Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ulkomailla asuneet/asuvat! Onko maito siellä yhtä hyvää kuin Suomessa vai parempaa?

Vierailija
26.02.2025 |

Itse olen pienten lasten kanssa Usassa asuessa juonut tottakai paikallista maitoa ja on lapsille ja koko perheelle maistunut.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin naapurimaassa Virossa maito on parempaa kuin Suomessa. Täällä vain muutama maito joita ei humauteta viikkotolkulla säilyväksi. Hotellin aamupalallakin saa tavallista maitoa kahviin :)

Vierailija
2/18 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa eläimet hoidetaan hyvin ja ne ruokitaan parhaalla rehulla. Ulkomailla naudat joutuvat syömään laitumella ties mitä happosateiden armoilla olevien peltojen heinää ja niihin piikitetään antibiootteja ja ties mitä. Japanissa juottavat lehmille olutta ja tekevät niistä alkoholisteja. Alkoholistigeenit siirtyvät maidosta lapsiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin Irlannissa muutaman vuoden ja siellä maito oli huomattavasti parempaa kuin Suomessa.

Vierailija
4/18 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun poika opiskelee jenkeissä ja eka asia mitä taas halusi kun tuli jouluksi Suomeen oli suomalaista maitoa. On kuulemma aivan karmean makuista USAssa. Että lentokentältä sitten kaupan kautta pari litraa sinistä maitoa kainalossa kotiin. Itse en juo koko ainetta niin paha sanoa, onko se minkä makuista missäkin.

Vierailija
5/18 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

A2

Vierailija
6/18 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa saa 0,1% rasvatonta maitoa. Ulkomailla useammassa maassa on mahdotonta löytää yhtä rasvatonta maitoa. Itse pidän rasvattoman maidon raikkaasta mausta. 2-5% ei sykäytä. 

Vierailija
7/18 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En juo maitoa. Joskus ostan leivontaan tai ruuanlaittoon, ja se on ihan toimivaa.

Vierailija
8/18 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Brasialiassa ja Argentiinassa on ainakin tosi hyvää maitoa.

Vierailija
9/18 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut vuosia ulkomailla, eri maissa, ja maito on se, mitä eniten kaipaan. Ei ruisleipä, ei mikään muu. En normisti tykkää kermavaahdosta, mutta aina suomeen palattua haluan  sitä. Ja juon maitoa. Makuero ei ole iso, mutta merkittävä kuitenkin.

Vierailija
10/18 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englannissa on oikeastaan paljon erimakuisia maitoja. Etenkin Jerseyn lehmien maito on hyvää, on sellaista kermaista.

Vierailija
11/18 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa saa 0,1% rasvatonta maitoa. Ulkomailla useammassa maassa on mahdotonta löytää yhtä rasvatonta maitoa. Itse pidän rasvattoman maidon raikkaasta mausta. 2-5% ei sykäytä. 

Siis rasvatonta maitojauhetta blandattuna veteen, yöh. Mulla jäi kurrin juonti siihen, kun ysärin puolessa välissä lukaisin purkin kyljestä ainesosat. Jos kaipaan rasvatonta juotavaa ruoan kaveriksi, juon vesijohtovettä. Ruoanlaitossa pitää olla vähintään kevytmaitoa, esim. uuniruoissa kurri palaa astian reunoihin kiinni, vaikka olisi hyvin voideltu vuoka.

Vierailija
12/18 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saksassa maito on ainakin ihan samanlaista kuin Suomessa. Varmaan muuallakin, maito on maitoa.

Vierailija
13/18 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka typerys pitää olla että maidon takia muuttaa hiippakuntaa.

Vierailija
14/18 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa eläimet hoidetaan hyvin ja ne ruokitaan parhaalla rehulla. Ulkomailla naudat joutuvat syömään laitumella ties mitä happosateiden armoilla olevien peltojen heinää ja niihin piikitetään antibiootteja ja ties mitä. Japanissa juottavat lehmille olutta ja tekevät niistä alkoholisteja. Alkoholistigeenit siirtyvät maidosta lapsiin.

No nyt suollat puppua, ei geenit siirrty lehmästä ihmiseen .🤣  Sitäpaitsi se olut juotetaan lihaksi meneville  naudoille, vagyulihaa

Vierailija
15/18 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jää luonnon D vitamiinit saamatta

Vierailija
16/18 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti joku hienostonenä voi sanoa, että makueroa on lehmän rodusta riippuen (vaikka rasvapitoisuus vaikuttaa enemmän). Siitä huolimatta se ero tulee siitä, miten tarkkoja ollaan sen hygienian kanssa siellä tilalla ja itse meijerissä. Kuljetus taitaa olla Euroopassa suunnilleen samalla tavalla järjestetty kaikkialla, mutta nekin välineet on desinfioitava, mitä tämä itse kullekin sitten merkitsee.

Pohjoismaissa keskimäärin hygienia on hyvä. Viro: ei aavistusta, mutta 90-luvun alussa ei tod näyttänyt vielä hyvältä. Saksalaiset ovat aika tarkkoja, ranskalaiset myös, koska maitoa tuotetaan paljon leivonnaisiin.

Venäläiseen maitoon en koskisi, amerikkalaiset ei taida juuri tuoremaitoa myydäkään kuluttajalle.

Loppukaneettina todettakoon, että tottakai meillä muualla maito maistuu paremmalle koska teillä ei sitä juuri edes saa mistään ilman että laktoosit on imetty pois.

Vierailija
17/18 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Briteissä on ihan ok maitoa vaikken sitä kyllä ikinä sellaisenaan juo, en kyllä juo Suomessakaan. Ranskassa ja Italiassa maito oli useimmiten UHT maitoa jonka mausta en pidä, USA:ssa maito aika saman makuista kuin briteissä. 

Muualla en ole asunut. 

Vierailija
18/18 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ainakaan kurluta vatsassa maito, kerma eikä jäätelöt kuten Suomessa vaikken ole laktoosikko