Onko pankkivirkailijoita: Mistä johtuu että pankkikortti alkanut varmistaa maksun jokaisessa ostoksessa?
Olen huomannut että pankkikorttikoneessa lukee joka kerta maksaessani että ”varmennetaan”. Toisin sanoen maksua maksaessa järjestelmä varmistaa että tilillä on ostoksen verran rahaa. Ja nämä ostot näkyvät katevarauksena tilillä. Aiemmin tämä tullut ainoastaan silloin tällöin ja nyt kaikki maksut varataan tililtä. Ja ei, en ole milloinkaan ylittänyt tiliäni.
Olisiko täällä joku pankkitoimihenkilö, joka tietäisi mistä tämä voi johtua?
Kommentit (6)
Olen huomannut saman (S-Pankin kortti). Melkein kaikki ostokset varmennetaan, vaikka olisi pienistäkin summista kyse.
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut saman (S-Pankin kortti). Melkein kaikki ostokset varmennetaan, vaikka olisi pienistäkin summista kyse.
Mistähän tässä on kyse? Kun ei ole aiemmin in ollut.
Mulla s-pankin kortti teki tuon kerran viimeviikolla, ikinä ennen sitä tai sen jälkeen ei ole sitä tehnyt.
Olen luullut, että liittyy jotenkin joulun lähestymiseen, koska viime vuonna samoihin aikoihin oli sama juttu.
Johtuu siitä, että kauppias, jonka luona maksat kortilla on tehnyt/vaihtanut tilityssopimustaan pankin tai muun korttitilityksiä tarjoavan kanssa ja ko. taho määrittelee minkä suuruiset summat tulee varmentaa aina ettei tapahdu luottotappioita. Useimmiten summa on 0 euroa, joten kaikki varmennetaan. Tämä toki riippuu kauppiaan toimialasta, neuvotellusta sopimuksesta (suuret kauppiaat tuskin haluavat kasvattaa asiakkaiden jonon pituutta kassa-asioinnin pitkittymisen vuoksi), jne. Myös kortin omistajan kortinmyöntäjäpankki voi määritellä ko.asetuksia korttityyppeihin kuten esim. contactless-maksuissa. Kyse on siis siitä että tietyn euromäärän ylittävät maksut tai esim. joka x.korttitapahtuma varmennetaan.
Eikö kukaan tiedä?