Kertokaa: mitä APUA lastensuojelu voi antaa perheelle?
Ymmärrän että lastensuohelua tarvitaan valvomaan lasten oikeuksia, mutta kiinnostaa kuulla kokemuksia siitä millaista oikeaa apua sieltä voi todella saada perheelle? Apu ei ole kartoitusta, kyselyä, valvontaa, kokoustamista tai kirjaamista vaan aitoa jeesiä perheen arkeen ja tukea lapselle ja vanhemmille. Kertokaa!
Kommentit (675)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohjata vanhempaa/vanhempia tekemään töitä ja ottamaan vastuuta itse tekemistään lapsista. Selvitellään yhdessä päivähoitopaikan ja työpaikan hankintaan liittyviä asioita.
Tämä on hieman ristiriitaista siihen nähden että täällä jotkut ovat kertoneet kuinka lasu on juuri ollut huolissaan äidin työnteosta kun aikaa ei sitten riittävästi ole sille vuorovaikutukselle.
Työnarkomaanit ovat oma lukunsa eikä niitä tarvi sotkea tähän. Normityöaikaa tai lyhennettyä työviikkoa tekemällä jää aikaa riittävästi.
Ja kas. Taas kyetään vetelemään tiukat johtopäätökset edes äitiä näkemättä. Nimittelemäänkin. Just tätä se on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ymmärrätätä nykyaikaa ollenkaan. Lapseni olivat pieniä 70-80-luvuilla ja ainakin Helsingissä ja lähikaupungeissa oli mahdollista saada kodinhoitaja esim. lääkärissäkäyntien ajaksi ja meillä oli yksi hoitaja 3 päivää putkeen, kun vanhemmat oli töissä ja lapsilla vesirokko.
Jos lapset olivat kunnallisen päivähoidon piirissä, niin kodinhoitajasta ei maksettu mitään, koska päiväkotimaksu maksettiin ko. lapsesta.
Kannattaa ihan sitä kokoomusta äänestää, että loputkin edut poistetaan.
Onneksi minä pystyn olemaan lastenlasteni hoitajana tarvittaessa.
Niin tuohon aikaan ei vielä ollut lakia, että vanhempi saa jäädä kotiin hoitamaan sairasta lastaan. Laki tullut vasta myöhemmin voimaan.
Ei ehkä lakia ollut, mutta meidän työpaikalla sai olla pois sairaan lapsen vuoksi, mutta en sitä mahdollisuutta käyttänyt, kun sai sen kodinhoitajan, siitä huolimatta, ettei kaverit joutuneet tekemään minun töitäni, niin olivat kateellisia kodinhoitajasta, jonka olisivat itsekin saaneet halutessaan.
en koskaan ymmärtänyt heidän logiikkaansa:DDDD
Esimerkiksi rahallista tukea arjen hankintoihin lapsen harrastuksiin jne. .
Mahdollista saada lapsi päivähoitoon vanhemman jaksamisen tukemiseksi, jos on ongelmia jaksamisen kanssa, vaikkei olisikaan töissä.
Käytännössä apua saa.
Tietysti jos ei ole omat asiat kunnossa, voi olla että tuntuu syynäämiseltä ja pakottamiselta lastensuojelun toimet. Sitähän se toki osittain onkin. Vaikkakin perusteltua.
Lastensuojelun tuki voi olla esimerkiksi perhetyö, nuorten intensiivityö, tukiperhe, tukihenkilö, taloudellinen tuki, päivähoitopaikka, kotipalvelu, avohuollon sijoitus, läheisneuvonpito. Ostopalveluna on mahdollista ostaa myös liki mitä tahansa muutakin palvelua tai tukimuotoa perustellusti.
Kokemuksen syvä rintaääni kirjoitti:
Esimerkiksi rahallista tukea arjen hankintoihin lapsen harrastuksiin jne. .
Mahdollista saada lapsi päivähoitoon vanhemman jaksamisen tukemiseksi, jos on ongelmia jaksamisen kanssa, vaikkei olisikaan töissä.Käytännössä apua saa.
Tietysti jos ei ole omat asiat kunnossa, voi olla että tuntuu syynäämiseltä ja pakottamiselta lastensuojelun toimet. Sitähän se toki osittain onkin. Vaikkakin perusteltua.
Rahallinen tuki ei kyllä sossussa tule lastensuojelusta.
Suomessa on päivähoitolaki jonka mukaan kaikki halukkaat pääsevät päivähoitoon joka tapauksessa. Ei tod tarvita lastensuojelua.
Meillä ainakin sekä kotipalvelu että perhetyö ovat olleet käytössä ilman lastensuojelun asiakkuutta (käsitykseni mukaan pitäisi nykyisin olla muillekin ihan lakisääteisesti) . Käytännössä lastenhoitoapua muille lapsille kun käyn yhden lapsen kanssa lääkärissä/fysioterapiassa. Hoidan siis lapsia kotona eikä heillä ole päivähoitopaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Lastensuojelun tuki voi olla esimerkiksi perhetyö, nuorten intensiivityö, tukiperhe, tukihenkilö, taloudellinen tuki, päivähoitopaikka, kotipalvelu, avohuollon sijoitus, läheisneuvonpito. Ostopalveluna on mahdollista ostaa myös liki mitä tahansa muutakin palvelua tai tukimuotoa perustellusti.
Taloudellinen tuki ei tule lastensuojelusta.
Päivähoitopaikan saa kaikki halutessaan.
Kotipalveluun ei tarvita ls-asiakkuutta.
Eli käytännössä oikeasti kaikki se muu ns tuki on jollakin nimikkeellä tapahtuvaa kyttäämistä.
Olkaamme rehellisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meistä tehtiin lastensuojeluilmoitus kahdelta eri taholta kun lapsi oli ottanut kotona särkylääkkeitä ja oli koulun terveydenhoitajan tekemän masennustestin mukaan masentunut. Tästähän se riemu repesi. Lastensuojelusta oltiinkin sitten sormi suussa, kun perheestä ei löytynyt mitään ns. "vikaa" tai syytä lapsen masennukselle. Ei alkoholismia, ei huumeita, ei väkivältaa, ei työttömyyttä, ei yhtään mitään, mikä selittäisi lapsen masennuksen. Koulussakin lapsella meni hyvin. Päättivät sitten että syy lapsen masennukseen ja itsetuhoisuuteen on se, että minä, äiti, käyn töissä, jolloin lapsi joutuu olemaan kotona yksin tai veljensä kanssa.... Nyt on sitten todennäköisesti edessä vuosien helvetti lastensuojelun kanssa. Ja papereissa lukee tosiaan että kun äiti käy töissä eikä ehdi olemaan kotona lasten kanssa.
Ikinä ennen en ole joutunut tekemisiin lastensuojelun kanssa ja lapsetkin on jo isoja, toinen lähes täysi -ikäinen ja toinen 15 -vuotias.
Nyt tuli sen verran identtinen tarina omaani nähden, että oikein hämmästyin. Sillä erotuksella, että meillä tämä tapahtui jo useita vuosia sitten. Sinua ei varmaan lohduta, tietää, että itse jouduin myös jättämään työni ennen kuin sossu jätti meidät rauhaan. Minulla oli kaikenlisäksi vuorotyö (sh).
Siis mitä helvettiä, vanhempien odotetaan jättäytyvän työttömiksi? Ja perheen talous pitäisi jättää yhteiskunnsn tukien varaan? Tuohan on aivan sairasta. Vanhemman työttömyys jos mikä on raskasta koko perheelle.
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan kyllä saatu kaupungilta lapsiperheiden kotipalvelua. Hoitaja tulee meille kerran viikossa viemään lapset ulos, ja itse voin vaikka siivota sillä välin. Jonotamme myös tukiperhettä. Emme ole lastensuojelun asiakkaita, eikä ikinä missään ole ollutkaan siitä puhetta.
Taidatte olla, ette vain itse tiedä sitä. Miten ihmeessä kaupunki muuten maksaisi jollekin perheelle ulkoiluapua? Epäreiluahan tuo on. Vaikka en kyllä koe että tarvittais joku ulkoiluttaja meidän perheeseen. Ois kai se jo vähän outoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan kyllä saatu kaupungilta lapsiperheiden kotipalvelua. Hoitaja tulee meille kerran viikossa viemään lapset ulos, ja itse voin vaikka siivota sillä välin. Jonotamme myös tukiperhettä. Emme ole lastensuojelun asiakkaita, eikä ikinä missään ole ollutkaan siitä puhetta.
Taidatte olla, ette vain itse tiedä sitä. Miten ihmeessä kaupunki muuten maksaisi jollekin perheelle ulkoiluapua? Epäreiluahan tuo on. Vaikka en kyllä koe että tarvittais joku ulkoiluttaja meidän perheeseen. Ois kai se jo vähän outoa.
Se on ihan lakiin krjattu palvelu.
Jota piilotellaan ja yritetään selittää että apu vaatii laatensuojeluasiakkuuden. Näin ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meistä tehtiin lastensuojeluilmoitus kahdelta eri taholta kun lapsi oli ottanut kotona särkylääkkeitä ja oli koulun terveydenhoitajan tekemän masennustestin mukaan masentunut. Tästähän se riemu repesi. Lastensuojelusta oltiinkin sitten sormi suussa, kun perheestä ei löytynyt mitään ns. "vikaa" tai syytä lapsen masennukselle. Ei alkoholismia, ei huumeita, ei väkivältaa, ei työttömyyttä, ei yhtään mitään, mikä selittäisi lapsen masennuksen. Koulussakin lapsella meni hyvin. Päättivät sitten että syy lapsen masennukseen ja itsetuhoisuuteen on se, että minä, äiti, käyn töissä, jolloin lapsi joutuu olemaan kotona yksin tai veljensä kanssa.... Nyt on sitten todennäköisesti edessä vuosien helvetti lastensuojelun kanssa. Ja papereissa lukee tosiaan että kun äiti käy töissä eikä ehdi olemaan kotona lasten kanssa.
Ikinä ennen en ole joutunut tekemisiin lastensuojelun kanssa ja lapsetkin on jo isoja, toinen lähes täysi -ikäinen ja toinen 15 -vuotias.
Nyt tuli sen verran identtinen tarina omaani nähden, että oikein hämmästyin. Sillä erotuksella, että meillä tämä tapahtui jo useita vuosia sitten. Sinua ei varmaan lohduta, tietää, että itse jouduin myös jättämään työni ennen kuin sossu jätti meidät rauhaan. Minulla oli kaikenlisäksi vuorotyö (sh).
Siis mitä helvettiä, vanhempien odotetaan jättäytyvän työttömiksi? Ja perheen talous pitäisi jättää yhteiskunnsn tukien varaan? Tuohan on aivan sairasta. Vanhemman työttömyys jos mikä on raskasta koko perheelle.
Ja sitten kun vanhempi on jättänyt sen sossun vaatimuksesta työnsä niin alkaa mässäily sillä että äiti työtön ja syrjäytymisvaarassa.
Vierailija kirjoitti:
Tosi hyvä ettei tällaiseen enää tarvitse lastensuojelun asiakkuutta. Peruspalveluiden hankkiminen lastensuojelun kautta on perheelle ihan suhteeton kynnys ja prosessi, ja lisäksi todella leimaavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perheen talous piti jättää uuden puolison elatuksen varaan, joka ei ollut suuri eikä edes keskipalkkainen. Tämä tietysti johti myös ristiriitoihin.. itse olin työelämän ulkopuolella 14kk jonka jälkeen sain päiväaikaan tehtävän osa-aikatyön, helpotti hieman. Meilläkään ei perheessä ollut alkoholi-, huume-, mielenterveys-, väkivalta-, tai taloudellisia ongelmia. Sosiaalityöntekijät tuntuivat olevan silti kovin varmoja näistä, lapsilta kyseltiin vihjaillen että kuinka monta kertaa olet nähnyt äitisi juovuksissa jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No esim meillä oli aikoinaan tilanne jossa nuoremmalla astma ja pakkasraja ulkoiluun. Esikoinenkaan ei sitten päässyt ulos kun enhän voinut jättää sitä nuorempaa yksin.
Samanlaisia tilanteita on varmasti usean lapsen perhessä muutenkin. Meilläkin sairaatettiin esim vesirokko peräkkäin jolloin toinen lapsi oli terve ja toinen sairas. Viisi viikkoa meni näin.
Niille perhetyöntekijöille on hyvä tehdä heti selväksi, että ellei ole jotenkin konkreettisesti hyödyksi, niin ei tartte suutakaan avata. Kyllä ne taipuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli käytännössä oikeasti kaikki se muu ns tuki on jollakin nimikkeellä tapahtuvaa kyttäämistä.
Olkaamme rehellisiä.
Tiedän yksinhuoltajan, jonka naapurille maksettiin korvausta lastensuojelusta siitä, kun hoiti yksinhuoltajan lapsia.
Ihanko tosissanne luulette, että lastensuojelussa pahansuovat ämmät kyttäävät vain omaksi ilokseen? Terv. Toisen alan sossu, joka tekee yhteistyötä lasun kanssa. Päin vastoin, yrittävät päästä eroon asiakkaista, jos vain suinkin pääsevät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olkaamme rehellisiä.
Tiedän yksinhuoltajan, jonka naapurille maksettiin korvausta lastensuojelusta siitä, kun hoiti yksinhuoltajan lapsia.
Ihanko tosissanne luulette, että lastensuojelussa pahansuovat ämmät kyttäävät vain omaksi ilokseen? Terv. Toisen alan sossu, joka tekee yhteistyötä lasun kanssa. Päin vastoin, yrittävät päästä eroon asiakkaista, jos vain suinkin pääsevät.
Ihanko yhden tapauksen kykenet tietämään? Jossa naapuri (ilmoittaja?) hyötyy rahallisesti ilmoituksestaan?
Ja vaikka se lastensuojelu on täynnä kana-aivoja, ei ne tyhmiä ole. Miksi he sahaisi omaa oksaansa pyrkimällä eroon asiakkaista? Tai siitä, että syöttävät tuottoisia asiakkaita siskon kummin kaiman huostaanottolaitos saa ainesta tai aviomiehen terapiabisnes rahoituksensa?
Vrt Eerikan suvun lastensuojeludynastia, joka tappoi lapsen sossun suojeluksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä että tavalliselle perheelle jolla talous kunnossa ja omiakin tukiverkkoja olemassa (esim.isovanhemmat) lastensuojelulla ei ole kauheasti annettavaa?
Tällaiseenkin perheeseen saattaa syntyä aspergerlapsi, jokta tarvitsee jos jonkinmoista tukitoimea selvitäkseen aikuisuuteen ja pystyäkseen asumaan omillaan.
Aikun sorry, nämä ovat vammaishuollon palveluita. Mutta lapsi/nuori voi joutua ensin lastensuojelun pompoteltavaksi, ennen kuin uskovat ettei ole kyse huonosta kasvatuksesta vaan neurologisista jutuista, jotka vaativat omanlaistaan asiantuntemusta.
Asperger lapsi ei kuulu vammaishuoltoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä että tavalliselle perheelle jolla talous kunnossa ja omiakin tukiverkkoja olemassa (esim.isovanhemmat) lastensuojelulla ei ole kauheasti annettavaa?
Tällaiseenkin perheeseen saattaa syntyä aspergerlapsi, jokta tarvitsee jos jonkinmoista tukitoimea selvitäkseen aikuisuuteen ja pystyäkseen asumaan omillaan.
Aikun sorry, nämä ovat vammaishuollon palveluita. Mutta lapsi/nuori voi joutua ensin lastensuojelun pompoteltavaksi, ennen kuin uskovat ettei ole kyse huonosta kasvatuksesta vaan neurologisista jutuista, jotka vaativat omanlaistaan asiantuntemusta.
Asperger lapsi ei kuulu vammaishuoltoon.
Ei lastensuojelussa ole neurologeja. Lähihoitaja tai sosionomi ei ole asiantuntijoita.
Työnarkomaanit ovat oma lukunsa eikä niitä tarvi sotkea tähän. Normityöaikaa tai lyhennettyä työviikkoa tekemällä jää aikaa riittävästi.