Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmeessä tekisin osa-aikatyötä, kun se ei kannata? Sama raha tulee tuista.

Vierailija
23.10.2017 |

Tukia saan noin 900e kuussa. Valmistuin korkeakoulusta, mutta ala ei työllistä, tavallinen tarina. Olen tehnyt duunarihommia onneksi aika paljon, joten niitä töitä löytyy kyllä, mutta ei järkevillä tunneilla.

Yleisimmin alallani on tarjolla nollasopimuksia ja tyyliin 20h/viikko. Ja tuo 20h voi olla jaettuna typerästi vaikka neljällekin päivälle, kiireavuksi. Eli ei välttämättä pysty edes ottamaan toista työtä oheen. Ja noilla tunneilla käteen tuli bruttona about 950e/kk+vähän jotain lisiä.

Nyt olen väsynyt, enkä jaksa edes yrittää. Ennen tein kannattamattomuudesta huolimatta osa-aikaista, mutta ei tässä ole mitään järkeä. Vakityö, tai edes järkevän pituinen määräaikainen täysillä tunneilla niin heti lähden, mutta vajailla tunneilla hyöty mitätön.

Miksi sitoisin itseni osa-aikaiseksi, ja käydä raskaissa töissä 3-4 pvänä viikossa, kun voin olla kotona samalla rahalla?

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa olen tähän jo niin tottunut, että en ehkä enää halua vakkaritöihin. Toki mun pitää sitten myös tyytyä matalampaan tulotasoon, työterveyshuollon puuttumiseen, siihen että olen koko ajan lähtövalmiudessa ja mitään selkeitä lomia ei ole. Esim. lastentekoa ei tässä kuviossa tulisi edes mietittyä.

Töitä on itse asiassa jo sen verran, että en ole pitkään aikaan saanut (tai hakenut, sillä se on kovin mutkikasta, kun tulot ovat joka kuukausi

Samaa olen tehnyt itsekin, mutta ei tuollaista elämää loputtomiin jaksa. Ei se ole mielekästä ja lopulta vain masentavaa.

Jatkuvaa valmiudessa olemista ja siitä huolimatta köyhyysrajalla elämistä ilman mitään normaaleja työelämän etuja ja oikeuksia.Ja juurikin tuo, että kun tulot epäsäännölliset, niin tukien sumpliminen vaikeaa, vaikka niille olisikin tarvetta. Sitten kun jossain kuussa ei olekaan töitä tarjolla niin mitäs sitten? Tukirumba alkaa alusta ja siihen voi mennä aikaa, että saa edes jotain rahaa.

Vierailija
22/58 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksi että se kartuttaa eläkettä.

Paljonko eläkettä kartuttaa työ, josta saa alle tonnin kuussa? Pari euroa ehkä.

Minä tein vuosikausia osa-aikatyötä, jossa palkka paljon vähemmän kuin ap:n 900 euroa kuussa. Tein sen siksi, ettei yhteiskunta kyttäisi rahankäyttöäni. En edes ajatellut mitään mahdollisia tulevaisuuden parempia töitä. Minua kiinnosti ainoastaan se, ettei tarvinnut raportoida mihinkään lomakkeelle kuukausittain työtön, työtön, työtön... Kukaan ei kysellyt mitä tienasin tai mihin rahani käytin.

Kyttäisi. Arvaa paljonko siellä oikeasti kiinnostaa virkailijaa mihin rahasi käytät? Ja vaikka joku seuraisikin, niin ihan helvetin sama. Mitä ne sillä tiedolla tekee? Fyffet napsuu tilille samalla lailla, vaikka koko tt-tuki menis suoraan viinakauppaan korttimaksuilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä saan tukia nettona 1300€/kk (1/2 eläke ja 1/2 sairauspäiväraha). Kyllä mun tulot ainakin suurenisivat huomattavasti jos olisin osa-aikatöissä! Jos vaikka saisin bruttona 1500€ tuosta puolikkaasta niin jäisihän siitä yli tonni käteen kun nyt jää 500€!

Vierailija
24/58 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä tein vuosikausia osa-aikatyötä, jossa palkka paljon vähemmän kuin ap:n 900 euroa kuussa. Tein sen siksi, ettei yhteiskunta kyttäisi rahankäyttöäni. En edes ajatellut mitään mahdollisia tulevaisuuden parempia töitä. Minua kiinnosti ainoastaan se, ettei tarvinnut raportoida mihinkään lomakkeelle kuukausittain työtön, työtön, työtön... Kukaan ei kysellyt mitä tienasin tai mihin rahani käytin.

Esim 1200€ brutto/kk kartuttaa eläkettä n 20€/kk tällaisella 50+ ikäisellä. Kyllä tuo raha mulle kelpaa!

Vierailija
25/58 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perustulo 900€/kk, ei asumisesta mitään erikseen lisää ja palkkatuloista 50% veroa, mutta perustulo pysyy.

Vierailija
26/58 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon ajatusmallin takia, on pakko alentaa tukia, niin että nälkä alkaa olla niin kova, että töitä kuin töitä tehdään.

Jossain vaiheessa tuollaiselle loisimiselle laitetaan loppu, viimeistään siinä vaiheessa kun ei ole enää ketään kuka sen maksaa.

Vierailija
27/58 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joopa joo, väsynyttä trollausta.

Tai sitten vain ihan todellisuutta monelle matalapalkka-alalla työskentelevälle.

Ap

Jos makaat tukien varassa tekemättä töitä, niin sinulla ei ole koskaan luvassa parempaa tulevaisuutta. Jos haluaa muutoksen nykytilanteeseen, niin on pakko tehdä jotain.

Vierailija
28/58 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuon ajatusmallin takia, on pakko alentaa tukia, niin että nälkä alkaa olla niin kova, että töitä kuin töitä tehdään.

Jossain vaiheessa tuollaiselle loisimiselle laitetaan loppu, viimeistään siinä vaiheessa kun ei ole enää ketään kuka sen maksaa.

Ei tuo toimi. Edelleen työn teko alentaa sitä tukea ja tekee sen kannattamattomaksi. Sen sijaan varastelua ja ryöstelyä ei huomioida tuissa, joten sillä voi hankkia lisätuloja.

Vierailija
29/58 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi että se kartuttaa eläkettä. Siksi että pidän tekemisestä. Siksi että näen päivittäin muita ihmisiä. Siksi että päivässä on rytmi. Siksi että ammattitaito pysyy yllä. Siksi että tukia ei tipu jos on säästöjä tilillä.

Joo, huima eläkekertymä siitä tuleekin (en edes oikein usko koko nykyisen eläkejärjestelmän olemassaoloon siinä vaiheessa, kun se on ajankohtaista).

Minäkin pidän tekemisestä, siksi en makaakaan kotona ilman päivärytmiä, vaikka en käykään surkeissa ja kannattamattomissa osa-aikatöissä.

Herään aamulla ajoissa, pidän kotini kunnossa, urheilen, luen ja liikun ihmisten ilmoilla, käyn kulttuuritapahtumissa, autan siskoa lastenhoidossa ja vanhempia remonttihommissa ym, seuraan aktiivisesti työilmoituksia, näen ystäviäni.

Ja totta, toimeentulotukea ei tipu jos on säästöjä tilillä. Itse suunnittelin tekeväni niin, että jos saan täysipäiväistä työtä edes hetkeksi, säästän kaiken mitä pystyn ja siirrän vanhempieni tileille ja osan nostan ehkä käteisenä ajoissa ulos. Sitten kun/jos pitää taas hakea tukia, ei ainakaan ole säästöjä estämässä tuen saantia. En aio joutua tekemään osa-aikakurjuutta säästöjeni takia.

Vierailija
30/58 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä saan tukia nettona 1300€/kk (1/2 eläke ja 1/2 sairauspäiväraha). Kyllä mun tulot ainakin suurenisivat huomattavasti jos olisin osa-aikatöissä! Jos vaikka saisin bruttona 1500€ tuosta puolikkaasta niin jäisihän siitä yli tonni käteen kun nyt jää 500€!

Niin, työtulohan ei leikkaa eläkettä. Muiden tukimuotojen kanssa on vähän eri tilanne.

Vierailija
31/58 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et tee edes sen 300€ edestä töitä, minkä saa tienata ilman että se vaikuttaa työttömyysetuuteen?

Vierailija
32/58 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa olen tähän jo niin tottunut, että en ehkä enää halua vakkaritöihin. Toki mun pitää sitten myös tyytyä matalampaan tulotasoon, työterveyshuollon puuttumiseen, siihen että olen koko ajan lähtövalmiudessa ja mitään selkeitä lomia ei ole. Esim. lastentekoa ei tässä kuviossa tulisi edes mietittyä.

Töitä on itse asiassa jo sen verran, että en ole pitkään aikaan saanut (tai hakenut, sillä se on kovin mutkikasta, kun tulot ovat joka kuukausi

Samaa olen tehnyt itsekin, mutta ei tuollaista elämää loputtomiin jaksa. Ei se ole mielekästä ja lopulta vain masentavaa.

Jatkuvaa valmiudessa olemista ja siitä huolimatta köyhyysrajalla elämistä ilman mitään normaaleja työelämän etuja ja oikeuksia.Ja juurikin tuo, että kun tulot epäsäännölliset, niin tukien sumpliminen vaikeaa, vaikka niille olisikin tarvetta. Sitten kun jossain kuussa ei olekaan töitä tarjolla niin mitäs sitten? Tukirumba alkaa alusta ja siihen voi mennä aikaa, että saa edes jotain rahaa.

Mä jaksan tätä sillä, että tekemäni työ on kiinnostavaa ja mielekästä, just sitä mitä haluankin tehdä. Toisekseen töitä on nykyään aika turvallisesti tarjolla (tilanne voi muuttua nopeastikin, mutta toisaalta vakkaritöissäkin voi tulla yt:t) ja olen onnistunut saamaan muutaman reilun työnantajan, joille on ilo tehdä. Heille voi joskus jopa sanoa ei ilman, että töiden tilaaminen katkeaisi heti siihen.

Lisäksi sai yhdessä vaiheessa kerättyä osa-aikatyöstä ja samaan aikaan keikkaa tekemällä itselleni kunnollisen puskurirahaston, eikä mulla ole elätettäviä. Sen sijaan taloudessa on säännöllistä tuloa saava henkilö, joskin kyse on puolisoni pienestä eläkkeestä - mutta näissä oloissa hyvä turva, jota ei minkään viranomaisen päätöksellä oteta ykskaks pois.

Vierailija
33/58 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanon kaikille yhteisesti että juu, tuilla pärjää ja saa saman. Mutta töitä ei sitten saa enää pitkän työttömyyden jälkeen.

Vierailija
34/58 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos saat palkkaa vaikka 900€ niin sen lisäksi saat kai soviteltua päivärahaa? Eli 900 euron tienaaminen vähentää tukea sen 350€?

Vierailija
35/58 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyttäisi. Arvaa paljonko siellä oikeasti kiinnostaa virkailijaa mihin rahasi käytät? Ja vaikka joku seuraisikin, niin ihan helvetin sama. Mitä ne sillä tiedolla tekee? Fyffet napsuu tilille samalla lailla, vaikka koko tt-tuki menis suoraan viinakauppaan korttimaksuilla.

No ehkä liioittelin kyttäys-sanan suhteen, mutta minusta vain sattuu olemaan mukavaa, että olen vapaa, enkä luetteloituna yhteiskunnan elätiksi.

Eipä tarvitse pohtia tai pelätä, että joutuu työllistämistöihin tai saa karenssia, jos ei toimi juuri sääntöjen mukaan.

Vierailija
36/58 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi et tee edes sen 300€ edestä töitä, minkä saa tienata ilman että se vaikuttaa työttömyysetuuteen?

Oletko sinäkin niitä, joiden mielestä töihin vain mennään heti kun halutaan?

Kerro ihmeessä, missä niitä töitä on.  

Vierailija
37/58 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä aapeeta. Matalapalkka-alalla nimenomaan osa-aikatyö on kannattavaa. Asumistuki tippui 30 euroa. Peruspäiväraha olisi käteen 630 euroa. Osa-aikaisesti tekemällä saan 1000-1200 euroa. Ainakin minulle nuo muutamat sataset on iso raha ja vapaa-aikaa jää esimerkiksi opiskeluun. Tietenkin jos elää sossun tuilla niin ei varmaan kannatakaan.

Vierailija
38/58 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avoimia työpaikkoja kun täytetään, vain joka neljäs kerta siihen otetaan työtön työnhakija. Eli jos haluat "oikeisiin" töihin, sulla on paljon paremmat mahikset päästä jos olet jossain töissä, vaikka se olis mitä pjaskaa tahansa. Työnantajat kai kuvittelee oikeasti että kaikki töissä olevat on ahkeria ja hyviä ja työttömät on laiskoja ja tyhmiä, ne ei ole huomanneet että töissä on aina myös niitä lusmuilijoita ja työttömänä aktiivisia ahkeria ihmisiä jotka hoitaa lapsensa, kotinsa, harrastuksensa ja yhdistystoiminnat.

Onhan se toivottoman tuntuista päästä töihin, mutta nuorena kannattaa vielä yrittää kun on elämä edessä. Sitten kun jättäytyy kelkasta niin takaisin on keski-ikäisenä vaikea päästä.

Vierailija
39/58 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä teen näin. Teen töitä, vaikka enempi saisin tukia.

Mutta oikeesti en sais mitään ilman töitä, koska en suostuis hakemaan tukia.

Vierailija
40/58 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko sinäkin niitä, joiden mielestä töihin vain mennään heti kun halutaan?

Kerro ihmeessä, missä niitä töitä on.  

No eikös aloittajalle niitä töitä ollut tarjolla?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan yksi