Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmeessä tekisin osa-aikatyötä, kun se ei kannata? Sama raha tulee tuista.

Vierailija
23.10.2017 |

Tukia saan noin 900e kuussa. Valmistuin korkeakoulusta, mutta ala ei työllistä, tavallinen tarina. Olen tehnyt duunarihommia onneksi aika paljon, joten niitä töitä löytyy kyllä, mutta ei järkevillä tunneilla.

Yleisimmin alallani on tarjolla nollasopimuksia ja tyyliin 20h/viikko. Ja tuo 20h voi olla jaettuna typerästi vaikka neljällekin päivälle, kiireavuksi. Eli ei välttämättä pysty edes ottamaan toista työtä oheen. Ja noilla tunneilla käteen tuli bruttona about 950e/kk+vähän jotain lisiä.

Nyt olen väsynyt, enkä jaksa edes yrittää. Ennen tein kannattamattomuudesta huolimatta osa-aikaista, mutta ei tässä ole mitään järkeä. Vakityö, tai edes järkevän pituinen määräaikainen täysillä tunneilla niin heti lähden, mutta vajailla tunneilla hyöty mitätön.

Miksi sitoisin itseni osa-aikaiseksi, ja käydä raskaissa töissä 3-4 pvänä viikossa, kun voin olla kotona samalla rahalla?

Kommentit (58)

Vierailija
1/58 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joopa joo, väsynyttä trollausta.

Vierailija
2/58 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkokemus ja työtodistus kun hakee sitä parempaa duunia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/58 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse koen elämän mielekkäämmäksi kun käyn töissä. Lisäksi takaraivossa itää toive että joskus löytyisi vielä kokoaikaistakin työtä. Luulen että mahdollisuudet on paremmat kun tekee edes jotain.

t. keikkatyötä tekevä työtön työnhakija

Vierailija
4/58 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joopa joo, väsynyttä trollausta.

Tai sitten vain ihan todellisuutta monelle matalapalkka-alalla työskentelevälle.

Ap

Vierailija
5/58 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein samantyylistä nollatuntip*skaa puoli vuotta siksi, jotta olisi katkeamaton työhistoria, CVssä maineikas yhtiö ja pääsisin työelämässä olevien ihmisten ilmoille ja mahdollisesti tätä kautta parempiin töihin. Näin kävikin.

Sain hyvän työtarjouksen yhteistyökumppanilta ja lähdin sinne 3300e kuukausipalkalla.

Vierailija
6/58 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, jos koskaan meinaa töitä saada, parempi tehdä niitä oikeita töitä, eikä maata kotona tukien varassa.

Voi trollien trollit sentään

Vierailija
7/58 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, mieti kun haet sitä kokopäivätöitä. Hakijoina sinä, joka olet ollut vain kotona. Ja toisena hakijana sellainen joka on juurikin tehnyt näitä osa-aikatöitä. Muuten olette tasaväkiset hakijat. Kumpikohan tulee valituksi?

Vierailija
8/58 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trolli tai ei, mutta tämä tilanne kuvaa kuinka vääristynyt systeemimme on. Noita pätkätöitä pitäisi pystyä helpommin tekemään. Moni jättää esimerkiksi parin kuukauden työpätkän väliin, koska tuet sun muut menee sekaisin. 

Vierailija
9/58 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse koen elämän mielekkäämmäksi kun käyn töissä. Lisäksi takaraivossa itää toive että joskus löytyisi vielä kokoaikaistakin työtä. Luulen että mahdollisuudet on paremmat kun tekee edes jotain.

t. keikkatyötä tekevä työtön työnhakija

Joo, tämä on ihan totta. Jos se osa-aikatyö on mielekästä ja järkevää. Tällä alalla se vain usein tarkoittaa surkeimpia ja raskaimpia tehtäviä hierarkian pohjallla, yö-ja iltatyötä. Eikä sillä kokemuksella ole väliä haettaessa niihin töihin, joihin mulla on koulutus.

Kokoaikaisena toki voisin tehdä samaa työtä mielelläni, voisi säästää tulevaisuutta varten ja se toisi mielekkyyttä. Vähillä tunneilla kaikki menee kädestä suuhun ja elämä ei etene.

Vierailija
10/58 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tukia saat? En nimittäin usko että saat noin paljon. Jos saat jotain lapsilisiä niin nehän ei ole sinun vaan lapsen rahoja, kuten täällä usein sanotaan.

Vierailija
11/58 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä juuri on systeemissä ongelmana. Maksettaisiin kaikille pieni perustulo, jonka lisäksi voisi tehdä niin paljon töitä kuin elämäntilanne sallisi ja verotus hoitaisi oikeudenmukaisen tasaamisen. 

Minulla on yliopistotutkinto ja työkokemusta alalta, joka valitettavasti ei enää leikkausten vuoksi työllistä. Tarvetta kyllä olisi vaikka kuinka. Toinen osaamisalueeni on työllistävä mutta fyysisesti niin raskas, että en halua tehdä sitä kokopäiväisesti. Minulla on turvattu talous jolla pärjään vähemmälläkin. En lisäksi halua tehdä kokopäivätyönä töitä joita en koe mielekkääksi. Haluan haasteita ja kehittymistä edes kohtalaisella palkalla. Niitä ei ole tarjolla mutta osapäivätöissä jaksaisin olla vaikka työ ei olisi ihan sitä mitä pitäisi. Mielekkyyteni löytyy elämääni jostain muualta kuin duunista. En halua olla työkkärin kytättävänä ja haluaisin pärjätä omillani. 

Haluaisin siis tehdä niitä osa-aikatöitä mieluummin pidemmällä työsuhteella, mutta missä ne ovat? Työvoimatoimisto heittää karenssille jos sanot hakevasi osa-aikaista, miksi?

Nyt perustuloa kehiin ja äkkiä.

Vierailija
12/58 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi että se kartuttaa eläkettä. Siksi että pidän tekemisestä. Siksi että näen päivittäin muita ihmisiä. Siksi että päivässä on rytmi. Siksi että ammattitaito pysyy yllä. Siksi että tukia ei tipu jos on säästöjä tilillä.

Vierailija
13/58 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten jos ottaa työn vastaan pitää laskea matkakulut ettei vaan jää työtä ottamalla väemmälle. Kun itse hain töitä aika monta paikkaa jäi pois laskuista juuri vähiten tuntien takia. Ei vaan kannata.

Vierailija
14/58 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vaikka siksi että koskaan ei voi tietää mitä se osa-aika työ/määräaikaisuus teettää. Itse tein määräaikaisrlla sopimuksella ensin 3kk jonka jälkeen eipitänyt jatkua kun olin vaan kiireapulainen, sitten tein 7kk sopimuksen jonka jälkeen sain vakityön.

Vierailija
15/58 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä teen oman alan keikkatöitä, koska hommat ovat mielenkiintoisia ja yhdestä keikasta sukeutuu helposti lisää töitä. Itse asiassa olen tähän jo niin tottunut, että en ehkä enää halua vakkaritöihin. Toki mun pitää sitten myös tyytyä matalampaan tulotasoon, työterveyshuollon puuttumiseen, siihen että olen koko ajan lähtövalmiudessa ja mitään selkeitä lomia ei ole. Esim. lastentekoa ei tässä kuviossa tulisi edes mietittyä.

Töitä on itse asiassa jo sen verran, että en ole pitkään aikaan saanut (tai hakenut, sillä se on kovin mutkikasta, kun tulot ovat joka kuukausi erisuuruiset) mitään tukia. Keskimääräinen kuukausiansioni on nettona noin 1100 e.

Vierailija
16/58 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, mieti kun haet sitä kokopäivätöitä. Hakijoina sinä, joka olet ollut vain kotona. Ja toisena hakijana sellainen joka on juurikin tehnyt näitä osa-aikatöitä. Muuten olette tasaväkiset hakijat. Kumpikohan tulee valituksi?

Olen tehnyt paljon töitä aiemmin, kokemusta runsaasti ja hyvistä, maineikkaista paikoista. Tällä hetkellä myös vuokrafirman kirjoilla, juurikin jotta työhistoria näyttäisi katkeamattomalta.

Pointti onkin, että noita osa-aikasopimuksia ei vaan ole järkeä ottaa vastaan, kun niihin pitää sitoutua noin vähillä tunneilla. Vuokrafirman kautta voi pitää työssäkäyvän statusta jotenkin yllä telkemällä tukiin vaikuttamattomasti satunnaisia vuoroja, ja ei tarvitse sitoutua kannattamattomaan, jatkuvaan osa-aikatyöhön. Mutta hanuristahan tuo vuokraduuni on monella tavalla.

Asia olisi eri, jos se osa-aikatyö olisi alalta, johon mulla on koulutus ja jonne haluan oikeasti työllistyä. Noissa hanttihommissa osa-aikaisuus vain vituttaa ja vakipaikkoja ei jaeta, vaan vedetään minimillä ja vuokratekijöitä paikkaamaan vajetta. Vakityötä toki ottaisin vastaan heti noistakin hommista.

Mietin vain miksi joku ajattelee tämän olevan trollausta? Tätä se todellisuus, ikävä kyllä, monesti on.

Vierailija
17/58 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkokemus ja työtodistus kun hakee sitä parempaa duunia.

Monella alalla niistä ns. hanttihommista ei vaan ole mitään hyötyä työllistymiseen. Valitettavasti.

Vierailija
18/58 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi että se kartuttaa eläkettä. Siksi että pidän tekemisestä. Siksi että näen päivittäin muita ihmisiä. Siksi että päivässä on rytmi. Siksi että ammattitaito pysyy yllä. Siksi että tukia ei tipu jos on säästöjä tilillä.

Nämä suorittavan tason työt eivät millään lailla liity ap:n ammattitaitoon. Työttömyyskorvausta varten ei myöskään säästöjään tarvitse kuluttaa.

Vierailija
19/58 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on kyllä oikeastaan ihan hyvä pointti tuotu esiin. Alalla jossa käytetään paljon työvoimaa, tulisi joustavuuden olla molemmilla eli työnantajalla ja työntekijällä. Työntekijä joustaa tulemalla joka päivä tekemään ne pienimmätkin mahdolliset tunnit ja täten pitäisi työnantajan joustaa työajassa niin että työntekijä voi ottaa toisen osa-aikatyön saadakseen elannon töistä.

Jossain kauppaketjussa on kuulemma käytössä järjestelmä jonne ilmoitetaan kaikki eri työpisteissä tarjolla olevat lisätyötunnit, joista osa-aikaiset sitten voivat valita itselleen sopivat ja saada näin kunnollisen palkkapussin kokoon.

Kuulostaa ainakin hyvältä systeemiltä, siitä en tiedä miten käytännössä toimii ja onko siellä oikeasti tunteja tarjolla.

Vierailija
20/58 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi että se kartuttaa eläkettä.

Paljonko eläkettä kartuttaa työ, josta saa alle tonnin kuussa? Pari euroa ehkä.

Minä tein vuosikausia osa-aikatyötä, jossa palkka paljon vähemmän kuin ap:n 900 euroa kuussa. Tein sen siksi, ettei yhteiskunta kyttäisi rahankäyttöäni. En edes ajatellut mitään mahdollisia tulevaisuuden parempia töitä. Minua kiinnosti ainoastaan se, ettei tarvinnut raportoida mihinkään lomakkeelle kuukausittain työtön, työtön, työtön... Kukaan ei kysellyt mitä tienasin tai mihin rahani käytin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi yhdeksän