Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Määräaikaisen työpaikan vastaanottaminen raskaana - mitä tekisit?

Vierailija
23.10.2017 |

Tilanteeni on tämä:

Olemme yrittäneet mieheni kanssa lasta yli vuoden tuloksetta, joten hakeuduimme parisen kuukautta sitten tutkimuksiin. Näytti siltä, että omassa hormonitoiminnassani oli häikkää ja seuraavaksi edessä olisi olleet hormonihoidot. Samaan aikaan elin tilanteessa, jossa nykyinen työsuhteeni oli loppumassa ja etsin uutta työtä. Kävikin niin, että sain erittäin mieluisan työpaikan, jonka on määrä alkaa ensi kuussa. Kyseessä on määräaikainen työpaikka, työsuhde päättyy lokakuussa 2018 eli kyseessä on noin vuoden pesti (sijaisuus). Nyt sain kuitenkin yllättäen tietää, että ihme kyllä, olen raskaana ennen kuin hoidot oli edes aloitettu. Laskettu aika on heinäkuussa (jos kaikki menee hyvin, onhan raskaus nyt todella alussa).Tämä tarkoittaisi sitä, että jos ja kun aloitan uudessa työssä, jään äitiyslomalle ennen tuon määräaikaisuuden loppumista ja työnantaja joutuisi hankkimaan tilalleni sijaisen pariksi kuukaudeksi ennen kuin varsinainen työntekijä palaa takaisin.

Olen tietenkin todella onnellinen raskaudestani, mutta samaan aikaan huolehdin, miten työnantaja tulee suhtautumaan tilanteeseen... Ja mitä tekisitte/olette itse tehneet vastaavassa tilanteessa? En oikein voi enkä halua olla ottamatta työtä vastaan, se olisi ihan hullua, sillä jäisin työttömäksi ja mistä sitä tietää jatkuuko edes raskaus, kun se on näin alussa....Kannattaako työnantajalle kertoa tilanteesta mahd. pian vai vasta kun raskaus alkaa näkyä? Nyt tarvitaan hyviä neuvoja ja kokemuksia, mitä tässä tilanteessa kannattaisi tehdä?

Kommentit (41)

Vierailija
41/41 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järki käyttöön, nainen!

Juuri sinunkaltaistesi ja teidän lastenne suojaksi on säädetty ne lait, että raskauden vuoksi ei saa syrjiä työnhaussa.

Muistuttaisin kuitenkin, että et sinä vielä ole sitä lasta saanut ja äitiyslomalle jäämässä.

Työnantajalle kannattaa kertoa mahdollisimman pian, jotta ei voi purkaa työsuhdetta koeaikana ja väittää, että ei tiennyt raskaudesta. Toisaalta, sinä itse voit purkaa työsuhteen, jos se tuntuu sittenkin pahalta.

Ajattele, että työnantajalla on kuitenkin noin puoli vuotta aikaa löytää uusi työntekijä. Etkä sinä ole korvaamaton - paitsi sille syntymättömälle lapsellesi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla