Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toipuvan alkoholistin meno "ryyppyjuhliin" ainoana selvänä?

Vierailija
29.03.2023 |

Miehelläni on ollut/on alkoholiongelma jo vuosia. Siten että on ollut pakottava tarve juoda itsensä humalaan kerta viikkoon. Hän ei ole ollut 4vuoteen kuin max 1viikon kerrallaan selvänä. Tätä ongelmaa oli jo ennen meidän suhdettakin.

Miehen alkoholin käyttö on aina ollut sellaista kaikki tai ei mitään - hän ei kuulemma edes nuorena ole voinut käydä vain yksillä terassilla tai juoda kahta kolmea saunakaljaa vaan joka kerta jos juo yhden niin juo 15 (eikä edes riitä). Olen tämän myös meidän suhteessa monesti joutunut huomaamaan ja joulukuussa meillä oli vakava keskustelu. Juomisen pitää loppua tai meidän suhde loppuu. Mies valitsi mielummin raittiuden.

Mies on ollut nyt 3kk täysin selvänä. Tänä aikana ei ole juonut pisaraakaan. Mies on omasta halustaan, ilman minun vaikutusta asiaan, myös lopettanut sellaiset kaveruusauhteet jotka on perustuneet pelkkään yhdessä ryyppäämiseen. Hän ei ole ollut tällaisten ihmisten kanssa missään tekemisissä 3kk aikana. On myös itse sanonut suoraan että jos menisi tällaisten kavereiden seuraan tietäisi että alkaisi ryypätä.

Mieheni on aloittanut hiljattain uudessa työssä. Mies ilmoitti että firman kesken pidetään viikon päästä illanvietto ja kysyi tai pikemmin mainitsi et jos menee sinne onko mulla jotain sitä vastaan. Kysyin tarkemmin illanvietosta niin kyseessä on kuulemma firman kesken ryyppybileet ja firma tarjoaa ilmaiset viinat ja oleilun pienessä vuokratilassa jossa pääpaino on ryypätä ja olla porukalla ja jutella ja tutustua. Mies koki verkostoitumisen kannalta tärkeäksi mennä juhliin jotta tutustuu uusiin työkavereihin ja häntä oltiin erikseen kehoitettu tulemaan jotta kaikki pääsevät tutustumaan häneen. Mies sanoi että kai hän voi mennä juhliin vaikka kaikki muut ryyppäisivätkin.

Ilmaisin että minulla ei ole mitään sitä illanviettoa vastaan muutakuin että se ei ole minusta hyvä idea koska hän on vasta toipumisen tiellä alkoholiongelmasta ja tiedämme molemmat että on iso riski kun muut vetävät ilmaisella viinalla päänsä täyteen ja varmasti "houkuttelevat" ottamaan huikkaa kuten juhlan henkeen kuuluu. Mieheni on aina ennenkin ratkennut juomaan juuri vastaavissa tilanteissa. Kun joku tarjoaa tai juo seurassa. Se on aina ollut miehelleni heikko kohta. Että pitää vältellö sellaista seuraa ainakin ettwi tieten tahtoen mene ryyppäävän/humalassa olevan kaverin luo käymään.

Sanoin että estää ja kieltää en voi enkä aio eikä ole minun tehtävä ja voihan hän lähteä vaikka heti baariin ryyppään jos juoda haluaa mutta en itse koe ajatusta hyvänä hänen kannaltansa näissä olosuhteissa. Ilmaisin että jos illanvieton pääpaino olisi muu kuin firman ilmasen viinan pileet pienessä vuokratilassa niin asia olisi eri - esim jos menisivät ravintolaan tai harrastaan jotain ja osa joisi siinä sivussa mutta nämä ovat siis ihan täysin vaan ryyppybileet ja koen että riski että hänkin alkaisi dokata siellä om mielestäni suuri.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielipiteitä tähän?

Vierailija
2/23 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minun mielestä miehen täytyy saada mennä työpaikan juhliin. Todella pihalle voi jäädä työpaikan henkilösuhteista jos ei mene. 

Ei nykyään ole kovin epätavallista, että noissa tilaisuuksissa ihmisiä on juomatta. Itse olen aina, ihan siksi että olen vähän kuin miehesi, en osaa ottaa hillitysti muutamaa, vaan jos alan ottaa, otan kunnolla, ja sitten mokaisin työkavereiden ja esimiesten edessä. Joten olen aina autolla, en ota. Ei sitä usein kukaan edes huomaa, kun tilaan alkoholittomia oluita tai cokiksia ja juon niitä kuin ei mitään. Jos huomaakin, ei nykyaikana ole enää sellaista kulttuuria, että väkisin tuputetaan, kuten oli 80-90-luvuilla vielä. Muutenkin minusta paljon hillitympää niiden "ryyppyjuhlienkin" meno kuin ennen, nekin jotka juo on usein aika kontrolloidusti ja hilliitysti ja ne jotka epäilee että ei onnistu siinä ei ota ollenkaan. Joku toki joskus "mokaa", eikä siitä mitään sen ihmeempää seuraa, mutta ei ole enää meno tosiaan kuten vanhoina huonoina aikoina.

Ja toisaalta, jos se sun mies on ottanut vain kerran viikossa eikä ole vaaraa että jää joku putki päälle, niin onko se nyt niin kauheaa jos kävisikin se että menee sinne ja juo. Se on sitten vain 1 ilta, ja krapulapäivä ja sillä selvä. Sitten voi taas jatkaa raittiutta. Ei se raittius ja sen hyöty mihinkään nollaudu sen takia, keho on saanut jo 3 kk toipua ja mielikin, eikä sitä yksittäinen juominenkaan tuhoaisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No raitistuneena ihan oikeana alkoholistina sanoisin, että miehesi ongelma ei vielä ole ollut kovin paha, koska hän kuitenkin pystyi olemaan viikot selvinpäin. Viina ei siis vie häntä ollenkaan samalla tavalla kuin minua aikanaan. Se ei toki tarkoita, ettei alkoholin käyttöä kannata tarkastella kriittisesti ja lopettaa tarvittaessa, jos se tuottaa liikaa ongelmia. Kaikkien ei kannata könytä sellaisten pohjamutien kautta kun minun. 

Raittius vaatii tahtoa ja loppuelämäänsä ei voi viettää piilossa alkoholilta, koska sitä on kaikkialla ja silloin pitäisi olla piilossa elämältä. Mikä on miehesi pitkäaikaisempi suunnitelma alkoholin suhteen? Onko nyt menossa pieni nenänvalkaisu ja sitten pyrkimys kohtuukäyttämiseen vai olisiko korkki tarkoitus pitää kiinni loppuelämän?

En osaa ottaa kantaa, mikä on todennäköisyys, että miehesi ratkeaa nyt juomaan, mutta pitkän päälle eristäytyminen ei ole kestävä ratkaisu. Lyhyellä aikavälillä voi sitten ollakin. 

Vierailija
4/23 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa yllätys että ajattelit asian vain omalta kannaltasi ja kerroit että näe hyvänä miehen mennä sinne. 

Päätös on ihan miehen ja näin sanoisin hänelle. 

Eikö siellä muuten ole ruokaa saatavilla ja vichyä?

Vierailija
5/23 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No minun mielestä miehen täytyy saada mennä työpaikan juhliin. Todella pihalle voi jäädä työpaikan henkilösuhteista jos ei mene. 

Ei nykyään ole kovin epätavallista, että noissa tilaisuuksissa ihmisiä on juomatta. Itse olen aina, ihan siksi että olen vähän kuin miehesi, en osaa ottaa hillitysti muutamaa, vaan jos alan ottaa, otan kunnolla, ja sitten mokaisin työkavereiden ja esimiesten edessä. Joten olen aina autolla, en ota. Ei sitä usein kukaan edes huomaa, kun tilaan alkoholittomia oluita tai cokiksia ja juon niitä kuin ei mitään. Jos huomaakin, ei nykyaikana ole enää sellaista kulttuuria, että väkisin tuputetaan, kuten oli 80-90-luvuilla vielä. Muutenkin minusta paljon hillitympää niiden "ryyppyjuhlienkin" meno kuin ennen, nekin jotka juo on usein aika kontrolloidusti ja hilliitysti ja ne jotka epäilee että ei onnistu siinä ei ota ollenkaan. Joku toki joskus "mokaa", eikä siitä mitään sen ihmeempää seuraa, mutta ei ole enää meno tosiaan kuten vanhoina huonoina aikoina.

Ja toisaalta, jos se sun mies on ottanut vain kerran viikossa eikä ole vaaraa että jää joku putki päälle, niin onko se nyt niin kauheaa jos kävisikin se että menee sinne ja juo. Se on sitten vain 1 ilta, ja krapulapäivä ja sillä selvä. Sitten voi taas jatkaa raittiutta. Ei se raittius ja sen hyöty mihinkään nollaudu sen takia, keho on saanut jo 3 kk toipua ja mielikin, eikä sitä yksittäinen juominenkaan tuhoaisi.

Tuo on niin totta. Nykyään on moka, jos tekee jotain typerää kännissä. Ennen oli moka, jos ei ollut niin kännissä, että teki jotain typerää. 

Vierailija
6/23 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin, että riski ratkeamiseen on kohtalaisen suuri, koska on ollut vasta lyhyen aikaa raittiina. Ainakin miehen olisi hyvä kertoa tilanteesta rehellisesti ennen juhlia, ja kertoa ettei juo, jotta hänelle on varattuna alkoholitonta juotavaa eikä kukaan illan aikana tyrkytä hänelle juomia. Silti riippuu miehen tahdonvoimasta pystyykö hän olemaan juomatta, jos kaikki muut ympärillä dokaavat.

Vierailija
7/23 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tiedät että on ainoa selvä? Eikö sinne voi mennä omalla autolla, vai ollaanko siellä yötä?

Vierailija
8/23 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään alkoholiongelmaa ja varsinkaan pakottavaa tarvetta juimiseen ei ikinä ollutkaan, jos oli "pakko vetää kännit kerran viikossa".

Vierailija
9/23 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No raitistuneena ihan oikeana alkoholistina sanoisin, että miehesi ongelma ei vielä ole ollut kovin paha, koska hän kuitenkin pystyi olemaan viikot selvinpäin. Viina ei siis vie häntä ollenkaan samalla tavalla kuin minua aikanaan. Se ei toki tarkoita, ettei alkoholin käyttöä kannata tarkastella kriittisesti ja lopettaa tarvittaessa, jos se tuottaa liikaa ongelmia. Kaikkien ei kannata könytä sellaisten pohjamutien kautta kun minun. 

Raittius vaatii tahtoa ja loppuelämäänsä ei voi viettää piilossa alkoholilta, koska sitä on kaikkialla ja silloin pitäisi olla piilossa elämältä. Mikä on miehesi pitkäaikaisempi suunnitelma alkoholin suhteen? Onko nyt menossa pieni nenänvalkaisu ja sitten pyrkimys kohtuukäyttämiseen vai olisiko korkki tarkoitus pitää kiinni loppuelämän?

En osaa ottaa kantaa, mikä on todennäköisyys, että miehesi ratkeaa nyt juomaan, mutta pitkän päälle eristäytyminen ei ole kestävä ratkaisu. Lyhyellä aikavälillä voi sitten ollakin. 

Kännit on ollut pakko vetää vähintään kerran viikossa. Joskus se pakko on ollut kesken työviikon ja on hän useamman kuin 1 työpaikan jo juonut.

Ap

Vierailija
10/23 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä tiedät että on ainoa selvä? Eikö sinne voi mennä omalla autolla, vai ollaanko siellä yötä?

Emme omista autoa ja paikka on kävelymatkan päässä. Mies kertoi itse että muut juhliin tulevat 10 ihmistä juovat ja muut ovat myös lähdössä yökerhoon yöllä. Mieheni on työporukan vanhin (35v) muut 10 ihmistä ovat 18-29vuotiaita. Tämäki osaltaan on se joka mietityttää koska mieheni entiset ryyppykaverit ovat kaikki olleet häntä nuorempia mutta taas ne jääneet ei juovat oman ikäisiä ja vanhempia. Mieheni on tykännyt juhlia nuorempien kanssa yleensäkin.

Vierailija
11/23 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
12/23 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei toi nyt niin pahalta alkoholiongelmalta kuulosta. Aika monet juo kerran viikkoon.

Vierailija
13/23 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et näköjään ymmärrä, miten alkoholistin mieli toimii. Jos mies sinne menee, on 99% todennäköisyys, että siellä ryyppää. Miehellä olisi nyt hieno 3 kuukauden selvä olo alla. Sitä parempi onnistuminen raitistumiseen, mitä pidempään pystyy olemaan kokonaan pois tällaisista tilaisuuksista. Tai sitten käy ihan pikaseen vaan pyörähtämässä. 

Vuosi / pari kun on juomatta, voi jo pikkuhiljaa kokeilla onnistuisiko olemaan pidempään tällaisissa ryyppäjäisissä. Nyt on vielä liian aikaista.

Vierailija
14/23 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä syön ahven, hauki, kuha. Lohi, säynävä, ankerias. Mullo, kiiski, toutain. En juo viina, en viini, en kalja. Vaimo juo joskus viini. Ei häiritse minua. Samaa toivon teillekin.

Vierailija
15/23 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kännit on ollut pakko vetää vähintään kerran viikossa. Joskus se pakko on ollut kesken työviikon ja on hän useamman kuin 1 työpaikan jo juonut.

Ap

No tuo kuulostaa sitten jo pari pykälää pahemmalta.

Mutta siis yhä uudelleen: mikä on miehesi tavoite? Haluaako hän olla loppuelämänsä raittiina vai onko hän vain vähän valkaisemassa nenää? Onko miehellesi tärkeää, että hän selviää illasta selvinpäin, vai odottaako hän jo vesi kielellä tilaisuutta repsahtaa?

Entä mitä sinä haluat? Jos hän vielä juo, jäätkö katselemaan? Olen erittäin kiitollinen vaimolleni, että hän jaksoi katsella kamppailuni läpi, mutta en todellakaan olisi voinut syyttää häntä, jos häneltä olisi loppunut voimat.

-se sama raitistunut alkoholisti

Vierailija
16/23 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et näköjään ymmärrä, miten alkoholistin mieli toimii. Jos mies sinne menee, on 99% todennäköisyys, että siellä ryyppää. Miehellä olisi nyt hieno 3 kuukauden selvä olo alla. Sitä parempi onnistuminen raitistumiseen, mitä pidempään pystyy olemaan kokonaan pois tällaisista tilaisuuksista. Tai sitten käy ihan pikaseen vaan pyörähtämässä. 

Vuosi / pari kun on juomatta, voi jo pikkuhiljaa kokeilla onnistuisiko olemaan pidempään tällaisissa ryyppäjäisissä. Nyt on vielä liian aikaista.

Alkoholistit ovat vähän niin kuin ihmisiä. Niitä on erilaisia ja kaikkia ei voi niputtaa yhteen ryhmään.

Esimerkiksi minä olin sellainen, että en minä lasiin sylkenyt seurassakaan, mutta ongelmani oli nimenomaan päivittäinen yksin ryyppääminen ahdistus- ja masennuslääkkeeksi. Kun raitistuin, minulle ei ollut mikään ongelma mennä juhliin ja juoda kokista. Minulle vaikeita aikoja olivat ne hetket, kun olin kotona yksin omien ajatusteni kanssa. 

Vierailija
17/23 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on aika typerä idea mieheltä lähteä juhliin, jossa PÄÄPAINONA on ryypiskely.  

Vierailija
18/23 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jättäisin väliin nuo ryyppäjäiset

Vierailija
19/23 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni repsahtamisen vaara on todella suuri jos miehesi menee noihin juhliin. Hänellä on todella hyvä jo 3kk raitis jakso alla, ei kannata pilata sitä yhden töihin liittyvän juhlan takia. Voiko miehesi vain käydä pikaisesti paikalla ilman, että joisi edes alkoholitonta?

Toivon teille hyvää!

Vierailija
20/23 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän on helppo ratkaisu. Miehesi pitää ottaa antabus tabletti ennen juhliin lähtöä. Jos joku paikan päällä ihmettee miksei juo mitään niin voi todeta että on ottanut antabuksen jolloin asia on sillä selvä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi seitsemän