Määräaikaisen työpaikan vastaanottaminen raskaana - mitä tekisit?
Tilanteeni on tämä:
Olemme yrittäneet mieheni kanssa lasta yli vuoden tuloksetta, joten hakeuduimme parisen kuukautta sitten tutkimuksiin. Näytti siltä, että omassa hormonitoiminnassani oli häikkää ja seuraavaksi edessä olisi olleet hormonihoidot. Samaan aikaan elin tilanteessa, jossa nykyinen työsuhteeni oli loppumassa ja etsin uutta työtä. Kävikin niin, että sain erittäin mieluisan työpaikan, jonka on määrä alkaa ensi kuussa. Kyseessä on määräaikainen työpaikka, työsuhde päättyy lokakuussa 2018 eli kyseessä on noin vuoden pesti (sijaisuus). Nyt sain kuitenkin yllättäen tietää, että ihme kyllä, olen raskaana ennen kuin hoidot oli edes aloitettu. Laskettu aika on heinäkuussa (jos kaikki menee hyvin, onhan raskaus nyt todella alussa).Tämä tarkoittaisi sitä, että jos ja kun aloitan uudessa työssä, jään äitiyslomalle ennen tuon määräaikaisuuden loppumista ja työnantaja joutuisi hankkimaan tilalleni sijaisen pariksi kuukaudeksi ennen kuin varsinainen työntekijä palaa takaisin.
Olen tietenkin todella onnellinen raskaudestani, mutta samaan aikaan huolehdin, miten työnantaja tulee suhtautumaan tilanteeseen... Ja mitä tekisitte/olette itse tehneet vastaavassa tilanteessa? En oikein voi enkä halua olla ottamatta työtä vastaan, se olisi ihan hullua, sillä jäisin työttömäksi ja mistä sitä tietää jatkuuko edes raskaus, kun se on näin alussa....Kannattaako työnantajalle kertoa tilanteesta mahd. pian vai vasta kun raskaus alkaa näkyä? Nyt tarvitaan hyviä neuvoja ja kokemuksia, mitä tässä tilanteessa kannattaisi tehdä?
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Joillakin aloilla saat korkeampaa äitiyspäivärahaa ja loma-ajanpalkat, vaikka olisitkin kotona, jos et kerro.
häh?
Minulla on ollut vastaava tilanne. En saanut paikkaa sen takia sitten. Mutta en pystynyt ottamaan omalle tunnolle olematta kertomatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta huomaa: jos työssä on koeaika eikä työnantaja tiedä raskaudesta, niin työsuhteen saa ihan laillisesti purkaa koeaikana!
No ei todellakaan saa purkaa raskauden perusteella.
Miten työnantaja voisi purkaa raskauden perusteella, jos ei edes tiedä raskaudesta?
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ollut vastaava tilanne. En saanut paikkaa sen takia sitten. Mutta en pystynyt ottamaan omalle tunnolle olematta kertomatta.
Miksi et? Ethän olisi tehnyt mitään väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et? Ethän olisi tehnyt mitään väärin.
Olen kai liian kiltti. Mietin liikaa työnantajaa kun joutuisi hankkimaan taas sijaisen minulle.
Tottakai otat työpaikan vastaan. Ihan älytöntä. Ilmoitusvelvollisuus lienee 2 kk ennen poisjäämistä ja takaisintuloa?
Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että vanhempainvapaat jämptisti tasan, niin molempien työnantajat joutuvat osallistumaan lastenteon kustannuksiin.
No otat ehdottomasti työn vastaan ja kerrot raskaudestasi työyhteisössä siinä vaiheessa kun olet "varmoilla" viikoilla. Eräs ystäväni teki näin, ja työnantaja oli tokaissut että eipä olisi häntä palkannut jos olisi raskaudesta tiennyt, ihan järkyttävää.
Sen olen itse työelämässä oppinut että joskus pitää olla vähän itsekäs ja toimia oman edun mukaisesti eikä miettiä työnantajalle mahdollisesti lisääntyvää työtaakkaa (sijaisen etsimistä pariksi kuukaudeksi).
Vierailija kirjoitti:
Tottakai otat työpaikan vastaan. Ihan älytöntä. Ilmoitusvelvollisuus lienee 2 kk ennen poisjäämistä ja takaisintuloa?
Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että vanhempainvapaat jämptisti tasan, niin molempien työnantajat joutuvat osallistumaan lastenteon kustannuksiin.[/quote
Tuo kahden kuukauden sääntö pätee tietääkseni, omalla kohdallani vain ei ole mitään takaisintuloa, sillä määräaikaisuus päättyy äitiysloman aikana. Minulla jää siis määräaikaisuudesta tekemättä noin 3 kk.
-Ap
Vierailija kirjoitti:
No otat ehdottomasti työn vastaan ja kerrot raskaudestasi työyhteisössä siinä vaiheessa kun olet "varmoilla" viikoilla. Eräs ystäväni teki näin, ja työnantaja oli tokaissut että eipä olisi häntä palkannut jos olisi raskaudesta tiennyt, ihan järkyttävää.
Sen olen itse työelämässä oppinut että joskus pitää olla vähän itsekäs ja toimia oman edun mukaisesti eikä miettiä työnantajalle mahdollisesti lisääntyvää työtaakkaa (sijaisen etsimistä pariksi kuukaudeksi).
Kiitos tsempistä <3 Tätä juuri pelkään, että pomo/työyhteisö heittäytyy ilkeäksi ja vaikeaksi. Mutta toisaalta, se kai se sitten olisi heidän häpeänsä. En sitäpaitsi suunnitellut raskautumistani näin. Pidin erittäin epätodennäköisenä, että tulisi raskaaksi vielä muutamiin kuukausiin noiden hormoniongelmien takia.
Taidan tehdä niin, että otan työn vastaan ja kerron raskaudesta tehtyäni töitä muutaman kuukauden, jos raskaus etenee ja kaikki menee hyvin. Aioin myös rehellisesti kertoa, että en suunnitellut tulevani vielä raskaaksi eli, että kun sain työn olin siin uskossa, että tule tekemään määräaikaisuuden loppuun. Voihan olla ettei työnantaja sitä usko tai voi ajatella mitä vain, tai taustatarinalla ei ole mitään merkitystä, mutta olen ainakin itse rehellisesti kertonut tilanteen taustat.
Elämä on. Heittää eteen sen minkä heittää. Toiset tulevat raskaaksi. Toiset sairastuvat syöpään. Meidän perheeseen elämä heitti syövän 3v sitten. Työnantajaa ei mietitty yhtään kun käytiin taisteluun tautia vastaan. Jatkoajalla mennään eikä vieläkään mietitä työtä tai miten ne siellä pärjää. Tää elämä heittelee myös sitä työnantajaa ja useimmiten se selviää paremmin. Hautausmaat ovat täynnä korvaamattomia ihmisiä, ehkä. Ja silti työpaikkoja on.
Hyvä työnantaja olisi palkannut sut raskaudesta huolimatta (varsinkin asiantuntijatehtäviin!) ja huonoista taas ei tarvitse potea mitään syyllisyyttä.
Nosto, rupes kiinnostamaan tämä ketju, kun itselläkin lähes samanlainen tilanne!
Etenkin kiinnostaa, mikä oli ko. tilanteessa pomon reaktio ja asenne?
Mä olin raskaana kun otin vastaan määräaikaisen työn, (julkisella) kerroin asian työhöntulotarkastuksessa lääkärille ja jäin 1,5 kuukautta ennen määräaikaisuuden loppua äitiyslomalle, ei ollut mitään ongelmaa esimiehen eikä työkavereiden kanssa kun saivat tietää raskaudesta.
Lähtökohtaisesti en änkeäisi tuollaiseen tilanteeseen, siis työhön, joka on selkeästi tarkoin määritelty tarpeiltaan. Kun siihen halutaan ihminen x ajaksi, niin miksi menisin siihen jos en voi sitä luvata, jne. Mutta sinulla on toki taustasi, eikä määräaikaisuuden syykään tullut selväksi. Että onko esimerkiksi kuinka mahdollista, että työsi jatkuisi määräaikaisuuden jälkeenkin. Silloin se on vähän kuin mikä tahansa mammaloma.
itse odottaisin että raskaus etenee pidemmälle ja kertoisin siis vasta myöhemmin työnantajalle.
eipä tuo mitenkään ongelmallinen tilanne ole työnantajallesikaan. älä pode huonoa omaatuntoa.
eihän sitä koskaan tiedä miten käy kun raskaus on vasta alussa. ota työ vastaan ja kerro odotuksesta vasta kun olet pidemmällä
Vierailija kirjoitti:
Lähtökohtaisesti en änkeäisi tuollaiseen tilanteeseen, siis työhön, joka on selkeästi tarkoin määritelty tarpeiltaan. Kun siihen halutaan ihminen x ajaksi, niin miksi menisin siihen jos en voi sitä luvata, jne. Mutta sinulla on toki taustasi, eikä määräaikaisuuden syykään tullut selväksi. Että onko esimerkiksi kuinka mahdollista, että työsi jatkuisi määräaikaisuuden jälkeenkin. Silloin se on vähän kuin mikä tahansa mammaloma.
Mutta mikä tällaisessa tilanteessa sitten olisi toinen vaihtoehto? Jäädä työttömäksi ja hakea jotain muuta työtä? Tuntuu et välillä nää moralisoivat kommentoijat ei tule ajatelleeksi, että jollaim sitä on elettäväkin. T:samassa tilanteessa oleva, joka ei suunnitellut raskautta
Onko kyseessä äitiysloman sijaisuus, jota olet menossa tekemään? Silloinhan varsinainen työntekijä voi vielä olla varsinaisen äitiysloman päättymisen jälkeen kotona jonkin aikaa, jolloin heillä on tarve sinun jälkeesi sijaiselle hiukan pidemmäksi ajaksi ja työntekijä voi olla helpompi löytää. Tilanteessa voi olla monia eri muuttujia sekä sinua että työtä koskien joita ei voi ennakoida ja pitää mennä vähän tilanteen mukaan. Nyt tilanne on se, että tulit yllättäen raskaaksi ja toisaalta et voi tietää miten raskaus etenee, joten ottaisin myös työn vastaan ja kertoisin myöhemmin. Onnea raskaudesta ja odotukseesi sekä uuteen työhön!
Keskenmenot on paljon yleisempiä kun ihmiset edes ymmärtää. Menr töihin ja 12 viikon jälkeen voit kertoa, sitä pidetään ihan hyväksyttävänä ettei pienillä viikoilla kerrota kenellekään, ei edes omalle suvulle. T monta keskenmenoa takana
Jos menet yksin kertomaan, että olet raskaana, niin kävelet ulos ilman työsopimusta. Jos otat todistajia mukaan, niin eivät pysty irtisanomaan sinua tuosta vain, muka tietämättömänä raskaudestasi. Helpointa taitaa olla jättää kertomatta?