Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalainen ruoka on pahaa, sen olen aina tiennyt. Nyt se lukee jo Hesarissakin!

Vierailija
21.10.2017 |

https://www.hs.fi/talous/art-2000005417405.html

En ole lehden tilaaja, joten näen jutusta vain ingressin, mutta sekin riittää vahvistamaan sen mitä olen pitkään epäillyt: ihan tavalliset ruokatuotteet ovat Suomessa mauttomampia kuin Keski-, ja Etelä-Euroopassa. Sen lisäksi, että hedelmät ovat täällä raaempia ja puisevampia - sitähän perustellaan sillä että muuten ne mätänisivät pitkän kuljetuksen aikana.

Mutta että ihan samaan jukurttiin laitetaan suomalaisille vähemmän hedelmää, Fantaan vähemmän mehua ja teestäkin saadaan jollain ilveellä tehtyä mauttomampaa! Kyllä ottaa päähän. Olen onneksi pitkän harkinnan jälkeen mieheni kanssa muuttamassa pois Suomesta. Elämä on niin paljon parempaa siellä, missä ihmisten annetaan oikeasti nauttia elämästä tämän ainaisen pihistelyn, säästämisen ja vakavalla naamalla puurtamisen sijaan (tämä sama mentaliteetti siis toki näkyy monilla muillakin elämänalueilla kuin ruuassa).

Missä olette te kuluttajien massat, jotka valmistajien mukaan haluatte näitä hajuttomia ja mauttomia tuotteita syötäväksenne? Teitä täytyy olla suurin osa suomalaisista, kun teidän mieltymystenne mukaan tuotteita muokataan meidän markkinoillemme mauttomammiksi. Tai sitten suomalaiset ovat vain niin höynäytettävissä, että valmistajat ovat nähneet oivan tilaisuuden kasvattaa omia katteitaan. Maksatetaan ruuasta korkeampi hinta mutta vähennetään makua tuovia - yleensä niitä kalleimpia - ainesosia = profit.

Minulle riitti, kiitos näkemiin!

Kommentit (120)

Vierailija
1/120 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän on nopeasti korjaantumassa, uudet tuulet puhaltaa suomikeittoihin. Pahin ongelma on jouluruoka. Ei sille voida tehdä mitään, koska perinne? Vielä tuhannen vuoden päästä kärsitään samoja laatikoita?

Vierailija
2/120 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että maissa, joihin rahtikulut ovat pienempiä, hedelmiä saa kasvatettua ympäri vuoden takapihalla ja ruoan ALV on huomattavasti pienempi, on parempilaatuisia ruokatarvikkeita?! Enpä olisi koskaan uskonut! 

Ei se ole siitä kiinni ettäkö suomalaiset erityisesti pitäisivät mauttomasta ruoasta, mutta kun muuta ei ole tarjolla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/120 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ainakin huomannut sen, että jauheliha ja kanasuikaleet ovat todella mauttomia, samoin kuin suomalainen lohi. Olen tosin huomannut, että luomujauheliha on huomattavasti maukkaampaa, kuin perusjauheliha, mutta paljon kalliimpaa. Jugurttia ja fantaa ei mielestäni kenenkään kannattaisi edes käyttää ravinnoksi, joten niihin ota kantaa muutenkuin, että fanta on ollut ihan hyvää, silloin kun sitä olen sattunut juomaan.

Vierailija
4/120 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ainakin huomannut sen, että jauheliha ja kanasuikaleet ovat todella mauttomia, samoin kuin suomalainen lohi. Olen tosin huomannut, että luomujauheliha on huomattavasti maukkaampaa, kuin perusjauheliha, mutta paljon kalliimpaa. Jugurttia ja fantaa ei mielestäni kenenkään kannattaisi edes käyttää ravinnoksi, joten niihin ota kantaa muutenkuin, että fanta on ollut ihan hyvää, silloin kun sitä olen sattunut juomaan.

Minä join Fantaa lapsena Italian- ja Kreikan-lomilla. Sitten aikuisena ostin kerran Suomessa tölkin, ja ihmettelin miksi se silloin maistui niin hyvältä kun ei tuon kummoisempaa ole. Mutta kerran Ranskassa join taas tölkillisen ja lapsuusmuistot tulvivat elävinä mieleen! Siihen asti kuvittelin, että lapsena nyt vain kaikki maistui paremmalta, mutta tuon tapahtuman jälkeen aloin ihmetellä miten saman tuotteen maussa voi olla noin isoja eroja. No eipä se litku siis olekaan samaa täällä Suomessa, mikä selittää erot makuelämyksessä ihan täysin!

ap

Vierailija
5/120 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai että maissa, joihin rahtikulut ovat pienempiä, hedelmiä saa kasvatettua ympäri vuoden takapihalla ja ruoan ALV on huomattavasti pienempi, on parempilaatuisia ruokatarvikkeita?! Enpä olisi koskaan uskonut! 

Ei se ole siitä kiinni ettäkö suomalaiset erityisesti pitäisivät mauttomasta ruoasta, mutta kun muuta ei ole tarjolla. 

Niin, tämä selittää tilanteen osittain. Mutta ei sitä, että täysin samaan Activia-jukurttiin laitetaan Suomen markkinoita varten vähemmän hedelmää kuin Italian markkinoille.

ap

Vierailija
6/120 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämähän on nopeasti korjaantumassa, uudet tuulet puhaltaa suomikeittoihin. Pahin ongelma on jouluruoka. Ei sille voida tehdä mitään, koska perinne? Vielä tuhannen vuoden päästä kärsitään samoja laatikoita?

Tee parempia jos ei perinteet miellytä. Äkkiäkös luova huippukokki veivaa lanttu, porkkana ja perunalaatikoista modernisoidut versiot tuileineen ja semifreddoineen, vähän crumblea vielä sekaan niin jopas.

Maksalaatikkoa tuskin pelastetaan pelkällä tuilella ja semifreddolla.

Vierailija
7/120 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän niitä hedelmiä kauppakypsyydessä syödä vaan niitä pitää kotona vielä kypsyttää lisää. Kaupasta saa banaanit vihreinä ja tomaatit kivikovina. 

Vierailija
8/120 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhutaanko nyt laitostasolla, työpaikkatasolla vaiko ravintoloissa? Mulle ihan sama miten huonosti kokattua ruokaa muut syö. Ostan raaka-aineet kaupasta ja kokkaan itse joka päivä gourmetta.

Vierailija
9/120 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa tosi hyvät ja terveelliset  tuotteet valittu taas esimerkeisi. Voi saatana. :D

Vierailija
10/120 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tottahan se on että meille myydään paskaa ruokaa kun ei olla mitään ruokakansaa. Kuluttajat eivät tajua vaatia parempaa ja K- sekä S-ketjut myy meille ihan niin paskaa tavaraa kuin me saadaan purematta nieltyä. Tämä on kansalaisten vika että syödään paskasti.

Vierailija
11/120 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoka taitaa täällä Suomessa olla kaiken lisäksi Etelä-Eurooppaa kalliimpaa.

Nimimerkki: Tahtoo 2 euron viinit ruokakauppoihin!

Vierailija
12/120 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä join Fantaa lapsena Italian- ja Kreikan-lomilla. Sitten aikuisena ostin kerran Suomessa tölkin, ja ihmettelin miksi se silloin maistui niin hyvältä kun ei tuon kummoisempaa ole. Mutta kerran Ranskassa join taas tölkillisen ja lapsuusmuistot tulvivat elävinä mieleen! Siihen asti kuvittelin, että lapsena nyt vain kaikki maistui paremmalta, mutta tuon tapahtuman jälkeen aloin ihmetellä miten saman tuotteen maussa voi olla noin isoja eroja. No eipä se litku siis olekaan samaa täällä Suomessa, mikä selittää erot makuelämyksessä ihan täysin!

ap

Fanta muuten maistui silloin alkuun, tullessaan markkinoille paljon paremmalta kuin nyt, siis sellaiselta todella hedelmäiseltä.

Vierailija
13/120 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalapuikoissa vähemmän kalaa, sipsit paistettu halpaöljyssä – ruokajätit vetoavat makutottumuksiin, itäisen Euroopan asukkaat sanovat suoraan: ”Meille myydään huonompaa”

https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005408592.html

Milloinkahan ihmiset heräävät tajuamaan tämän asian. Meille tuodaan tänne kaikkein paskimmat jämät, tähteet ja ylijäämät. Suomalainen makkarakin on jotain ihan sairasta nahkaa, silmää ja persereikää.

Vierailija
14/120 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo joo, kyllä kaikki tietää että te siellä helsingissä unelmoitte asuvanne irakissa tai afrikassa ja kaikki suomalaisuus on pahaa ja huonoa.

Voitaisiinko yrittää välttää näitä täysin ala-arvoisia kärjistyksiä? Onko sinun mielestäsi ihan okei, että saat samassa jukurtissa enemmän mauttomia täyteaineita kuin italialainen saa, ja maksat siitä vielä huomattavasti kalliimman hinnan?

Suomessa on paljon hyvää, mutta myös paljon parantamisen varaa. Mainitaan nyt vaikka esimerkkinä tämä järjetön peppukipuilu, joka alkaa heti kun joku kehtaakin arvostella jotain tässä täydellisessä lottovoitto-lintukoto-yhteiskunnassamme. Miksi suomalaisilla on niin huono itsetunto, että ei kestetä minkäänlaista arvostelua? Jos sitä ei kestä, ei voida kehittyäkään, kun ongelmista ei voida puhua ääneen. Pisa-tuloksilla on varjopuolensa (ne kertovat opetuksesta, joka on kauttaaltaan hyvää keskimääräisen oppilaan näkökulmasta, mutta jättää huippuosaajat kehittämättä), korruptoitumattomuus ei olekaan aivan niin korruptoitumatonta kuin meille on annettu ymmärtää, terveydenhuolto on ilmaista, mikä on hieno asia, mutta ilmaiseksi ei kuitenkaan saa yhtä hyvää laatua kuin maissa joissa siitä maksetaan, jne.

ap

Vierailija
15/120 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tykkään niistä miedoista mauista. En ole pilannut makuaistiani ulkomaisilla mausteilla ja yleenmääräisellä sokerilla joka tuotteessa. Esim. chiliä en siedä lainkaan, eikä mausteinen ruoka houkuttele muutenkaan.

Ja esim. suomalainen suklaa on parempaa kuin vaikkapa brittiläinen, totta, varmasti on mauttomampaa, mutta ei ole sellaista yltiömakeaa niinkuin se brittiläinen suklaa on.

Hillittyä sen olla pitää.

Suomalaiselle ruualle on omat kannattajansa, joiden mielestä kaiken ei tarvitse olla jotenkin korostetun makuista.

Vierailija
16/120 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kalapuikoissa vähemmän kalaa, sipsit paistettu halpaöljyssä – ruokajätit vetoavat makutottumuksiin, itäisen Euroopan asukkaat sanovat suoraan: ”Meille myydään huonompaa”

https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005408592.html

Milloinkahan ihmiset heräävät tajuamaan tämän asian. Meille tuodaan tänne kaikkein paskimmat jämät, tähteet ja ylijäämät. Suomalainen makkarakin on jotain ihan sairasta nahkaa, silmää ja persereikää.

Hyvä! Eipähän mene hävikkiin ja mulle ainakin maistuu :) Myös se makkara nam.

Vierailija
17/120 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo joo, kyllä kaikki tietää että te siellä helsingissä unelmoitte asuvanne irakissa tai afrikassa ja kaikki suomalaisuus on pahaa ja huonoa.

Voitaisiinko yrittää välttää näitä täysin ala-arvoisia kärjistyksiä? Onko sinun mielestäsi ihan okei, että saat samassa jukurtissa enemmän mauttomia täyteaineita kuin italialainen saa, ja maksat siitä vielä huomattavasti kalliimman hinnan?

Suomessa on paljon hyvää, mutta myös paljon parantamisen varaa. Mainitaan nyt vaikka esimerkkinä tämä järjetön peppukipuilu, joka alkaa heti kun joku kehtaakin arvostella jotain tässä täydellisessä lottovoitto-lintukoto-yhteiskunnassamme. Miksi suomalaisilla on niin huono itsetunto, että ei kestetä minkäänlaista arvostelua? Jos sitä ei kestä, ei voida kehittyäkään, kun ongelmista ei voida puhua ääneen. Pisa-tuloksilla on varjopuolensa (ne kertovat opetuksesta, joka on kauttaaltaan hyvää keskimääräisen oppilaan näkökulmasta, mutta jättää huippuosaajat kehittämättä), korruptoitumattomuus ei olekaan aivan niin korruptoitumatonta kuin meille on annettu ymmärtää, terveydenhuolto on ilmaista, mikä on hieno asia, mutta ilmaiseksi ei kuitenkaan saa yhtä hyvää laatua kuin maissa joissa siitä maksetaan, jne.

ap

Miksi ostat italiailaista jogurttia etkä suomalaista?

Vierailija
18/120 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sitä parantamisen varaa on Ap kaikkialla muuallakin 😃. Mutta jos sen paremman ruuan perässä ulkomaille lähdet, niin tervemenoa vaan. Jotkut muut asiat toki voi olla paaaljon huonommin, mut hei, ainakin saat hyvää ruokaa! 😁

Vierailija
19/120 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tee parempia jos ei perinteet miellytä. Äkkiäkös luova huippukokki veivaa lanttu, porkkana ja perunalaatikoista modernisoidut versiot tuileineen ja semifreddoineen, vähän crumblea vielä sekaan niin jopas.

Maksalaatikkoa tuskin pelastetaan pelkällä tuilella ja semifreddolla.

Sehän se surullista onkin että yritetään pelastaa näitä surkeita jouluruokia krumeluureilla. Oikeasti, aika katsoa tulevaisuuteen.

Vierailija
20/120 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt en ihan ymmärtänyt miten Fanta ja hedelmät liittyy suomalaiseen ruokaan, käsittääkseni täällä on harvoja suomalaisia hedelmiä eikä fantakaan kovin suomalaiselta kuulosta. Että täytyy kyllä nyt olla kovin ihmeellinen käsitys suomalaisesta ruoasta. Meillä on hienot, maukkaat juurekset ja metsien ja järvien antimet siis maailman huippua, jos vaan opettelisitte kokkaamaan niistä ja unohtaisitte tuontihedelmät sekä ulkomaiset einekset.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan viisi