Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko olemassa arvostettuja komedioita?

Vierailija
21.10.2017 |

Tuntuu että komediat on itseään hyvän maun omaavina pitävien mielestä aina surkeita, epähauskoja, lapsellisia jne. Harvoinpa tulee luettua asiantuntevaa kritiikkiä, joka arvostaisi mitään komediaa siten, että olisi kokenut sen hauskaksi. Enemmän arvostusta saa (mun mielestä) vakavat elokuvat, vaikka niiden katsominen olisi omasta mielestäni epämiellyttävän ankea kokemus.

Onko komedioissa arvostettuja yksilöitä, vai onko naurattavaksi tarkoitettu elokuva automaattisesti "roskaa"?

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
22.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä pidän Leslie Nielsen komedioista (esim Alaston ase- leffat, Hei me lennetään), tietääkseni niitä kriitikotkin arvostaa ainakin nykyään. Viime vuosilta arvostettu komedia on Morsiusneidot (Bridesmaids), joka on myös suosittu.

Kreisikomediat taitaa olla "halvin" komedian muoto, heti alapääjuttujen jälkeen. Ei jatkoon.

Bridemaids sai arvostusta, koska vihdoinkin naiset osas hauskahkon leffan. Sekin melkein mokattiin pitkäveteisyydellään ja willferrellmäisellä höpinällä. Kristen Wiik matkii miespuolisia kollegoitaan.

Vierailija
42/48 |
22.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo Morsiusneidot oli mm kaksinkertainen Oscar- ehdokas, paras käsikirjoitus (naisten kirjoittama) sekä paras sivuosa (nainen). Joten kyllä naisetkin on joskus hauskoja..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
22.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milos Formanin Man in the Moon on hyvä. Kertoo koomikko Andy Kaufmanista, pääosassa Jim Carrey. 

Vierailija
44/48 |
22.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, tuo Airplane! on monien kriitikoiden "kaikkien aikojen sata parasta elokuvaa" - listoilla yhdessä mm Monty Pythoneitten kanssa. Voitti myös aikanaan Writers Guild of American käsispalkinnon, oli myös Golden Globe ehdokas. Jos ei itse tykkää, ei tarkoita etteikö olisi yleisesti arvostettu elokuva, jota tässä kysyttiin.

Vierailija
45/48 |
22.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Coenin veljesten elokuvat, arvostettuja ja hauskoja.

Vierailija
46/48 |
22.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Himym

Vierailija
47/48 |
22.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Scary Moviet arvostetaan korkealle jo Anna Farisin kropan takia.

Vierailija
48/48 |
22.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastenmielisiä väkivaltaleffoja puolustellaan usein sillä että se on "hyvä".

Perusteluja ei kyllä kuulu.

Itse tuumin, että jos elokuvaa katsoessa on pakko sulkea silmät inhosta, se näyttää julmuutta, väkivaltaa ja perversioita, sen katsominen on vastenmielistä ja aiheuttaa jälkeenpäin painajaisia, se on huono.

Monet ns. hyvät elokuvat vain mässäävät väkivallalla. Hyvä elokuva saa viestinsä julki hienovaraisemmin.

On muuten mielenkiintoista, mitä tunteita voi pitää hyvinä leffoissa itse kukakin.

Itse en pidä masentavista elokuvista, mutta pidän surullisista elokuvista. Jos tulee niin surullinen olo, että alkaa itkettää, se leffa on koskettanut ja pidän leffaa silloin hyvänä. Mutta jos leffassa on jotain epämääräisen ahdistavaa/ankeaa/synkkää/pimeää/lannistavaa tai leffan "surullisuus" on mukana ikävästi jatkuvasti alusta loppuun, en pidä siitä. Esim. hymyttömät, masentuneet hahmot tai ahdistavat elämäntarinat (väkivaltainen perhe tms.) tekevät koko leffasta helposti minusta huonon.

Sitten taas väkivalta. En pidä tappelukohtauksista, niissä mun mieli vaan karkaa kokonaan pois leffasta ja rupean ajattelemaan jotain muuta, koska se ruudussa tapahtuva sekava vilinä on tylsää ja merkityksetöntä. Mutta joku tosi raaka yhtäkkinen (ei action-tyyppinen) väkivalta saattaa tuoda niin WTF-fiiliksen, että leffasta tuleekin hyvä. Pidän myös Saw-elokuvista, en juonen takia, vaan lukuisien kidutuskohtausten. Saw-elokuvissa ei ole mitään epämääräisen ahdistavaa, vaan ahdistuksen kohde on selkeä. Joitakin kohtauksia ei pysty kunnolla edes katsomaan, koska ne on niin puhdasta selkeää raakuutta. Oma kehokin pääsee katseluun kunnolla mukaan, kun rupeaa vääntelehtimään inhosta ja ällötyksestä. Jos väkivalta tuo elokuvaan jotain todella yllättävää ja saa aikaan sellaisen epäuskon, että pitää ihan pysähtyä ihmettelemään, että näinkö mä just mitä luulin näkeväni, elokuva on mielestäni silloin hyvä.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastenmielisiä väkivaltaleffoja puolustellaan usein sillä että se on "hyvä".

Perusteluja ei kyllä kuulu.

Itse tuumin, että jos elokuvaa katsoessa on pakko sulkea silmät inhosta, se näyttää julmuutta, väkivaltaa ja perversioita, sen katsominen on vastenmielistä ja aiheuttaa jälkeenpäin painajaisia, se on huono.

Monet ns. hyvät elokuvat vain mässäävät väkivallalla. Hyvä elokuva saa viestinsä julki hienovaraisemmin.

Näissä usein ideana on näyttää väkivalta sellaisena, kuin se todellisuudessa on eli vastenmielisenä ja inhottavana. Ei siis kaunistella mitään ja näin saadaan katsoja tuntemaan varmasti ainakin jotain.

Niin, sadisteille nautintoa.

En ole sadisti.