Suomalainen ruoka on pahaa, sen olen aina tiennyt. Nyt se lukee jo Hesarissakin!
https://www.hs.fi/talous/art-2000005417405.html
En ole lehden tilaaja, joten näen jutusta vain ingressin, mutta sekin riittää vahvistamaan sen mitä olen pitkään epäillyt: ihan tavalliset ruokatuotteet ovat Suomessa mauttomampia kuin Keski-, ja Etelä-Euroopassa. Sen lisäksi, että hedelmät ovat täällä raaempia ja puisevampia - sitähän perustellaan sillä että muuten ne mätänisivät pitkän kuljetuksen aikana.
Mutta että ihan samaan jukurttiin laitetaan suomalaisille vähemmän hedelmää, Fantaan vähemmän mehua ja teestäkin saadaan jollain ilveellä tehtyä mauttomampaa! Kyllä ottaa päähän. Olen onneksi pitkän harkinnan jälkeen mieheni kanssa muuttamassa pois Suomesta. Elämä on niin paljon parempaa siellä, missä ihmisten annetaan oikeasti nauttia elämästä tämän ainaisen pihistelyn, säästämisen ja vakavalla naamalla puurtamisen sijaan (tämä sama mentaliteetti siis toki näkyy monilla muillakin elämänalueilla kuin ruuassa).
Missä olette te kuluttajien massat, jotka valmistajien mukaan haluatte näitä hajuttomia ja mauttomia tuotteita syötäväksenne? Teitä täytyy olla suurin osa suomalaisista, kun teidän mieltymystenne mukaan tuotteita muokataan meidän markkinoillemme mauttomammiksi. Tai sitten suomalaiset ovat vain niin höynäytettävissä, että valmistajat ovat nähneet oivan tilaisuuden kasvattaa omia katteitaan. Maksatetaan ruuasta korkeampi hinta mutta vähennetään makua tuovia - yleensä niitä kalleimpia - ainesosia = profit.
Minulle riitti, kiitos näkemiin!
Kommentit (120)
Vierailija kirjoitti:
Suomi on tällainen puolikommunistinen yhteiskunta. Kilpailua ei ole, joten kansainväliset toimijatkin voivat dumpata tänne kaiken vedellä ja sahanpuruilla jatketun jämäp**skan. Sitten vedotaan kansan makumieltymyksiin, kun eivät ole parempaakaan tottuneet saamaan. Niin kuin Suomen idän-kauppa ennen muinoin.
On pohdittu, niputetaanko Suomi Itä-Euroopan kanssa samaan kategoriaan, mutta omasta kokemuksestani ainakin Venäjällä juurikin Fanta yms. on paljon täyteläisempää ja tuhdimpaa kuin Suomessa, värikin on tumman oranssi. Ehkä siinä on sitten enemmän lisäaineita, sitä en tiedä, mutta varmasti on eri tavaraa kuin Suomessa.
Onhan Suomi jo maantieteellisesti Koillis-Eurooppaa ja olimmehan (olemme edelleen) tiiviisti Neuvostoliiton vaikutuspiirissä 1940-luvulta suunnilleen 2000-luvulle asti, joten olemme täysin Itä-Eurooppaa. Vaikka kovasti mediassa ja poliitikkojen parissa ollaan olevinaan Euroopan ytimessä päättämässä asioista, todellisuudessa täällä ollaan vielä pitkälti tsaarin- ja Neuvostoliitonaikuisissa asenteissa ja käytännöissä kiinni.
Suomalainen ruoka on pitkälti kuraa. Onneksi on sentään muutamia maistuvia kotimaisia klassikoita!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun mieheni muutti Englannista Suomeen, hän toi alkuun teepussit (juu ei ole mikään teehifistelijä) Englannista kun suomalaiset ei maistuneet kuulemma miltään. Nykyään laittaa 2-3 Suomesta ostettua teepussia yhteen kuppiin. Englannissa saman vahvuisen teen saa yhdestä pussista eikä tarvitse hauduttaa tolkuttoman pitkään.
Ei suomalaisille kannata oikeaa teetä edes myydä, ainakaan pusseissa. Täällä on vissiin ihan yleinen tapa, että mukiin pannaan kuumaa vettä, ja sen jälkeen sitten juoja avaa teepussin ja laittaa sen sinne haaleaan veteen minuutiksi. Ei siinä enää irtoa kofeiinia ollenkaan, mausta puhumattakaan. Tee pitäisi tehdä niin, että kiehuva vesi kaadetaan teepussin/-lehtien päälle ja annetaan hautua hyvän aikaa.
Minä haudutan mustaa irto- ja pussiteetä ainakin 10 minuuttia, vihreää teetä noin viisi minuuttia. Ja en käytä sokeria enkä maitoa, voita laitan kyllä.
Mä rakastan chiliä ja mausteita. Limsoja en saata enää juoda (etenkään light) ku tuntuu kieli jäävän niinni kitalakeen liian makeuden takia.
Vierailija kirjoitti:
No tottahan se on että meille myydään paskaa ruokaa kun ei olla mitään ruokakansaa. Kuluttajat eivät tajua vaatia parempaa ja K- sekä S-ketjut myy meille ihan niin paskaa tavaraa kuin me saadaan purematta nieltyä. Tämä on kansalaisten vika että syödään paskasti.
No voi saatana. "Paskaa ja pahaa ruokaa, yök". Onko täällä taas 5-vuotiaita kirjoittelemassa.?
Vierailija kirjoitti:
Mä rakastan chiliä ja mausteita. Limsoja en saata enää juoda (etenkään light) ku tuntuu kieli jäävän niinni kitalakeen liian makeuden takia.
Siistii. Kiva kun parin vuoden mietiskelevä harkintasi kiteytyi näin oivaltavaan kommenttiin jonka jaoit kaikkien palautettasi pitkään odotelleiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo joo, kyllä kaikki tietää että te siellä helsingissä unelmoitte asuvanne irakissa tai afrikassa ja kaikki suomalaisuus on pahaa ja huonoa.
Voitaisiinko yrittää välttää näitä täysin ala-arvoisia kärjistyksiä? Onko sinun mielestäsi ihan okei, että saat samassa jukurtissa enemmän mauttomia täyteaineita kuin italialainen saa, ja maksat siitä vielä huomattavasti kalliimman hinnan?
Suomessa on paljon hyvää, mutta myös paljon parantamisen varaa. Mainitaan nyt vaikka esimerkkinä tämä järjetön peppukipuilu, joka alkaa heti kun joku kehtaakin arvostella jotain tässä täydellisessä lottovoitto-lintukoto-yhteiskunnassamme. Miksi suomalaisilla on niin huono itsetunto, että ei kestetä minkäänlaista arvostelua? Jos sitä ei kestä, ei voida kehittyäkään, kun ongelmista ei voida puhua ääneen. Pisa-tuloksilla on varjopuolensa (ne kertovat opetuksesta, joka on kauttaaltaan hyvää keskimääräisen oppilaan näkökulmasta, mutta jättää huippuosaajat kehittämättä), korruptoitumattomuus ei olekaan aivan niin korruptoitumatonta kuin meille on annettu ymmärtää, terveydenhuolto on ilmaista, mikä on hieno asia, mutta ilmaiseksi ei kuitenkaan saa yhtä hyvää laatua kuin maissa joissa siitä maksetaan, jne.
ap
Enpä ole ilmaista terveydenhuoltoa saanut ikinä kouluterveydenhuollon ulkopuolella. Kyllä se poliklinikkamaksu vähintään napsahtaa joka kerta, kun tk:ssa poikkeaa.
Ihanaa, kaupat täynnä mitä erilaisempia ruokia ja-tarvikkeita. Niistä voi itse loihtia mitä vaan. Toivottavasti asiat on näin hyvin esim. Viiden vuoden päästä. Ettei vaan tulisi näiden ihanien aikojen aikaa ikävä vatsa kurnien.
Sanoma/HS on suomalaisvastainen toimija, joten eipä yllätä, että kehitysmaissa on heidän mielestään ruokakin parempaa.
Olen edelleen sitä mieltä, että täältä kyllä vapaasti pääsee: vittuuun.
Vierailija kirjoitti:
Sanoma/HS on suomalaisvastainen toimija, joten eipä yllätä, että kehitysmaissa on heidän mielestään ruokakin parempaa.
Euroopan maat kehitysmaita? Haha lue historiaa ja mene katsomaan mitä siellä on rakennettu silloin kun täällä on kiipeilty puissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Euroopan maat kehitysmaita? Haha lue historiaa ja mene katsomaan mitä siellä on rakennettu silloin kun täällä on kiipeilty puissa.
Onhan Egyptissäkin pyramidit, muttei se modernista Egyptistä mitään kehittynyttä maata tee.
Rakentamatta jäisi nykyisiltä egyptiläisiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan Egyptissäkin pyramidit, muttei se modernista Egyptistä mitään kehittynyttä maata tee.
Rakentamatta jäisi nykyisiltä egyptiläisiltä.
Ihan kuin joku afrikan muslimimaa olisi verrannollinen eurooppalaiseen maahan. Toisekseen sen ajan egyptiläiset oli ihan eri ihmisiä kuin ne mitä siellä nykyään asuu.
Siihen ruokaan palatakseni: On todella outoa, ettei suomalaista kirsikkajugurttia ole lainkaan saatavissa. :o Eestissä asuessa se oli parasta ikinä ja sen teki tuolloin - Valio! XD Voi kunpa edes sitä saisi, mutta ei. Eikä montaa muutakaan todella marjaisaa tai hedelmäistä jugurttia ilman älytönsä sokeri- (tai sokeri- + makeutusainelisää!)lisää. Hyvää kotimaista kalaa TUOREENA melkein mahdoton saada, jollei pääse torille tai hakemaan suoraan kalastajalta. Tämä S-ketjun 'kotimainen kala -projekti' on hirvitys, jolla ainakin meidän S-kaupassa myytiin puoliksi pilaantuneita, haisevia ahvenia, yäks! Jotain rajaa näillekin, kiitos!
Vinkki: ostakaapa huviksenne Virosta Valion ja Fazerin tuotteita ja tehkää makutesti. Eroa on kuin yöllä ja päivällä suomalaisiin versioihin verrattuna! Leivässä on Virossa kunnon viljan maku ja tuntu virolaisesta, plus että Virossa saa näitä ruispaloja juureen leivottuna!
Samoin virolaiset halvat kananmunat maistuu samalta kuin meidän luonut. Virosta ostetut banaanit maistuu samalta kuin Italiassa.
Mutta en voi ymmärtää miksi näin.
Voi nyt helkkari, kiitos korvamadosta.
Se on totta että Suomeen tulee kaikki huonompi hedelmiä myöten. Ne pakataan laatikoihin liian aikaisin, hedelmät vain näyttävät kypsyvän mutta niistä puuttuu kaikki maku ja vitamiinit jotka hedelmiin tulevat siinä vaiheessa kun kypsyvät auringonpaisteessa. Suomessa kasvaneet vihannekset joita ostetaan kaupoista, ne ovat useimmiten tehotuotettua kasvihuonetavaraa jotka eivät myöskään ole päässeet kehittymään aidossa auringonvalossa, ravintorikkaassa maassa.
Suomessa on oikeasti pahaa ruokaa, huonolaatuista ja kallista. Monen ulkomaanvuoden jälkeen on pakko sanoa että Suomi on kaikilta osin muuta Eurooppaa perässä mutta luullaan että ollaan ihan kehityksen edellä. Jopa Viro on mennyt kehityksessä Suomen edelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo joo, kyllä kaikki tietää että te siellä helsingissä unelmoitte asuvanne irakissa tai afrikassa ja kaikki suomalaisuus on pahaa ja huonoa.
Voitaisiinko yrittää välttää näitä täysin ala-arvoisia kärjistyksiä? Onko sinun mielestäsi ihan okei, että saat samassa jukurtissa enemmän mauttomia täyteaineita kuin italialainen saa, ja maksat siitä vielä huomattavasti kalliimman hinnan?
Suomessa on paljon hyvää, mutta myös paljon parantamisen varaa. Mainitaan nyt vaikka esimerkkinä tämä järjetön peppukipuilu, joka alkaa heti kun joku kehtaakin arvostella jotain tässä täydellisessä lottovoitto-lintukoto-yhteiskunnassamme. Miksi suomalaisilla on niin huono itsetunto, että ei kestetä minkäänlaista arvostelua? Jos sitä ei kestä, ei voida kehittyäkään, kun ongelmista ei voida puhua ääneen. Pisa-tuloksilla on varjopuolensa (ne kertovat opetuksesta, joka on kauttaaltaan hyvää keskimääräisen oppilaan näkökulmasta, mutta jättää huippuosaajat kehittämättä), korruptoitumattomuus ei olekaan aivan niin korruptoitumatonta kuin meille on annettu ymmärtää, terveydenhuolto on ilmaista, mikä on hieno asia, mutta ilmaiseksi ei kuitenkaan saa yhtä hyvää laatua kuin maissa joissa siitä maksetaan, jne.
ap
Onko tämä terveydenhuolto oikeasti ilmaista? Jos olen ymmärtänyt oikein, niin synnyttäminen ei ole ilmaista. Jokaisesta sairaalayöstä maksat. Kaikki lääkkeet maksat ainakin osin itse ja sitten vielä poliklinikkamaksut ym.
Missään muualla maailmalla en ole saanut niin hyvää ateriaa kuin täällä.
Aluksi muikkupatee sitten jauhenlihatartar ja lopuksi mämmiä .
Vierailija kirjoitti:
Kai on tullut jo puheeksi, että artikkelissa nimenomaan EI ollut kysymys suomalaisesta ruuasta vaan tuontiruuasta. Ehkäpä EU:kin puuttuu vielä asiaan. Vaikka jos joisin itse limsaa, niin en todellakaan haluaisi sitä hirvittävän imelää sotkua, mitä Italiassa saa.
Mistä imelästä sotkusta puhut? Onkohan sinulla käsitystä kuinka montaa eri sorttia limsoja täällä Italiassa oikein on? Mutta jopa Lidl:n omassa appelsiinilimsassa on 14% appelsiinimehua joukossa.
Niin ja hinnat ovat Lidl:ssä Fanta 0,5l maksaa tarjouksessa 0,49€ ja normihinta 0,79€. Mites siellä Suomessa?
Minä muutin tänne 15 vuotta sitten Italiasta avioliiton takia ja kyllä voin sanoa että järkytyin monesta ruoasta. Enkä tarkoita perinneruokia vaan ihan raaka-aineita ja kaupassa myytäviä tuotteita. Monet vihannekset ja hedelmät joista pidin Italiassa ja josta sai hyvän makuisia muutaman ruoka-aineen ruokia, olivat Suomessa mauttomia. Tämän vielä ymmärrän välttämättömäksi sen takia että Suomessa ei kasva monet niistä tuotteista ja totta kai kuljetuksen läpi käynyt tuote on vähemmän tuore.
Olen myös vuosien varrella valittanut tuosta, että minusta monet kansainväliset brändituotteet ovat Suomessa mauttomampia ja huonolaatuisempia kuin esimerkiksi Italiassa. Kukaan ei ole tätä uskonut vaan minulle on lähinnä hymyilty hyväntahtoisesti, että sillä taitaa olla koti-ikävä, ja sen takia olevinaan kaikki maistui paremmalta kotimaassa. Nyt näyttää paljastuvan että ihan oikeassa olen ollut. Toivottavasti nyt kun asia paljastuu laajemmin, Suomalaiset alkavat vaatia niitä laadukkaampia versioita tai ei osteta ollenkaan!