Miksei ravintolassa muka saisi imettää?
Mikä siinä ihmisiä häiritsee tai ahdistaa?
Luin erään jutun, missä eräs ravintola oli tehnyt imetysnurkan vessaan, koska salissa imetys oli aiheuttanut palautteita ihmisiltä. Näissä taas näkee, kenen mielipide on muka parempi.
Kommentit (2693)
Itse olin viime viikolla ravintolassa vauvan kanssa, ja imettäessäni tajusin, että se puoli jolta imetän on hartiaan asti liinan alla piilossa. Lähes kaikilla ravintolan naisasiakkailla näkyy kaula-aukosta enemmän tissiä. Älkää jaksako sen paljastelujankutuksen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Kuka lähtee vauvan kanssa kalliiseen ravintolaan? Kuka? Me käytiin monta vuotta lasten kanssa päiväsaikaan tyyliin Rossossa ja Kotipizzassa tai sushilla lounasaikaan. Jos piti ravintolassa syödä. Eipä olisi tullut mieleenkään viedä imeväistä minnekään, missä ruoka maksaa paljon. Kun ei siitä nauti sen vauvan kanssa, syö tottuneesti kiireellä että ehtii :D
No kahden lapsen äitinä voin kyllä sanoa, että paljon helpompi sen vauvan kanssa on syödä rauhassa kuin sen uhmaikäisen taaperon...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle tulee heti sääli mieleen ja ajattelen, että julkisesti imettävä äiti on yksinkertaisesti huonosti kasvatettu, sellaista white trash-väkeä. Hienoissa piireissä tästä ei todellakaan tarvitse edes keskustella.
Voi luoja. Se ns parempi väki juurikin on sen verran hyvinkasvatettua, että tajuaa että pienen vauvan tarve on aika paljon olennaisempaa kuin jonkun, joka haluaa tuijotella ja paheksua naapuripöydän tekemisiä. Ja osaa asettua toisen asemaan, eikä saa itkupotkuraivaria siitä, että pieni vauva ei ole mikään kone.
No tämä. Vaikea kuvitella, että hyvät käytöstavat omaava ihminen ylipäätään alkaisi vinkua vauvan ruokailusta. Kyllä se on ne kaikesta nillittäjät, jotka eivät kykene sietämään mitään oman mukavuusalueen ulkopuolelta. Ei nähdä mitään muuta kuin se oma napa.
Tähän myös se näkökulma, että kaikki eivät halua julkisesti imettää ja sen takia kaikenlaiset imetystilat ovat joillekin äideille, kuten minulle, enemmän kuin tervetulleita. Itse imetin julkisesti ensimmäistä kertaa KUOPUSTA 3kk ikäisenä, koska oli aivan viimeinen pakko. Ja se oli hirveää. Ja oli kaikki mukana olleet harsot ja vaunut suojana. Eikä tällä ole mitään tekemistä muiden ihmisten mielipiteiden kanssa vaan omien traumojen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka lähtee vauvan kanssa kalliiseen ravintolaan? Kuka? Me käytiin monta vuotta lasten kanssa päiväsaikaan tyyliin Rossossa ja Kotipizzassa tai sushilla lounasaikaan. Jos piti ravintolassa syödä. Eipä olisi tullut mieleenkään viedä imeväistä minnekään, missä ruoka maksaa paljon. Kun ei siitä nauti sen vauvan kanssa, syö tottuneesti kiireellä että ehtii :D
No kahden lapsen äitinä voin kyllä sanoa, että paljon helpompi sen vauvan kanssa on syödä rauhassa kuin sen uhmaikäisen taaperon...
Tiedän hyvin, puhuinkin lapsistani monikossa. Kommentoin asiaa vain imevästen osalta, koska siitä tässä keskustellaan.
Vierailija kirjoitti:
Pienten vauvojen paikka ei ole ravintolassa, näin ollen näitä ei tarvitse imettää julkisesti ja pilata muiden ravintolakokemusta.
Kuule kun sinä et päätä kenen paikka on missäkin. Ravintola päättää kenelle tarjoilee ja äiti päättää sen pohjalta tuleeko vauvan kanssa paikalle vai ei. Sinä et voi vaatia muita asiakkaita jäämään kotiin tai vaatia ravintolaa palvelemaan vain sellaisia tyyppejä joiden naama miellyttää sinua. Kotona syödessä saat toki valita keitä päästät ovesta sisään.
Juuri palasin Lontoon reissulta vauvan kanssa. Tuli imetettyä huippuravintolassa, lukuisissa kahviloissa ja tavisravintoloissa, lentokoneessa, puiston penkillä, kaupan sovituskoppien odotustilojen sohvilla, muutaman turistinähtävyyden lattialla istuen jne.
Eikä voisi vähempää kiinnostaa paheksuiko joku. Epäilen kyllä, että sai aika tiukkaan tuijottaa, että edes tajusi. Hyvän imetyspaidan ja villatakin kanssa ei kyllä kukaan näe yhtään mitään kriittistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän hyvin, puhuinkin lapsistani monikossa. Kommentoin asiaa vain imevästen osalta, koska siitä tässä keskustellaan.
Aa oikei, en huomannut. Me taas ei olla koettu vauvan kanssa syömistä mitenkään hankalaksi, 90% keikoista vauva nukkuu kopassa koko ruokailun ajan.
Vierailija kirjoitti:
Tähän myös se näkökulma, että kaikki eivät halua julkisesti imettää ja sen takia kaikenlaiset imetystilat ovat joillekin äideille, kuten minulle, enemmän kuin tervetulleita. Itse imetin julkisesti ensimmäistä kertaa KUOPUSTA 3kk ikäisenä, koska oli aivan viimeinen pakko. Ja se oli hirveää. Ja oli kaikki mukana olleet harsot ja vaunut suojana. Eikä tällä ole mitään tekemistä muiden ihmisten mielipiteiden kanssa vaan omien traumojen.
Täällä sama. Tai traumoja ei ole, mutta minusta kyseessä on minun ja vauvan välinen intiimi hetki johon ei muita kaivata. Vältän julki-imetystä viimeiseen saakka ja esikoisen kohdalla onnistuinkin siinä. Mutta kuopus syö usein eikä huoli pulloa. Pari kertaa olen joutunut viimeisenä vaihtoehtona imettämään julkisella paikalla. Aina harson alla ja mahdollisimman sivussa. Tuntuu jotenkin oudolta lukea keskusteluja, joissa vaahdotaan kuinka äidit haluavat esitellä tissejään koko maailmalle. En minä ainakaan halua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle tulee heti sääli mieleen ja ajattelen, että julkisesti imettävä äiti on yksinkertaisesti huonosti kasvatettu, sellaista white trash-väkeä. Hienoissa piireissä tästä ei todellakaan tarvitse edes keskustella.
Itseasiassa on ihan tilastollinen fakta, että lapsiaan imettävät nimenomaan korkeastikoulutetuy ja nämä wt:t helpommin lopettavat imetyksen ja siirtyvät korvikkeeseen.
Lukemisen ymmärryksessä on nyt vikaa. Keskustelussa oli kyse _missä_ imetetään, ei niinkään mikä opintoaste imettää/mikä ei.
Psst. Siellä harmaalla on ensimmäinen viesti, mihin joku on vastannut. Mä tässä referoin sun puolesta: "white trash imettää julkisesti, paremmissa piireissä tästä ei tarvitsisi edes keskustella."
Siihen vastattiin: "itse asiassa tilastojen perusteella korkeastikoulutetut imettävät todennäköisemmin, kuin matalan koulutustason saaneet ihmiset."Joten kyllä, vastaus oli täysin validi, vaikka ei suoraan ketjun aiheeseen liitykkään.
Olen suorittanut 2 korkeakoulututkintoa ja minulla on puolen vuoden ikäinen lapsi. En imettänyt häntä kuin ensimmäiset viisi kuukautta eikä mieleen olisi juolahtanutkaan tehdä sitä julkisesti
Korkeakoulutettuna tiedät myös mikä on tilasto poikkeama.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Julkisella paikalla imettävät, myöntäkää pois, että on mukava esitellä niitä hinkkejä, kun kerrankin on mitä esitellä. Jos olisi kyse lapsen edusta, voisi ihan hyvin lypsää maidon pulloon etukäteen.
Minusta ei naisena ole kiva katsella toisten ihmisten intiimejä osia. Eivät muutkaan ole rinta paljaana hyvissä ravintoloissa. On kakkaaminenkin luonnollinen toimenpide, silti kukaan ei tee sitä keskellä ravintolaa.
Taidat olla joko tyhmä tai todella tynnyrissä kasvanut. Läheskään kaikki vauvat eivät suostu syömään pullosta. Minä en todellakaan julki-imetä huvikseni vaan vasta silloin, kun ainoat muut vaihtoehdot ovat jatkuva huuto tai maksetun annoksen jättäminen syömättä. Pullot on yritetty, vauva on juuri ruokittu kotona, vältän herättämästä vauvaa ravintolassa ja ensisijaisesti tarjoan tuttia ja syliä. Vasta kaikkien näiden keinojen petettyä joudun imettämään ravintolassa ja senkin teen liinan alla piilossa. (....) .
Minä olen varmaankin sellainen huvi-imetysvastainen, koska ajattelen, että julki-imetys on ok niin kauan kuin vauva sitä äidinmaitoa oikeasti tarvitsee eikä muuta kelpuuta. Kiinteitä syövä ja pullon kelpuuttava ei tarvitse tissiä ravintolareissun aikana eikä sitä silloin ole syytä hänelle tarjota muuta kuin äärimmäisessä hädässä (= lapsi karjuu eikä tyydy syliin, tuttiin, pulloon tms.)
Sanoisin huvi-imettäjiksi niitä, joilla on henkilökohtainen tarve tarjota lapselle rintaa julkisella paikalla, vaikka hän pärjäilisi ilmankin, siis vain koska voi ja koska lapsi on kenties tottunut saamaan äidinmaitoa ruuan jälkkäriksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Julkisella paikalla imettävät, myöntäkää pois, että on mukava esitellä niitä hinkkejä, kun kerrankin on mitä esitellä. Jos olisi kyse lapsen edusta, voisi ihan hyvin lypsää maidon pulloon etukäteen.
Minusta ei naisena ole kiva katsella toisten ihmisten intiimejä osia. Eivät muutkaan ole rinta paljaana hyvissä ravintoloissa. On kakkaaminenkin luonnollinen toimenpide, silti kukaan ei tee sitä keskellä ravintolaa.
Taidat olla joko tyhmä tai todella tynnyrissä kasvanut. Läheskään kaikki vauvat eivät suostu syömään pullosta. Minä en todellakaan julki-imetä huvikseni vaan vasta silloin, kun ainoat muut vaihtoehdot ovat jatkuva huuto tai maksetun annoksen jättäminen syömättä. Pullot on yritetty, vauva on juuri ruokittu kotona, vältän herättämästä vauvaa ravintolassa ja ensisijaisesti tarjoan tuttia ja syliä. Vasta kaikkien näiden keinojen petettyä joudun imettämään ravintolassa ja senkin teen liinan alla piilossa. (....) .
Minä olen varmaankin sellainen huvi-imetysvastainen, koska ajattelen, että julki-imetys on ok niin kauan kuin vauva sitä äidinmaitoa oikeasti tarvitsee eikä muuta kelpuuta. Kiinteitä syövä ja pullon kelpuuttava ei tarvitse tissiä ravintolareissun aikana eikä sitä silloin ole syytä hänelle tarjota muuta kuin äärimmäisessä hädässä (= lapsi karjuu eikä tyydy syliin, tuttiin, pulloon tms.)
Sanoisin huvi-imettäjiksi niitä, joilla on henkilökohtainen tarve tarjota lapselle rintaa julkisella paikalla, vaikka hän pärjäilisi ilmankin, siis vain koska voi ja koska lapsi on kenties tottunut saamaan äidinmaitoa ruuan jälkkäriksi.
Vuoden ikään asti maito on lapsen pääsääntöinen ruokavalio, vaikka söisikin kiinteitä. Ja et ole tainnut koskaan imettää? Sitä vauvaa ei ihan noin vaan "huvikseen" imetetä (kyllä niillä pienilläkin on jo aika kova oma tahto) että kyllä sillä lapsella on aina nälkä tai hätä kun sitä tissiä tarvitsee.
Koska tissi on väkivaltaa ja johtaa rappiontäyteiseen kuolemaan.
Eiku vaan tehhään saliin sellanen korotettu lava keskelle ruokasalia minne voi mennä hinkkejä levittään ja imettään oikein kaikkien nähden... eiku joo sellasia ravinteleja on jo.
kuoleeko se hlv toukka siihen jos ei saa maitoa siellä ravintolassa tai muussa julkisessa paikassa.
Vierailija kirjoitti:
kuoleeko se hlv toukka siihen jos ei saa maitoa siellä ravintolassa tai muussa julkisessa paikassa.
Ei, mutta huutaa niin prkln lujaa, että siitä taatusti hermostuu useampikin ihminen kuin siitä imettämisestä.
Koska se on kuvottavan näköstä, enkä halua nähdä semmosta ku syön!!
Se hikitissihaju on niin hirveä, että ruokahalu menee!
Kuvottavaa sekin, että monet imeväiset sontii syödessään ja oksentelevat sekä röyhtäilevät.
Syrjempään vaan tuollaiset. Mieluiten tietenkin kokonaan pois ravintolasta.
Vierailija kirjoitti:
Siis ihanko oikeasti sinua häiritsee korvia särkevä huuto vähemmän kuin tieto siitä, että naisella on sen liinan alla ja/tai vauvan pään takana - iik - tissi?
Imettämisestä ei ole mitään häiritsevää. Imetin itse lapsiani kahviloissa ja missä oli tarve imettää. En ymmärrä miten se ketään voi häiritä jos vauva syö.