Miten on mahdollista, ettei atopiaan löydy parannusta?! Olen tyystin uupunut..
Kuuden vuoden univelka itseään kyhnyttävän atoopikkopojan takia. Yksi uusivuosi vietettiin päivystyksessä. kun käsi oli niin pahoin tulehtunut. Ei halua saunaan,. eikä suihkuun, koska sattuu.
Olemme puhuneet asiasta neuvolassa ja käyneet kahdella yksityisellä lääkärillä, ohjeistus aina sama. : rasvausta! Mutta kun se se rasva ei auta :( Olen vuosien aikana ostanut useita eri merkkisiä kosteusvoiteita, kokeilin mm. kehutun Zylitol-voiteen joka sai pojan huutamaan kuin syötävä. Kortisonia menee tuubitolkulla.
Kroppa pestään kosteusvoiteella, saippuaa ei uskalla ajatellakaan. Kokeilimme maidotonta diettiä, mutta poika ei tottunut kauramaidon makuun ja paskaltahan se suoraan sanoen maistuu.
Kommentit (82)
Voi raukkaa! Minä olen saanut avun vaihtamalla kaikki vesipesut Ceralan Pesuöljy ja Aqualan L -pesuvoiteeseen. Ja joka kerta rasvaan ihon kauttaaltaan Canoderm emulsiovoiteella. Sekä syön paljon pähkinöitä ja lohta ja Omaga 7 -vitamiinia. Samoin vaatteet pidän nurinpäin, etteivät saumat hankaa ihoa, tämä on tärekeää varsinkin yöllä yövaatteissa. Kaikki laput ja hoito-ohjelippuset myös ratkon pois vaatteiden saumoista, etteivät ne kutita. Voimia teille!
Vierailija kirjoitti:
On pesty saunan yhteydessä Cerildal-öljyllä, vaihdettu herkän ihon hajusteettomaan huuhteluaineeseen, annettu kalanöljykapseleita aamupalan yhteydessä, yritetty jättää pois maito ja viljat, syötetty kalaa ja marjoja, yritetty ostaa mahdollisemman paljon luomua, ostettu luontaistuotekaupasta kalliita hyödyttömiä tuotteita, mm karitevoita.. Rahat & voimat alkaa olla loppu!
Teen mitä tahansa. lapsi repii ihoaan niin että sänky aamulla veressä.
Ap
Olet "yrittänyt tehdä jotain", mutta todellisuudessa et ole tehnyt yhtään mitään. Älä vingu palstalla, vaan yritä ihan oikeesti lapsesi hyväksi jotain.
Tämä kuulostaa hirveältä, mutta pesu suolalla. Se kosteuttaa. Kaikille ei kaikki sovi ja kirveleehän se aluksi niin helvetisti, mutta oman ja lapseni ihon tilannetta parantanut huomattavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähete ihotautien erikoislääkärille yliopistosairaalaan.
Täällä ei ole yliopistollista keskussairaalaa. Kävimme pari kertaa tk:n lähettellä keskussairaalan lastenpolilla jossa todettiin, etteivät voi auttaa meitä.
Ap
On samantekevää käykö yliopistollisessa sairaalassa tai vaikkapa huippu lääkärillä, sillä atooppisen ihon kanssa ollaan suurissa ongelmien äärellä.
Meillä tytär nyt 15v. ja nyt muutaman vuoden todella helppoa. Maidottomuudesta ei ollut mitään apua, sillä hän oli pahasti maitoallerginen ensimmäiset viisi vuotta hän ei saanut lainkaan maitoa tai maitotuotteita, mutta eipä se vaikuttanut lainkaan atooppiseen ihoon.
Jotkut ovat saaneet apua omega 3, helokkiöljykapseleista, mustikoista/puolukoista jne. Tosin, meillä näistä ei ollut apua. Ja en tiedä, oliko atoopoisen ihon paraneminen syynä Gefilus tuotteet joita käytämme säännöllisesti, kun maitoallergia helpotti.
Meillä käytiin yhden lapsen kanssa 9v aikana kaikki mahdolliset hoidot läpi eikä mikään auttanut. Lopulta menimme lääkärille joka käytti homeopaattisia lääkkeitä ja ongelma ratkesi 3 kuukaudessa. Lapsi joka ei voinut käydä kunnolla edes pesulla kun oli rakkuloilla polvitaipeista pakaroihin ja kämmenet kokonaan ui onnellisena meressä ja uima-altaassa ilman ihottumaa. Nyt jo yli 30v ja joskus tulee kämmeniin rakkuloita kun stressaa mutta edelleenkin oma kroppa pystyy hoitamaan asian kun laitettiin kerralla kuntoon.
Minä lopetin omatoimisesti gluteenin syömisen. Atopiaa tulee edelleen mutta suurin ero on se että kortisoni voiteet auttavat nyt. Oikeasti. En ole koskaan kokenut kortisonista apua ennen kuin nyt gluteenittomalla ruokavaliolla.
Oletko kokeillut kookosöljyä rasvaukseen/pesuun?
Heidi1234 kirjoitti:
Mulla auttaneet seuraavat asiat:
- maidottomuus
- ruokavalio, josta pois lisäaineet yms. (Itse tehtyä mahdollisimman pitkälle) ja paljon ravinteita (kasviksia)
- viljan vähentäminen
- hajusteettomuus koko kodissa
- maitohappobakteerilisät
- luonnonmukaisen pesuaineet, ei mitään desinfioivaa
- puutarhatyötAtopiassa keho on hyökännyt itseään vastaan, joten siksi monilla ruokavalio auttaa, kun lisätään monipuolisesti kasviksia ja vähennetään ns. heikkolaatuisia ruoka-aineita jolloin tulee ruuasta paljon ravinteita. Maito voi heikentää ihon kuntoa, samoin vilja. Lisäksi vastustuskykyä kannattaa kasvattaa esim. maitohappobakteerilisillä ja poistamalla liika puhtaus ympäristöstä. Kuulostaa vähän tietysti huuhaalta, mutta esim. Tari Haahtela kirjoittanut paljon siitä, kuinka multa auttaa parantamaan kehon bakteeritasapainoa. Monilla auttaa myös viherjauheet. Jos kaikki kokeiltu eikä apua ole tullut myöskään terveydenhuollosta, siinä ei menetä mitään, että kokeilee muutaman viikon.
Tämä.
Äskettäin tv tuli Asfalttiviidakot (löynynee Areenasta) jossa kerrottiin allergioiden lisääntyneen huimasti, kun kaikki alueet asfaltoidaan, eikä ihminen voi olla mullan ja lian kanssa tekemisessä. Lääkärin haastattelu oli ensimmäisessä jaksossa.
Meillä myös atooppinen lapsi, joka on nyt helpottunut, lieneekö apua ollut luonnosta, kun vietimme mökillä askeettista elämää ja käsienkin pesusta en enää ole niin tarkka tai kodin puhtaudesta.
Parannuin maidottomalla, vehnättömällä ja kirjolohettomalla.
Itselläni auttoi vain ruokavaliomuutos. Maito ja viljat kokonaan pois, ihon parantumiseen meni 6-12kk. Nyt on kaikki oireet pois! Lääkärissä tuputettiin juurikin vain voiteita ja kortisoni pillereitä, eikä puhettakaan sisäisestä hoidosta. Onneksi on google, se iho oli tuskaa....
Minulla on ollut atooppinen ihottuma.
Talvisin käsiin tuli hyvin kipeitä pykimiä. Niitä saattoi olla samanaikaisesti kaksikymmentäkin. Ei olisi tehnyt mieli koskea mihinkään.
Myöhemmin minulle puhkesi nivelpsoriasis. En halunnut käyttää lääkkeitä, joita minulle oli määrätty.
Halusin alkaa syömään terveellisemmin. Vähensin viljoja, maitotuotteita ja valkoista sokeria.
Vaihdoin suurelta osin elävään ravintoon. Lihaa en ole syönyt 30:een vuoteen.
Aloin tehdä vihermehuja, syödä reilusti tuoreita kasviksia, erityisesti vihreitä kasviksia.
Kerään ulkoa nokkosta, voikukkaa, maitohorsmaa, poimulehteä ym. syötäviä aineksia. Kuivatan myös talveksi.
Kasvatan ympäri vuoden auringonkukanversoja, vehnänorasta, herneenversoja... Idätän linssejä.
Syön manteleita, siemeniä ja pähkinöitä. Ne on hyvä liottaa ennen käyttöä. Sulavat paremmin ja ravintoaineiden hyväksikäyttö tehostuu.
Avokadoa ja kylmäpuristettua kookosöljyä käytän myös.
Riittävä vedenjuonti on myös tärkeää. Samoin tarpeeksi unta ja stressinhallintaa :)
On hyvä suosia luonnonkuituisia vaatteita. Hengittävät paremmin ja ovat iholla miellyttävämpiä. Tekokuituvaatteet "tarttuvat" ikävästi kuiviin käsiin.
Hyvää syksyn jatkoa ihanalle kullanmurulle ja tilanteen helpottumista 💛
Takrolimusiinivoiteet kokeiltu? Ruokavalio ja yliherkkyydet?
Lopetin rasvaamisen ja aloin pestä ihon säännöllisesti ihan saippualla, otin merisuolakylpyjä. Tulehtuneille kohdille laitoin heti käsidesiä. Samaan aikaan vaihdoin ruokavalion puhtaaksi; ei eineksiä, vähemmän lihaa, enemmän kalaa, vihreitä, hyviä öljyjä ja rasvoja, marjoja jne. Alkoholi pois kokonaan ja iso annos D-vitamiinia joka päivä.
Ja se lähti.
Lapsen suolisto kuntoon! Maitohappobakteereita kannattaa syödä.
Ihon loputon rasvaaminen ei auta.
Mulla itsellä auttoi käynti ihotautien polilla teini-ikäisenä, joka määräsi uv-valohoitoa. Kävin siis "solariumissa" n. 10 kertaa, aikaa pidennettiin muistaakseni 3 minuutista eteenpäin, niin että pisimmillään aika oli ehkä 15 minuuttia. Vaivat loppuivat siihen. Iho on edelleen kuiva, mutta lähinnä kasvoista, talvella kuivuu muualtakin. Mutta käytössä on pelkkä perusvoide (Lipolan) enään.
Vierailija kirjoitti:
On siihen parannus. Tosin kukaan lääkäri ei sitä kerro. He eivät voi tehdä sitä, koska se ei kuulu käypähoitosuosituksiin. Jokaisen on vaan otettava itse vastuu. Mutta eihä suomalaiset sitä tee, ovat niin auktoriteettiuskovaisia.
Paljon myötätuntoa täältä! Itsekin olen aikuinen atoopikko, jolla ollut myös hyvin vaikeita vaiheita.
Ensiksi tarkistus: onko teillä lemmikkieläimiä, kissaa tai koiraa? Eläinhilse saa ainakin minun kaltaisellani atoopikolla kutinan ja raapimisen hallitsemattomaksi.
Jokainen atoopikkokin on yksilö, kaikille eivät toimi kaikki keinot. Haluan nostaa muutaman apukeinon aikaisemmista viesteistä esille, jos niistä vaikka olisi apua. Ne ovat myös sellaisia, jotka ovat auttaneet itselläni.
Suolavesihoito ja mahdollisesti suolavesikääreet. Suolavesi toimii kutinan helpottajana sellaisena suolapitoisuutena että 1 tl lisäaineetonta merisuolaa liuotetaan 1 litraan vettä. Tämä ei kirvele, ainakaan minua. Kannattaa tehdä muutaman litran annos haaleaan veteen. Ihoa valellaan suolavedellä niin pitkään kuin jaksaa. Sitten kuivaus taputtelemalla ja rasvaus. Physiogel-niminen voide auttaa myös kutinassa.
D-vitamiini, öljypohjainen kapseli. Suurempi annos kuin suositellaan. Googlaa atopia ja d-vitamiini. Siihen rinnalle nokkoskalkki.
Hamppuöljyn sanotaan auttavan atopiassa sisäisesti nautittuna. Itse kyllä olin sille allerginen, mutta kaikki eivät ole. Tyrniöljy on kallista, mutta pienikin annos auttanee pikkuihmiselle. Sille ei niin helposti allergiaa.
Maitotuotteet pois tai vähemmäksi, jos maitotuotteita niin hapanmaitojuttuja. Viljat gluteenittomiksi, kauraa, tattaria, hirssiä sijaan.
Koisokasvien sanotaan olevan haitallisia autoimmuunivaivaisille; atopiakin on autoimmuunisairaus. Itselläni koisokasveista peruna ja tomaatti aiheuttavat kutinaa.
Mausteet vähemmälle, suola riittää.
Allergiatesteihin kannattaa mennä. Testit eivät kokonaan kerro totuutta, mutta antavat viitteitä.
Oikein pahana kutina-aikana kannattaa yöksi ottaa antihistamiini, mutta vain osa tabletista, koska ne väsyttävät, vaikka toisin väitetään. Itselläni helpottaa jopa 1/3 tablettia.
Samalla kun toivotan paranevaa oloa, kehotan kokeilemaan suolavesihoitoa. Kaikkea hyvää!
Sokeria kannattaa vähentää hiljalleen, että lapsi tottuu
Lapsilla usein ikä tuo helpotusta. Itellä atopia "parani" 17-vuotiaana, siihen asti ihottumaa oli kasvoilla (posket ja luomet), polvi- ja kyynärtaipeissa, ranteissa ja käsissä, alaselässä ja niskassa. Talvet oli aina tosi pahoja, kesällä aurinko helpotti oireita. Nykyään iho on vaan kuiva, lähinnä kädet kärsii talvella. Ei varmaan lohduta nyt, mutta toivoa on. :) Ennen ihmeparantumista mentiin kortisoni- ja perusvoiteilla.
Ruokavalio. Toimii myös lapsilla. Ei niiden ole pakko syödä allergisoivia aineita vain siksi että ovat lapsia!
Pullaleipä pois, vehnä kokonaan. Ei sokeria. Voi olla että syy ei sen jälkeen olekaan enää maidossa ;) Hyviä rasvoja sisäisesti. lohta, avokadoa etc. Kortisoni pois iholta ihan kokonaan, ja tilalle suolavesikylpy ijoka toinen ilta, jonka jälkeen nopea virautus ja päälle tosi ohuelti ceralania. Silkistä voi käyttää pahimpiin kohtiin. Tämän jälkeen rasvoja ei lisätä ennen seuraavaa kylpyä.
T: ihosairas itsekin, mutta tällä hetkellä täysin remissiossa.
Stevia on, jos haluaa olla sokeriton, mutta intiaanisokeri on sokeria....