Lue keskustelun säännöt.
Veriryhmät..
10.07.2008 |
Osaisko joku mulle kertoa selkeemin mitä mahtaa tarkottaa B rh-? Neuvolatäti selitti niin että meni ohi korvien..:(
Sanoi että seurataan keskiraskauden aikana ettei vasta-aineita ala tuottaa..Onko tästä kokemuksia muilla? Jos lapsi syntyessään on rh+ ni annettais mulle joku pistos tulevia raskauksia aatellen..?
ehkäpä tää selviää mulle rautalangasta kun vääntää, tänään tuntunu kaikki menevän jotenkin "harhailuksi"..
mie ja "papu" 12+1
Kommentit (2)
vastauksestasi. Oli selkeä vastaus, ymmärsin nyt asian. Ja rentouduin täysin, mukava päivä tästä alkaa toivottavasti myös muilla :)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Veriryhmäsi siis on B ja rhesus tekijä negatiivinen (rh-). Jos sinun verenkiertoosi pääsee vauvan verta (olettaen että vauva on rh+) voi sinun kroppasi alkaa muodostaa vasta-aineita tätä kohtaan. Ihan niinkuin jonkun taudinaiheuttajan tullessa elimistöön, alkaa kropan hälytyskellot soimaan ja alkaa vasta-aine muodostus ko. taudinaiheuttajaa kohtaan. vauvahan ei missään nimessä ole mikään pöpö, mutta se rh+ tekijä on vieras sinun elimistölle, sen takia voi tulla vasta-aineita. Eli käytännössä kroppasi alkaisi "hylkimään" vauvaa. Mutta käytännössä ei tarvitse pelätä ollenkaan! Tosiaan noita vasta-aine pitoisuuksia seurataan ja raskautesi etenee varmasti hyvin loppuun saakka! Ja jos vauva on rh+, saat tosiaan sen pistoksen seuraavia raskauksia ajatellen, tällöin ei se vasta-aine tuotanto ehdi käynnistymään ja seuraavatkin raskauden menee hyvin vaikka nekin olisi rh+.
Toivottavasti jotenkin ymmärsit mun vaikeesta sepustuksesta, mutta pääasia että tosta asiasta ei mitään vaaraa ole :)