"Mikä on muka flirtin ja seksuaalisen häirinnän ero???" No minäpä kerron!
Multa menee kohta kuppi nurin noiden kommentoijien kanssa. Sinä henkilö, joka loukkaannuit me too -kampanjasta ja nyt itket seksuaalista häirintää kohdanneille naisille Iltalehden/vastaavan roskajulkaisun kommenttiosioissa, että eikö enää mitään saa sanoa.. No kyllä saa. Rehellisesti sanottuna mua huolestuttaa todella paljon niiden miesten määrä, jotka eivät omien sanojensa mukaan ymmärrä flirtin ja seksuaalisen häirinnän eroa.
Päätin nyt tehdä pienen palveluksen yhteiskunnalle ja kertoa teille, jotka ette tiedä. Täältä pesee.
Flirtti muuttuu seksuaaliseksi häirinnäksi siinä vaiheessa, kun se on epätoivottua ja jatkuu siitä huolimatta, tai tapahtuu tilanteessa jossa flirtti ei ole soveliasta (esim. työhaastattelu). Lähestyessäsi kiinnostavaa naista ystävällisesti ja asiallisesti, et ahdistele häntä seksuaalisesti. Jos hän kuitenkin ilmaisee sanoin, tai esimerkiksi kehonkielellään (välttelee sinua tai katsettasi, ei vaikuta lainkaan kiinnostuneelta, näyttää etsivän pakokeinoa tilanteesta..), ettei häntä kiinnosta eikä lähestymisesi ole toivottua, etkä siitä huolimatta lopeta, ahdistelet tätä naista seksuaalisesti. Flirtin tarkoitus on kokeilla, olisiko toinen kiinnostunut sinusta. Jos hän ei ole kiinnostunut, jätä hänet rauhaan.
Oletan, että jokainen ymmärtää, mitä tarkoittaa asiallinen lähestyminen. Varmuuden vuoksi kuitenkin selvennän, ettei asiallinen lähestyminen ole esim. epätoivottuja kommentteja/kehuja naisen esim. naisen vartaloon tai ulkonäköön liittyen, minkäänlaista huutelua, tms.
Loppuun vielä vinkki sinulle, mies joka olet ihan tosissasi epävarma ja huolestunut kyvyistäsi lähestyä naista olematta ahdistava tai halventava. Mieti, miten toivoisit miesten kohtelevan esim. tytärtäsi, äitiäsi, siskoasi tai muuta elämäsi naista.
Peace out, hyvää viikonloppua!
Kommentit (273)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eipä tämä pitkähkö lätinä vastannut niihin avainkohtiin. Ulkonäöltään ei-niin-hyvännäköisen miehen lähestyminen on lähtökohtaisesti aina epätoivottu. Ellei tällainen mies halua elää yksin koko elämäänsä (vaikka moni kyllä elää) niin näitä lähestymisiä on pakko tehdä.
Aivan naurettava "vinkki" lähestyä naista, josta haluaisi tyttöystävän, samalla tavalla kuin omaa äitiään tai siskoaan. En jaksa edes selventää, jokainen ymmärtää miksi.
Kaikilla on oikeus kiinnostua niistä ihmisistä, jotka miellyttävät omaa silmää. Kenenkään ei ole pakko kiinnostua ihmisestä, jos ei pidä häntä viehättävänä. Mikä siinä on vaikeaa ymmärtää? :)
Kukaan ei ehdottanutkaan mitään sellaista, vaan että miettisit miten toivot miesten lähestyvän esim. tytärtäsi, kun sellaisen aika koittaa. :D Vastaus on varmaan, että et mitenkään, mutta mikäli tyttären saat, niin se on kuitenkin väistämätöntä. Miten toivoisit kanssamiestesi kohtelevan häntä? Kunnioituksella, varmaankin?
En halua että yksikään ruma, vanha, sairas, köyhä tai ei-korkeakoulutettu häntä lähestyy.
En halua että yksikään mies jolla on lapsia häntä lähestyy enkä että yksikään mies joka on ollut naimisissa häntä lähestyy.
En halua että mies joka ei halua naimisiin lähestyy häntä enkä halua että meis joka ei halua tai voi saada lapsia lähestyy häntä.
Haluan että lähetyjä on valkoihoinen ja suomalainen. Mutta ei missään tapauksessa suomenruotsalainen.
En missään tilanteessa halua että mies on bi-seksuaali.
En halua että hän on lihava tai sohvaperuna.
En halua että hän on sivari tai aseistakieltäytyjä enkä todellakaan että hän on vapautettu armeijasta.
En halua että hän on vasemmistolainen enkä vihreä.
En halua että hän on vegaani tai muu hihhuli.
jne....
Tuossa on minimiehdot!
Ei millainen vaan MITEN.
Vierailija kirjoitti:
Sinä henkilö, joka loukkaannuit me too -kampanjasta ja nyt itket seksuaalista häirintää kohdanneille naisille Iltalehden/vastaavan roskajulkaisun kommenttiosioissa, että eikö enää mitään saa sanoa.. Rehellisesti sanottuna mua huolestuttaa todella paljon niiden miesten määrä,
Lähestyessäsi kiinnostavaa naista ystävällisesti ja asiallisesti, et ahdistele häntä seksuaalisesti.
epätoivottuja kommentteja/kehuja naisen esim. naisen vartaloon tai ulkonäköön liittyen,
Loppuun vielä vinkki sinulle, mies joka olet ihan tosissasi epävarma ja huolestunut kyvyistäsi lähestyä naista olematta ahdistava tai halventava. Mieti, miten toivoisit miesten kohtelevan esim. tytärtäsi, äitiäsi, siskoasi tai muuta elämäsi naista.
Lähdit ihan hyvin liikkeelle avauksesi kanssa kohdistamalla sanasi henkilöille, mutta sen jälkeen retkahdit stereotyyppiseen ja tympeään sukupuolitukseen, kuten yllä näkyy. Kolmannes miehistä kohtaa seksuaalista häirintää elämänsä aikana, mutta kirjoitat kuin heitä ei olisi olemassakaan. Ensi kerralla muista, että naiset syyllistyvät seksuaaliseen häirintään myös. Älä vapauta heitä vastuusta tuollaisella sukupuolittamisella.
Melkein kaikki miehet kyllä tietävät missä raja menee, nythän on kysymys sitä että tämän kampanjan myötä jotkut naiset oikein odottavat milloin pääsevät huutamaan #MEETOO. Aivan turha väittää etteikö tällaista tapahtuisi, miehenä olen hyvin käärmeissäni tästä uhriutumisesta, eikä siinä vielä mitään mutta kun viattomien nimiä vedetään lokaan somehysterian takia, niin jossain ollaan menty pahasti metsään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eipä tämä pitkähkö lätinä vastannut niihin avainkohtiin. Ulkonäöltään ei-niin-hyvännäköisen miehen lähestyminen on lähtökohtaisesti aina epätoivottu. Ellei tällainen mies halua elää yksin koko elämäänsä (vaikka moni kyllä elää) niin näitä lähestymisiä on pakko tehdä.
Aivan naurettava "vinkki" lähestyä naista, josta haluaisi tyttöystävän, samalla tavalla kuin omaa äitiään tai siskoaan. En jaksa edes selventää, jokainen ymmärtää miksi.
Kaikilla on oikeus kiinnostua niistä ihmisistä, jotka miellyttävät omaa silmää. Kenenkään ei ole pakko kiinnostua ihmisestä, jos ei pidä häntä viehättävänä. Mikä siinä on vaikeaa ymmärtää? :)
Kukaan ei ehdottanutkaan mitään sellaista, vaan että miettisit miten toivot miesten lähestyvän esim. tytärtäsi, kun sellaisen aika koittaa. :D Vastaus on varmaan, että et mitenkään, mutta mikäli tyttären saat, niin se on kuitenkin väistämätöntä. Miten toivoisit kanssamiestesi kohtelevan häntä? Kunnioituksella, varmaankin?
En halua että yksikään ruma, vanha, sairas, köyhä tai ei-korkeakoulutettu häntä lähestyy.
En halua että yksikään mies jolla on lapsia häntä lähestyy enkä että yksikään mies joka on ollut naimisissa häntä lähestyy.
En halua että mies joka ei halua naimisiin lähestyy häntä enkä halua että meis joka ei halua tai voi saada lapsia lähestyy häntä.
Haluan että lähetyjä on valkoihoinen ja suomalainen. Mutta ei missään tapauksessa suomenruotsalainen.
En halua että hän on sivari tai aseistakieltäytyjä enkä todellakaan että hän on vapautettu armeijasta.
jne....
Tuossa on minimiehdot!
No kuvittele sitten vaikka se pitkä -tumma-komea-kirurgilentäjä ja kerro kuinka toivoisit että hän lähestyy tytärtäsi.
Ap, vetovoiman ja kiinnostuksen sääntely yleispätevästi käytöstä ja reaktioita rajoittamalla ei kuulu tähän päivään.
Vierailija kirjoitti:
Flirtti muuttuu seksuaaliseksi häirinnäksi siinä vaiheessa, kun se on epätoivottua ja jatkuu siitä huolimatta, [...]
tai esimerkiksi kehonkielellään (välttelee sinua tai katsettasi, ei vaikuta lainkaan kiinnostuneelta, näyttää etsivän pakokeinoa tilanteesta..), ettei häntä kiinnosta eikä lähestymisesi ole toivottua,
Et sinä osannut tehdä asiasta yhtään selkeämpää, vaikka reteesti lupasit asian hoitaa! :-)
Sinunkin standardisi ovat suhteellisia, joten niistä ei ole mihinkään. Ainostaan puhe on oikea signaali, ei mikään pään sisäinen epätoivottuus.
Vierailija kirjoitti:
Ap selittää, mikä on flirtti ja mikä sen tarkoitus on.
No, osa häirinnästä varmaan on flirttiä, jonka tarkoitus on kokeilla, löytyykö kiinnostusta, mutta suurin osa häirinnästä ei todellakaan ole mitään mielenkiinnon testaamista. "Hyvä perse!", "Kylläpä on tytöllä alkanu paita pullottaa" jne. jne. eivät kyllä kuulosta varsinaiselta tanssiinkutsulta, joten ne ovat jo syntyessään seksuaalista häirintää - eivät vasta sen jälkeen, kun kohde on ilmaissut, ettei halua kuulla lisää vastaavaa.
Mikään lause ei ole 100 % seks. häirintää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap selittää, mikä on flirtti ja mikä sen tarkoitus on.
No, osa häirinnästä varmaan on flirttiä, jonka tarkoitus on kokeilla, löytyykö kiinnostusta, mutta suurin osa häirinnästä ei todellakaan ole mitään mielenkiinnon testaamista. "Hyvä perse!", "Kylläpä on tytöllä alkanu paita pullottaa" jne. jne. eivät kyllä kuulosta varsinaiselta tanssiinkutsulta, joten ne ovat jo syntyessään seksuaalista häirintää - eivät vasta sen jälkeen, kun kohde on ilmaissut, ettei halua kuulla lisää vastaavaa.
Mikään lause ei ole 100 % seks. häirintää.
Olet jotenkin tässä ketjussa ilman että olet lukenut lainkaan noita ketjuja joissa kerrotaan kokemuksia?
Olenkohan ainoa nainen, joka ei pahastu pienestä flirtistä. Silmäniskut, kehut ja pienet hipaisut piristävät arkeani. En tietenkään tykkäisi "hyvä perse" -kommenteista. Tottakai ne ovat mauttomia. Tuntuu, että ollaan menty liian pitkälle ahdistelusyytteiden kanssa. Kaikki kyllä tietävät ne rajat. Turha väittää muuta. N31
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jne....
Tuossa on minimiehdot!
No kuvittele sitten vaikka se pitkä -tumma-komea-kirurgilentäjä ja kerro kuinka toivoisit että hän lähestyy tytärtäsi.
Olen realisti ja tiedän, että vaikka avaruuskirurgi lähestyisi tytärtäni sovinistisesti ja tökerösti, tyttäreni kuitenkin haluaisi hänet. En siis tuhlaa energiaani asioihin, joihin en voi vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka olisi kuinka hyvännäköinen, niin minua ei voi tulla koskettelemaan tai puhua rivoja ilman, että poistun paikalta. Ihan yhtä kuvottavaa se on kaikkien tekemänä. Ja jos olen jostain miehestä ollut kiinnostunutkin ja olen häntä aktiivisesti vilkuillut, ja sitten hän on lähestynyt minua seksuaalisella kommentilla, niin kiinnostus on lakannut siihen.
Eiköhän kaikkia ihmisiä kannata ensisijaisesti lähestyä ihmisinä, ja sitten vasta arvioida, olisiko tässä potentiaalia lähempään tutustumiseen.
Olin töissä vähällä kehua naisen tekemää tosi hyvää ja tiivistä, monimutkaisesta aiheesta koostamaansa powerpoint-esitystä. Päätin olla varmuuden vuoksi hiljaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jne....
Tuossa on minimiehdot!
Olen realisti ja tiedän, että vaikka avaruuskirurgi lähestyisi tytärtäni sovinistisesti ja tökerösti, tyttäreni kuitenkin haluaisi hänet. En siis tuhlaa energiaani asioihin, joihin en voi vaikuttaa.
Onko ajatusleikki noin vaikea ettet voi vastata yhteen yksinkertaiseen kysymykseen. Miten haluat että tytärtäsi lähestytään? Ihan sama kuka se on.
Minulle on käynyt muutaman kerran niin, että mies on tulkinnut tavallisen asiallisen keskustelun flirtiksi. Kerran kämppiksen veli yritti keskelle yötä ängetä huoneeseeni ja viereeni nukkumaan, koska oli luullut minun olleen kiinnostuneen hänestä koska olin aiemmin päivällä keskustellut hänen kanssaan keittiössä. Eikä ole vitsi tämä juttu. Siksi nykyään vältän liikaa hymyilyä ja ystävällisyyttä miesten seurassa, saattaa olla miehistä tylyä mutta en halua enää kokea ahdistelua.
Nämä ovat niin kulttuuri- ja aikasidonnaisia juttua, ettei näihin voi mitään yleissääntöä keksiä, vaikka ap niin teeskenteleekin.
Renesanssiajan Euroopassa mies kadulla naista tervehtiessään tarrasi naista tisseistä ja siinä ei ajateltu olevan mitään ihmeellistä.
Juuri katselin aamulla Yleltä Nepalin nomadeista kertovaa ohjelmaa, jossa Piippolan vaari -lauluhetken jälkeen nepalilainen Tulsi halusi kurkata brittiblondin toimittajan kaula-aukosta sisään. Hän veti paitaa ulospaäin ja totesi, että sillä on pinet tissit. Toimittaja siinä jotain selitti, että tuo on arka paikka, mutta ihan kavereita olivat senkin jälkeen. Ei mitään #metoo -itkunvääntöä.
Vierailija kirjoitti:
Minulle on käynyt muutaman kerran niin, että mies on tulkinnut tavallisen asiallisen keskustelun flirtiksi. Kerran kämppiksen veli yritti keskelle yötä ängetä huoneeseeni ja viereeni nukkumaan, koska oli luullut minun olleen kiinnostuneen hänestä koska olin aiemmin päivällä keskustellut hänen kanssaan keittiössä. Eikä ole vitsi tämä juttu. Siksi nykyään vältän liikaa hymyilyä ja ystävällisyyttä miesten seurassa, saattaa olla miehistä tylyä mutta en halua enää kokea ahdistelua.
Tämä tapahtui myös minulle, joskin oli vain kaverin veli, ei kämppiksen. Oltiin samana päivänä tavattu ensimmäistä kertaa, ja olin hänelle ystävällisesti jutellut niin kuin nyt ihmisille jutellaan. Nukkumaan käydessäni kuulin hiippailua, peittoni nousi ja hän alkoi työntyä viereeni boksereissaan, koettaen suudella, kun yritin työntää häntä pois. Onneksi kaveri kuuli äläkän. Tunkeutuja perusteli lähestymistään sillä, että olin flirttaillut hänelle koko päivän. Eikä ollut edes humalassa, ja ihan normaalin oloinen mies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä tapahtui myös minulle, joskin oli vain kaverin veli, ei kämppiksen. Oltiin samana päivänä tavattu ensimmäistä kertaa, ja olin hänelle ystävällisesti jutellut niin kuin nyt ihmisille jutellaan. Nukkumaan käydessäni kuulin hiippailua, peittoni nousi ja hän alkoi työntyä viereeni boksereissaan, koettaen suudella, kun yritin työntää häntä pois. Onneksi kaveri kuuli äläkän. Tunkeutuja perusteli lähestymistään sillä, että olin flirttaillut hänelle koko päivän. Eikä ollut edes humalassa, ja ihan normaalin oloinen mies.
Minäkin jouduin joskus kirjaimellisesti potkimaan vuoteestani naisen, joka oli vierashuoneessani yötä, mutta ajatteli että viettäisi yön mieluummin minun sängyssäni.
Jotkut ilmeisesti uskovat, että ihmisen kiinnostus on järjellä hallittavissa, jolloin kiinnostuksen juridisessa sääntelyssä olisi jokin pointtikin. Yksikään yliopistotutkimus ei taida tukea uskomusta.
Vierailija kirjoitti:
Nämä ovat niin kulttuuri- ja aikasidonnaisia juttua, ettei näihin voi mitään yleissääntöä keksiä, vaikka ap niin teeskenteleekin.
Renesanssiajan Euroopassa mies kadulla naista tervehtiessään tarrasi naista tisseistä ja siinä ei ajateltu olevan mitään ihmeellistä.
Juuri katselin aamulla Yleltä Nepalin nomadeista kertovaa ohjelmaa, jossa Piippolan vaari -lauluhetken jälkeen nepalilainen Tulsi halusi kurkata brittiblondin toimittajan kaula-aukosta sisään. Hän veti paitaa ulospaäin ja totesi, että sillä on pinet tissit. Toimittaja siinä jotain selitti, että tuo on arka paikka, mutta ihan kavereita olivat senkin jälkeen. Ei mitään #metoo -itkunvääntöä.
Olet oikeassa siinä, että tämä on nykyajan ilmiö. Liberalistinen ideologia, muun muassa, vaatii jokaisen yksilön suurta kunnioitusta.
Erona on flirttailijan ulkonäkö, varallisuus tai status.