Lämmintä vettä ei tulisi ottaa leivontaan suoraan hanasta.
Lapsen (7. lk) koulun kotitalousopettaja opettaa ottamaan leivontaan lämpimän veden suoraan hanasta.
Meillä taas opetettiin ottamaan kylmä vesi ja lämmittämään se, kuten myös Evirakin neuvoo.
Lämmintä vettä ei tulisi ottaa leivontaan suoraan hanasta.
http://m.iltasanomat.fi/ruokala/art-2000000989671.html?nomobile=2
Kommentit (26)
Totta. Sekokoittajan hanasta tuleva kuuma vesi tulee aluelämpökeskuksen kupariboilereista aivan toista putkea myöten kuin puhdas juoma vesi. Kuumavesi saattaa sisältää kuparia ja alumiinia.
Itsekin voisin leivontaan käyttää hanalämmintä vettä, koska uuniinhan leivonnaiset menevät ja kuumassa bakteerit kuolevat.
No just. Toisaalta meneehän leivonnainen uuniin, joten ehkä tuo ohje on muuttumassa. Mutta itse enota hanasta lämminta vettä.
Vierailija kirjoitti:
Totta. Sekokoittajan hanasta tuleva kuuma vesi tulee aluelämpökeskuksen kupariboilereista aivan toista putkea myöten kuin puhdas juoma vesi. Kuumavesi saattaa sisältää kuparia ja alumiinia.
Siis onko tämä sarkasmia?
Meillä puhdas vesi lämpiää lämminvesivaraajassa.
Sämpylöitä olen tehnyt yli kaksikymmentä vuotta viikottain ja hanasta olen ottanut sen 2,5dl lämmintä vettä. Vielä olen hengissä.
Vierailija kirjoitti:
No just. Toisaalta meneehän leivonnainen uuniin, joten ehkä tuo ohje on muuttumassa. Mutta itse enota hanasta lämminta vettä.
Ja se uuni poistaa ne myrkyt ja mitä lie? Häh?
Lavita kirjoitti:
Sämpylöitä olen tehnyt yli kaksikymmentä vuotta viikottain ja hanasta olen ottanut sen 2,5dl lämmintä vettä. Vielä olen hengissä.
Mut kohta sulla on joku syöpä jos huono tuuri käy. Sori.
Vierailija kirjoitti:
Lavita kirjoitti:
Mut kohta sulla on joku syöpä jos huono tuuri käy. Sori.
MiksI tulisi syöpä?
Voi tätä uusavuttomuutta. Ei tietenkään hanasta oteta lämmintä vettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä myrkyt?
Määräysten mukaan lämpimän veden ei tarvitse olla elintarvikekelpoista, mutta kyllä se taitaa Suomessa useinmiten olla ihan juomavedeksi kelvollista. Mutta parempi tosiaan ottaa kylmää vettä ja lämmittää se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä myrkyt?
"Kyllä se on totta. Kuumaa vesijohtovettä ei pidä käyttää ruokiin tai juomiin. Kielto perustuu talousveden laatua säätelevään asetukseen. Vaikka vesi itsessään on puhdasta, siihen voi liueta kiinteistön lämminvesijohdoista metalleja ja muita talousveteen kuulumattomia aineita. Myös mikrobihaittoja voi tulla, jos lämmin vesi seisoo putkistoissa", Eeva Heiska kertoo.
Vanhoista lämminvesijohdoista liukenevat aineet eivät katoa vedestä kiehuttamalla. Vaikka niistä koituva haitta on käytännössä pieni, senkin voi välttää käyttämällä ruokavetenä ainoastaan kylmää hanavettä. Esimerkiksi lyijystä voi olla haittaa kasvavien lasten aivoille."
http://www.kaleva.fi/teemat/hyva-elama/voiko-kuumaa-hanavetta-juoda/267…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis onko tämä sarkasmia?
Meillä puhdas vesi lämpiää lämminvesivaraajassa.
Oletko ajatellut, että esim. kerrostaloasunnoissa harvoin on omia lämminvesivaraajia? Eipä sillä, en kyllä joisi sitä sinun lämminvesivaraajassa lämmitettyäkään vettä. Onhan selvää, että jo pelkästään veden lämpö lisää putkista veteen liukeavien hiukkasten määrää. Katso joskus, miltä vanha lämminvesiputki näyttää ja vertaa sitä vieressä olevaan kylmän veden putkeen. Mieti sen jälkeen kummasta joisit.
Vai enkö minä nyt ymmärtänyt sarkasmia?
Iltalehdessä viikon sisällä
"oletko aina käyttänyt vettä väärin"
tai
"tiesitkö tämän vaaran vesihanassa"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä myrkyt?
"Kyllä se on totta. Kuumaa vesijohtovettä ei pidä käyttää ruokiin tai juomiin. Kielto perustuu talousveden laatua säätelevään asetukseen. Vaikka vesi itsessään on puhdasta, siihen voi liueta kiinteistön lämminvesijohdoista metalleja ja muita talousveteen kuulumattomia aineita. Myös mikrobihaittoja voi tulla, jos lämmin vesi seisoo putkistoissa", Eeva Heiska kertoo.
Vanhoista lämminvesijohdoista liukenevat aineet eivät katoa vedestä kiehuttamalla. Vaikka niistä koituva haitta on käytännössä pieni, senkin voi välttää käyttämällä ruokavetenä ainoastaan kylmää hanavettä. Esimerkiksi lyijystä voi olla haittaa kasvavien lasten aivoille."
http://www.kaleva.fi/teemat/hyva-elama/voiko-kuumaa-hanavetta-juoda/267…
Ok, no ilmeisesti koskee sitten vain vanhempia taloja. Meillä putket komposiitista.
Mikä tässä on se lämpötilaraja? Ohjeessa puhutaan kuumasta vedestä. Onko esim. 40 astetta jo kuuma? Ei mielestäni, mutta... Ja tiskivedenhän pitäisi olla kuumaa. Huuhtoutuuko raskasmetallit pois kylmän huuhteluveden mukana?
Vierailija kirjoitti:
Itsekin voisin leivontaan käyttää hanalämmintä vettä, koska uuniinhan leivonnaiset menevät ja kuumassa bakteerit kuolevat.
Kupari ei ole bakteeri vaan metalli, eikä kuole kuumassa, kun ei se ole elollinen.
Vierailija kirjoitti:
Voi tätä uusavuttomuutta. Ei tietenkään hanasta oteta lämmintä vettä.
En tiedä mitä on mutta ainakin kaksi kertaa kalliimpaa kuin kylmä vesi. Vesilasku.
Laita viesti opettajalle. Lapsi tekee oppii tuon ja tekee sitä jatkossakin. Ulkomailla tai missä sitten asuukaan. Vedessä ja lämmössä kasvaa aina pöpöjä. Vaikka esim. omakotitalojen kuumavesivaraajat pitää olla tarpeeksi kuumia veden säilömiseen, niin putkissa se vesi jäähtyy vähän eikä ole tarpeeksi kuumaa. Kysy ainakin milloin tuo on muuttunut ja miten sitä perustellaan?
Oho. voiko olla totta? Kai nyt kotitalousopettajan pitäisi tietää että lämmintä hanavettä ei käytetä yhtään mihinkään ruoanlaittoon.