Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko pääkaupunkiseudulla asuminen tän arvoista

Vierailija
21.10.2017 |

Niin, tätä olen miettinyt jo pitkään ja alan kallistua sille kannalle että ei ole. Mikä täällä lopulta on niin hienoa? Onhan se kiva kun on kaikki palvelut saatavilla ja vapaa-ajan huvituksia vaikka mitä. Mutta paljonko näitä kaikkia mahdollisuuksia oikeasti tulee käytettyä? Ja kun miettii näitä asumiskustannuksia täällä niin alkaa kyllä kyseenalaistamaan koko homman järkevyyttä. Suomi on kuitenkin täynnä muitakin erikokoisia kaupunkeja ettei ihan keskellä ei mitään tarvitsisi elää vaikka täältä lähtisi. Jossain pikkukaupungissa elämänmeno olisi rauhallista ja stressitöntä. Töihnkään ei olisi pakko heti mennä, rahat riittäisi muutenkin kun laittaisi myyntiin Helsingin asunnon ja ostaisi halvan asunnon sieltä jostain. Saisi rauhassa miettiä mitä loppuelämältään haluaa. Välillä tuntuu ettei täällä voi edes ajatella, kaikki vaan tapahtuu ja mukana mennään. Aina sellanen kiireen ja stressin tuntu. Pakko tehdä ja suorittaa. Ihmiset on kuin muurahaisia. Vilistävät kiireellä jokapaikassa. Nuorena en edes ajatellut pois muuttamista, ehkä olen vaan liian vanha (39v) tällaiseen ja kaipaan rauhaa. Yöelämä ei kiinnosta ollenkaan ja muutenkin aika pienet sosiaaliset kuviot ovat minulle ihan riittävät. Näin kirjoitettuna näen itsekin että ilman muuta minun kannattaisi lähteä. Minulla on puoliso jonka kanssa ollaan vähän puhuttu aiheesta. Hänkään ei olisi muuttoa vastaan joten ihan yksin en olisi. Silti jokin pistää vastaan. Kai sitä on niin juurtunut tänne. Onko joku lähtenyt pois täältä? Minkälaisia kokemuksia teillä on? Onko kaduttanut ollenkaan?

Kommentit (1246)

Vierailija
481/1246 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka liksa alkaisi vitosella, ei verojen jälkeen palkka (tai tulojen pohjalta myönnetty laina) riitä kuin ehkä kaksioon tai vanhaan pieneen kolmioon kantakaupungin ulkopuolelta.

Ei ole pakko asua kantakaupungissa. Täällä löytyy sijainteja, joista pääsee 10-20 minuutissa julkisilla sinne kantakaupunkiin. Riittää minulle. Niin, ja ne julkiset kulkevat 5 minuutin välein eikä kerran päivässä kuten mualla.

Vaikka asuisi 10-20 minuutin päässä kantakaupungista asuminen on silti sikamaisen kallista. Muualla maassa voi asua kaupungin keskustassa kaikkien palveluiden ollessa kävelyetäisyydellä huomattavasti halvemmalla. Mihin niitä julkisia edes tarvitsee jos ei asu Helsingissä? Kävellen ja pyörällä pääsee joka paikkaan ja omalla autolla tarpeen vaatiessa, ei ole edes parkkipaikka ongelmia.

Ne pikkukaupunkien ”kaikki palvelut” eivät minulle riitä, eivät alkuunkaan. En myöskään koe, että asuminen olisi sikamaisen kallista, vaikka asunnot muuta maata kalliimpia ovatkin. Jos olen maksanut asunnostani 10 vuotta sitten 300 000 eur ja saisin siitä nyt 400 000 eur (parin viikon myyntiajalla), niin missä tuo sikamainen kalleus on?

Sulla ei oo sitä 400 000€ käytössäsi koska se on asunnossa kiinni. Jos taas samantasoisessa asunnossa olisi kiinni sanotaan nyt vaikka 100 000€ toisella paikkakunnalla sinulla olisi 300 000€ laitettavaksi elämän iloihin ja tuottaviin sijoituksiin kuin taikaiskusta.

Rahaa riittää myös elämän iloihin (joita täällä muuten on tarjolla täysin eri mittakaavassa kuin syrjäseuduilla) ja sijoituksiinkin. Asuntolainan lyhentämistä pidän lähinnä pitkän aikavälin säästämisenä. Pääkaupunkiseudun korkeampi palkkataso mahdollistaa kalliimman asunnon ja sitä kautta suuremman kiinteistövarallisuuden eläkepäivien turvaksi.

Palkkataso ei ole niin paljon korkeampi että se kompensoisi kalliin asumisen. Muutenkin pitää olla todella hyvätuloinen että rahaa jäisi sijoitettavaksi ja huvitteluun.

On aloja, joissa palkkataso on merkittävästi korkeampi. Joillain paikkakunnilla ei ole haluamiani työpaikkoja lainkaan, tai jos on, yhtä paikkaa kohti on monta hakijaa. Pääkaupunkiseudulla sen sijaan on pula, ja tekijöistä kilpaillaan. Mun palkka on täällä reilu 5 tonnia, muualla varmaankin maksimissaan n. 3 tonnia.

Mun syyt asua pääkaupunkiseudulla ovat:

- olen syntyisin täältä

- perhe ja ystävät ovat täällä

- työpaikat

- palvelut(kaupat, ravintolat, museot, teatterit)

- koulut

- ruotsinkieliset päiväkodit ja koulut

- hyvät yhteydet ulkomaille, lentokenttä ja lautat

- meri

Mulle kaikki tämä on elämisenlaatua ja viihdyn täällä. En välitä edes mökkeilystä.

Vierailija
482/1246 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä haluaisin muuttaa jollekin pikkupaikkakunnalle, mutta olen alalla, jossa työpaikkoja on vain Helsingissä, Espoossa, Turussa, Tampereella, Jyväskylässä ja Oulussa. Olen hakenut "maalta" paikkoja, jotka ei ole ihan oman alan paikkoja, mutta liippaavat läheltä, eli osaisin kyllä työt, mutta edes haastattelukutsua ei tule. Kun soitan perään ja kysyn miksi eivät kiinnostuneet minusta, niin sanotaan, että olen "väärällä" koulutuksella varustettu, vaikka muodollisesti paikkaan riittäisi mikä tahansa maisteritutkinto. Kun aikoinaan opiskelin tälle alalle, niin työpaikkoja oli pienilläkin paikkakunnilla, mutta ne on nyt lakkautettu, ja toiminnot keskitetty vain noihin pariin isoon kaupunkiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/1246 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän kivijalkaihminen edes ymmärrä mitä mökkeily on. Kun on ikänsä kävellyt vain asfalttikatuja pitkin.

Ai niin, autollahan ne menee ja saastuttaa.

Sen ne osaa.

Vierailija
484/1246 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsinki on ainut stadi muut kaupungit ovat kauppaloita.

Vierailija
485/1246 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvostan rauhaa, en saasteista ilmaa enkä melua.

Vierailija
486/1246 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa muistaa että voi asua myös kehyskunnassa, jos yhteydet Helsinkiin ovat hyvät/nopeat. Siten ei tarvitse maksaa niin paljoa asumisesta. Minulla on työ Helsingissä mutta asun lähikunnassa, koska maksan täällä samankokoisesta asunnosta 200e vähemmän. Asuin aiemmin Helsingissä mutta koko palkka meni suunnilleen asumiseen. Ajallisesti täältä matka  töihin on noin 30 minuuttia.

Vierailija
487/1246 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten minusta tuntuu että nämä Helsinkiä rakastavat ovat ns "tulvan tuomia"? Kun on vaan niin makeeta asua stadissa, todellisessa metropolissa:D Toki pidän monista asioista Helsingissä ja erityisesti rosoisesta kotiseudustani Kalliosta mutta en enää haluaisi palata takaisin.

se 3. polven stadilainen joka pääsi pois

Mutusi ei toimi.

Olen 4.polven helsinkiläinen, 50-vuotias täti, ja rakastan tätä kaupunkia. Perspektiiviä tuoneet vuodet ulkomailla. Niin ja asun Lauttasaaressa ;-)

Missäpä muualla;)

Mutta Lauttasaari on nykyään ihan ok, 70-80 luvulla nykyiset luksustalojen korttelit oli pienteollisuutta ja varastoja ja kaupungin vuokrataloja. Jos olisi pakko palata Helsinkiin Lauttasaari voisi olla yksi vaihtoehto.

Vierailija
488/1246 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka liksa alkaisi vitosella, ei verojen jälkeen palkka (tai tulojen pohjalta myönnetty laina) riitä kuin ehkä kaksioon tai vanhaan pieneen kolmioon kantakaupungin ulkopuolelta.

Ei ole pakko asua kantakaupungissa. Täällä löytyy sijainteja, joista pääsee 10-20 minuutissa julkisilla sinne kantakaupunkiin. Riittää minulle. Niin, ja ne julkiset kulkevat 5 minuutin välein eikä kerran päivässä kuten mualla.

Vaikka asuisi 10-20 minuutin päässä kantakaupungista asuminen on silti sikamaisen kallista. Muualla maassa voi asua kaupungin keskustassa kaikkien palveluiden ollessa kävelyetäisyydellä huomattavasti halvemmalla. Mihin niitä julkisia edes tarvitsee jos ei asu Helsingissä? Kävellen ja pyörällä pääsee joka paikkaan ja omalla autolla tarpeen vaatiessa, ei ole edes parkkipaikka ongelmia.

Ne pikkukaupunkien ”kaikki palvelut” eivät minulle riitä, eivät alkuunkaan. En myöskään koe, että asuminen olisi sikamaisen kallista, vaikka asunnot muuta maata kalliimpia ovatkin. Jos olen maksanut asunnostani 10 vuotta sitten 300 000 eur ja saisin siitä nyt 400 000 eur (parin viikon myyntiajalla), niin missä tuo sikamainen kalleus on?

No kerropa mitä erityispalveluita tarvitset joita sulla on esim 5 km säteellä? Tai kilometrin?

Vierailija
489/1246 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei asu kantakaupungissa katoaa viimeinenkin järjenhiven koko touhusta! Ihan sama ajaako sinne keskustaan puolessa tunnissa vai tunnissa jos kuitenkaan ei oo kävelyetäisyydellä. Sivummalla on vielä hullumpaa maksaa maltaita, sama sitten asua vielä vähän pidemmällä puoleen hintaan tai allekin.

Nyt en ihan ymmärrä. Miksi kaiken pitäisi olla kävelyetäisyydellä, eikä esim. erittäin tiheästi liikennöivien julkisten kulkuvälineiden avulla 10 minuutin päässä? Olen tuo kirjoittaja, joka jo mainitsikin asuneensa n. kymmenellä eri paikkakunnalla Suomessa. Missään niistä kaikki kohteet eivät todellakaan olleet kävelyetäisyyden päässä, vaan oma auto oli välttämättömyys. Suuria hankaluuksia tuli silloin, kun halusi lähteä esim. ravintolaan (jos sellaiseksi laskettava ylipäänsä 100 km säteeltä sattui löytymään) ja ottaa ruokaillessa pari lasia viiniä.

Sillähän useimmat perustelevat kaupungissa asumista kun "kaikki" on niin lähellä. On tosiaan ihan sama ajaako sen 10-20 min vaikka kehyskunnasta tai lähiöstä. Täältäkin pääsee julkisilla, eli ei mitään eroa Helsingin rajojen sisäpuolella asumiseen. Paitsi asuntojen hinta. Palvelut (kaikki mitä itse tarvitsen) on 1 km säteellä.

Vierailija
490/1246 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän kivijalkaihminen edes ymmärrä mitä mökkeily on. Kun on ikänsä kävellyt vain asfalttikatuja pitkin.

Ai niin, autollahan ne menee ja saastuttaa.

Sen ne osaa.

Voi kuule. Ehkä sun kannattaisi siivota ennakkoluulojasi.

Ensinnäkin kaupungissa voi elää täysin autotta. Pääsen töihin jopa pyörällä. Ostoksille jalkaisin ja ne kulttuuripalvelut ovat julkisten päässä, jolleivat jalkaisin tavoitettavissa. Lähellä olevas järveä käyn kiertämässä lenkeilläni.

Olen asunut pääjaupunkiseudullani syntymästäni asti 60-luvulta. Asfalttia oli silloin täällä varsin vähän. Sen määrä on toki lisääntynyt. Mutta halutessani pääsen hiihtämään liki kotioveltani, omassa pihassani on pieni kasvimaa, pari omenapuuta ja marjapensaita.

Mun vanhemmat ovat maailta kotoisin, olen viettänyt lapsena kaikki kesät mummolassa, hakenut lehmiä pellolta lypsylle, tehnyt heinää, ajanut traktoria ja nostanut perunaa. Tehnyt lehmille sähkösitoja ja tottakai kokeillut heinällä tuleeko iskuja. Ruokkinut kanoja etsinyt niiden munia. Mummolasta tai isotädiltäni löytyi myös lampoita, possuja ja jopa hevonen, jota käytettiin peltotöissä Heinänteon jälkeen saunassa iho kirveli. Suihkuja ei ollut eikä edes alkuvuosina sisävessaa.

Sitä paitsi mitä kukaan on sanomaan, mikä on oikeaa mökkeilyä. Vanhempieni mökillä on esim isot kasvimaat. Siellä on paljon ylläpidettävää ja hoidettavaa. Marjassa ja sienessä käydään joka syksy. Mulle parasta on saunominen ja uiminen sekä vilvoittelu saunan terassilla. Silti minä nautin muunlaisesta elämästä enemmän eikä siinä ole mitään väärää.

Menen mielummin kaupungissa istumaan meren rannalle tai merenranta kahvioon nauttimaan lasillisen viiniä ja syömään suolaista piirakkaa kuin parin sadan kilometrin päähän mökille autolla.

Vierailija
491/1246 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsinki on ainut stadi muut kaupungit ovat kauppaloita.

Juurikin näin!

Vierailija
492/1246 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvostan rauhaa, en saasteista ilmaa enkä melua.

Samoin. Pidän myös siitä, että kaksilapsisen perheemme ostokset hoituvat helposti lähellä Kampissa.  En tykkää isoista marketeista tai Prismoista. Kampin aluella on palvelut ihan vieressä ja asumme puistoisella rauhallisella alueella lähellä. Kouluvalikoimakin on monipuolinen lähistöllä, se kun on ajankohtaista parin vuoden päästä.

Vierailija
493/1246 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Helsingin kantakaupungissa, koska

- työ lähellä, myös puolison  työ lähellä

- täällä on kaunista, kunnollisia komeita rakennuksia, kulttuuriarvot kohdallaan

- hyvät puistot, joista pidetään hyvää huolta koko ajan

- palvelut lähellä, kaikkea saa läheltä, mitä vain tarvitsee

- ihmiset ystävällisiä ja kivoja

- ihmiset antavat olla rauhassa, mutta myös keskustelevat tarvittaessa, suvaitsevaisuutta löytyy

- hyvät ravintolat, paljon ravintoloita moneen makuun ja tyyliin

- paljon tapahtumia jatkuvasti, monipuolista kulttuuritarjontaa

- monipuoliset ruokakaupat lähellä

- meri rantoineen ulkoiluun lähellä

- hiljaisuutta lähellä,  ei tarvi kuin etsiä rantakivi ja istuskella siinä yksin merelle katsellen

- loistavat liikenneyhteydet

- tekemisen meininki, elämän makua, hyvä tunnelma

- stadilaisten pipo ei kiristä

Tällainen on minun kotikapunkini, asun puolisoni kanssa kahden. En ikinä muuta täältä minnekään!

Vierailija
494/1246 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänään YLE:llä:

– On koko maan etu, että maan ainoa metropolialue pärjää aidosti ja hyvin kansainvälisessä kilpailussa. Helsinki maksaa tänä vuonna niin sanottua verotulotasausta muulle Suomelle 289 miljoonaa euroa, ensi vuonna yli 300, Vapaavuori sanoi.

https://yle.fi/uutiset/3-9905967

Miten tää liittyy tähän keskusteluun?

Vierailija
495/1246 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te jotka väitätte että palkkanne olisi merkittävästi huonompi samasta työstä eri kaupungissa, mitä työtä teette? Mulla palkka jopa nousi kun muutin Helsingistä Tampereen seudulle.

Vierailija
496/1246 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te jotka väitätte että palkkanne olisi merkittävästi huonompi samasta työstä eri kaupungissa, mitä työtä teette? Mulla palkka jopa nousi kun muutin Helsingistä Tampereen seudulle.

Älä alapeukuta vaan vastaa kysymykseen! Muakin kiinnostaa! Perus kaupankassana saan muutaman kympin enemmän kun muutin Helsinkiin verrattuna siihen kun olin Savonlinnassa kassalla töissä. Onko muka oikeesti sellaisia töitä joissa paikkakunta vaikuttaa palkkaan huomattavasti?

Vierailija
497/1246 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun Helsingin kantakaupungissa, koska

- työ lähellä, myös puolison  työ lähellä

- täällä on kaunista, kunnollisia komeita rakennuksia, kulttuuriarvot kohdallaan

- hyvät puistot, joista pidetään hyvää huolta koko ajan

- palvelut lähellä, kaikkea saa läheltä, mitä vain tarvitsee

- ihmiset ystävällisiä ja kivoja

- ihmiset antavat olla rauhassa, mutta myös keskustelevat tarvittaessa, suvaitsevaisuutta löytyy

- hyvät ravintolat, paljon ravintoloita moneen makuun ja tyyliin

- paljon tapahtumia jatkuvasti, monipuolista kulttuuritarjontaa

- monipuoliset ruokakaupat lähellä

- meri rantoineen ulkoiluun lähellä

- hiljaisuutta lähellä,  ei tarvi kuin etsiä rantakivi ja istuskella siinä yksin merelle katsellen

- loistavat liikenneyhteydet

- tekemisen meininki, elämän makua, hyvä tunnelma

- stadilaisten pipo ei kiristä

Tällainen on minun kotikapunkini, asun puolisoni kanssa kahden. En ikinä muuta täältä minnekään!

Allekirjoitan joka sanan. 

Vierailija
498/1246 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hah! Mulla sama! Täys maksaa parempaa palkkaa kuin HUS.

Vierailija
499/1246 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hah! Mulla sama! Täys maksaa parempaa palkkaa kuin HUS.

Hups, Tays eikä Täys tietysti. Kone oli erimieltä...

Vierailija
500/1246 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://twitter.com/myhelsinki?lang=fi

My Helsinki. Yours too?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yksi