Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksei ravintolassa muka saisi imettää?

Vierailija
20.10.2017 |

Mikä siinä ihmisiä häiritsee tai ahdistaa?

Luin erään jutun, missä eräs ravintola oli tehnyt imetysnurkan vessaan, koska salissa imetys oli aiheuttanut palautteita ihmisiltä. Näissä taas näkee, kenen mielipide on muka parempi.

Kommentit (2693)

Vierailija
2441/2693 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen joka osaa istua tuolissa ja hallitsee suolentoimintansa ja on vieroitettu rinnasta on siinä kehitysvaiheessa, että hänelle voi ruveta opettamaan käytöstapoja. Ne ovat edellytyksenä ravintolassa käymiselle.

Italia on perhekeskeinen maa. Siellä lapsia näkee ravintoloissa perheiden mukana. Mutta päinvastoin kuin meillä, lapsille ei roudata mukana viihdekeskusta, heille ei tarvita nauravia nakkeja eikä hassuja hamppareita. Eikä todellakaan leikkinurkkauksia. Heille tilataan ruokalistalta annos, se vain tuodaan pienempänä. Lapset istuvat ja ruokailevat kuten muutkin. Aikuiset opastavat, miten käyttäydytään. Yhtään naista en ole nähnyt aukomassa paitaansa ja kaivamassa nänniä sylivauvan suuhun. Siellä ymmärretään rautalangasta vääntämättä, että niin pienen paikka on kotona. Siellä ei myöskään killitetä puhelinta ruokapöydässä. Siellä seurustellaan ja nautitaan ravintolan antimia.

Vierailija
2442/2693 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihminen joka osaa istua tuolissa ja hallitsee suolentoimintansa ja on vieroitettu rinnasta on siinä kehitysvaiheessa, että hänelle voi ruveta opettamaan käytöstapoja. Ne ovat edellytyksenä ravintolassa käymiselle.

Italia on perhekeskeinen maa. Siellä lapsia näkee ravintoloissa perheiden mukana. Mutta päinvastoin kuin meillä, lapsille ei roudata mukana viihdekeskusta, heille ei tarvita nauravia nakkeja eikä hassuja hamppareita. Eikä todellakaan leikkinurkkauksia. Heille tilataan ruokalistalta annos, se vain tuodaan pienempänä. Lapset istuvat ja ruokailevat kuten muutkin. Aikuiset opastavat, miten käyttäydytään. Yhtään naista en ole nähnyt aukomassa paitaansa ja kaivamassa nänniä sylivauvan suuhun. Siellä ymmärretään rautalangasta vääntämättä, että niin pienen paikka on kotona. Siellä ei myöskään killitetä puhelinta ruokapöydässä. Siellä seurustellaan ja nautitaan ravintolan antimia.

Erimaissa on erilaiset kulttuurit julki-imetyksen suhteen. On totta, että Italiassa äidit ovat aika nihkeitä sen suhteen ja vain n. 40% suhtautuu julki-imetkseen myönteisesti, mutta vastaava luku on Skotlannissa ja Ruotsissa yli 90%. Eli Italiassako on ainoa oikea kulttuuri ja kaikkialla muualla sivistymättömiä moukkia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2443/2693 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetys on ihana asia! Tietysti saa imettää ravintolassa, pitäähän vauvankin syödä.

Vierailija
2444/2693 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itelläni tapana pumpata vauvalle pulloon maitoa jos lähdetään johonkin missä hankala rauhassa imettää ja tiedän että nälkä "yllättää". Ja muksu ihan sen vuoksi opetettu myös pullolle heti vastasyntyneenä.

Olisi vaivaannuttavaa imettää muiden seassa.

Toki kaikilla ei syystä tai toisesta onnistu noin, sillon mielellään syrjempään ja ellei sekään onnistuu niin imettää siinä missä on. Täytyyhän sen vauvan ruokansa saada.

Jos se on sinusta vaivaannuttavaa, niin arvaapa onko se vaivaannuttavaa muiden ihmisten kannalta.

Vierailija
2445/2693 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieluummin näen kupista syöviä koiria ravintolassa kuin tississä roikkuvan vauvan.

Vierailija
2446/2693 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi vauvan pitäisi syödä vessassa? Söisitkö itse?

Vauva tuskin piittaa.

Vierailija
2447/2693 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yksi imettäjä, jonka ei ole (onneksi) kertaakaan tarvinnut imettää julkisesti tissit vilkkuen eikä vessassa tms. Olen varannut pulloon maitoa ja/tai ottanut mukaani kauniin huivin, jolla olen peittänyt vauvan ja rintani imetyksen ajaksi. Vauvaa ei huivi haittaa vaan rauhoittuu syliin mukavasti. Toki maiskutus voi kuulua mutta ravintoloissa kuuluu syömisääniä muutenkin.

Mua ei sinänsä kiinnosta ällöttääkö imetys jotakuta kanssaeläjää vaan toimin näin oman mukavuuteni vuoksi - mun rinnat ei kuulu muiden nähtäviksi.

Vierailija
2448/2693 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei haittaa yhtään jos joku imettää. Päinvastoin. Se on jotenkin niin suloista kun pieni vauva saa ruokaa.

Kerran ravintolassa mies seuralainen alkoi ihmettelemään vähän turhan draamahakuisesti viereisessä pöydässä tapahtuvaa huomaamatonta imetystä (itse en siis sitä edes huomannut) niin kommentoin miehelle, että so what, iskikö annoskateus??

Vierailija
2449/2693 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oksettavaa. Menee ruokahalu samantien kun alkaa kuulua se lupsutus ja imelä eltaantunut haju löhähtää. Vielä kun vauva ihanasti pulauttaa hotkitusta maidosta puolet kun ennen kotoa lähtöä tissitetty ekan kerran.

Vierailija
2450/2693 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vauva tuskin piittaa.

Sehän tässä keskustelussa on koko pointti. Vauvalle on herttaisen yhdentekevää, vaikka se makaisi itse siellä vessanpöntössä kaulaa myöten vedessä - pääasia että saa ruokansa silloin kun sitä haluaa. Äidille asia ei tietenkään ole näin, vaan pääasia on, että saa itse istua mukavasti kavereidensa kanssa pöydässä kaakattamassa, sen sijaan että joutuisi siirtymään muualle ruokkimaan omaa lastaan (ja HÄRREGYYD, oma ruoka saattaisi jopa jäähtyä sillä aikaa, kun joutuu paapomaan jälkeläistään!!!!)

2451/2693 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vauva tuskin piittaa.

Sehän tässä keskustelussa on koko pointti. Vauvalle on herttaisen yhdentekevää, vaikka se makaisi itse siellä vessanpöntössä kaulaa myöten vedessä - pääasia että saa ruokansa silloin kun sitä haluaa. Äidille asia ei tietenkään ole näin, vaan pääasia on, että saa itse istua mukavasti kavereidensa kanssa pöydässä kaakattamassa, sen sijaan että joutuisi siirtymään muualle ruokkimaan omaa lastaan (ja HÄRREGYYD, oma ruoka saattaisi jopa jäähtyä sillä aikaa, kun joutuu paapomaan jälkeläistään!!!!)

Komppaan ja perustelen sillä, että on asioista jotka eivät sovi tehtäväksi kaikissa paikoissa.  Tässä tulee myös eittämättä esille kovin feministinen tapakulttuuri, joka tunnetusti on aika telaketju demokratiaa.  Nainen saa tänä päivänä tehdä missä haluaa mitä haluaa, ja ympärillä olevia kanssaihmisiä ei tarvitse ottaa huomioon.

Vierailija
2452/2693 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

IlariKojo kirjoitti:

Komppaan ja perustelen sillä, että on asioista jotka eivät sovi tehtäväksi kaikissa paikoissa.  Tässä tulee myös eittämättä esille kovin feministinen tapakulttuuri, joka tunnetusti on aika telaketju demokratiaa.  Nainen saa tänä päivänä tehdä missä haluaa mitä haluaa, ja ympärillä olevia kanssaihmisiä ei tarvitse ottaa huomioon.

Ai vastakohtana sille, että mies on tähän päivään saakka saanut tehdä mitä haluaa missä haluaa, ilman että ketään muuta on tarvinnut ottaa huomioon? Älä nyt unohda parkua siitä, miten valkoinen heteromies ei saa edes ravintolassa istua ilman, että feministin tissit heiluvat nenän edessä eikä niitä saa edes kommentoida.

Vierailija
2453/2693 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kamalaa lukea tätä ketjua. Uutena äitinä ei pitäisi IKINÄ eksyä tällaisille palstoille, missä ihmisyys loistaa poissaolollaan ja katkeran oloiset kasvottomat/provoilijat kertoilee nimettömästi mielipiteitään. Eihän tässä uskalla lapsen kanssa kohta tehdä mitään jos vähääkään on arempi/epävarma äitinä. Aina on jonkun tiellä tai ärsyttää tai ällöttää tai mitä vielä. Miten KUKAAN voi edes puhua pienistä, viattomista lapsista sävyyn; "kurluttava kakara" tms. Karseaa kielenkäyttöä! Kyllä usko kanssaihmisten hyvyyteen ja järkevyyteen on koetuksella kun täällä palstalla pyörii. Olkoonkin sitten provoja tai ei, ihan uskomatonta p****a jengi täällä suoltaa.

Vierailija
2454/2693 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan kamalaa lukea tätä ketjua. Uutena äitinä ei pitäisi IKINÄ eksyä tällaisille palstoille, missä ihmisyys loistaa poissaolollaan ja katkeran oloiset kasvottomat/provoilijat kertoilee nimettömästi mielipiteitään. Eihän tässä uskalla lapsen kanssa kohta tehdä mitään jos vähääkään on arempi/epävarma äitinä. Aina on jonkun tiellä tai ärsyttää tai ällöttää tai mitä vielä. Miten KUKAAN voi edes puhua pienistä, viattomista lapsista sävyyn; "kurluttava kakara" tms. Karseaa kielenkäyttöä! Kyllä usko kanssaihmisten hyvyyteen ja järkevyyteen on koetuksella kun täällä palstalla pyörii. Olkoonkin sitten provoja tai ei, ihan uskomatonta p****a jengi täällä suoltaa.

Samaa mieltä. Se on kyllä totta, että jos on yhtään herkempi, niin näitä juttuja ei todellakaan kannata lukea. Pitää vain yrittää pitää mielessä, että tämä palsta ei kuitenkaan ole konsensus koko yhteiskunnasta. Vaikka tätä lukiessa usko ihmisyyteen ja järkeviin ihmisiin on kyllä koetuksella.

Vierailija
2455/2693 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika jännää, että monien mielestä vauvan pitäisi syödä siellä ravintolassa jossain vessan nurkassa, mutta aikuisten ei sitä tarvitse tehdä.

Vierailija
2456/2693 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on mielenvikaista sakkia. Lapsen kuuluu saada ruokaa ja läheisyyttä, kun on tarve.

Vierailija
2457/2693 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vauva tuskin piittaa.

Mistäs sinä tiedät mistä kukin piittaa? 😂

Vierailija
2458/2693 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan käsittämättömiä nämä ihmiset, joilta ruokahalu oikein menee. On kyllä ajatukset kiihdytetty sen sorttiseen näkyyn, ettei totuus ole enää kuin pieni juuri siinä kuvitelmassa. En ole ikinä nähnyt imettävää äitiä, joka sinikirjavat arpiset jättihinkit kokonaan esillä imettäisi röyhtäilevää, kakan hajuista vauvaa haisten äitelältä maidolta metrin päähän. Sen sijaan olen nähnyt lukemattomia äitejä, joilla on vauva sylissä, ja huomaamattomasti paidan raosta on ilmeisesti tissiä pieni kaistale "esillä" (vauvan pään takana), ja usein tässä joku huivi vielä kaiken edessä. Vauvat, jotka kesken ravintolassa syömisen tarvitsevat nimenomaan maitoa, ovat usein alle 6kk ikäisiä ja maito on käytännössä heidän ainoa ravinto. Sitä vanhemmille vanhemmat usein antavat maissinaksun tai hedelmänpalan siihen akuuttiin nälkään.

Italian kulttuuria ihannoivalle: Italiassakin imetetään. Ja myös julkisesti. Ehkä et ole sitä huomannut? Alla olevasta tekstistä selviää, että pidempään imettävät ovat keskimäärin koulutetumpia, vauraampia (Pohjois-Italia on "sivistyneempää" ja vauraampaa aluetta kuin etelä). Esim. 3kk ikäisen vauvan kanssa hyvin useissa kulttuureissa aletaan kyllä jo liikkua ihmisten ilmoilla, sen ikäisistä käytännössä kaikki syövät vielä maitoa, Italiassakin lähes puolet yksinomaan maitoa. Ja sen ikäinen tarvitsee ruokaa silloin kun on nälkä.

"RESULTS:

Breastfeeding and exclusively breastfeeding prevalence estimates were 91.6% and 57.2% at discharge, 71.6% and 48.6% at 3 months, 57.7% and 5.5% at 6 months. At 12 months, 32.5% were still breastfeeding. Women who are more likely to exclusively breastfeed at 3 months are multiparous, more educated, resident in the north/center, have attended antenatal classes and groups of breastfeeding support, have practiced the skin-to-skin contact in hospital and have initiated breastfeeding early."

Lähde: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27698305

2459/2693 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vauva tuskin piittaa.

Mistäs sinä tiedät mistä kukin piittaa? 😂

Olen väitellyt tohtori ihmisen kehityksestä ja voi todeta että vauva ei piittaa kunhan saa tissin suuhun ja kuivaa alle. Kaikki muu on fastijunttafeministien mielikuvaa, joka on ihan yhtäpätevää kuin hopeaveden juottaminen vauvoille.

Vauva on refleksipaketti jonka ainoa tehtävä on pysyä hengissä, eli saada hoivaa ja ruokaa.  Jos vauvalle luodaan oma maailmansa jossa on sitä ja tätä, se ei tee siitä totta, vaan kyse on äidin ja ympäristön luomasta kuvasta, heijasteesta. Tämä on se keino jotta vauva yleensä jää henkiin. 

Joskus tekisi mieli luettaa näille "vauva on tiedostava yksilö, sikiö on elämää" -uskovaisilla alan yleisesti hyväksyttyä tieteellistä tutkimusta. Mutta heille, joille vauva on lähes uskonto, ei voi puhua järkeä, koska uskonto suodattaa kaiken järjen äänen.

Äiti ja vauva on yhtä tai sama olio, ja kun äiti haluaa ravintolaan pitää ottaa tämä vauvaihminen mukaan,koska se muuten kuolisi. Kukaan ei kuitenkaan kyseenalaista sitä, että vauhasta pitää pitää huolta ja ottaa huomioon että se on vauva. Ei äidin bilekaveri, jolla on kivaa ravintolassa. Vauva ei ole tietoisesti missään, on ihan sama laittaako sen saaviin tai mersuun vauva on vauva.

Tässä imetyskysymyksessä ei ole kysymys vauvan hyvinvoinnista vaan äidin äitinä toteuttamisesta, olen hyvä äiti kun raahaan 6kk ikäisen ravintolaan.  Jossain vaiheessa oma mukavuus  oli määräävää ja nyt minulla on oikeus.

"I have adream" on kai lähinnä mitä tässä vauvan julkiruokinassa on kyse. Voivatko asenteen muuttua vai eivät. Mikä on sen hetkinen sopiva.

Vierailija
2460/2693 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa tuntuu olevan niin elämästä vieraantuneita ihmisiä. Ensin haukutaan imettäjät ja sitten vielä kaupanpäällisiksi kaikki lapsiperheet. Imettäjät ja lapsiperheet ovat kaikki itsekkäitä eivätkä omaa minkäänlaisia käytöstapoja. Eikö nämä kommentoijat huomaa itse olevansa niitä kaikista itsekkäimpiä, kun haluavat oman mukavuutensa kustannuksella sulkea osan kansalaisista pois ravintoloista?

Minä imetän vauvaani siellä missä satun olemaan, kun vauvan on nälkä. Jos olen ravintolassa, olen tullut sinne syömään enkä istumaan vessassa. Imettäessäni vauvaani varsin huomaamattomasti voin samalla jatkaa omaa syömistäni ja seurustelua pöytäseurueeni kanssa.

Toki sinä teet niin, sehän on selvää, että minäminä -imettäjä tekee juuri niin kuin minäminä -imettäjä haluaa.

Oletko kuitenkin enemmän tuota minäminä -tyyppiä itse? Imettäjien pitäisi pysyä poissa ravintoloista, koska minäminä -ihminen haluaa olla ravintolassa ilman heitä, koska minäminäminäminäminä!