Kuinka usein käyt hammastarkastuksessa? Jos käyt harvemmin, miksi et käy useammin?
Minkä ikäinen olet? Mä oon 36v ja oon nyt alkanu käymään parin vuoden välein hammaslääkärissä tarkastuttamassa hampaiden tilanteen. Sitä ennen kävin edellisen kerran vasta joskus kymmenen vuotta aikaisemmin, koska mulla oli jonkin sortin hammaslääkäripelko.
No sittenhän mulle pitikin tehdä yhteen hampaaseen juurihoito ja paikata pari muuta hammasta.
Sen jälkeen oon ruvennut hoitamaan hampaitani säännöllisemmin ja oon huomannu, että eihän se hammaslääkärituolissa kököttäminen niin kauheeta ookaan.
Ihan hyvin kaikki hammaslääkäriajat on menneet sen jälkeen kun on antanut lääkärin tehdä työnsä ja itse vaan makoilee sinä penkillä ja kuuntelee radiosta tulevaa musiikkia. Sitten huomaakin, että hei täähän on jo ohi.
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
Olen 24v ja viime käynnistä on kohta 10v koska pelkään hammaslääkäriä niin älyttömästi. En edes tiedä mistä tää pelko on tullut kun ala-asteella vielä kävin tosi rohkeasti hammaslääkärillä ja lällättelin niille jotka pelkäsi :D ei ole edes ollut yhtään huonoa kokemusta mutta jostain syystä vaan yhtäkkiä aloin pelkäämään ja nykyään en vaan kykene menemään vaikka tiedostan sen että tällä tyylillä todennäköisesti myöhemmin hampaissa on paljon isompia ongelmia kuin mitä olisi säännöllisillä tarkastuksilla.
No näin kävi mullakin. 10 vuotta varmaan oli edellisestä kerrasta ja sitten oli pakko mennä hammaslääkäriin kun hampaassa oli iso kipeä reikä. No juurihoitohan siitä heti ekalla käynnillä pamahti, kun katsottiin että on niin syvä reikä että meni juuriin saakka.
Enää en pitkitä hammaslääkäriin menoa noin pitkään, ettei tartte uudestaan lähteä samaan rumbaan. Ap
Käyn kunnallisella kolmen vuoden välein. En pääse kunnalliselle useammin eikä varaa yksityiselle.
Käyn silloin, kun on tarpeen. Viimeksi ehkä viisi vuotta sitten, sitä ennen pari vuotta, sitä ennen yli kymmenen vuotta. Terveet hampaat, ei tarvetta. En pelkää hammaslääkäriä.
En käy hammaslääkärissä. Pelkään niin kauheasti. Kävin muutama vuosi sitten hoidattamassa yhden hampaan riekaleen, koska se tuli niin kipeäksi. Oli niin hyvät tropit, etten muista tilanteesta mitään. Sen jälkeen reippaana kävin hammaslääkärin tarkastuksessa yhden kerran rauhoittavien voimin. Sitten se on jäänyt. Ennen tuota hammasepisodia oli väliä jotain 10 vuotta.
En tunne tarvetta käydä hammaslääkärissä tarkastuksissa. Ruokani on sellaista, joka ei aiheuta hammaskiveä eikä muitakaan vaivoja.
Käyn Oralilla 3-4 vuoden välein, ellei ala hammas särkeä. Voisin käydä vaikka vuosittain tarkastuksessa, mutta julkiselle ei pääse ja yksityisellä on liian kallista.
Käyn kerran vuodessa tarkastuksessa ja putsauksessa. Minusta on kiva käydä säännöllisesti, että tietää varmasti että kaikki on kunnossa. Ja se ammattilaisten putsaus tuntuu myös tosi hyvältä.
Vierailija kirjoitti:
En tunne tarvetta käydä hammaslääkärissä tarkastuksissa. Ruokani on sellaista, joka ei aiheuta hammaskiveä eikä muitakaan vaivoja.
Hammaskiven syntymiseen ei vaikuta ruokavalio tai juomat.
Yksityinen maksaa liikaa ja kunnallisella ei vaan jaksa käydä. Eka pitää jonottaa jossain hemmetin puhelinajanvarauksessa, jotta saa aneltua aikaa joltain kärttyiseltä tädiltä. Ajan saa jonnekin vuoden päähän ja sitten tarvitsee järjestää vapaata töistä koska ajan saa vain keskelle päivää. Kaikki se yhdistettynä hampaiden ronkkimisen ikävyyteen aiheuttaa välttelyreaktion.
Vierailija kirjoitti:
Yksityinen maksaa liikaa ja kunnallisella ei vaan jaksa käydä. Eka pitää jonottaa jossain hemmetin puhelinajanvarauksessa, jotta saa aneltua aikaa joltain kärttyiseltä tädiltä. Ajan saa jonnekin vuoden päähän ja sitten tarvitsee järjestää vapaata töistä koska ajan saa vain keskelle päivää. Kaikki se yhdistettynä hampaiden ronkkimisen ikävyyteen aiheuttaa välttelyreaktion.
Kannattaa muuten soittaa ajanvaraukseen siinä viimeisen tunnin aikana. Esim. Jos ajanvaraus on klo 9-14, niin soittaa siinä yhden jälestä. Silloin ei oo niin ruuhkaa linjoilla.
Ite huomasin tän, ku yleensä oon soittanut sinne heti aamulla aukeamisen jälkeen niin oon saanu odottaa jonossa puolisenkin tuntia. Mutta kerran kun soitin yhden jäljestä, niin ei puhelin hälyttänyt kuin kerran ja heti vastattiin toisessa päässä.
Eli vahingosta viisastuneena soitan tästä lähin sinne ajanvaraukseen vähän ennen sulkemisaikaa. Ei mee turhaan aikaa jonottamiseen. Ap
Kävin viimeksi vuosi sitten. En käy usein, koska lääkärit aina haukkuu pystyyn koska hampaani eivät ole parhaimmassa kunnossa. Kyllä minä sen itsekin tiedän! Puhuvat kuin vajaa-älyiselle ja se saarnaus kestää sen koko käynnin ajan.
Olen vakavasti masentunut ja se kynnys varata aika mille tahansa lääkärille on hyvin iso. Saatikka semmoiselle joka haukkuu pystyyn. Ihan hyvin voisi sanoa suoraan että "sinä laiska paska, omahan on vikasi, olet huono ihminen, kuole pois niin ei tarvi tulla käymään".
1-2x/vuosi. Joka toinen vuosi hammaslääkärillä, muuten suuhygienistillä.
Hampaat kunnossa, kun on hammasvälireiät paikattu mutta muun terveyden takia pakko käydä useasti.
20-vuotiaasta lähtien olen käynyt kerran vuodessa. Käyn poistattamassa hammaskivet ja värjäymät. Niitä kertyy minulle jo vuoden aikana, ja se on sen helpompaa mitä nopeammin ne saa pois.
50 ja käyn vuosittain tarkastuksessa. Parempi ennaltaehkäistä kuin kärsiä ja maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Se on kallista
Se on kallista kun ei käy ja tulee iso remppa.
En ole käynyt hammaslääkärissä varmaan 18 vuoteen.
En vain näe mitään järkeä ravata hammaslääkärissä jos ei ole mitään syytä esim. hampaiden vihlonta.
Vierailija kirjoitti:
Ruokavaliolla ei ole merkitystä.
Olen 24v ja viime käynnistä on kohta 10v koska pelkään hammaslääkäriä niin älyttömästi. En edes tiedä mistä tää pelko on tullut kun ala-asteella vielä kävin tosi rohkeasti hammaslääkärillä ja lällättelin niille jotka pelkäsi :D ei ole edes ollut yhtään huonoa kokemusta mutta jostain syystä vaan yhtäkkiä aloin pelkäämään ja nykyään en vaan kykene menemään vaikka tiedostan sen että tällä tyylillä todennäköisesti myöhemmin hampaissa on paljon isompia ongelmia kuin mitä olisi säännöllisillä tarkastuksilla.