Onko siihen kännykän piippauksen tai soittoon reagoitava kylässä/ystävän seurassa?
Ottaa päähän ihmiset, jotka ovat kännykkänsä orjia. Onko pakko reagoida heti, kun se piippaa viestin merkiksi tai puhelin soi? Myös ruokapöydässä, kylässä, ystävän seurassa - koko ajan ja kaiken aikaa. Viikonloppuna meillä oli ystäväpariskunta istumassa iltaa. Oltiin juuri päästy ruokapöytään, kun toisen puhelin soi. Hän vastasi siihen ja puhui ja puhui isäntäväen ja miehensä odottaessa ruokalautasten äärellä. Eikä todellakaan ollut mikään tärkeä puhelu. Sitten päästiin syömään ja eikö hänelle tule viesti. Taas kännykkää kaivaamaan ja katsomaa, kuka viestittää ja kertomaan meille muillekin, mitä tämä henkilö hänelle viestii. Siis haloo! Mielestäni tämä on huonoa käytöstä.
Itse laitan puhelimeni äänettömälle jopa oman perheen ruokailun ajaksi, saati sitten vieraiden aikana. Laittavathan ihmiset puhelimet kiinni konserteissa ja teatterissakin, miksi ei sitten ystäviä tavatessa?
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaan jos lapseni soittaa tai isäni joka on vanha. Ystäväni kyllä ymmärtää asian.
Mikä tarve lapsellasi olisi soittaa juuri silloin? Miksi jättäisit lapsesi ilman turvaa ja lähtisit itse kyläilemään? Joku tässä mättää.
Lapsi voi vaikka sairastua, vaikka olisikin turvallinen hoitaja.
Soitto äidille parantaa?
Vierailija kirjoitti:
27, tunnen ystäväni ja kyllä, työ, lapseni ja isä. Ne ovat siinä vastauslistassa kärkipäässä.
Sinulla kenties näin: "ystävä", oma pikkusieluinen itseni", ystävä"
Sinulla kenties näin: minä ja minun työni, minä ja minun lapseni, minä ja minun isäni. Ystävä saattaa juuri kaivata sitä ystävän tukea ja turvaa ja sinulla on vain sinä ja sinun työsi, sinä ja sinun lapsesi, sinä ja sinun isäsi.
Joillekin tuntuu olevan vain lörpötä sydämesi kyllyydestä, piittaamatta muista sekä sulje puhelin kokonaan vaihtoehdot.
Itse kannatan tilannetajua, joskus täytyy vastata heti, joskus ei, joskus taas ei edes ei tiedä, onko soittajalla tärkeää asiaa, ennen kuin vastaa.
Itse vastasin kerran jouluna kaverille kiukkuisena puheluun, että sanoinhan etten ehdi nyt puhua. Kaveri vastasi hiljaa, että ajattelin vain, että haluat tietää, että x on kuollut...
Mutta kyllä, olen sitä mieltä, että on epäkohteliasta vastata puhelimeen, kun ruokailee ystävän kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaan jos lapseni soittaa tai isäni joka on vanha. Ystäväni kyllä ymmärtää asian.
Mikä tarve lapsellasi olisi soittaa juuri silloin? Miksi jättäisit lapsesi ilman turvaa ja lähtisit itse kyläilemään? Joku tässä mättää.
Miten se sairastunut lapsi saadaa puhelimella terveeksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se sairastunut lapsi saadaa puhelimella terveeksi?
Ei mitenkään, mutta sairaalla lapselle voi tulla parempi mieli jos saa puhua vanhemman kanssa lyhyestikin, ja aina voi olla tilanne jossa joku pikkupulma selviää yhdellä lyhyellä tekstarilla. Ja jos on vakavaa sattunut, niin kyllä minä ainakin silloin keskeytän menoni ja lähden lapsen luo (olen kerran sen tehnyt, kun lapsi joutui yllättäen sairaalaan).
Ei ole kohteliasta roikkua puhelimessa koko aikaa seurassa, mutta ei sen myöskään tarvitse olla totaalipannassa. Riippuu tilanteesta ja miten sen hoitaa, esim. vilkaiseeko puhelinta nopeasti tarkistakseen onko kaikki ok vai räplääkö sitä alvariinsa.
Musta on hieman hassua sotkea joku sairas lapsi tähän, kun kyseessä on vähän eri asia. Lasten hyvinvointi menee aina edelle tietenkin. Silloin kun ei ole kysymys lapsista, on todellakin epäkohteliasta puhua puhelimessa kenenkään kanssa, jolla ei ole mikään hätä tai akuutti asia, silloin kun on viettämässä aikaa toisten kanssa. Puhelimestahan näkee, kuka soittaa. Jos on kaverin kanssa lounaalla, miksi pitää edes vastata jonkun toisen ystävän tai hentun Liisan puheluun?
Vierailija kirjoitti:
Ottaa päähän ihmiset, jotka ovat kännykkänsä orjia. Onko pakko reagoida heti, kun se piippaa viestin merkiksi tai puhelin soi? Myös ruokapöydässä, kylässä, ystävän seurassa - koko ajan ja kaiken aikaa. Viikonloppuna meillä oli ystäväpariskunta istumassa iltaa. Oltiin juuri päästy ruokapöytään, kun toisen puhelin soi. Hän vastasi siihen ja puhui ja puhui isäntäväen ja miehensä odottaessa ruokalautasten äärellä. Eikä todellakaan ollut mikään tärkeä puhelu. Sitten päästiin syömään ja eikö hänelle tule viesti. Taas kännykkää kaivaamaan ja katsomaa, kuka viestittää ja kertomaan meille muillekin, mitä tämä henkilö hänelle viestii. Siis haloo! Mielestäni tämä on huonoa käytöstä.
Itse laitan puhelimeni äänettömälle jopa oman perheen ruokailun ajaksi, saati sitten vieraiden aikana. Laittavathan ihmiset puhelimet kiinni konserteissa ja teatterissakin, miksi ei sitten ystäviä tavatessa?
Yleisesti ottaen ei. Poikkeus lasten soitot.
Yks tuttu kävi kylässä, laitoin ruokaa ja hän köllötteli sohvalla samalla kännykkää räpläten.. Pyysin pöytään ja tuli kännykkää tuijottaen. Sanoin että laita nyt ruuan ajaksi se luuri pois, niin hän ikäänkuin piilotti sen syliinsä ja "tosi salaa" ruokailun lomassa näpytteli sitä :D sit en enää kehdannut sanoa. Aikuinen ihminen.
Onko liian rakas ponnitus opettaa sille lapselle, että äiti lähtee nyt Sirpan kanssa viettämään omaa aikaa ja sinä voit sinä aikana ottaa sitä omaa aikaa isän kanssa? Itsekin ole äiti ja häiritsee tuo jatkuva puhelimen vilkaisu vaikka en sitä ääneen sano.
Työharjottelussa, koetilanteessa, minun oli pakko vastata puheluun. Odotin poliisin takaisinsoittoa teinin katoamiseen liittyen. Sitä en unohda koskaan.
Mieheni käyttää välillä kännykkää kun olemme hänen vanhempiensa luona. Ja vanhempienkin puhelimet ovat monesti alkaneet soida pöydässä. Poistuvat pöydästä ja vastaavat. Minusta tämä on täydellistä elämää. En näe mitään pahaa kännykän käyttämisessä.
Vierailija kirjoitti:
Reagoin aina soittoihin ja viesteihin. Kurkkaan siis kuka otti yhteyttä ja jos se ei ole todella tärkeää (lapsi menossa sairaalaan), pistän kännykän pois vastaamatta. Ei ole ok antaa muiden turhaan odottaa ja antaa ruokiensa kylmetä, jollei asia todella ole pakko hoitaa just heti silloin ja silloinkin pahoittelen, sanon että alkakaa vaan tuun ihan pian kyllä takaisin ja poistun rauhallisempaan tilaan puhumaan.
Kun olen valmistanut sinulle ruuan, on tosi kiva syödä sitä yksin sillä aikaa, kun käyt puhumassa muualla puheluasi. Vaikka se veisi vain hetken, niin se ei se näin ruuan laittajan näkökulmasta kivalta tunnu.
Näillä ruokapöytävastaajilla on tilanntaju hukassa.
Ihmiset ovat todella kännykkäriippuvaisia nykyään. Kummallista että perheen tai työpaikan kanssa on oltava jatkuvassa kontaktissa. Ja hei, kertokaa vaan nyt taas kuinka joku on just kuolemassa tai kuinka olet päivystävä lääkäri. En puhu näistä tilanteista nyt.
Piti vastata puhelimeen välillä. Mihine jäätiinkään? Ai niin
Minäkin illalliskutsuilla juttelen puhelimessa kaverin lapsen kanssa, sen verran pitää vieraiden kestää, että lapsi saa kerrottua minkälaisen pelin haluaa jouluahjaksi ja miten näki ikkunasta oravan tänään. Ruuat odottaa sillä aikaa keittiössä jäähtyen ja vieraat hiljaa ruokapöydässä istuen. Tämä on kohteliasta.