Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ei noissa sähköautoissa ole mitään järkeä.

Vierailija
19.10.2017 |

Tavallisessa bensalla kulkevassa autossa bensa palaa ja tuottaa energia, jolla auto sitten kulkee, mutta sähköautossa on sähköä, jolla se kulkee, mutta jostain se sähkö on saatava ja se saadaan fossiilisista polttoaineista. Sähköautolla vaan ulkoistat fossiilisen polttoaineen polton muille ja teet oman olosi paremmaksi.

Kommentit (351)

Vierailija
101/351 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä taas talvella naureskelen teille autojenne tankkaajille jotka palelette bensa-asemilla.

Itse lataan Teslani lämpimässä autotallissa yöllä ja aamulla on riittävästi virtaa kurvailla töihin.

Minä taas naureskelen sähköauton lataajille, jotka istuvat abc:lla puoli tuntia odottamassa, että autoon saadaan virtaa, kun minä saan tankin täyteen parissa minuutissa.

Onko siellä ABC:lla kuinka monta lataajaa istuskelemassa puoli tuntia? Valtaosa ihmisistä valitsee ladata kotonaan, joten se on polttomoottoriautoilija, joka siellä asemalla kykkii.

Vähänkin pidempi matka niin sähköautokuski todellakin istuu latausta odottamassa. Kakkosautoksi ihan ok, muuta piempiä matkoja varten tarvii toisen auton. Kuinka ekologista, jos sähköauto ostetaan ylimääräiseksi toiseksi tai kolmanneksi autoksi? Aika harvalle se riittäisi ainoaksi autoksi.

Jos kerran ihmiselämässä on pakko päästä omalla autolla jonnekin landelle niin voi vuokrata dieselmaasturin.

Tänä vuonna olen käynyt napapiirin pohjoispuolella kolme kertaa autolla ja kerran lentäen.

t. Turkulainen

Vierailija
102/351 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköautojen yleistyessä hyväntekeväisyys brändäysmielessä loppuu, eikä sähköä siinä vaiheessa todellakaan saa huoltoasemilta ilmaiseksi, eikä edes halvalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/351 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä taas talvella naureskelen teille autojenne tankkaajille jotka palelette bensa-asemilla.

Itse lataan Teslani lämpimässä autotallissa yöllä ja aamulla on riittävästi virtaa kurvailla töihin.

Minä taas naureskelen sähköauton lataajille, jotka istuvat abc:lla puoli tuntia odottamassa, että autoon saadaan virtaa, kun minä saan tankin täyteen parissa minuutissa.

Onko siellä ABC:lla kuinka monta lataajaa istuskelemassa puoli tuntia? Valtaosa ihmisistä valitsee ladata kotonaan, joten se on polttomoottoriautoilija, joka siellä asemalla kykkii.

Vähänkin pidempi matka niin sähköautokuski todellakin istuu latausta odottamassa. Kakkosautoksi ihan ok, muuta piempiä matkoja varten tarvii toisen auton. Kuinka ekologista, jos sähköauto ostetaan ylimääräiseksi toiseksi tai kolmanneksi autoksi? Aika harvalle se riittäisi ainoaksi autoksi.

Mikä on "vähänkin pidempi matka"? Johan tälläkin palstalla on tullut oikein hyvin selväksi, ettei edes Helsingistä Lappiin ajettaessa tarvitse latailuja odotella, vaan se hoituu normaalien ruokailujen ja muiden taukoilujen ohessa.

viimeksi kerroit, että latausaika tuolla matkalla on kuusi tuntia, mitä et itse pitänyt pahana, mutta sinullahan ei itselläsi ollut minkäänlaista autoa, mutta on runsaasti vapaa-aikaa jankuttaa netissä aamusta iltaan.

Edelleenkin se latausaika oli yksi tunti. Sähköautokammoinen urpo sen kuvitteli olevan 6 tuntia, enkä minä.

Yritähän nyt painaa jo mieleesi ne luvut.

Teslalla on Suomessa pikalatauspaikkoja kuudella huoltoasemalla, pohjoisin Pyhäjärvellä. Kunka monta tunnin taukoa pidät Lappiin ajaessa? Meillä kaksi kusitaukoa ja yksi ruokailu.

Minä en aja Lappiin koskaan, joten en tiedä montako taukoa siinä välissä pitäisin. Helsingistä Tampereelle ajaessani olen pitänyt yleensä tauon, joten vastaavasti saattaisin pitää vaikka 10 taukoa Lappiin mentäessä. Tuollaisella ilman pysähdyksiäkin 11 tunnin kestävällä reissulla söisin varmasti useammin kuin kerran.

Sinulle sähköauto varmaan sopii maniosti, koska et juurikaan aja pitkiä matkoja ja jos ajat, niin siitäkin ajasta suuremman osat vietät taukoja pidellen huoltoasemilla.

Vierailija
104/351 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sähköautojen yleistyessä hyväntekeväisyys brändäysmielessä loppuu, eikä sähköä siinä vaiheessa todellakaan saa huoltoasemilta ilmaiseksi, eikä edes halvalla.

Ja tällä on merkitystä kenelle tarkalleen ottaen? Sähkö on niin edullista muutenkin verrattuna bensaan, että se on ihan se ja sama jakeleeko sitä joku ilmaiseksi vai joutuuko siitä ihan maksamaan.

Vierailija
105/351 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on "vähänkin pidempi matka"? Johan tälläkin palstalla on tullut oikein hyvin selväksi, ettei edes Helsingistä Lappiin ajettaessa tarvitse latailuja odotella, vaan se hoituu normaalien ruokailujen ja muiden taukoilujen ohessa.

viimeksi kerroit, että latausaika tuolla matkalla on kuusi tuntia, mitä et itse pitänyt pahana, mutta sinullahan ei itselläsi ollut minkäänlaista autoa, mutta on runsaasti vapaa-aikaa jankuttaa netissä aamusta iltaan.

Edelleenkin se latausaika oli yksi tunti. Sähköautokammoinen urpo sen kuvitteli olevan 6 tuntia, enkä minä.

Yritähän nyt painaa jo mieleesi ne luvut.

Teslalla on Suomessa pikalatauspaikkoja kuudella huoltoasemalla, pohjoisin Pyhäjärvellä. Kunka monta tunnin taukoa pidät Lappiin ajaessa? Meillä kaksi kusitaukoa ja yksi ruokailu.

Minä en aja Lappiin koskaan, joten en tiedä montako taukoa siinä välissä pitäisin. Helsingistä Tampereelle ajaessani olen pitänyt yleensä tauon, joten vastaavasti saattaisin pitää vaikka 10 taukoa Lappiin mentäessä. Tuollaisella ilman pysähdyksiäkin 11 tunnin kestävällä reissulla söisin varmasti useammin kuin kerran.

Sinulle sähköauto varmaan sopii maniosti, koska et juurikaan aja pitkiä matkoja ja jos ajat, niin siitäkin ajasta suuremman osat vietät taukoja pidellen huoltoasemilla.

Valtaosa ihmisistä nyt ei vaan ole vaippaihmisiä, joiden on aivan pakko päästä ajamaan 1000 km pysähtymättä syömään tai jaloittelemaan.

Vierailija
106/351 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kerran ihmiselämässä on pakko päästä omalla autolla jonnekin landelle niin voi vuokrata dieselmaasturin.

Tänä vuonna olen käynyt napapiirin pohjoispuolella kolme kertaa autolla ja kerran lentäen.

t. Turkulainen

Ok, en tullut ajatelleeksi, että tätä palstaa luetaan Turussakin. Mutta good for you 👍

Vierailija
107/351 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköautot ovat

- liian kalliita hankintahinnaltaan

- akulla pystyy ajamaan liaan lyhyen matkan latauksen jälkeen

- akut ovat kalliita ja ne täytyy uusia monta kertaa, jos autoa pitää kauan

- akut vievät tilaa tavaroilta

Vierailija
108/351 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On mielenkiintoista nähdä miten valtio toimii kun sähköautoilu yleistyy. Lätkäistäänkö sähköautoihin ladattavalle sähkölle polttoaineveroa vastaava lisämaksu ja tehdään esim kotiroikasta lataaminen laittomaksi, vai tuleeko vaikkapa kilometriperustainen käyttömaksu.

Päättäjien vihreys loppuu heti siihen kun verotulot alkavat vähentyä. Vrt esim kaasuautojen verovapaus joka kesti hetken ja sitten lätkäistiin käyttövoimavero.

Vierailija
109/351 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköautoille tarvitaan tehokkaita latauspisteitä,tarkoittaa sitä että ok-taloihin täytyy vaihtaa paksummat sähkönsyöttökaapelit ja isommat pääsulakkeet,minkä vaihto taas nostaa perusmaksun ja sähkön hintaa huomattavasti,mitenköhän kerrostaloissa asia meinataan hoitaa?

Entäs jos ei ole kuin normaali lämppäritolppa 10a sulakkeilla ja virtaa tulee 2h kerrallaan.

Vierailija
110/351 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköauto on vaihtoehto vain marginaaliselle ihmisjoukolle niin kauan kun akun täyteen lataaminen kestää useita tunteja. Perinteiseen fossiiliseen polttoaineeseen perustuva polttomoottoritekniikalla varustettu auto voidaan ladata täyteen energiaa parissa minuutissa ja tuolla energialla pääsee etenemään taas 700 km.

Sähköautolla on turha haaveilla matkustavansa yli 700 km yhtäjaksoisesti. Latauksen loputtua täytyy odotella taas monta tuntia ennenkuin autolla voi ajaa toiset 700 km.

Tämä seikka on todella tärkeä ihmisislle auton valinnassa. Vaikka yli 90 % ajoista olisikin vain alle 100 km pyrähdyksiä, jotka voisi aivan helposti kulkea sähköautolla, eivät ihmiset halua luopua vapaudestaan liikkua pitkiäkin matkoja yhtäjaksoisesti tarvittaessa.

Sähköauto maksaa itsensä käyttökustannuksina takaisin liian hitaasti, että se olisi houkutteleva vaihtoehto nykyisille polttomoottorikäyttöisille autoille.

Vierailija
111/351 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkkää rahastusta nämä sähköautot autovalmistajilta, koska tyhmille myydään "luontoystävällistä", jos oikeesti haluttais bensiinin korvike jonka voi tankata yhtä helposti. Olisi polttokennoauto(vetyauto) paljon parempi vaihtoehto. Nyt vaan ensin revitään rahat hölmöiltä, ennen kuin tuodaan se halvempi ja parempi vaihtoehto massoille.

Vierailija
112/351 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan sama. Pääasia, että niitä pakokaasuja ei tuprutella ilmaan 5 metrin päässä minun ikkunastani. On se kumma, että nämä ilmanpilaajat bensa- ja dieselautoissaan eivät tajua, miten paljon kaupungeissa asuvat heitä vihaavat.

Minä asun kaupungissa, enkä vihaa autoilijoita... Tuossa kun juuri katselin ikkunasta, tyhjä linja-auto meni ohitse ja kun tietää että yksi linja-auto vastaa päästöiltään noin 10 pikkuautoa (eli bussissa pitäisi olla yli 10 matkustajaa) ja ne kulkevat aikataulun mukaan oli matkustajia tai ei. Pikkuauto kulkee vain silloin kun on tarvetta. Ihmeellistä mustamaalaamista medialta ja sinulta, varsinkin kun ottaa vielä huomioon, että henkilöautojen hiilidioksidipäästöt on alle 10% suomen päästöistä.

Vierailija
113/351 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sähköautot ovat

- liian kalliita hankintahinnaltaan

- akulla pystyy ajamaan liaan lyhyen matkan latauksen jälkeen

- akut ovat kalliita ja ne täytyy uusia monta kertaa, jos autoa pitää kauan

- akut vievät tilaa tavaroilta

Mistä lähtien 35 000 - 40 000 euroa on liian kallis? Keskimääräinen uuden auton hinta on Suomessakin 33 000 euroa. Säästöä tulee tonnikaupalle per vuosi, koska sähkö on edullisempaa kuin bensa, joten kalliiimpikin sähköauto voi hyvinkin maksaa itsensä takaisin ja tulla edullisemmaksi kuin polttomoottoriauto. Nissan Leafit ja Model 3 pyörivät tuossa hintaluokassa, vaikkei jälkimmäistä toki vielä saakaan helposti.

Akulla pystyy ajamaan jopa 1000 kilometriä optimiolosuhteissa ja normaalillakin ajamisella 400 km. Miten tämä on liian lyhyt matka, kun keskimääräinen päivittäinen ajomatka on 45 km tietämillä?

Akut ovat toki "kalliita" (noin kymppitonni) nyt, mutta niiden hinnat ovat tiputtaneet 80 % hinnastaan viimeisten 6 vuoden aikana. Hinnanlaskulle ei ole näkyvissä loppua lähiaikoina. Hinta ei kuitenkaan ole mikään ongelma, koska niitä EI tarvitse uusia montaa kertaa, eikä yleensä edes yhtäkään kertaa, jos auton romuttaa edes jotakuinkin 20 vuotiaana kuten tapana on. Ja lisäksi 20 vuoden päästähän ne akut maksavat mahdollisesti hyvinkin vähän, jos niitä aivan välttämättä haluaa uusia.

"Akku vie tilaa matkatavaroilta" ei tarkoita yhtään mitään. Sehän riippuu täysin auton koosta, akun koosta ja niiden polttomoottoriauton komponenttien koosta, jotka sähköautosta voidaan jättää pois. Nykyisissä sähköautoissa ei ole mitään erityistä ongelmaa matkatavaroiden mahtumisen kanssa.

Vierailija
114/351 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelkkää rahastusta nämä sähköautot autovalmistajilta, koska tyhmille myydään "luontoystävällistä", jos oikeesti haluttais bensiinin korvike jonka voi tankata yhtä helposti. Olisi polttokennoauto(vetyauto) paljon parempi vaihtoehto. Nyt vaan ensin revitään rahat hölmöiltä, ennen kuin tuodaan se halvempi ja parempi vaihtoehto massoille.

Vetyauto ei ole parempi vaihtoehto, vaan aivan surkea.

Vety maksaa moninkertaisesti enemmän kuin sähkö, eikä lähipiirissä ole teknologioita näkyvillä, jotka tämän asian muuttaisivat. Vedyn kalleuden lisäksi myös infra on huomattavasti kalliimpaa, ja senkin joutuu maksamaan vähintään epäsuoraan.

Lisäksi on huomattavan paljon helpompaa tankata sähköauto, jonka voi parhaimmillaan vain ajaa autopaikalleen, jossa se latautuu langattomasti, kuin metsästää olemattomia vetytankkauspisteitä.

Vierailija
115/351 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vetyauto ei ole parempi vaihtoehto, vaan aivan surkea.

Vety maksaa moninkertaisesti enemmän kuin sähkö, eikä lähipiirissä ole teknologioita näkyvillä, jotka tämän asian muuttaisivat. Vedyn kalleuden lisäksi myös infra on huomattavasti kalliimpaa, ja senkin joutuu maksamaan vähintään epäsuoraan.

Lisäksi on huomattavan paljon helpompaa tankata sähköauto, jonka voi parhaimmillaan vain ajaa autopaikalleen, jossa se latautuu langattomasti, kuin metsästää olemattomia vetytankkauspisteitä.

Tämä on taas sitä pöyhkeilyä ja alentavaa höpinää joka ei edistä sähköautoilua yhtään. Onkohan meillä joku sähköautotrolli liikkeellä, tallissa uusin mustang eikä sähköä muualla kuin hammasharjassa? <:-)

Vierailija
116/351 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköautot ovat vain uusi bisnes millä saadaan enemmin rahaa rikkaiden taskuihin jatkossa ja samalla teollisuuden ala voi jatkaa vaikka se  saastuttaa edelleen koska sähköä tutetaan yhä enemmin ja sähköauton hiilijalanjälki on suuremoi kuin bensa autoilla.

Koko homma on täyttä kusetusta ja maailma ei pelastu vaikka vihreä puunhalaaja luulee asian olevan noin yksinkertaista ja sisarpuolueen eli kokkareiden naurun voi kuulla kaukaakin.

Vierailija
117/351 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköfillari on todellinen vaihtoehto, ja hyvä sellainen.

Sähköautot pitäisi takavarikoida ja antaa sähköfillari tilalle.

S-auto on henkilölle joka ei sitä autoa oikeasti tarvitse. Se 30km matka kulkee kevyesti sähköfillarilla.

Vierailija
118/351 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköliittymä yhden auton pikalatauspaikkaa kohti maksaa noin 20 000 euroa. Jos niitä tulee useampia niin tarvitaan suurjänniteliittymä ja muuntamo, hintaa vähintään 100 000 euroa. Ihanan halpaa.

Vierailija
119/351 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sähköauto on vaihtoehto vain marginaaliselle ihmisjoukolle niin kauan kun akun täyteen lataaminen kestää useita tunteja.

Eli myönnät siis, että sähköauto on jo tällä hetkellä vaihtoehto myös muillekin kuin marginaaliselle joukolle? Hienoa.

Sähköauton täyteen lataaminen kun ei kestä "useita tunteja", jos käyttää pikalatauspistettä.

Sähköautolla on turha haaveilla matkustavansa yli 700 km yhtäjaksoisesti.

Eli tämä jätkä näki unta:

https://www.topgear.com/car-news/electric/tesla-model-s-drove-more-1000…

Latauksen loputtua täytyy odotella taas monta tuntia ennenkuin autolla voi ajaa toiset 700 km.

Herää nyt. Kukaan ei odottele tunteja auton latailua, vaan autoa ladataan erissä, kotona, samalla kun nukut. Varmasti, jos tavoitteena on ajaa maailman ympäriä paskoen vaippoihin, on se helpompaa tehdä polttomoottoriautolla, mutta tavalliselle kansalaiselle sähköauto ei tuota ongelmaa edes Helsinki-Kittilä reissulla. Katsos kun on olemassa pikalatauspisteitä ja ihmisillä on tapana pysähdellä muutenkin, esimerkiksi syömään.

Tämä seikka on todella tärkeä ihmisislle auton valinnassa.

Eikä ole. Hyvin harva ajelee Suomesta Saharaan päivittäin.

Vaikka yli 90 % ajoista olisikin vain alle 100 km pyrähdyksiä, jotka voisi aivan helposti kulkea sähköautolla, eivät ihmiset halua luopua vapaudestaan liikkua pitkiäkin matkoja yhtäjaksoisesti tarvittaessa.

Millä tavalla sähköauto estää pitkien matkojen liikkumisen? Ei se estä. Ehkä sulle on tuntematon käsite pikalatauspiste?

Sähköauto maksaa itsensä käyttökustannuksina takaisin liian hitaasti, että se olisi houkutteleva vaihtoehto nykyisille polttomoottorikäyttöisille autoille.

Sehän riippuu täysin siitä, millaisen auton ostaa. Nissan Leaf maksaa 35 000 euroa ja Nissan Juke 20 000 euroa, mutta silti Leaf tulee edullisemmaksi vuosien mittaan, jos ajaa edes lähimain keskimääräisiä kilometrimääriä.

Vierailija
120/351 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sähköliittymä yhden auton pikalatauspaikkaa kohti maksaa noin 20 000 euroa. Jos niitä tulee useampia niin tarvitaan suurjänniteliittymä ja muuntamo, hintaa vähintään 100 000 euroa. Ihanan halpaa.

Kylmäasema bensalaitteille maksaa 500 000 euroa ja tuossa ei ole edes rakennusmaakuluja mukana. Pelkkä maksuautomaatti voi maksaa 50 000 euroa. Ihanan halpaa.