Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalainen ruoka on pahaa, sen olen aina tiennyt. Nyt se lukee jo Hesarissakin!

Vierailija
21.10.2017 |

https://www.hs.fi/talous/art-2000005417405.html

En ole lehden tilaaja, joten näen jutusta vain ingressin, mutta sekin riittää vahvistamaan sen mitä olen pitkään epäillyt: ihan tavalliset ruokatuotteet ovat Suomessa mauttomampia kuin Keski-, ja Etelä-Euroopassa. Sen lisäksi, että hedelmät ovat täällä raaempia ja puisevampia - sitähän perustellaan sillä että muuten ne mätänisivät pitkän kuljetuksen aikana.

Mutta että ihan samaan jukurttiin laitetaan suomalaisille vähemmän hedelmää, Fantaan vähemmän mehua ja teestäkin saadaan jollain ilveellä tehtyä mauttomampaa! Kyllä ottaa päähän. Olen onneksi pitkän harkinnan jälkeen mieheni kanssa muuttamassa pois Suomesta. Elämä on niin paljon parempaa siellä, missä ihmisten annetaan oikeasti nauttia elämästä tämän ainaisen pihistelyn, säästämisen ja vakavalla naamalla puurtamisen sijaan (tämä sama mentaliteetti siis toki näkyy monilla muillakin elämänalueilla kuin ruuassa).

Missä olette te kuluttajien massat, jotka valmistajien mukaan haluatte näitä hajuttomia ja mauttomia tuotteita syötäväksenne? Teitä täytyy olla suurin osa suomalaisista, kun teidän mieltymystenne mukaan tuotteita muokataan meidän markkinoillemme mauttomammiksi. Tai sitten suomalaiset ovat vain niin höynäytettävissä, että valmistajat ovat nähneet oivan tilaisuuden kasvattaa omia katteitaan. Maksatetaan ruuasta korkeampi hinta mutta vähennetään makua tuovia - yleensä niitä kalleimpia - ainesosia = profit.

Minulle riitti, kiitos näkemiin!

Kommentit (120)

Vierailija
61/120 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämähän on nopeasti korjaantumassa, uudet tuulet puhaltaa suomikeittoihin. Pahin ongelma on jouluruoka. Ei sille voida tehdä mitään, koska perinne? Vielä tuhannen vuoden päästä kärsitään samoja laatikoita?

Jouluruuissa ei ole mitään vikaa,se on hyvä juttu Suomessa ettei mädännyttä makua tarvitse peittää mausteilla.

Voimakkailla mausteilla on vain tarkoitus peittää pilaantuneen lihan ym maku.

Vierailija
62/120 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämähän on nopeasti korjaantumassa, uudet tuulet puhaltaa suomikeittoihin. Pahin ongelma on jouluruoka. Ei sille voida tehdä mitään, koska perinne? Vielä tuhannen vuoden päästä kärsitään samoja laatikoita?

Kuka hitto sua pakottaa "kärsimään" jouluruoista?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/120 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ainakin huomannut sen, että jauheliha ja kanasuikaleet ovat todella mauttomia, samoin kuin suomalainen lohi. Olen tosin huomannut, että luomujauheliha on huomattavasti maukkaampaa, kuin perusjauheliha, mutta paljon kalliimpaa. Jugurttia ja fantaa ei mielestäni kenenkään kannattaisi edes käyttää ravinnoksi, joten niihin ota kantaa muutenkuin, että fanta on ollut ihan hyvää, silloin kun sitä olen sattunut juomaan.

Noin 10 vuotta sitten ostin ensimmäisen kerran kotimaista luomulihaa. Naudan paistisuikaleita. Laitoin valurautapaistinapnnulle voita ja ryhdyin ruskistamaan lihoja. Vain pienen hetken päästä olin siirtynyt muistoissani takaisin lapsuuteeni 1960-luvulle. Sama ihana tuoksu kuin silloin, kun äiti laittoi ruokaa. Lihoista ei pannulle tullut lainkaan vettä, kuten usein tehotuotetusta lihasta tulee. Poikani, joka oli silloin teini-ikäinen, oli pelaamassa tietokoneellaan ja tuoksun tuntiessaan tuli keittiöön ja kysyi: "mitä ihanaa ruokaa sä laitat?". Monet väittävät, ettei tehotuotetussa ja luomulihassa ole makueroa, mutta mä väitän, että kyllä niissä on. Jo pelkästään tuoksussa on ero. 

Käytännössä nuo luomut ja "tehotuotetut" kasvatetaan täysin samalla tavalla.

Vierailija
64/120 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimo osti halvalla kilon ulkomaista jauhelihaa mutta kyllä se makaroonilaatikko jäi syömättä johon sitä lihaa laitettiin.

Mistähän lie lattiansiivousjätteistä se oli tehty.

Kissakaan ei suostunut syömään sitä jauhelihaa,heitettiin se sitten lopulta roskiin ja tehtiin päätös että ei enää koskaan ulkomaalaisia lihatuotteita.

Vähän aikaa sitten vahingossa ostin Kanadalaista siikaa,oli ovelasti tarjouslappu laitettu alkuperämaan päälle.

Se oli myös kummallisen makuista mutta syötiin pitkin hampain.

Vierailija
65/120 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haha asun länsi-Euroopassa ja paikalliseen ruokaan verrattuna suomalainen ruoka on kyllä gourmeeta! Täällä kansallisruokana on voileipä :)

Vierailija
66/120 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähes kaikkia tuotteita vaivaa MAUTTOMUUS. Ihan sama, mainostetaanko hedelmäprosentilla, kirpeydellä tai ihan millä tahansa, niin lopputulos on yleensä pettymys.

Minulla on huono ruokahalu sairauden takia, ja olen alkanut välttämään syömistä (poislukien sesongin hedelmät ja kahvi/tee, nekin muuten ulkomaisia laatumerkkejä) koska mikään ei maistu oikeastaan millekään. Ruoka maistuu vain...no, "kuolleelle". Ehkä joku ymmärtää, mitä tarkoitan?

Vierailija
67/120 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on tällainen puolikommunistinen yhteiskunta. Kilpailua ei ole, joten kansainväliset toimijatkin voivat dumpata tänne kaiken vedellä ja sahanpuruilla jatketun jämäp**skan. Sitten vedotaan kansan makumieltymyksiin, kun eivät ole parempaakaan tottuneet saamaan. Niin kuin Suomen idän-kauppa ennen muinoin. 

On pohdittu, niputetaanko Suomi Itä-Euroopan kanssa samaan kategoriaan, mutta omasta kokemuksestani ainakin Venäjällä juurikin Fanta yms. on paljon täyteläisempää ja tuhdimpaa kuin Suomessa, värikin on tumman oranssi. Ehkä siinä on sitten enemmän lisäaineita, sitä en tiedä, mutta varmasti on eri tavaraa kuin Suomessa. 

Vierailija
68/120 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen ruoka on hyvää, kun sen osaa tehdä oikein.  Kaikki ruoka on pahaa, jos se on hunosti tehtyä.

Vierailija
69/120 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hirveästi kiinni siitä, mistä ruokansa ostaa ja mitä ostaa.

Esim. kukaan itseään arvostava teenjuoja ei kelpuuta jotain marketin teepusseja.

Ns, tuoretiskiruokaa ostan vain Stokkalta, torilta tai kauppahallista.

Valitsen luomua.

Etsin hyviä tuontituotteita.

En käytä eineksiä.

Vika ruoan huonouteen on aika paljon itsessä: suurin osa ostaa tyytyväisenä skeidaa, kunhan se on halpaa.

Vai miten selitätte, että edam on Suomen myydyin juusto? Aivan, se kumijuusto.

Vierailija
70/120 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hampaat irvessä meilläkin on yritetty juoda kotimaista Valion luomu-appelsiinimehua, vaikka Tropicalin hedelmälihaa sisältävä mehu on verrattoman paljon parempaa. 

Vierailija
71/120 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valio joutui lisäämään jugurtteihinsa hedelmäpaloja kun Arlan tuotteet pääsivät Suomen markkinoille. Ero oli niin valtava.

Sellaista suomiruokaa suomalaisille. Makkaratkin yhtä jauhoa..

Vierailija
72/120 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen onneksi pitkän harkinnan jälkeen mieheni kanssa muuttamassa pois Suomesta.

Et sinä mihinkään ole lähdössä. Kunhan trollaat.

Kirjoitin tähän ketjuun viestin nro. 7:

https://www.vauva.fi/keskustelu/2999370/haluan-muuttaa-pois-suomesta

En tokikaan ruuan vuoksi ole lähdössä, kuten joku tuolla jo ehti vääristelemään, vaan isompien asioiden - mm. nettipalstoillekin heijastuva maan kielteinen asenneilmapiiri on yksi niistä - mutta tästä uutisesta sain kieltämättä vielä pontta päätökselle. Lähtööni asti taidan asioida Lidlissä. Tähän mennessä olen pyrkinyt sitä välttämään, mutta nyt en enää ymmärrä miksi pitäisi ostaa kotimaisilta kauppiailta huonompaa ja kalliimmalla.

ap

Vierailija
73/120 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaa terveellistä, niin se ei maistu tosiaan miltään.  Suomalaiset ketjut, pitävät siis asiakkaansa puolta.  Ja kaikkihan haluavat terveellisiä ruokia, siksi ostan poroa ja muuten litintiskiltä, koska en halua terveellistä. Ja ei Norjan lohta, tiedän sellaisia toimittajia että osaan valita.

Vierailija
74/120 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun mieheni muutti Englannista Suomeen, hän toi alkuun teepussit (juu ei ole mikään teehifistelijä) Englannista kun suomalaiset ei maistuneet kuulemma miltään. Nykyään laittaa 2-3 Suomesta ostettua teepussia yhteen kuppiin. Englannissa saman vahvuisen teen saa yhdestä pussista eikä tarvitse hauduttaa tolkuttoman pitkään.

Vierailija
75/120 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jouluruualla ei ole asian kanssa mitään tekemistä. 

On päinvastoin niin että jos makuaisti on niin kehno ettei jouluruuat maistu eikä löydä niistä mitään makuvivahteita niin juuri nämä ihmiset edesauttaa sitä että tänne tungetaan kaikki paska. 

Vierailija
76/120 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen onneksi pitkän harkinnan jälkeen mieheni kanssa muuttamassa pois Suomesta.

Et sinä mihinkään ole lähdössä. Kunhan trollaat.

Kirjoitin tähän ketjuun viestin nro. 7:

https://www.vauva.fi/keskustelu/2999370/haluan-muuttaa-pois-suomesta

En tokikaan ruuan vuoksi ole lähdössä, kuten joku tuolla jo ehti vääristelemään, vaan isompien asioiden - mm. nettipalstoillekin heijastuva maan kielteinen asenneilmapiiri on yksi niistä - mutta tästä uutisesta sain kieltämättä vielä pontta päätökselle. Lähtööni asti taidan asioida Lidlissä. Tähän mennessä olen pyrkinyt sitä välttämään, mutta nyt en enää ymmärrä miksi pitäisi ostaa kotimaisilta kauppiailta huonompaa ja kalliimmalla.

ap

Hah hah olet sinä melkoinen kulinaristi kun Lidli ollut maassa 10 vuotta etkä ole mahdollisuuksia tsekannut:)

Vierailija
77/120 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tykkään niistä miedoista mauista. En ole pilannut makuaistiani ulkomaisilla mausteilla ja yleenmääräisellä sokerilla joka tuotteessa. Esim. chiliä en siedä lainkaan, eikä mausteinen ruoka houkuttele muutenkaan.

Ja esim. suomalainen suklaa on parempaa kuin vaikkapa brittiläinen, totta, varmasti on mauttomampaa, mutta ei ole sellaista yltiömakeaa niinkuin se brittiläinen suklaa on.

Hillittyä sen olla pitää.

Suomalaiselle ruualle on omat kannattajansa, joiden mielestä kaiken ei tarvitse olla jotenkin korostetun makuista.

Syön chiliä eikä vaikuta mitenkään esim. jouluruokien maistuvuuteen.

Sen se tietysti vaikuttaa että haluasi laittaa hiukan chiliä joka paikkaan:)

Jos on huonoa ruokaa niin siitä saa maistuvaa laittamalla chiliä , on eräs huomioni.

Hillitty ja hillitty, kyllä makua pitää löytyä. Onhan se väärin että minkä tahansa raaka-aineen maku muutetaan pliisuksi lisäämällä tuotteeseen jotain korviketta tai keinotekoista makua.

Vierailija
78/120 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jouluruuissa ei ole mitään vikaa,se on hyvä juttu Suomessa ettei mädännyttä makua tarvitse peittää mausteilla.

Ai juma, nyt selvisikin maailmanlaajuisen maustamisen tarkoitus suomalaisen mauttoman einesruuan spesialistiltä. Nobel sulle ja lopeta suolankin käyttö ettei maku räjäytä päätäsi.

Vierailija
79/120 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai juma, nyt selvisikin maailmanlaajuisen maustamisen tarkoitus suomalaisen mauttoman einesruuan spesialistiltä. Nobel sulle ja lopeta suolankin käyttö ettei maku räjäytä päätäsi.

Kerran tuli joku Italialainen elokuva jossa tuore miniä nuuhki jauhelihaa ja emäntä pelmahti paikalle ja sanoi että enemmän mausteita vaan.

Vierailija
80/120 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, jouluruoka on sellainen asia, että kai nyt jokainen ymmärtää tehdä mieleistään. Jos ei tykkää laatikoista, ei niitä pakko ole syödä.

Suomalainen ruoka on hyvää ja itse voi helposti muokata kokkailujaan.

Muistuu kuitenkin taas mieleen Jari Tervon kirjasta Layla sellainen kohta, jossa kurdityttö oli "oppinut ", että Suomessa on ruoan maustaminen kielletty.

Vaikka kuinka ihannoisitte ulkomaita, usein sielläkin pihvin tilattuaan saa kummallista jänteistä ja rustoista lihaköntsää.

Ei mikään mittari mielestäni ole se, kuinka makeaa joku jugurtti on. Sitäpaitsi Lidlissä jugurtit on supermakeita ja paljon niitä marjoja seassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi seitsemän