ilman kännyköitä.

Vierailija
44/113 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ero on mielestäni se että puhelinta tuijottavat näyttävät omituisen passiivisilta verrattuna vaikka lehden lukijaan. Tuntuu että ovat ihan täysin ja omituisesti omassa kuplassaan vaikka lukisivatkin siis vain niitä aikatauluja tai uutisia. Ja harva lukee kävellessään kirjaa tai lehteä. Puhelinta tuijottava vaikuttaa eristäytyneen maailmasta, mikä näyttää epäkohteliaalta ja epäsosiaaliselta, erityisesti vanhemmalle väelle.

En osaa tämän paremmin selittää. Itse en lue puhelimesta mitään jossei ole pakko koska tarvisin rillit.

Miksi bussissa ei saisi olla omassa kuplassaan? Sehän on juuri sellainen tilanne, jossa on hyvä ollakin siinä kuplassaan? Sitten kun sieltä bussimatkan aikaisesta kuplasta pääsee ulos, on hyvä mennä kaverin luo, kotiin tai hakemaan lapsia hoidosta, kun on se kuplaosuus hoidettu siinä matkalla, jossa muutenkin kaikki ovat omissa maailmoissaan. 

Ennen kuuntelin bussissa tai junassa musiikkia ja yleensä pidin silmät kiinni. Nyt luen uusia ja tutkin maailman tapahtumia. Kai se on sitten se pahempi kupla vaan koska älypuhelin.

Vierailija
45/113 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olihan sitä ainakin meillä täällä Imatran paikallisbussien vuoroissa linja-autoliikenteessä sellainen uutisten & mainosten  liikkuvaa tekstiä näyttävä valonäyttötaulu siinä kuljettajan selän takana, bussin   katonrajaan pleksiin kiinnitetyssä , suorakaiteen muotoisessa ruudussaan.

Sitä saattoi lukea matkan aikana.

Viime aikoina en ole niitä sellaisia täällä enää busseissa  nähnyt.

Vierailija
46/113 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vela - 72 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko ajatellut että ehkä hänen sanoissaan oli sittenkin totuuden perää? Nosta katseesi siitä pirun älypuhelimesta ja katso ympärillesi - kaikki tuijottavat zombeina puhelimiaan.

No kun samaa bussireittiä sahaa kymmenen vuotta joka aamu ja ilta, niin kyllä siinä alkaa maisemienkin katselu jo vähän puuduttamaan. Ja kyllä ihmiset julkisissa kulkuvälineissä lukivat kirjoja ja lehtiä jo 30 vuotta sitten. Yhdessä vaiheessa ennen älypuhelimien yleistymistä ainakin pk-seudulla busseihin jaettiin ilmaisjakelulehtiä (kuten Metro-lehti) matkustajien käyttöön. Miten tämä eroaa siitä, että nykyään ihmiset lukevat niitä kirjojaan ja lehtiään digitaalisessa muodossa? Sama teksti paperiversiona on ratkaisevalla tavalla parempi kaiketi?

Kirjaa tai lehteä lukeva näyttää ehkä hieman vähemmän hypnotisoituneelta? Tai jotain? Kirjan ja lehden sivua kuitenkin käännetään, se ei ole ihan sellasta pelkkää tuijottamista. Tämä ei nyt ole mielipiteeni, vaan arvaus. Luulen että ongelma ei ole se että puhelinta (tai kirjaa tai lehteä) luetaan vaan se että kanssaihmisiä ei jotenkin noteerata lainkaan. En tarkoita että pitäisi vaikka junassa jutella ja turista tuntemattomien kanssa koko matka Keravalta Helsinkiin, mutta kun istuutuu on kohteliasta vilkaista vastapäätä istuvaa ja vaikka hymyillä. (Ja nyt joku taas sanoo että "no ku mä teen niin niin se joku luulee et mä flirttaan tai ahdistelen" - pliis älkää taas vääntäkö tätä johki älyttömään suuntaan.)

Vierailija
47/113 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen itsekin suuresti teitä tolloja, jotka huumaantuneena tuijotatte sitä taikalaattaanne 24/7.

Itse en edes ole ostanut tollasta laattaa, koska se tuntuu tekevän ihmisistä vielä enemmän idiootteja mitä ne jo ovat, mitään ei nähdä, ympäristöä ei huomioida, elämä on siellä laatassa.

Kovin ahdistavalta tuntuu että sitä pientä laattaa tihrustetaan kuin se elämä olis siellä.. Hyvin voisi moisten kapineiden valmistuksen lopettaa, niistä ei mitään hyvää oo seurannut. Kuvaillaan ihmisiä luvatta ja lataillaan sitten videoita tubeen ja ties mitä paskaa.. Hyi helvetti. 

Mulle riittää kännykkä (ikivanha) siihen että sillä voi soittaa kun on ihan pakko ja naputella vaikka viesti, elämäni ei ole sellasesta rakkineesta riippuvainen. Mieluummin heittäisin senkin mäkeen, mutta kun sellanen on oltava.. muuten voi tulla vaikeuksia asioitten hoitamisessa.

Ilman sitä älylaattaa en voisi pitää yhteyttä kavereihin tai toisella puolella maata asuvaan kumppaniin, en voisi vastaanottaa tai lähettää sähköpostia, en voisi tarkistaa kauppojen valikoimia, alennuksia ja sitä saako jotain jostain halvemmalla, juna-aikatauluja, bussiaikatauluja, kartta/gps on hyödyllinen kapistus, en voisi tilata tarpeellisia asioita netistä tai tarkistaa muutamassa sekunnissa jotain asiaa netistä, en voisi tarkistaa säätä, tallentaa kalenteriin asioita, ottaa bussipysäkille matkatessa kuvaa kauniista auringonnoususta... tulisi lisääkin mieleen, mutta tässä muutama syy siihen miksi ne älylaatat on käteviä. :)

Aika monia noista asioista voi tehdä ilman sitä älylaattaakin. Nykyään tietenkin hankalampaa, kun esim. monet aikataulut ovat lähinnä netissä, mutta kyllä se on ihan mahdollista elää ja olla koko ajan näpräämättä puhelinta. Olet varmaan niin nuori, ettet osaa kuvitellakaan elämää ilman kännyköitä.

Bussissa noiden asioiden tekeminen on vähän hankalaa ilman älylaattaa. Se bussissa istuminenhan on ihan tyhjää joutoaikaa. Miksi ihmeessä pitäisi odottaa kotiin/pysäkille/asemalle pääsyä, ennen kuin voi tarkistaa sään tai sähköpostin, kun siellä kotona on taas tuhat muuta asiaa, kuten esim perhe. Se, minkä voin tehdä bussissa, on pelkästään lisäaikaa omalle perheelle. Sitten valitetaan kun aikuiset eivät ole lapsilleen läsnä. No ei kai olekaan jos ei edes sitä sähköpostia tai kauppalistaa saa kirjoittaa bussissa.

Vierailija
48/113 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun ollaan kaverini kanssa, hän lärää puhelintaan koko ajan. En tiedä milloin hän selaa jotain kevyttä, kuten ravintola-arvosteluja tai karttaa, tai jotain tärkeää kuten kiireellistä työhommaa tai viestiä lapsiltaan. Koska en tiedä milloin kyseessä on juttu mitä hän ei voi keskeyttää, odotan hiljaa että hän saa puhelinhommelinsa hoidettua. En oikeastaan jaksa tavata enää niin usein, en jaksa kilpailla sen puhelimen kanssa. Eikä olla edes teinejä enää vaan lähes nelkyt. Kaveri on epäkohtelias.

Minuakin huvittavat semmoiset tyypit, jotka eivät osaa osallistua normaaliin kuppilakeskusteluun ilman että räpläävät kännykkää. Aivan kun osa ihmisistä ei luottaisi siihen että heidän omien aivojen kovalevyltä voisi löytyä mielenkiintoisia juttuja, vaan he turvautuvat ennemmin Googleen tai Wikipediaan.

Itse hoidan asiani ja yhteydet maailmalle kunnon pöytätietokoneella, jos on iso näyttö enkä räpläämällä jotain älypuhelimen pientä näyttöä. Nautin enemmän pitkistä tietokoneistunnoista, mutta kun liikun kaupungilla haluan olla tietoisesti irti netistä ja huomioin mielummin tässä ja nyt olevaa ympäristöä ja ihmisiä.

Vierailija
49/113 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vela - 72 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjaa tai lehteä lukeva näyttää ehkä hieman vähemmän hypnotisoituneelta? Tai jotain? Kirjan ja lehden sivua kuitenkin käännetään, se ei ole ihan sellasta pelkkää tuijottamista. Tämä ei nyt ole mielipiteeni, vaan arvaus. Luulen että ongelma ei ole se että puhelinta (tai kirjaa tai lehteä) luetaan vaan se että kanssaihmisiä ei jotenkin noteerata lainkaan. En tarkoita että pitäisi vaikka junassa jutella ja turista tuntemattomien kanssa koko matka Keravalta Helsinkiin, mutta kun istuutuu on kohteliasta vilkaista vastapäätä istuvaa ja vaikka hymyillä. (Ja nyt joku taas sanoo että "no ku mä teen niin niin se joku luulee et mä flirttaan tai ahdistelen" - pliis älkää taas vääntäkö tätä johki älyttömään suuntaan.)

Ei se puhelimenkaan näyttö itsekseen vaihda uutissivuja tai kirjoita sähköposteja. Kyllä sitäkin pitää ihan itse pyyhkiä ja näppäillä. Eli ei voi nyt oikein vedota tuohon, että kirjassa sentään käännetään sivuja.

Vierailija
50/113 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisit sanonu että tästä puhlusta lähtee erityisen vaarallista säteilyä niin kannattaa mennä muualle istumaan.

Vierailija
51/113 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älypuhelimet viihdekäytössä on todettu selvästikin addiktoiviksi laitteiksi. Siis onhan tuosta  tehty ihan jo tutkimuksiakin  ja ongelmaa tarkasteltu monipuolisesti ja siihen tutkimuksissa kuitenkin päädytty.

Eivät lehdet, tai kirjat pysty ollenkaan addiktoimaan samalla tavalla kuin joku 'on-line' reaaliajassa oleva, kontaktit lähes kaikkialle mahdollistava  laite.

Sen käytössä ei olekaan kyse pelkästä lukemisesta samassa mielessä, kuin on kirjojen tai lehtien lukemisessa.

(muuhunhan niitä ei näet voi 'käyttääkään', ellei sitten lasketa sitä, että jonain sytykkeenä tai esim. käärepaperina yms., niiden taloudessa  jo luettujen sanomalehtien tuttuihin käyttötarkoituksiin )

Vierailija
52/113 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina kun mulle tulee joku epämiellyttävä avautumaan, alan puhumaan englantia tai jotain itsekeksimää kieltä, tunkeilija lopettaa heti. Ainakaan vanhat ei ymmärrä englantia.

Minä puhun englantia myös joillekkin huonokäytöksisille, peräänhuuteleville teineille/nuorille. Tällä on tarkoituksenani saada heidät nolostumaan ja luulemaan, että "englanninkielisenä" en olisi edes ymmärtänyt yhtään mitään, mitä he olisivat suomeksi huudelleet. Eli että olisivat huudelleet minulle tuolta osin täysin turhaan. :D

Vierailija
53/113 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole se, jolle vastasit, mutta itse olen elänyt lapsuuteni silloin kun lankapuhelimet(!) alkoivat yleistymään. Toki nuo kaikki asiat saa tehtyä ilman älyluuria, mutta eikö se ole kätevää kun kaiken saa tehtyä yhdellä laitteella ja samalla istumalla? Vaikkapa siinä bussimatkalla jos tarttee. Ei se vaikeasti tekeminen mitenkään tekemisen arvoa oikeasti nosta...

Itsehän en kykene matkapahoinvoinnilta lukemaan mitään missään liikkuvassa välineessä. Silti älyluuri on ehdoton vaivansäästäjä arjessa, vaikkapa laskuja maksaessa...mutta näpytelkää vaan kaikki numerot itse koneellanne, tai mikä parempaa, menkää jonottamaan pankkiin. Niin se hei ennen tehtiin joten niin se pitää tehdä nykyäänkin. Ettei laiskistuta, nih!

Vierailija
54/113 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen muutamankin kerran ollut vastaavan avautumisen kohteena. Ilmeisesti ihmiset luulevat että kännykällä vain katsotaan kissavideoita ja nettikiusataan? Minä, entinen paperikirjafani, olen vaihtanut e-kirjoihin eikä kaduta yhtään. Enää ei tarvitse matkalla kantaa kymmentä painavaa kirjaa mukana, opiskelua varten kantaa 800 sivuisia satojen eurojen opuksia opiskelupaikkakunnalle tai muistaa ottaa työ- tai koulumatkalle kirjaa mukaan. Opiskelu- ja ammattikirjallisuus löytyy kännykästä murto-osaan paperikirjan hinnasta, ”hömppäkirjallisuus” ajankuluttamista varten ja sellaiset kirjat joita luen arvioidakseni niiden luotettavuutta. Jälkimmäisessä tapauksessa voin myös etsiä ja ladata itselleni suoraan lähdeviitteet ja tehdä muistiinpanot suoraan kännykkään. Lukemisen ohella hoidan myös työsähköposteja, varaan työvuoroja työnantajan nettisivuilta, hoidan ryhmätöiden suunnittelua, tarkistan mitä ryhmätöihin on jo tehty, kirjoitan niitä ryhmätöitä ja teen kaikenlaista hyödyllistä sen hömpän ohella.

Olen kertonut niille avautujille opiskelevani, enkä ole aikonut lopettaa lukemista siksi että voin kytätä ympärillä olevia ihmisiä arvostellakseni heidän tekemisiä.

Vierailija
55/113 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No on se sairasta, kun ihmiset istuu dösässä kapula käteen liimaantuneena apaattisesti tuijottaen.

Sairaimman näköistä on, kun 5 teiniä istuu kylki kyljessä. Jokainen tapittaa ilmeettömänä ruutuaan niin kuin jotain ihmettä. Ei ole sanottavaa vieressä istuvalle kaverille, ei kiinnosta elämä eikä ympäristö.

Kalpeita, kumaraisia plösöjä jo 14-vuotiaina.

Tulee olemaan hauskaa, kun vanhuudenvaivat rupeaa kiusaamaan ennenkuin on 20 vee mittarissa.

Onneksi en ole syntynyt 2000-luvulla!!

Kerro toki, mitä tervehenkistä sinä teet bussimatkan aikana. 

Juttelen vieruskaverin kanssa vaikka.

Tästä tulee mieleen muuan kulttuuriero: Matkustin junalla Norjassa pari vrk. Siellä -kaikki- jutteli vieressä istuvan kanssa. Iästä ja sukupuolesta välittämättä. Oli iloisen näköisiä, eläväisiä ihmisiä. Matkanteko oli kivaa, sain turistina paljon hyviä vinkkejä.

Vierailija
56/113 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ajattelin samaa. Erityisesti nauratti sään tarkistaminen laatasta!

😂😂😂

Vierailija
57/113 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No on se sairasta, kun ihmiset istuu dösässä kapula käteen liimaantuneena apaattisesti tuijottaen.

Sairaimman näköistä on, kun 5 teiniä istuu kylki kyljessä. Jokainen tapittaa ilmeettömänä ruutuaan niin kuin jotain ihmettä. Ei ole sanottavaa vieressä istuvalle kaverille, ei kiinnosta elämä eikä ympäristö.

Tulee olemaan hauskaa, kun vanhuudenvaivat rupeaa kiusaamaan ennenkuin on 20 vee mittarissa.

Tästä tulee mieleen muuan kulttuuriero: Matkustin junalla Norjassa pari vrk. Siellä -kaikki- jutteli vieressä istuvan kanssa. Iästä ja sukupuolesta välittämättä. Oli iloisen näköisiä, eläväisiä ihmisiä. Matkanteko oli kivaa, sain turistina paljon hyviä vinkkejä.

Sinä ihan tosissasi väität, että suomalaiset juttelisivat vieruskaverin kanssa, jos eivät tuijottelisi älypuhelimiaan. :D Juu, niinhän Suomessa on aina tehty. Älypuhelimistahan se puhumattomuus johtuu. 

Vierailija
58/113 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Painajainen.

Vierailija
59/113 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kas, ikäkortti otettu esiin.

Vierailija
60/113 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun ollaan kaverini kanssa, hän lärää puhelintaan koko ajan. En tiedä milloin hän selaa jotain kevyttä, kuten ravintola-arvosteluja tai karttaa, tai jotain tärkeää kuten kiireellistä työhommaa tai viestiä lapsiltaan. Koska en tiedä milloin kyseessä on juttu mitä hän ei voi keskeyttää, odotan hiljaa että hän saa puhelinhommelinsa hoidettua. En oikeastaan jaksa tavata enää niin usein, en jaksa kilpailla sen puhelimen kanssa. Eikä olla edes teinejä enää vaan lähes nelkyt. Kaveri on epäkohtelias.

Mun kaveri pläräs Tinderiä, kun olin sen luona iltaa istumassa. Siinä samalla kun keskusteltiin, järkkäsi treffit seuraavaksi päiväksi uuden tyypin kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kahdeksan