Yksinasuva! Kuinka paljon maksat vuokraa?
Itse maksan 709e/kk, tuntuu suolaiselta mutta asunto on palvelee minua täydellisesti joten en raaski muuttaa halvempaan
Kommentit (740)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
540 yksiö hyvinkäällä. Minusta kohtuullinen hinta kun useimmat yksiöt hyvillä alueilla menevät siellä +600
Tuolla summalla saisi Hyvinkäällä maksettua oman asunnon vastikkeen, lyhennyksen, korot ja jäisi vielä vähintään satanen muuhun käyttöön.
No jos saa lainaa.
Sehän ei ole automaatio. Pankit eivät kaikille myönnä.
Minäkin ostaisin heti asunnon ja maksaisin sitä omaksi mieluummin kuin olisin vuokralla. Olen työtön ja saan tukia, mutta oman maksaminen tulisi halvemmaksi valtiolle koska vuokrat täällä ovat niin kalliita.
Mutta ei sovi pankille eikä kelalle, joten ollaan sitten vuokralla nyt ja tulevaisuudessa.
Omistusasunnon turvin voisin olla 20v päästä tilanteessa jossa tarvitsisin enää 1/3 nykyisistä tuistani...Ja lisäksi joka kuukausi omaa maksaessa olisi halvempi kaikille kuin nykyinen vuokranmaksu.Aloita asp-säästäminen. Laitat joka kuukausi pienen siivun palkoistasi säästöön ja muutamassa vuodessa sinulla on omarahoitusosuus kasassa.
Olen eri, ja myöskin eri tilanteessa sillä saan tukien sijaan palkkaa ja ASP-tilillä oli reilu 21 k€ säästettynä. Määrä- ja osa-aikaisista työsopimuksista johtuen en kuitenkaan saanut asuntolainaa. En edes siinä vaiheessa, kun sain tarjouksen asoasunnosta ja hain asomaksuun lainaa vakuuksina ASP-säästöni asumisoikeuden lisäksi. Pankin silmissä en olisi selvinnyt pakollisten kulujen lisäksi alle 100 euron kuukausilyhennyksestä, vaikka olin siihen saakka säästänyt 800-1000 euroa kuukaudessa.
Vielä joitain vuosia sitten asuntolainaa myönnettiin myös työttömille ja opiskelijoille, nykyisin lainaa ei noin vain saakaan.
600e, 20m2, Hakaniemi. Satavuotias talo, asunnossa ei suihkua.
Kokoomuskouhojen mukaan kallista ökyasumista luksusasunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksoin asuntolainan pois alkuvuodesta ja nyt menee vain yhtiövastike 115€/kk 👍 Mukavaa asua omassa rivarikaksiossa 🤗
Ei taida lämmityskustannukset sisältyä vastikkeeseen.
Eivätkös lämmityskulutkin ole vastikkeessa?
Eivät, kun on sähkölämmitys oman mittarin kautta.
Rivarikaksion noin satasen vastike kuukaudessa ei ole mahdollinen muuten kuin että lämmitys on erikseen. Ellei as. oy:llä ole jotain tuottoisaa bisnestä, kuten yhtiön omistuksessa olevia liikehuoneistoja, joista saa nyhdettyä moninkertaiset vastiketuotot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
540 yksiö hyvinkäällä. Minusta kohtuullinen hinta kun useimmat yksiöt hyvillä alueilla menevät siellä +600
Tuolla summalla saisi Hyvinkäällä maksettua oman asunnon vastikkeen, lyhennyksen, korot ja jäisi vielä vähintään satanen muuhun käyttöön.
No jos saa lainaa.
Sehän ei ole automaatio. Pankit eivät kaikille myönnä.
Minäkin ostaisin heti asunnon ja maksaisin sitä omaksi mieluummin kuin olisin vuokralla. Olen työtön ja saan tukia, mutta oman maksaminen tulisi halvemmaksi valtiolle koska vuokrat täällä ovat niin kalliita.
Mutta ei sovi pankille eikä kelalle, joten ollaan sitten vuokralla nyt ja tulevaisuudessa.
Omistusasunnon turvin voisin olla 20v päästä tilanteessa jossa tarvitsisin enää 1/3 nykyisistä tuistani...Ja lisäksi joka kuukausi omaa maksaessa olisi halvempi kaikille kuin nykyinen vuokranmaksu.Aloita asp-säästäminen. Laitat joka kuukausi pienen siivun palkoistasi säästöön ja muutamassa vuodessa sinulla on omarahoitusosuus kasassa.
Olen eri, ja myöskin eri tilanteessa sillä saan tukien sijaan palkkaa ja ASP-tilillä oli reilu 21 k€ säästettynä. Määrä- ja osa-aikaisista työsopimuksista johtuen en kuitenkaan saanut asuntolainaa. En edes siinä vaiheessa, kun sain tarjouksen asoasunnosta ja hain asomaksuun lainaa vakuuksina ASP-säästöni asumisoikeuden lisäksi. Pankin silmissä en olisi selvinnyt pakollisten kulujen lisäksi alle 100 euron kuukausilyhennyksestä, vaikka olin siihen saakka säästänyt 800-1000 euroa kuukaudessa.
Vielä joitain vuosia sitten asuntolainaa myönnettiin myös työttömille ja opiskelijoille, nykyisin lainaa ei noin vain saakaan.
Mulla oli äskettäin sama tilanne. Määräaikainen työ päättymässä 1kk kuluttua ja asp lainaa säästetty 21k€. Ensimmäinen pankki josta kysyin ei myöntänyt lainaa maksukykyyn vedoten. Vaikka asp oli säästetty samalla kun maksoin 800e/kk vuoraa ja takaajatkin olivat kunnossa. Kysyin vielä toisesta pankista ja heiltä laina irtosikin!
Vierailija kirjoitti:
Oma velaton kaksio. 185 e/kk.
Et siis maksa vuokraa. Miksi siis kommentoit?
Vierailija kirjoitti:
Nolla euroa kuukaudessa. Omistusasunnosta ei tarvitse maksaa vuokraa.
No ihanko tosi?
Oletko ihan varma, että talosi on omalla tontilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksoin asuntolainan pois alkuvuodesta ja nyt menee vain yhtiövastike 115€/kk 👍 Mukavaa asua omassa rivarikaksiossa 🤗
Ei taida lämmityskustannukset sisältyä vastikkeeseen.
No eivät jos sähkölämmitys, pöljä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ihanko tosi?
En ole tuo jolta kysyt, mutta totta prkele olen kun olen tontin ostanut. Hulluko sinä olet?
Vierailija kirjoitti:
434 euroa 14,5 neliön soluhuoneesta. Sijainti hävyttömän hyvä.
Meillä pelkät makuuhuoneet ovat kaikki isompia kuin kotisi. En ikinä suostuisi tuommoisessa läävässä ahtaasti asumaan.
825e, 45-neliöinen lähiökaksio Helsingissä. Hyväkuntoinen ja kaksioksi melko edullinen ja kun kaikki työt etänä niin halusin erillisen työtilan.
Suolaista han tätä on maksaa, mutta säästäisi korkeintaan satasen kuukaudessa vaihtamalla puolet pienempään yksilön ja joutuisin luopumaan erillisestä työpisteestä niin tässä koen sentään saavani rahoilleni jotain vastinetta.
Miten paljon Hekan yksiöistä otetaan nykyään vuokraa? Me asutaan Hekan kaksiossa ja vuokra n. 730 euroa. Todella huonokuntoinen kämppäkin.
N. 580€ Tampereella aika uudessa kerrostalossa. Hinta on mielestäni kova opiskelijalla, mutta ensimmäinen asunto missä todella viihdyn ja tuntuu kodilta.
709 €. Espoo, Suvela. Yksiö 34,5 neliötä.
770€/kk Koillis-Helsinki 75m2 3 huonetta, keittiö, oma piha. Oon niin edullinen ja rauhallinen paikka, kiva asunto etten muuta pois koskaan, jos ei ole pakko.
500€/kk, 130neliöinen ok-talo maalla isolla tontilla Haapajärvellä Pohjois-Pohjanmaalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ihanko tosi?
Ehkäpä jotkut osaavat katsoa papereista, kuka kiinteistön (=tontin) omistaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
n. 900 e/kk 59 neliötä (2 h + k + s, lasitettu parveke), Hki-Pohjoinen, hyvät liikenneyhteydet, rauhallinen seutu, palvelut vieressä. Ei HEKAn taloja. Tosin nettotulot 1 390 e/kk, joten... ihanan kallista.
Mikä Hekan taloissa vikana?
Ei todellakaan yhtään mikään! Kerroin sen siksi, että nämä eivät ole HEKAn taloja. Vieressä HEKAn taloissa vuokra suurinpiirtein samanlaisesta asunnosta on n. 680 e (muistaakseni, kaveri asuu siinä). Olen hakenut HEKAn asuntoa n. 30 v:n ajan. Enkä ole saanut, vaikka on ollut häätö päällä asunnon myynnin takia, olen ollut asunnoton (eli nukkunut kaverin sohvalla) ja pienen lapsen yh:na asunut kimppakämpässä. HEKA on lottoarvontaa.
567e, 43 neliötä kaupungin vuokrakämppä Joensuu karsikko