Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten on mahdollista, ettei atopiaan löydy parannusta?! Olen tyystin uupunut..

Vierailija
21.10.2017 |

Kuuden vuoden univelka itseään kyhnyttävän atoopikkopojan takia. Yksi uusivuosi vietettiin päivystyksessä. kun käsi oli niin pahoin tulehtunut. Ei halua saunaan,. eikä suihkuun, koska sattuu.

Olemme puhuneet asiasta neuvolassa ja käyneet kahdella yksityisellä lääkärillä, ohjeistus aina sama. : rasvausta! Mutta kun se se rasva ei auta :( Olen vuosien aikana ostanut useita eri merkkisiä kosteusvoiteita, kokeilin mm. kehutun Zylitol-voiteen joka sai pojan huutamaan kuin syötävä. Kortisonia menee tuubitolkulla.
Kroppa pestään kosteusvoiteella, saippuaa ei uskalla ajatellakaan. Kokeilimme maidotonta diettiä, mutta poika ei tottunut kauramaidon makuun ja paskaltahan se suoraan sanoen maistuu.

Kommentit (82)

Vierailija
61/82 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luonnossa oleminen voisi myös auttaa. Metsään vaan viikottain kiviä ja kasvillisuutta tutkimiaan, ilman suojahanskoja.

Vierailija
62/82 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdotan että alatte kokeilemaan ruokia kuten pikkuvauvana. Atooppinen ihottuma on todennäköisesti ruoka-aine allergiaa, vaikka lääkärit ei sitä aina myönnä. Meillä ihottuma hävisi kun maito, muna, vehnä, ja pähkinät saatiin pois ruuasta. Iho on nyt ihan kunnossa, vaikka ennen oli vereslihalla.

Itsekin olin koko ikäni kärsinyt atopiasta, mutta kun lasten kanssa alettiin välttämään pähkinää niin ihottuma parantui. Ei mulle mitään muuta oiretta pähkinöistä ikinä tullut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/82 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ole onnekas, kun antaa edes rasvata! Meillä 5v atoopikkoneiti  pyyhkii  heti rasvat pois  vessanpaperiin, takkeihin, sohvaan ja sitten raapii ihonsa verelle . En jaksa enää edes perkele yrittää ;(

Ei sun kannatakaan yrittää ulkoisella rasvauksella. Siitä ei ole hyötyä. Hoida ruualla.

Vierailija
64/82 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla auttoi atooppiseen ihoon parhaiten kesän auringonpaiste.

Vierailija
65/82 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu sai pahaan atopiaan helpotuksen lähes vegaanisesta ruokavaliosta. Lihaa tai kalaa kerran-pari kuukaudessa. Kannattaa kokeilla, onko vaikutusta ja löytyykö "oma sietoraja". Maitotuotteet ainakin hetkeksi kokonaan pois.

Vierailija
66/82 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut ketjua eli joku on voinut kin kertoa, että atooppinen iho on ominaisuus . Ei sairaus vaan erilainen ihon rakenne. Se ei muutu. Se ei toimi niin kuin tavallinen iho ja siksi tarvitsee sen ulkoisen rasvan.

Se on herkempi reagoimaan ja siksi kaikki yhdistävät sen allergiaan.

Vierailija
67/82 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En lukenut ketjua eli joku on voinut kin kertoa, että atooppinen iho on ominaisuus . Ei sairaus vaan erilainen ihon rakenne. Se ei muutu. Se ei toimi niin kuin tavallinen iho ja siksi tarvitsee sen ulkoisen rasvan.

Se on herkempi reagoimaan ja siksi kaikki yhdistävät sen allergiaan.

Suksi kuuseen!!  Atopia on täysin hoidettavissa ruualla.

Vierailija
68/82 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivoa on. Atopia oli itselläni todella paha lapsena. Iho oli jatkuvasti huonossa kunnossa, ärtynyt, kutiava ja tulehtunut. Varsinkin talvella tilanne oli usein tosi paha.

Nyt olen kuitenkin käytännössä katsoen ollut lähes koko aikuisikäni oireeton. Kerran atopia iski jälleen kovan stressin ja todella pölyisessä ja likaisessa työympäristössä työskentelyn tuloksena, mutta rauhoittui taas elämäntilanteen muututtua.

En noudata mitään tiukkaa ruokavaliota enkä käytä mitään apteekkivoiteita jne, koska en niitä tarvitse. Syön terveellistä oikeaa ruokaa ja kiinnitän kotona huomiota sisäilman laatuun ja siistiin ympäristöön. Omegat, maitohappobakteerit ja d-vitamiini ovat myös jatkuvassa käytössä ympäri vuoden. Niitä suosittelen jokaiselle, jolla on ongelmia ihon kanssa. Kannattaa satsata laadukkaisiin valmisteisiin, jos lähtee kokeilemaan, esim. Lysi vahva omega/Apteekkarin omega, Solgar vahva omega, Bioteekin probiootti plus tai comp ja Sanasol D3 tipat (jotka ovat aivan loistavia hinta/laatu suhteeltaan). B vitamiinit ja sinkki voivat myös auttaa rauhoittamaan ihoa. Ratkaisu varmasti löytyy ja tilanne rauhoittuu jossain vaiheessa.

Vierailija
69/82 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko kokeillut kookosöljyä rasvaukseen/pesuun?

En todella suosittele kookosöljyä!

Kaikki öljyt lopulta kuivattaa, ensin kosteuttaa ja sitten kuivattaa ihoa.

Meidän pojalla oli allergia testit ja kookos oli Ok. Sitten rasvattiin pitkään kookos oljyllä, iho paheni ja oli pakko lopettaa. Sitten tehtiin kohta uusi allegia testi ja pojalla on nyt paha kookos allergia. Ihotautilääkäri sanoi että ei saa käyttää mitään kookos tuotetta enää.

Luulen että tuo alituinen kookosravalla rasvaavinen aiheutti allergian. Kookos allergia on harvinainen allergia.

Vierailija
70/82 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ja siskollani oli myös sama ongelma 2000-luvulla. Yliopistolliseen sairaalaan saatiin lähetteet ja siellä juostiin allergiatestit, valohoidot, kylvyt ja kaikki mahdolliset. Oltiin myös koekaniineja kaikille uusille voiteille ja lääkkeille. 

Oma atooppinen ihottumani leimahti homekoulussa, mutta sisko sairastui myös vaikka kävi eri koulua terveessä sisäilmassa. Mikä siis on vain perimän vaikutusta, sitä emme tiedä. Kotimme oli tutkimusten mukaan puhdas. Ihan tavallista sen ajan (lisäaine)kotiruokaa syötiin, kasviksia paljon. Ulkomailla käydessä pari kertaa vuodessa iho parani, kun sai olla vähissä vaatteissa kosteassa ilmastossa. Talvella iho oli aina pahimmassa kunnossa, mutta ei Suomessa kesälläkään ollut tarpeeksi kosteaa. Ymmärrän toki ettei matkustelu ole taloudellisesti kaikissa perheissä mahdollista, mutta jos talvella pääsee tropiikkiin niin useat atoopikot siitä hyötyvät.

Itse aloin parantua 17-vuotiaana, en tiedä miksi. Nyt kun mietin mitä muutoksia elämässäni tuolloin tapahtui, en keksi kuin kolme isompaa asiaa: 1. kasvissyönnin aloittaminen 2. apteekin rasvojen vaihtaminen tavallisten kuolevaisten vartalon -ja kasvojen kosteusvoiteisiin 3. stressin väheneminen omilleen muuton takia. Lisäksi aloin käydä suihkussa 1-2 kertaa päivässä ja rasvaamaan heti sen jälkeen. Ainakin ennen ohjeena oli, että mahdollisimman vähän pesua. Itselläni pesemättömyys lisäsi kutinaa ja 17-vuotiaana annoin periksi ja lotrasin suihkussa. En raapinut vaan ennemminkin suihkutin kuumalla vedellä. 

Kaikki apteekin voiteet eivät kaikille sovi, esimerkiksi Decubal saa ihoni vielä nykyäänkin helottamaan kuin paloauto. Ihoni on kyllä edelleenkin herkkä, eli en pysty mitään perusniveaa kasvoilleni levittämään. Jos en talvella huolehdi rasvauksesta, saan ihottuman takaisin. Ainoana erona se, että nykyään saan sen myös rasvaamalla kuriin, lapsena ja nuorena ei auttanut sitten mikään. 

Lisäksi kortisonista täytyy välillä pitää kahtakin viikkoa pidempiä taukoja, se palkitsee. Kunnon ihotautilääkäri osaa määrätä oikeat kortisonit oikeaan paikkaan eri vaiheissa ihottumaa. Kyllä potilas sitten oppii itse valitsemaan sen oikean (viimeisenä vaihtoehtona).

Sitten pitää olla ihan selvillä sisäilman puhtaudesta ja allergioista. Pelkkä maidottomuus ei vielä kaikkia paranna, itselleni ihottuma ainakin ilman säännöllistä suihkussa käymistä ja rasvausta palaa vaikka vegaani olenkin. Ja hometalossa ei tarvitse olla homeen määrästä riippuen kauaakaan, kun on jo tutut läntin nenän alla ja kaulassa, ja siitä tietää että tästä se sitten lähtee leviämään.

Tsemppiä, se on ihan maailman hirvein ja kivuliain vaiva mitä olen kohdannut. :(

Vierailija
71/82 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vielä sellainen lisäys tuohon edelliseen viestiin, että apteekin rasvoista olen käyttänyt eniten Ceralania ja Ceralan Plussaa. Varmasti tuttuja? Olen kokenut ne miedoimmaksi vaihtoehdoksi kosteuttavista keramidivoiteista. Niitä käytän/käytin tulehtuneelle iholle heti pesun jälkeen ennen mahdollista kortisonivoiteen levitystä.

Hyvinvoivaa ihoa rasvailen ihan tavallisilla voiteilla: esim. Lumenen herkän ihon tuotteilla ja Biothermin voiteilla. Luonnonkosmetiikkaan olen kallistumassa pikkuhiljaa nyt kun tarjolla on muitakin kuin vahvasti hajustettuja tuotteita. 

Vierailija
72/82 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun atopian taustalla oli keliakia.

Vierailija
73/82 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä atopiaan auttaa auringonvalo, eli ulkomaille vain!

Vierailija
74/82 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut pahasti atooppinen iho vauvasta asti. Niin kauan kuin muistan, se on ollut verillä jostain. Lapsena itkin liikuntatunneilla kun iho tarttui vaatteisiin ja repesi irti esim hiihtäessä, koski, opettaja huusi vieressä että miksi olet aina viimeinen.

Vanhemmat käytti allergiatesteissä, kaikesta mitä testattiin tulos oli pahin mahdollinen (siihen aikaan tuli niitä rakkuloita? En tiedä onko systeemi yhä sama. Mulle tuli kunnon paiseet :D). Vanhemmat jotenkin masentui koko juttuun tuon jälkeen ja jätti mut aika omilleen asian kanssa. Huusivat kyllä ÄLÄ RAAVI koko ajan. Hoitamattomat allergiat ja atopia aiheutti tietysti astman.

Voin sanoa että on tosi kiva viettää teini-ikä ja nuori aikuisuus hinkuvan astman, verestävien silmien, hilseilevän ihon jne. kanssa. Kokeilin kaikki mahdolliset voiteet, allergialääkkeet, valohoidot ja ruokavaliot läpi. Mikään ei auttanut, tilanne muuttui koko ajan pahempaan suuntaan. Hiljalleen jäi pois lähes kaikki hedelmät, osa kasviksia yms. kun suu paloi rikki niistä. En voinut pitää alusvaatteita kun ne hiersi. Elin lähes 10v kotini vankina. Pakkasella en voinut mennä ulos kun en saanut henkeä, keväällä en koska katupöly, kesällä koivu kukki jne.... Aina jollakin oli jotain hiuslakkaa, dödöä tmv. joka veti kurkkuni turvoksiin. Käytin niin helvetisti kortisonia että sillä olisi saatu iso lauma reumaatikkoja maratoonikuntoon. Lääkekatot tuli vastaan jo alkuvuodesta. Tuntui että uin siinä rasvassa 24/7. Minä muuten olen allerginen auringonvalollekin, saan kutisevan ihottuman heti kun oleskelen hetken auringossa. Samoin järvivesi oikein syövyttää ihoa, en ole voinut uida viim. 20 vuoteen hallissa enkä järvessä.

Lopulta päätin etten jaksa enää, tapan itseni. Tässä vaiheessa mulla oli 2 lääkettä astmaan, kortisoonit, 4 eri allergialääkettä, silmätippoja, nenäsuihkeita ja epi-pen pahimman varalle. Ajattelin että koska tämä on nyt päätetty eikä mikään auta allergiaani, minun on sama toteuttaa ainoa toiveeni ja haaveeni ennen kuolemaani. Otin siis koiran! Se tunne kun saat sen karvapallon syliin etkä ole koskaan edes uskaltanut silittää kouraa ettet kuole siihen paikkaan :D Allergia paheni heti ihan järjettömäksi, kurkku turposi, pihisin ja puhisin, olin turvonnut enkä meinannut saada silmiä auki. Ajattelin että tämä on hyvä tapa kuolla, yöllä nukkuessani tukehtua vaan hiljaa, rakas koira vierellä, voin lähteä rauhassa. Olin 30v.

Arvatkaa mitä, mä en kuollut! Pari viikkoa oli pahaa, siis tosi pahaa! Joka ilta ajattelin että huomenna en enää herää, nyt on niin paha tilanne. Sitten alkoi hiljalleen helpottaa. Nyt olen lähes kokonaan oireeton, pystyn lenkkeilemään koiran kanssa. Olen pystynyt syömään tomaattia, en muistanut enää mille se maistuu. Otan tasan yhtä lääkettä, en enää edes astmalääkettä.

En missään nimessä kannusta ketään ottamaan koiraa, minulle vain kävi näin. En tiedä miten tämä on mahdollista.

N32

Vierailija
75/82 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä pakota saunaan, monille atopikolle hiki aiheuttaa kutinaa.

Vierailija
76/82 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se vaan mahdollista.

On niitä muitakin perinnöllisiä sairauksia joihin ei ole vielä löytynyt parannusta. Geenien eli perintötekijöiden rakenteiden, toimintojen, muuntelun ja periytymisen tutkiminen on todella aikaa vievää ja vaikeaa työtä.

Kyllähän edistyksiä aina tehdään lääketieteen saralla mutta se on oikeasti aikaa vievää työtä ja kaikki ei tapahdu yleensä hetkessä.

Nykyisten tietokoneiden laskentateho ei vain ole niin riittävä että pystyttäisiin analysoimaan kaikkea mitä tiedetään eri sairauksien syntyperistä tehokkaasti.

Vierailija
77/82 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ollut pahasti atooppinen iho vauvasta asti. Niin kauan kuin muistan, se on ollut verillä jostain. Lapsena itkin liikuntatunneilla kun iho tarttui vaatteisiin ja repesi irti esim hiihtäessä, koski, opettaja huusi vieressä että miksi olet aina viimeinen.

Vanhemmat käytti allergiatesteissä, kaikesta mitä testattiin tulos oli pahin mahdollinen (siihen aikaan tuli niitä rakkuloita? En tiedä onko systeemi yhä sama. Mulle tuli kunnon paiseet :D). Vanhemmat jotenkin masentui koko juttuun tuon jälkeen ja jätti mut aika omilleen asian kanssa. Huusivat kyllä ÄLÄ RAAVI koko ajan. Hoitamattomat allergiat ja atopia aiheutti tietysti astman.

Voin sanoa että on tosi kiva viettää teini-ikä ja nuori aikuisuus hinkuvan astman, verestävien silmien, hilseilevän ihon jne. kanssa. Kokeilin kaikki mahdolliset voiteet, allergialääkkeet, valohoidot ja ruokavaliot läpi. Mikään ei auttanut, tilanne muuttui koko ajan pahempaan suuntaan. Hiljalleen jäi pois lähes kaikki hedelmät, osa kasviksia yms. kun suu paloi rikki niistä. En voinut pitää alusvaatteita kun ne hiersi. Elin lähes 10v kotini vankina. Pakkasella en voinut mennä ulos kun en saanut henkeä, keväällä en koska katupöly, kesällä koivu kukki jne.... Aina jollakin oli jotain hiuslakkaa, dödöä tmv. joka veti kurkkuni turvoksiin. Käytin niin helvetisti kortisonia että sillä olisi saatu iso lauma reumaatikkoja maratoonikuntoon. Lääkekatot tuli vastaan jo alkuvuodesta. Tuntui että uin siinä rasvassa 24/7. Minä muuten olen allerginen auringonvalollekin, saan kutisevan ihottuman heti kun oleskelen hetken auringossa. Samoin järvivesi oikein syövyttää ihoa, en ole voinut uida viim. 20 vuoteen hallissa enkä järvessä.

Lopulta päätin etten jaksa enää, tapan itseni. Tässä vaiheessa mulla oli 2 lääkettä astmaan, kortisoonit, 4 eri allergialääkettä, silmätippoja, nenäsuihkeita ja epi-pen pahimman varalle. Ajattelin että koska tämä on nyt päätetty eikä mikään auta allergiaani, minun on sama toteuttaa ainoa toiveeni ja haaveeni ennen kuolemaani. Otin siis koiran! Se tunne kun saat sen karvapallon syliin etkä ole koskaan edes uskaltanut silittää kouraa ettet kuole siihen paikkaan :D Allergia paheni heti ihan järjettömäksi, kurkku turposi, pihisin ja puhisin, olin turvonnut enkä meinannut saada silmiä auki. Ajattelin että tämä on hyvä tapa kuolla, yöllä nukkuessani tukehtua vaan hiljaa, rakas koira vierellä, voin lähteä rauhassa. Olin 30v.

Arvatkaa mitä, mä en kuollut! Pari viikkoa oli pahaa, siis tosi pahaa! Joka ilta ajattelin että huomenna en enää herää, nyt on niin paha tilanne. Sitten alkoi hiljalleen helpottaa. Nyt olen lähes kokonaan oireeton, pystyn lenkkeilemään koiran kanssa. Olen pystynyt syömään tomaattia, en muistanut enää mille se maistuu. Otan tasan yhtä lääkettä, en enää edes astmalääkettä.

En missään nimessä kannusta ketään ottamaan koiraa, minulle vain kävi näin. En tiedä miten tämä on mahdollista.

N32

Ehdoton rakkaus, joka onnellisuus-lääke.

Vierailija
78/82 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuinen atoopikko täällä. Saatiin järkyttävästi oireileva atopia lapsena aisoihin vehnänalkioöljyllä johon oli sekoitettu pihkaa, pihkavoidetta taitaa nykyään löytyä netistä. Sisäisesti nautin tuolloin vehnänalkioöljyä (e-vitamiini) ja omega 3 & 6 oikeassa suhteessa (tämä suhde äärimmäisen tärkeä). Ketjussa jo mainittu ruokavalion siistiminen & myrkyllisten pesuaineiden & apteekin rasvojen & kortisonin poisjättäminen oli myös avainasemassa.

Vierailija
79/82 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Atooppinen ihottuma on infektioperäinen sairaus ja siihen puree esim. antibiootit ja vahva vetyperoksidi. 35% vetyperoksidi suorastaan räjäyttää mikrobit pois, ja kannattaa kuitenkin olla varovainen, ettei iho mene siinä samalla. Vetyperoksidi reagoi vahvasti ihon pieniinkiin epäkohtiin, vaikka ei olisi pahaa ihottumaa, sillä saa aikaiseksi erittäin hienon ihon lopulta, mutta vie toki aikaa.

Vierailija
80/82 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maidoton ruokavalio! Ihan oma kokemus tästä. Mikään pakko ei ole juoda sitä kauramaitoa, itse en ole kertaakaan edes maistanut! Juomaksi vesi ja soija- ja kauratuotteita jugurtteina, ruuanlaitossa ja leivonnassa. Kalsium ja D-vit. purkista, B-vit. ruuasta: kananmuna, liha, siemenet, pähkinät, pavut, idut, vihreät kasvikset.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kahdeksan