Epäilen että puolisoni äiti on narsisti. Kuinka saan hänet vastaanottamaan ajatukseni?
Tunnistan perheen lapsissa yleisen narsistiperheen dynamiikan (syntipukki, myötäilijä ym.). Puolisoni on tämä myötäilijä ja vielä aikuisenakin vahvasti narsistin vaikutuspiirissä. Manipulointikeinoina lapsia kohtaan on mm. pelottelu ja marttyyrointi. Asia valkeni minulle, kun yritin yhdistellä palasia liittyen perheen historiaan, ja niitä ei vaan mitenkään saa muuten uskottavasti yhteen kuin niin, että äiti on manipuloiva narsisti, koska väitetty tarina pitäisi paikkansa vain jos huomattava enemmistö ihmisistä olisi läpeensä pahoja. Puoliso on joskus sanonut että äiti on epäaito ja teeskentelijä, mutta on yleisesti ottaen muuten henkisesti riippuvainen tästä. Luulen että jos otan aiheen töksäyttäen esille, niin saan vain vahvan torjuntareaktion ja keskustelu tyrehtyy siihen. Kuinka edetä?
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Puolison puolison äiti kirjoitti:
Tarjoa puolisosi äidille Äityliinin herkkuruokia. Loppuu häiriökäyttäytyminen kerralla ja teistä tulee ylimmät ystävät. Hyvä ruoka, parempi mieli !
https://www.vauva.fi/keskustelu/2977384/helppoja-ja-nopeita-lounaitaval…
Monta kertaa olen kokannut anopilleni aterian, ystäviä meistä ei tule ikinä. Toivon, etten enää ikinä joudu olemaan hänen kanssaan missään tekemisissä.
Mutta oletko koskaan tarjonnut maksamakkarakeittoa. Se nimittäin tehoaa. Taatusti.
Tyyppillisiä defenssilaukaisuja, kaikki on kritisoijan väärinkäsitystä ja hän on kiittämätön. Narsistin kanssa et voi keskustella millään tavoin narsistin tekemistä vääryyksistä lausettakaan, koska sitä ei ole tapahtunut. Narsisti ei ota aikuisen vastuuta tekemisistään tai sanomisistaan, eikä kommunikoi niistä.