Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei ravintolassa muka saisi imettää?

Vierailija
20.10.2017 |

Mikä siinä ihmisiä häiritsee tai ahdistaa?

Luin erään jutun, missä eräs ravintola oli tehnyt imetysnurkan vessaan, koska salissa imetys oli aiheuttanut palautteita ihmisiltä. Näissä taas näkee, kenen mielipide on muka parempi.

Kommentit (2693)

Vierailija
2041/2693 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän hyvin tilanteen kun oot kaupungilla liikenteessä ja yllättäen vaikka myöhästyt bussista. Siinä ei ole vaihtoehtoa, sen vauvan pitää saada ruokansa, ja silloin voi aivan hyvin imettää jossain puolijulkisessa nurkkauksessakin, kunhan vauva vaan siinä kaupungin hälyssä siihen suostuu. Nykyiset imetys liivit ja paidat sun muut viltit ja vällyt kyllä peittää rinnan ja luo sille vauvallekin turvallisuuden tunnetta siinä tilanteessa.

En ymmärrä, että lähdet imeväisikäisen kanssa ihan suunnitelmallisesti ravintolaan sellaiseen kellonaikaan, että se vauvakin tarvitsee ruokaa. Imetys on kuitenkin yksityisyyttä ja rauhaa sen äidin ja lapsen välillä. Ensimmäinen asia mitä mulle painotettiin synnärillä oli, että imetykseen olisi hyvä etsiä sopivan rento asento missä niin äiti kuin vauvakin rentoutuvat. Ihan yhtä tärkeää oli että se paikka oli rauhallinen ja suht hiljainen. Ei siis mikään ehdoton hyshys kaikille äänille, mutta en kyllä millään keksi kuinka se imetys edes onnistuu vauvalle ja äidille parhaalla tavalla siellä ravintolasalin hälinässä.

Koska äideilläkin on oikeus käydä ulkona, vaikka haluavatkin imettää lapsensa. Minähän olisin joutunut olemaan ensimmäiset puoli vuotta vain neljän seinän sisällä, jos olisimme liikkuneet vain, kun vauva ei halua rintaa. Hän kun söi kahden tunnin välein, nukkui päivisin tosi huonosti, eikä vaunuissa ollenkaan. Oman pään takia olin valmistautunut vaikka millaiseen sanalliseen sotaan imetysvastaisia kohtaan. Kukaan ei kuitenkaan edes katsonut pahalla, vaikka imetin lasta silloin, kun hänellä oli nälkä. Enemmän niitä pahansuovia katseita tuli, kun vauva huusi nälkäänsä.

Onko todellakin niin, ettei niitä ravintolareissuja voinut hoitaa silloin raskaana ollessa, ja pitää pienen tauon sen tiiveimmän imetysjakson aikana? Oman kokemuksen mukaan imetysvälit lähti aikaamyöden pidentymään.

Ole itse puoli vuotta neljän seinän sisällä ja kerro sitten, onko se pieni tauko elämästä. Meillä alkoi imetysvälit pidentymään vasta 8kk eteenpäin. Lapsi nyt 1,5-vuotias ja edelleen käy rinnalla 4-8 kertaa. Nyt kipeänä ollessaan melkein asuu taas rinnalla.

Ja kyllä, kävin ravintoloissa ja konserteissa myös raskauden aikana. Ei lapsen takia tarvitse niin radikaalisti muuttaa elämäänsä. Oli sitten raskaana, imettää tai antaa pullosta maitoa vauvalle, on äideillä oikeus harjoittaa sosiaalista elämää ja maksaa ruuasta, jonka joku muu tekee.

Minä pyörin kotinurkissa miltei vuoden. Ensialkuun oltiin minä ja vauva useamman kuukauden sairaslomalla kun kaikki ei mennyt niin kuin Strömsössä. Siihen kotoiluun jotenkin tottui. Oli mukavaa aikaa. Oli myös mukava lähteä kunnon kaupunkireissulle siinä vaiheessa kun tiesi jo että lapsikin sen jaksaisi eikä vaan joutuisi sinnittelemään kun äidillä on oikeus päästä tuulettumaan.

Ei meillä ole tarvinnut mitään sinnitellä, vaikka ihmisten ilmoilla ollaankin oltu. Usean kuukauden sairaslomat on aina ikäviä, mutta sairastellessa sitä keskittyy vähän johonkin muuhun, kuin sosiaaliseen elämään. Me olimme molemmat terveitä ja hyvinvoivia, ei mitään syytä jäädä neljän seinän sisälle möllöttämään.

Vierailija
2042/2693 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle tulee heti sääli mieleen ja ajattelen, että julkisesti imettävä äiti on yksinkertaisesti huonosti kasvatettu, sellaista white trash-väkeä. Hienoissa piireissä tästä ei todellakaan tarvitse edes keskustella.

Itseasiassa on ihan tilastollinen fakta, että lapsiaan imettävät nimenomaan korkeastikoulutetuy ja nämä wt:t helpommin lopettavat imetyksen ja siirtyvät korvikkeeseen.

Lukemisen ymmärryksessä on nyt vikaa. Keskustelussa oli kyse _missä_ imetetään, ei niinkään mikä opintoaste imettää/mikä ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2043/2693 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on 3kk ikäinen vauva eikä tulisi mieleenikään imettää julkisesti! Se on todella intiimi hetki jonka haluan jakaa vain vauvani tai lähiperheen kesken. En ymmärrä miksi ne ryntäät on kaivettava esille, eivätkö näe/välitä kuinka ihmisiä ärsyttää?

Jokainen varmaan kokee tämän eritavalla. Kun oma lapseni oli vielä alle puolivuotias, en itsekkään tuntenut oloani mukavaksi imettää julkisesti vaan aina menin vessaan, pukukoppiin piiloon. Syynä tosin enemmän juuri tämä ihmisten vihamielisyys imettivä kohtaan. Nyt kun lapsi on yli puolivuotias ja oma nahka vähän paksumpi en enää stressaa sitä, että pitäisi olla piilossa. Toki en sitä tee kaikista näkyvimmällä paikalla ja en hinkkejäni tarjottimelle työnnä ja jos se jotain häiritsee niin voi ihan hyvin olla tuijottamatta.

Vierailija
2044/2693 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Julkisella paikalla imettävät, myöntäkää pois, että on mukava esitellä niitä hinkkejä, kun kerrankin on mitä esitellä. Jos olisi kyse lapsen edusta, voisi ihan hyvin lypsää maidon pulloon etukäteen.

Minusta ei naisena ole kiva katsella toisten ihmisten intiimejä osia. Eivät muutkaan ole rinta paljaana hyvissä ravintoloissa. On kakkaaminenkin luonnollinen toimenpide, silti kukaan ei tee sitä keskellä ravintolaa.

Taidat olla joko tyhmä tai todella tynnyrissä kasvanut. Läheskään kaikki vauvat eivät suostu syömään pullosta. Minä en todellakaan julki-imetä huvikseni vaan vasta silloin, kun ainoat muut vaihtoehdot ovat jatkuva huuto tai maksetun annoksen jättäminen syömättä. Pullot on yritetty, vauva on juuri ruokittu kotona, vältän herättämästä vauvaa ravintolassa ja ensisijaisesti tarjoan tuttia ja syliä. Vasta kaikkien näiden keinojen petettyä joudun imettämään ravintolassa ja senkin teen liinan alla piilossa. Jos se on sinusta paljastelua vikittelytarkoituksessa niin ole hyvä hanki vahvempi lääkitys koska nykyinen ei toimi.

Ja kakkavertaus on kyllä niin väsynyt. Kukaan ei taida juoda lattekahviaan lehmänkakalla höystettynä, mutta maitojuomia saattaa hyvinkin olla pöydässä ilman että kukaan yökkäilee tälle kammottavalle eritteelle. Maito ei ole sama asia kuin kakka.

Vierailija
2045/2693 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle tulee heti sääli mieleen ja ajattelen, että julkisesti imettävä äiti on yksinkertaisesti huonosti kasvatettu, sellaista white trash-väkeä. Hienoissa piireissä tästä ei todellakaan tarvitse edes keskustella.

Itseasiassa on ihan tilastollinen fakta, että lapsiaan imettävät nimenomaan korkeastikoulutetuy ja nämä wt:t helpommin lopettavat imetyksen ja siirtyvät korvikkeeseen.

Lukemisen ymmärryksessä on nyt vikaa. Keskustelussa oli kyse _missä_ imetetään, ei niinkään mikä opintoaste imettää/mikä ei.

Tai sitten et vaan itse ymmärtänyt tätä pointtia, et jos wt:t syöttävät todennäköisemmin korviketta ja kirkeakoulutetut imettää niin ihan todennäköisyyksien valossa jos näet imettävän ihmisen, niin kumpikohan mahtaisi olla kyseessä?

Vierailija
2046/2693 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Psst. Siellä harmaalla on ensimmäinen viesti, mihin joku on vastannut. Mä tässä referoin sun puolesta: "white trash imettää julkisesti, paremmissa piireissä tästä ei tarvitsisi edes keskustella."

Siihen vastattiin: "itse asiassa tilastojen perusteella korkeastikoulutetut imettävät todennäköisemmin, kuin matalan koulutustason saaneet ihmiset."

Joten kyllä, vastaus oli täysin validi, vaikka ei suoraan ketjun aiheeseen liitykkään.

Vierailija
2047/2693 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienten vauvojen paikka ei ole ravintolassa, näin ollen näitä ei tarvitse imettää julkisesti ja pilata muiden ravintolakokemusta.

Vierailija
2048/2693 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä imetän missä vain, olen imettänyt mm kaupan kassajonossa. Väitänpä ettei sitä kovin moni ole huomannut, sen verran käteviä ovat esim boobin imetyspaidat. Ei tartte kun nänni paljastaa ja senkin peittää lapsen pää. Mä mieluummin imetän siellä ravintolassa, kassajonossa ym jos vaihtoehtona on se, että vauva huutaa ääni väristen- ja taatusti häiritsee silloin enemmän!!!!

Vierailija
2049/2693 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen suorittanut 2 korkeakoulututkintoa ja minulla on puolen vuoden ikäinen lapsi. En imettänyt häntä kuin ensimmäiset viisi kuukautta eikä mieleen olisi juolahtanutkaan tehdä sitä julkisesti.

Psst. Siellä harmaalla on ensimmäinen viesti, mihin joku on vastannut. Mä tässä referoin sun puolesta: "white trash imettää julkisesti, paremmissa piireissä tästä ei tarvitsisi edes keskustella."

Siihen vastattiin: "itse asiassa tilastojen perusteella korkeastikoulutetut imettävät todennäköisemmin, kuin matalan koulutustason saaneet ihmiset."

Joten kyllä, vastaus oli täysin validi, vaikka ei suoraan ketjun aiheeseen liitykkään.

Vierailija
2050/2693 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen suorittanut 2 korkeakoulututkintoa ja minulla on puolen vuoden ikäinen lapsi. En imettänyt häntä kuin ensimmäiset viisi kuukautta eikä mieleen olisi juolahtanutkaan tehdä sitä julkisesti

Vierailija
2051/2693 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulin vaan sanomaan että käyn paljon ulkona syömässä ja niillä kerroilla kun ollaan haluttu viettää laatuaikaa miehen tai ystävien kanssa, ollaan menty illalliselle klo 18-> ravintolaan. Ei ole ollut vauvoja siellä. Eikä lapsia. Kummaa valitusta koko ketju. Joo, Rossossa ja ABC:llä on vauvoja ja lapsia, mutta eipä ole missään fine dining-paikoissa.

Vierailija
2052/2693 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä imetän missä vain, olen imettänyt mm kaupan kassajonossa. Väitänpä ettei sitä kovin moni ole huomannut, sen verran käteviä ovat esim boobin imetyspaidat. Ei tartte kun nänni paljastaa ja senkin peittää lapsen pää. Mä mieluummin imetän siellä ravintolassa, kassajonossa ym jos vaihtoehtona on se, että vauva huutaa ääni väristen- ja taatusti häiritsee silloin enemmän!!!!

WT

Vierailija
2053/2693 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En aio pysyä kaukana julkisista tiloista lapseni ekaa puolta vuotta vain sen takia, että joku randomihminen kokee olonsa epämukavaksi vauvallani ollessa nälkä. En aio ikinä imettää jossain likaisessa julkisessa vessassa, muttei se tarkoita että etsisin myöskään kaikista näkyvintä paikkaa imetykseen. Yksinkertaisesti annan vauvalleni ruokaa, en pyri shokeeraamaan. Itsekin toivon yksityisyyttä, en pyydä ketään suuntaamme tuijottamaan jos jonkun kahvion nurkassa imetän. Onneksi normaali ihminen pystyy päättämään, mihin katseensa suuntaa. Varsinaista kaksinaismoralismia järkyttyä imetyspaidan ja vauvan pään suojista näkyvästä pilkahduksesta rintaa samalla kun on suorastaan toivottavaa, että ei-imettävien naisten tavallisista kaula-aukoista vilahtaa yhtä paljon.

Vierailija
2054/2693 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on 3kk ikäinen vauva eikä tulisi mieleenikään imettää julkisesti! Se on todella intiimi hetki jonka haluan jakaa vain vauvani tai lähiperheen kesken. En ymmärrä miksi ne ryntäät on kaivettava esille, eivätkö näe/välitä kuinka ihmisiä ärsyttää?

No ei kai kukaan sinua ole pakottamassakaan? Pitääkö kaikki sellainen kieltää muiltakin, mitä ei itse halua tehdä?

Vierailija
2055/2693 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka lähtee vauvan kanssa kalliiseen ravintolaan? Kuka? Me käytiin monta vuotta lasten kanssa päiväsaikaan tyyliin Rossossa ja Kotipizzassa tai sushilla lounasaikaan. Jos piti ravintolassa syödä. Eipä olisi tullut mieleenkään viedä imeväistä minnekään, missä ruoka maksaa paljon. Kun ei siitä nauti sen vauvan kanssa, syö tottuneesti kiireellä että ehtii :D

Vierailija
2056/2693 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi luoja. Se ns parempi väki juurikin on sen verran hyvinkasvatettua, että tajuaa että pienen vauvan tarve on aika paljon olennaisempaa kuin jonkun, joka haluaa tuijotella ja paheksua naapuripöydän tekemisiä. Ja osaa asettua toisen asemaan, eikä saa itkupotkuraivaria siitä, että pieni vauva ei ole mikään kone.

Vierailija
2057/2693 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen suorittanut 2 korkeakoulututkintoa ja minulla on puolen vuoden ikäinen lapsi. En imettänyt häntä kuin ensimmäiset viisi kuukautta eikä mieleen olisi juolahtanutkaan tehdä sitä julkisesti

Korkeakouluja käyneenä sitten varmaan ymmärrät, että sinä et kuulu tuohon tilastoon, missä tarkastellaan nimenomaan niitä, jotka imettää, eikä niitä jotka ei imetä. Harmi, jos koit ilmapiirin imetyksen suhteen niin painostavaksi, että hajosit ensin neljän seinän sisällä ja lopulta tartuit korvikkeeseen, että pääsit viettämään sosiaalista elämää kodin ulkopuolelle. Sen ei olisi tarvinnut mennä niin.

Vierailija
2058/2693 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin imetän. Olen täysin varma, että kukaan muista pöydistä ei edes huomaa koko imetystapahtumaa. Mutta jos nyt joku jostain syystä sattuisi huomaamaan, niin ei suoraan sanoen kiinnosta. Omapa on ongelmansa, jos häiriintyy imetyksestä.

Vierailija
2059/2693 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pienten vauvojen paikka ei ole ravintolassa, näin ollen näitä ei tarvitse imettää julkisesti ja pilata muiden ravintolakokemusta.

Kyllä aika pienestä menee kokemus pilalle. Mitä jos viereisessä pöydässä on kovaääninen seurue, et taida aikuisille kehdata kiukutella?

Vierailija
2060/2693 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On itsekästä mennä vauvan kanssa hienoon ravintolaan. Kiva siellä kuunnella muiden kakaroiden itkemistä, jokelua ja nähdä imetystä ja puklaamista, jos on vaikka varta vasten mennyt rauhalliselle dinnerille puolison kanssa, KERRANKIN ilman lapsia. 

Nykyään individualismi menee vähän liian pitkälle. Minä ja minun oikeuteni äitinä, viis muiden viihtyvyydestä. 

Miksi mun pitäisi ajatella sun viihtyvyyttä? Kun menen ulos syömään -yksin, kaksin tai lasten kanssa- ajattelen kyllä ihan oikeasti vain oman porukan viihtyvyyttä. En lähde ulos miettien millä agendalla muut ovat liikkeellä enkä myöskään koeta sulautua tapettiin etten vaan häiritsisi kenenkään iltaa.

Jos sinä pääset dinnerille KERRANKIN ilman lapsia niin se naapuripöydän perhe on ehkä KERRANKIN päässyt lasten kanssa.

Että individualismi se on sinullakin huipussaan, viis muiden viihtyvyydesta kunhan sulla on hyvä olla.

:DDDDD No turhaapa tästä varmaan on kanssasi enempää keskustella, selkeästi elät jossain omassa mammakuplassasi. Tilannetaju, oletko kuullut sellaisesta erityistaidoista? Minun tilannetaju sanoo, että hienossa ravintolassa käydään aikuisten kesken nauttimassa toisten seurasta ja rauhallisesta ympäristöstä, eikä sinne kuulu rääkyvät kakarat. Vie ne penikat vaikka Rossoon.

No johan kiivastuit ja käänsit henkilökohtaisesti. En puhunut omista lapsistani enkä maininnut vieväni heitä tasokkaaseen ravintolaan. Että turhaa tästä on tosiaan kanssasi keskustella.

Toki seison edelleen sen takana, että en tee asioita miellyttääkseni muita tai sujuvoittaakseni naapuripöydän pariskunnan illanviettoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kahdeksan