Suomalainen ruoka on pahaa, sen olen aina tiennyt. Nyt se lukee jo Hesarissakin!
https://www.hs.fi/talous/art-2000005417405.html
En ole lehden tilaaja, joten näen jutusta vain ingressin, mutta sekin riittää vahvistamaan sen mitä olen pitkään epäillyt: ihan tavalliset ruokatuotteet ovat Suomessa mauttomampia kuin Keski-, ja Etelä-Euroopassa. Sen lisäksi, että hedelmät ovat täällä raaempia ja puisevampia - sitähän perustellaan sillä että muuten ne mätänisivät pitkän kuljetuksen aikana.
Mutta että ihan samaan jukurttiin laitetaan suomalaisille vähemmän hedelmää, Fantaan vähemmän mehua ja teestäkin saadaan jollain ilveellä tehtyä mauttomampaa! Kyllä ottaa päähän. Olen onneksi pitkän harkinnan jälkeen mieheni kanssa muuttamassa pois Suomesta. Elämä on niin paljon parempaa siellä, missä ihmisten annetaan oikeasti nauttia elämästä tämän ainaisen pihistelyn, säästämisen ja vakavalla naamalla puurtamisen sijaan (tämä sama mentaliteetti siis toki näkyy monilla muillakin elämänalueilla kuin ruuassa).
Missä olette te kuluttajien massat, jotka valmistajien mukaan haluatte näitä hajuttomia ja mauttomia tuotteita syötäväksenne? Teitä täytyy olla suurin osa suomalaisista, kun teidän mieltymystenne mukaan tuotteita muokataan meidän markkinoillemme mauttomammiksi. Tai sitten suomalaiset ovat vain niin höynäytettävissä, että valmistajat ovat nähneet oivan tilaisuuden kasvattaa omia katteitaan. Maksatetaan ruuasta korkeampi hinta mutta vähennetään makua tuovia - yleensä niitä kalleimpia - ainesosia = profit.
Minulle riitti, kiitos näkemiin!
Kommentit (120)
Vierailija kirjoitti:
No, jouluruoka on sellainen asia, että kai nyt jokainen ymmärtää tehdä mieleistään. Jos ei tykkää laatikoista, ei niitä pakko ole syödä.
Suomalainen ruoka on hyvää ja itse voi helposti muokata kokkailujaan.
Muistuu kuitenkin taas mieleen Jari Tervon kirjasta Layla sellainen kohta, jossa kurdityttö oli "oppinut ", että Suomessa on ruoan maustaminen kielletty.
Vaikka kuinka ihannoisitte ulkomaita, usein sielläkin pihvin tilattuaan saa kummallista jänteistä ja rustoista lihaköntsää.
Ei mikään mittari mielestäni ole se, kuinka makeaa joku jugurtti on. Sitäpaitsi Lidlissä jugurtit on supermakeita ja paljon niitä marjoja seassa.
Tuo Layla on mielikuvituksen tuotetta. On Jari Tervon keksimä juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavallisella laiskimuksella ei ole intoa käydä kalassa, sienessä tai marjassa, metsästyksestä puhumattakaan. No sitten vain jogurttia nassuun. Mutta tosiasiahan on, että paras ruoka ei löydy kaupasta, eikä ainakaan halvalla sieltä. Mutta hiukka vaivaa näkemällä saa Suomessa uoeaa gurmeeta pöytään melkein ilman rahallista panostusta.
Metsästys vaatii luvat ja kerhon jäsenyyden. Kalastus luvat ja välineet, ja paikan. Marjastus ja sienestys ei useimmille kaupunkilaisille onnistu, kun ei tiedä paikkoja ja sinne pitäisi ajaa autolla. Esim itse yritin etsiä sieniä ja puolukoita kolmena syksynä useampaan otteeseen. Ajoin satoja kilometrejä ja käytin tunteja aikaa. Löysin yhden desin sieniä. Isojen kaupunkien lähimetsät on kaluttu tyhjiksi kymmenien kilometrien säteellä.
Ota ensi kerralla ilmakuvat ja maastokartta avuksi. Me haettiin tänään neljännen kerran samoilta nurkilta sieniä, saaliina jälleen kahdessa tunnissa kaksi muovikassillista suppiksia ja orakkaita, 20 min (15 km) Tampereelta. Hyvä sienivuosi.
Miten ihmeessä me ilmakuvat asiaa auttaa? Ei ne sienet kuvissa näy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt en ihan ymmärtänyt miten Fanta ja hedelmät liittyy suomalaiseen ruokaan, käsittääkseni täällä on harvoja suomalaisia hedelmiä eikä fantakaan kovin suomalaiselta kuulosta. Että täytyy kyllä nyt olla kovin ihmeellinen käsitys suomalaisesta ruoasta. Meillä on hienot, maukkaat juurekset ja metsien ja järvien antimet siis maailman huippua, jos vaan opettelisitte kokkaamaan niistä ja unohtaisitte tuontihedelmät sekä ulkomaiset einekset.
Ne sinun järvien antimet maksaa tiskillä 30-40€ kilo. Ei sellaiseen ola varaa tavallisella kuolevaisella.
Jos ei itse osaa kalastaa, miksi valittaa?
Ohis
TOI on just se syy, miksi opettelin kalastamaan. Nyt saan halutessani syödäkseni tuoretta kalaa JA mulla on rentouttava harrastus.
Missään muussa maassa ei takuulla myydä 10 päivää sitten nostettua kalaa, jota ei edes ole verestetty ja jolla on vielä kiduksetkin.
On mahdotonta ymmärtää, että Suomen kaltaisessa järvien rei'ittämässä ja meren ympäröimässä maassa ei vaan saada kalaa tuoreena kauppoihin eikä ravintoloihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavallisella laiskimuksella ei ole intoa käydä kalassa, sienessä tai marjassa, metsästyksestä puhumattakaan. No sitten vain jogurttia nassuun. Mutta tosiasiahan on, että paras ruoka ei löydy kaupasta, eikä ainakaan halvalla sieltä. Mutta hiukka vaivaa näkemällä saa Suomessa uoeaa gurmeeta pöytään melkein ilman rahallista panostusta.
Metsästys vaatii luvat ja kerhon jäsenyyden. Kalastus luvat ja välineet, ja paikan. Marjastus ja sienestys ei useimmille kaupunkilaisille onnistu, kun ei tiedä paikkoja ja sinne pitäisi ajaa autolla. Esim itse yritin etsiä sieniä ja puolukoita kolmena syksynä useampaan otteeseen. Ajoin satoja kilometrejä ja käytin tunteja aikaa. Löysin yhden desin sieniä. Isojen kaupunkien lähimetsät on kaluttu tyhjiksi kymmenien kilometrien säteellä.
Ota ensi kerralla ilmakuvat ja maastokartta avuksi. Me haettiin tänään neljännen kerran samoilta nurkilta sieniä, saaliina jälleen kahdessa tunnissa kaksi muovikassillista suppiksia ja orakkaita, 20 min (15 km) Tampereelta. Hyvä sienivuosi.
Miten ihmeessä me ilmakuvat asiaa auttaa? Ei ne sienet kuvissa näy.
Niiden avulla voi päästellä, mihin kannattaa jalkautua, jos ei halua ajella satoja kilometrejä. Näkee nopeasti metsäalueen koon, onko kyseessä havumetsät/sekametsä, mahdollisen asutuksen, metsätiet, hakkuuaukeat ja aukiot sekä sen, mihin auto kannattaa jättää. Happy hunting.
No siis kaikessa komeudessaan Suomi onkin ihan paska maa, joten ei oo mikään ihmekään et ruokakin täällä on paskaa.
En malta odottaa muuttoa ulkomaille opintojen jälkeen <3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämähän on nopeasti korjaantumassa, uudet tuulet puhaltaa suomikeittoihin. Pahin ongelma on jouluruoka. Ei sille voida tehdä mitään, koska perinne? Vielä tuhannen vuoden päästä kärsitään samoja laatikoita?
Jouluruuissa ei ole mitään vikaa,se on hyvä juttu Suomessa ettei mädännyttä makua tarvitse peittää mausteilla.
Voimakkailla mausteilla on vain tarkoitus peittää pilaantuneen lihan ym maku.Ai juma, nyt selvisikin maailmanlaajuisen maustamisen tarkoitus suomalaisen mauttoman einesruuan spesialistiltä. Nobel sulle ja lopeta suolankin käyttö ettei maku räjäytä päätäsi.
Kerran tuli joku Italialainen elokuva jossa tuore miniä nuuhki jauhelihaa ja emäntä pelmahti paikalle ja sanoi että enemmän mausteita vaan.
Kerran mä meinasin mennä puistoon, mutta sitten keitinkin nuudeleita.
Liittyy aloitukseen vitusti tämäkin.
Suomalainen perus laiskaläski kaupunkilainen on niin lantatun fantansa ansainnut, Kuka käskee ostaan jotain jogurtteja ja muuta paskaa kun maa on täynnä hyviä raaka-aineita. Ainiin kun niitä ei saa marketeista halvalla, vaan joutuu näkeen vaivaa ja pitää osata kokata.
Vierailija kirjoitti:
Tämä selittää miksi jotkut Lidl tuotteet tuntuvat laadukkaammilta kuin K ja S kaupoissa.
Ravitsemusterapeutti hyväksyy Lidlin granolan sekä Paulunin granolan. Muut ovat liian epäterveellisiä.
Vierailija kirjoitti:
No siis kaikessa komeudessaan Suomi onkin ihan paska maa, joten ei oo mikään ihmekään et ruokakin täällä on paskaa.
En malta odottaa muuttoa ulkomaille opintojen jälkeen <3
Kyllähän sitä Hesari ja oppositiopoliitikot joka päivä agitoivat, että tämä on paskin maa maailmassa, ei ihme jos jotkut alkavat uskoa. Tervemenoa vaan, sieltä se ulkomailta onni ja autuus ja löytyvät. Kannattaa tosiaan paskasuomen kustantamat opinnot ensin käyttää hyväkseen.
Kai on tullut jo puheeksi, että artikkelissa nimenomaan EI ollut kysymys suomalaisesta ruuasta vaan tuontiruuasta. Ehkäpä EU:kin puuttuu vielä asiaan. Vaikka jos joisin itse limsaa, niin en todellakaan haluaisi sitä hirvittävän imelää sotkua, mitä Italiassa saa.
Eikö joku ole tehnyt aloittajalle tarpeeksi hyvää ruokaa? Opettelee sitten itse vaan!
Ostan laadukasta ruokaa, luomua jne.
Turhakkeet jätän enimmäkseen ostamatta.
Onneksi on mahdollisuus valita mitä syö. Töihin otan omat eväät.
Ruoantuotanto on bisnestä, jossa jotkut toimivat häikäilemättömästi ajaen omaa etuaan.
Vierailija kirjoitti:
Kun mieheni muutti Englannista Suomeen, hän toi alkuun teepussit (juu ei ole mikään teehifistelijä) Englannista kun suomalaiset ei maistuneet kuulemma miltään. Nykyään laittaa 2-3 Suomesta ostettua teepussia yhteen kuppiin. Englannissa saman vahvuisen teen saa yhdestä pussista eikä tarvitse hauduttaa tolkuttoman pitkään.
Ei suomalaisille kannata oikeaa teetä edes myydä, ainakaan pusseissa. Täällä on vissiin ihan yleinen tapa, että mukiin pannaan kuumaa vettä, ja sen jälkeen sitten juoja avaa teepussin ja laittaa sen sinne haaleaan veteen minuutiksi. Ei siinä enää irtoa kofeiinia ollenkaan, mausta puhumattakaan. Tee pitäisi tehdä niin, että kiehuva vesi kaadetaan teepussin/-lehtien päälle ja annetaan hautua hyvän aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun mieheni muutti Englannista Suomeen, hän toi alkuun teepussit (juu ei ole mikään teehifistelijä) Englannista kun suomalaiset ei maistuneet kuulemma miltään. Nykyään laittaa 2-3 Suomesta ostettua teepussia yhteen kuppiin. Englannissa saman vahvuisen teen saa yhdestä pussista eikä tarvitse hauduttaa tolkuttoman pitkään.
Ei suomalaisille kannata oikeaa teetä edes myydä, ainakaan pusseissa. Täällä on vissiin ihan yleinen tapa, että mukiin pannaan kuumaa vettä, ja sen jälkeen sitten juoja avaa teepussin ja laittaa sen sinne haaleaan veteen minuutiksi. Ei siinä enää irtoa kofeiinia ollenkaan, mausta puhumattakaan. Tee pitäisi tehdä niin, että kiehuva vesi kaadetaan teepussin/-lehtien päälle ja annetaan hautua hyvän aikaa.
Sori, mutta olet väärässä. Tuo kiehuva vesi + pitkä haudutus pätee vain mustaan teehen, esim. vihreä menee siitä aivan pilalle.
No herrajestas. Ei täällä pohjoisessa kasva mikään muu kuin ehkä juurekset ja jäkälä kunnolla. Jos haluaa syödä edullisesti etelän auringossa kasvaneita vihanneksia ja hedelmiä, pitää muuttaa etelään.
Ei maukkaat mutta halvat tomaatit ole mikään ihmisoikeus. Olisitte tyytyväisiä, että täällä ylipäätään on mahdollista ostaa kaupasta appelsiineja ympäri vuoden, vaikkei täällä niitä kasva.
Rehellisesti sanottuna mieluummin juon esim. kokiksen ihan vaan sokerilla makeutettuna niin kuin täällä Suomessa on tapana. Kun taas ainakin jenkeissä makeutetaan jollain siirapeilla, jotka ovat vielä haitallisempia terveydelle kuin sokeri.
Ja kai tänne kauas pohjoiseen on kalliimpaa tuoda mitä tahansa, siksi pitää säästää valmistuskustannuksissa kun ihmiset ei kuitenkaan voi maksaa ruuista enempää. Täällä työssä käyvät ihmiset joutuvat laskemaan senttejä ruokakaupassa, siinä vaiheessa on aika sama onko jogurtissa yksi vai kaksi palaa persikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sori, mutta olet väärässä. Tuo kiehuva vesi + pitkä haudutus pätee vain mustaan teehen, esim. vihreä menee siitä aivan pilalle.
Mitäs teetä luulet esim. englantilaisten juovan?
Vierailija kirjoitti:
Tämähän on nopeasti korjaantumassa, uudet tuulet puhaltaa suomikeittoihin. Pahin ongelma on jouluruoka. Ei sille voida tehdä mitään, koska perinne? Vielä tuhannen vuoden päästä kärsitään samoja laatikoita?
Minä olen luonut omat jouluruokaperinteeni sen jälkeen kun sain lapsia. En halua omaan joulupöytään sellaisia ruokia joista ei kukaan pidä. Siksi tehdään sellaiset ruoat että jokaiselle löytyy herkkuruokia.
Ei juhlissa kuulu kärsiä ruokien takia vaikka kuinka olisi perinne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen luonut omat jouluruokaperinteeni sen jälkeen kun sain lapsia. En halua omaan joulupöytään sellaisia ruokia joista ei kukaan pidä. Siksi tehdään sellaiset ruoat että jokaiselle löytyy herkkuruokia.
Ei juhlissa kuulu kärsiä ruokien takia vaikka kuinka olisi perinne.
ja mun lapaen yksi lempiruoka on savulohen lisäksi lanttulaatikko 😁