Miksi ihmeessä tekisin osa-aikatyötä, kun se ei kannata? Sama raha tulee tuista.
Tukia saan noin 900e kuussa. Valmistuin korkeakoulusta, mutta ala ei työllistä, tavallinen tarina. Olen tehnyt duunarihommia onneksi aika paljon, joten niitä töitä löytyy kyllä, mutta ei järkevillä tunneilla.
Yleisimmin alallani on tarjolla nollasopimuksia ja tyyliin 20h/viikko. Ja tuo 20h voi olla jaettuna typerästi vaikka neljällekin päivälle, kiireavuksi. Eli ei välttämättä pysty edes ottamaan toista työtä oheen. Ja noilla tunneilla käteen tuli bruttona about 950e/kk+vähän jotain lisiä.
Nyt olen väsynyt, enkä jaksa edes yrittää. Ennen tein kannattamattomuudesta huolimatta osa-aikaista, mutta ei tässä ole mitään järkeä. Vakityö, tai edes järkevän pituinen määräaikainen täysillä tunneilla niin heti lähden, mutta vajailla tunneilla hyöty mitätön.
Miksi sitoisin itseni osa-aikaiseksi, ja käydä raskaissa töissä 3-4 pvänä viikossa, kun voin olla kotona samalla rahalla?
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joopa joo, väsynyttä trollausta.
Tai sitten vain ihan todellisuutta monelle matalapalkka-alalla työskentelevälle.
Ap
Jos makaat tukien varassa tekemättä töitä, niin sinulla ei ole koskaan luvassa parempaa tulevaisuutta. Jos haluaa muutoksen nykytilanteeseen, niin on pakko tehdä jotain.
Mitä siis suosittelet, jotta parantaisin mahdollisuuksiani parempaan tulevaisuuteen?
Ottaen siis huomioon seuraavat faktat:
Minulla on korkeakoulututkinto ihan eri hommiin, joita teen/olen tehnyt. Ja ihan oikeasti, näillä hanttihommien työkokemuksella ei ole niihin haettaessa väliä.
Okei, hanttihommiakin olisin valmis tekemään täysipäiväisenä. Alalla niitä ei ole tarjolla, vakitekijät eivät hevillä paikasta lähde ja osa-aikaiset ovat vain sesonkiluonteista kiireapua. Vakkareiltakin vähennetään tunteja. Vakipaikan saaminen käytännössä utopiaa.
Olen tehnyt aivan helvetisti töitä viimeisen neljän vuoden ajan kaikenlaisilla kyykytyssopimuksilla paremman tulevaisuuden toivossa ja kannattamattomasti. Ajatuksella, että kyllä ahkeruus ja näin hyvä työkokemus vielä palkitaan. Mulla on pirun hyvä cv ja aina tulee kutsu haastatteluun kun laitan hakemuksen. Mua, kuten suurinta osaa, pidetään täysin sesonkiapuna.
Ei auta itsensä kuluttaminen osa-aikaisena/vuokratöissä, sillä järkeviä paikkoja ja soppareita ei ole tarjolla!
Sit väsyin siihen raatamiseen ja turhuuteen, en jaksa, kun on hyvin selkeästi nähtävissä että nykytilanteessa se itsensä uhraaminen ei tuota hedelmää ja vie terveydenkin. Aikansa kutakin.
Ehkä joskus taas jaksan, kun tilanne ehkä parempi. Ja varmasti jaksan hakea kaikkiin kokoaikaisiin töihin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Miksi et tee edes sen 300€ edestä töitä, minkä saa tienata ilman että se vaikuttaa työttömyysetuuteen?
Teen juuri näin vuokrafirman kautta. Mutta sitoutuminen mihinkään osa-aikahommaan ei kannata.
Ap
Mä käyn osa-aikatöissä silleen, että just ja just tulen toimeen. Voisin nostaa, ja muodollisesti olisin oikeutettukin nostamaan päivärahaa, mutta omalla työpaikalla kaikki tietää sen, että olen vapaaehtoisesti vähemmillä tunneilla ja sitten katkerina kitisevät siitä miten elän yhteiskunnan tuilla. Eli periaatetasolla päiväraha ei kuulu mulle, kun kokoaikatyö ei kiinnosta. En siis nosta päivärahaa. Ei myöskään huvita työkkärin kans olla missään tekemisissä ja vapaa ajalla jännittää millon ne soittaa ja pakottaa johonki työhaastatteluun.
Kyllä se mun mielestä on vähän systeemin hyväksikäyttöä jos ei huvita itseään elättää kun paremmin tienaa tuilla.
Ap, korkeakoulututkinto ei tee sinusta automaattisesti ammattilaista. Opiskele lisää tai joku muu ammatti, alaan missä on paljon töitä.
Saahan sitä soviteltua päivärahaa, eli voitolle jää kumminkin. Olen tehnyt juuri tuollaista osa-aikaista, ja tekisin nytkin jos saisin. Sitä paitsi ei ole vaaraa joutua työkkärin ahdistelemaksi tai vaikka johonkin kuntouttavaan työtoimintaan, jos on osa-aikatöissä. Olen todennut, että en saa kotona juuri sen enempää aikaan kokoaikatyöttömänä kuin jos olen työttömänä vain osa-aikaisesti.
Sun pitänee kouluttautua uudelleen/lisää jos haluat parempia töitä ja kun olet huomannut että hanttihommat ei johda mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkokemus ja työtodistus kun hakee sitä parempaa duunia.
Monella alalla niistä ns. hanttihommista ei vaan ole mitään hyötyä työllistymiseen. Valitettavasti.
Töistä saadusta kokemuksesta ei ehkä ole hyötyä, mutta kyllä työnantaja palkkaa mielummin sellaisen joka on jo töissä verrattuna sellaiseen joka ei ole ollut töissä. Se on kuitenkin jo sinänsä positiivinen signaali että tyyppi on kuitenkin kelvannut jo jollekkin toiselle töihin.
Minä tekisin mielelläni osa aika töitä,mutta se on tehty mahdottomaksi
Viimeksi kun yritin niin olin 1,5kk ilman rahaa ja se ei oikein lapsiperheen ainoana aikuisena toimi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et tee edes sen 300€ edestä töitä, minkä saa tienata ilman että se vaikuttaa työttömyysetuuteen?
Oletko sinäkin niitä, joiden mielestä töihin vain mennään heti kun halutaan?
Kerro ihmeessä, missä niitä töitä on.
No eikös aloittajalle niitä töitä ollut tarjolla?
Oli, mutta enemmän kuin 300€:n edestä.
Jos työnataja tarvii työntekijää 20h viikossa, niin hän ei palkkaa sellaiita joka haluaa tienata alle 300€/kk.
Ei nämä oo niin yksinkertaisia juttuja..itselläni on niin että ei kannata tehdä kokoaikaista työtä..teen 70% ja saan kelasta soviteltua päivärahaa päälle.Jos tienaisin pari sataa enenmän lapsille pomppaa hoitomaksut kattoon ja on ihan +-0 työnteko..mies on töissä myös,mutta tarkasti laskettu etten vaan tienaa liikaa..töitä kyllä olisi 100% asti minulle..olen juurikin matalapalkka alalla ja siksi ei kannata😬
Vierailija kirjoitti:
Siksi, että terveellä, aikuisella ihmisellä on moraalinen vastuu elättää itsensä, jos se suinkin on mahdollista. Muiden kukkarolle mennään vasta sitten, jos ei mitään työtä löydy tai ei kykene työtä tekemään. Sitä kutsutaan varastamiseksi, kun käy toisten kukkarolla.
Joo, tätähän moni norsunluutornistaan korskeasti julistaa. Varsinkin ne, joilla on työ, jolla pystyy elämään eikä ole ikinä tarvinnut olla tällaisessa tilanteessa. Itsekin aikoinani, kun elämänkokemusta oli vähemmän ja töitä enemmän. Kummasti tuli lisää perspektiiviä lisää kun tilanne muuttui ja ikää sekä näkemystä tuli lisää. Tämän kirjoittajan tilanteesta en toki tiedä.
Kuinka kauan jaksaa yrittää ja tehdä kaikkensa vaikka millä työehdoilla, elää siitä huolimatta köyhänä ja pinnistellä aurinkoisena ilman katkeruutta sekä yrittää vielä säilyttää mielenterveys siinä samalla? Olla köyhä heittopussi, ja silti pitäisi vaan olla kiitollinen ja nöyrä ja jaksava.
Voin kertoa, että jatkuva henkisesti ja fyysisesti raskas kyykytystyö (jolla hädin tuskin elää) voi katkeroittaa ja masentaa kovapäisimmäkin. Paremmin mä voin kun en tee semmoisia diilejä.
Vierailija kirjoitti:
Sun pitänee kouluttautua uudelleen/lisää jos haluat parempia töitä ja kun olet huomannut että hanttihommat ei johda mihinkään.
Niin varmasn pitää, vielä kun tietäsi mille alalle kannattaisi kouluttautua ettei menisi uusi ponnistelu hukkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi, että terveellä, aikuisella ihmisellä on moraalinen vastuu elättää itsensä, jos se suinkin on mahdollista. Muiden kukkarolle mennään vasta sitten, jos ei mitään työtä löydy tai ei kykene työtä tekemään. Sitä kutsutaan varastamiseksi, kun käy toisten kukkarolla.
Joo, tätähän moni norsunluutornistaan korskeasti julistaa.
Voin kertoa, että jatkuva henkisesti ja fyysisesti raskas kyykytystyö (jolla hädin tuskin elää) voi katkeroittaa ja masentaa kovapäisimmäkin. Paremmin mä voin kun en tee semmoisia diilejä.
Ehkä sinä et sitten kuulu tuohon ryhmään "jos se suinkin on mahdollista".
Ota ap asioista selvää. 300€ saat tienata ilman menetystä päivärahaan. Loput sovitellaan päivärahan kanssa niin, että ansaittu euro vähentää tukea 50snt. Ts. Tulot nousevat.
Vierailija kirjoitti:
Ota ap asioista selvää. 300€ saat tienata ilman menetystä päivärahaan. Loput sovitellaan päivärahan kanssa niin, että ansaittu euro vähentää tukea 50snt. Ts. Tulot nousevat.
Joo, ja sitä 300e/kk teenkin vuokratyönä. Saan päättää nilloin teen töitä, eikä tarvitse sitoutua tekemään enempää.
Mut osa-aikahommissa onkin sit pakko tehdä töitä silloin kun listassa lukee ja rahallisesti se ei enää kannata.
Tai sanotaanko näin, että se omasta panoksesta saatava hyöty on aika pieni verrattuna tekemättömyyteen. Eli sen 300e yli kun aletaan mennä, mutta ei kuitenkaan täysillä tunneilla.
No munielestä on velvollisuus elättää ittesä jos vaan se mahdollisuus on. Ja sulla ap on. Ok tuet ehkä samat kun kk:n palkka, mutta se on sentään työllä ansaittua rahaa. Ja kun on ahkera voi se poikia vakituistakin hommaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se mun mielestä on vähän systeemin hyväksikäyttöä jos ei huvita itseään elättää kun paremmin tienaa tuilla.
Mutta ei väärin tai laitonta, koska niin voi halutessaan tehdä. Mäkin elelin asumistuella ja tt-tuella puolisen vuotta yhdessä vaiheessa. 800-900 e/kk yhteensä nuo. Olin vielä oppilaitoksen kirjoilla, mutta ei tukikuukausia jäljellä eikä oikeutta lisälainaan.
Asumistuen lisäksi olisi pitänyt kattaa loput elämiskulut sitten työllä opintojen ohessa ja päätinkin sitten jäädä tt-tuelle mieluummin.