Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ajattelet ihmisestä, joka maksaa ostoksensa käteisellä?

Vierailija
18.10.2017 |

Luottotiedot menneet? Ei tykkää bonuksista ja eduista?

Onko oikeasti ihmisiä, jotka maksaa ostoksensa käteisellä kaupassa? Mitä ajattelet ihmisestä, joka maksaa ostoksensa käteisellä kaupassa?

??

Kommentit (127)

Vierailija
101/127 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän kuukauden käyttörahan käteisenä. Niin pysyy menot kurissa. Isommat asiat kuten vaatteet, vuokran ja auton maksan suoraan käyttötililtä. Laitan myös palkasta automaattisesti kahdelle säästötilille sekä sijoitustilille josta ostan osakkeita.

Vierailija
102/127 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytän paljon käteistä mutta kampaajalleni maksan aina kortilla koska ei anna kuittia käteisestä ja näin ollen arvaan ettei maksa kaikesta veroa. Muulloinkin jos epäilen että rahat menee kassan ohi maksan aina kortilla.

Minäkin maksan aina Alkossa ja ruokakaupassa kortilla, ei niistäkään tahdo saada kuittia. Pitää aina erikseen vaatia, muuten eivät anna!

On aivan ennenkuulumatonta, että jopa valtionyhtiö Alko yrittää kiertää veroja!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/127 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi pyhä Sylvi sentään, millaisia ääliöitä taas utelemassa! Ruokakaupassa maksan yleensä aina selvällä rahalla, mutta bensan ostan aina kortilla, kun sattuu olemaan alennuskorttikin. Vaatekaupassa käyn erittäin harvoin. Pienet ostokset maksan tietysti rahalla, mutta isot - harvinaiset - maksan kortilla. Ja niin, en sitten ole yli 70-vuotias, vaan vielä selvästi alle.

Ja voi kauhistuksen kananjalka: joskus saatan huvikseni vieläkin muuttaa mielessäni eurot markoiksi. Jää muuten moni turhuus ostamatta. Hinta euroissa vaikuttaa halvalta, mutta markoissa lähes päätähuimaavan kalliilta, varsinkin kun vielä muistaa, paljonko ko. tuote maksoi ennen rahanuudistusta. Ei minulla sinänsä ole mitään euroja vastaan. Ne helpottavat matkustusta ja hintavertailua eri maiden välillä. Meitä suomalaisiahan vedetään alta lipan mennen tullen. Hinnan määrittelijät tuntuvat edelleen ajattelevan, että 1 € = 1 mk. Jos siis kahvi maksoi ennen 1.50 mk/kuppi, niin uusi hinta oli sama euroina ellei peräti vähän enemmän.

Vierailija
104/127 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luottotiedot menneet? Ei tykkää bonuksista ja eduista?

Onko oikeasti ihmisiä, jotka maksaa ostoksensa käteisellä kaupassa? Mitä ajattelet ihmisestä, joka maksaa ostoksensa käteisellä kaupassa?

??

No en suo kyllä pienintäkään ajatusta sille, miten joku maksaa ostoksensa.

Vierailija
105/127 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ajattelen ihmisestä joka maksaa käteisellä? Siinäpä kansalainen jolla on varallisuutta ja rahaa, ei elä luotolla palkkapäivästä palkkapäivään. Pystyy rahoittamaan elämänsä reaaliaikaisesti. Usein lompakkoa avatessaan vilahtaa näkyviin parikin luottokorttia.  

Vierailija
106/127 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidän vanhanaikaisina ja ihmisinä, jotka eivät hallitse rahankäyttöään. Itse maksan kaiken kortilla. Tykkään siitä, että pystyn jälkikäteen pennilleen selvittämään mihin rahat menivät. Korttia käyttäen tämä onnistuu ilman suurta vaivaa.

Wanhanaikainen ihminen hallitsee rahankäyttöään etukäteen. Eli tietää maksaessaan mihin se menee ja paljonko on jäljellä. Siksi käteinen.

Jälkikäteen laskuja tutkimalla ei voi enää vaikuttaa pennin, korjaan centin vertaa.

Vierailija
107/127 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tympii nämä käteistä käyttävät mummot kassajonossa. Maksutoimitus kestää noin viisi kertaa kauemmin kuin kortilla.

Vierailija
108/127 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi pyhä Sylvi sentään, millaisia ääliöitä taas utelemassa! Ruokakaupassa maksan yleensä aina selvällä rahalla, mutta bensan ostan aina kortilla, kun sattuu olemaan alennuskorttikin. Vaatekaupassa käyn erittäin harvoin. Pienet ostokset maksan tietysti rahalla, mutta isot - harvinaiset - maksan kortilla. Ja niin, en sitten ole yli 70-vuotias, vaan vielä selvästi alle.

Ja voi kauhistuksen kananjalka: joskus saatan huvikseni vieläkin muuttaa mielessäni eurot markoiksi. Jää muuten moni turhuus ostamatta. Hinta euroissa vaikuttaa halvalta, mutta markoissa lähes päätähuimaavan kalliilta, varsinkin kun vielä muistaa, paljonko ko. tuote maksoi ennen rahanuudistusta. Ei minulla sinänsä ole mitään euroja vastaan. Ne helpottavat matkustusta ja hintavertailua eri maiden välillä. Meitä suomalaisiahan vedetään alta lipan mennen tullen. Hinnan määrittelijät tuntuvat edelleen ajattelevan, että 1 € = 1 mk. Jos siis kahvi maksoi ennen 1.50 mk/kuppi, niin uusi hinta oli sama euroina ellei peräti vähän enemmän.

Milloin kuppi kahvia on maksanut 1,50 mk? Ehkä joskus 1970-luvun alussa. Ainakin 1990-luvun puolivälissä kupillinen kahvia maksoi kaikkialla jo 5 tai 6 markkaa.

Vierailija
109/127 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksan aina kortilla. Koskaan, ei koskaan ole tullut eteen tilannetta ettei kortti olisi toiminut. Vai olisko ollut yksi kerta kun ei debit toiminut mutta credit toimi.

Kortti on kätevä: ei tarvitse jonottaa automaatille, voi käyttää itsepalvelukassaa, ei keräänny kolikoita. Maksamisesta jää aina jälki, helpompi seurata mihin rahat on kuluneet jos haluaa. Nostan kuitenkin yleensä kerran kuussa 20 euroa, kirppiksellä ei välttämättä käy kortti tai jos käy niin se on maksullista.

Vierailija
110/127 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kahvi maksoi 2000 luvun alussa halpiskahvilassa 5 markkaa. Ei taatusti 1,5markkaa, nyt kyllä muistat omiasi.

Vierailija
111/127 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On minulla korttikin, ei tosin luottosellainen, ja maksan silläkin. Bonukset saa käteisellä maksaessakin kun käyttää kortin siinä masiinassa ja painaa bonus-nappia. Yllätys sinulle?

Tykkään kuitenkin usein maksaa käteisellä, tiedän tasan tarkkaan paljon on käytettävissä, pikkurahalla haen sen pari purkkia mehua tai lehden.

Mutta sinähän se jaksat suu auki tälläistäkin ihmetellä..

Vierailija
112/127 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän niillä korteilla maksavilla just ole luottoja eli elävät yli varojensa. Mulla on patjan välissä käteistä, en halua että pankki tietää kaikki raha asiani

Vierailija
113/127 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä maksan aika harvoin enää käteisellä, mutta ajattelin kyllä palailla siihen tapaan pikku hiljaa takaisin. Inhottaa tällainen ihmisten ohjailu helppouden nimissä ottamaan nimenomaan se hiton siru lopulta ihon alle. Kun maksetaan käteisellä eikä lähdetä siihen mukaan miten älyttömän monimutkaista ja vaikeaa se on verrattuna esim. kortti- tai mobiilimaksamiseen niin saadaan (ja tulevat sukupolvet myös saa) jatkossakin päättää itse kuka heitä kyylää ja miten. 

Vierailija
114/127 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän niillä korteilla maksavilla just ole luottoja eli elävät yli varojensa. Mulla on patjan välissä käteistä, en halua että pankki tietää kaikki raha asiani

Pikkasen  yli viimeisen käyttöpäivän mennyttä tietoa sulla.

Vierailija
115/127 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En halua, että mikään firma seuraa kulutustottumuksiani. Siksi maksan lähes aina kaiken käteisellä. 

Mitäääää? 😂😂😂

Miten se käteinen siihen liittyy hahahhahaha?

Jos näytät esim. Plussakorttia, niin sitä seurataan. Ihan sama maksatko käteisellä, kortilla tai vaikka lahjakortilla.

Oikeastikko jotkut näin pihalla?

Vierailija
116/127 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ei halua että järjestelmään jää mitään merkintöjä, vaikkei olisi mitään salattavaa.

Käteisellä maksamisesta jää tasan samat merkinnät kuin kortilla maksamisesta. 😂

Käteisellä maksamisesta syntyy täysin samanlainen kuitti, jossa lukee mitä ostettu. Niitä ne kaupat kerää ja voi käyttää, EI korttimaksutietoja.

Foliohatusta kannattaa luopua.

Vierailija
117/127 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä ihminen jolla ei löydy käteistä taskusta on jotenkin säälittävä.

Olen nähnyt useampaan kertaan sen tuskallisen olotilan kun korttimaksu ei toimikkaan eikä ole käteistä.

Miksi säälittävä? En edes omista lompakkoa, käteistä tulee käytettyä hyvin harvoin. Pärjää ilmankin.

Vierailija
118/127 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyrin maksamaan käteisellä kaiken, minkä voin. Suomessa kelpaa käteinen raha aika hyvin, tosin kassamyyjät ovat selvästi hieman tottumattomia sitä käsittelemään. Eivät osaa antaa vaihtorahaa enää yhtä sutjakasti kuin kassat ennen, ja jos saavat nipun seteleitä, niin ovat hitaita ja epävarmoja laskemaan ne. Varmuus käteisen rahan kanssa puuttuu monilta.

Viimeksi Amsterdamissa jätin menemättä pannukakkupaikkaan, koska siellä ei kelvannut käteisraha, vain korttimaksu. Minulle se oli merkki siitä, ettei yrittäjä luota henkilökuntaansa.

Samoin en voi tilata Foodoralta kotiin ruokaa, vaikka monta kertaa viikossa olisi tarve. Foodora ei kelpuuta käteistä. Joten tilaan ns. turkkilaisista pizzerioista. Heille raha kelpaa.

Ja sitten kysymykseen. Mitäkö ajattelen ihmisestä, joka maksaa käteisellä? Yleensä vain positiivista. Ilahdun aina, kun näen jonkun kaivavan rahaa lompakostaan. Vain kerran käteisellä maksaminen on ollut huono signaali. Se oli, kun olin treffeillä toiselta paikkakunnalta kotoisin olevan miehen kanssa, joka yöpyi kotikaupungissani hotellissa. Tajusin siitä, kun maksoi ravintolassa käteisellä, että taitaa olla vaimo kotona. Ja näinhän asia sitten oli.

Joo voi kamalaa kun kassat on tarkkoja käteisen kanssa. Ruokakaupoissa on kova kiire ja härdelli, helposti menee väärin jos ei keskity.

Se voi vaikuttaa negatiivisesti asiakkaaseen, kauppaan ja omaan työsuhteeseen jos menee väärin. Parin euronkaan kassaheitto ei ole ok.

Vierailija
119/127 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyrin maksamaan käteisellä kaiken, minkä voin. Suomessa kelpaa käteinen raha aika hyvin, tosin kassamyyjät ovat selvästi hieman tottumattomia sitä käsittelemään. Eivät osaa antaa vaihtorahaa enää yhtä sutjakasti kuin kassat ennen, ja jos saavat nipun seteleitä, niin ovat hitaita ja epävarmoja laskemaan ne. Varmuus käteisen rahan kanssa puuttuu monilta.

Viimeksi Amsterdamissa jätin menemättä pannukakkupaikkaan, koska siellä ei kelvannut käteisraha, vain korttimaksu. Minulle se oli merkki siitä, ettei yrittäjä luota henkilökuntaansa.

Samoin en voi tilata Foodoralta kotiin ruokaa, vaikka monta kertaa viikossa olisi tarve. Foodora ei kelpuuta käteistä. Joten tilaan ns. turkkilaisista pizzerioista. Heille raha kelpaa.

Ja sitten kysymykseen. Mitäkö ajattelen ihmisestä, joka maksaa käteisellä? Yleensä vain positiivista. Ilahdun aina, kun näen jonkun kaivavan rahaa lompakostaan. Vain kerran käteisellä maksaminen on ollut huono signaali. Se oli, kun olin treffeillä toiselta paikkakunnalta kotoisin olevan miehen kanssa, joka yöpyi kotikaupungissani hotellissa. Tajusin siitä, kun maksoi ravintolassa käteisellä, että taitaa olla vaimo kotona. Ja näinhän asia sitten oli.

Ai pyörälähetin pitäisi alkaa kuljettaa käteistä mukana? Pikkasen helppo hakata ja ryöstää.

Vierailija
120/127 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksan käteisellä lähinnä kai siksi koska olen tottunut niin tekemään. En vain näe yhtään syytä miksi minun pitäisi maksaa kortilla. Tottakai minäkin maksan kortilla silloin jos ostan esim. 1500 euron nahkasohvan. En kuitenkaan pysty näkemään mitään hyötyä siinä että maksaisin kortilla esim. alle 20 euron ruokaostokseni kaupassa.

En koe tämän vuoksi olevani mitenkään kehityksestä jälkeenjäänyt. Seuraan yleensä aikaani, ja olen valmis nopeasti omaksumaan  uusia keksintöjä. Ymmärrän täysin että auto syrjäytti hevosvaunut, hehkulamppu syrjäytti kaasulampun, minkä kaasulamppu oli aiemmin tehnyt soihdulle, internet syrjäytti sanomalehden, sähköposti syrjäytti kirjepostin, tietokone kirjoituskoneen, kännykkä lankapuhelimen jne. Kaikki nämä edellä mainitut keksinnöt ovat niin paljon edeltäjäänsä kätevämpiä, että ne ovat syrjäyttäneet aiemmin vallinneen keksinnön, koska ne ovat parantaneet ihmisen elämänlaatua. Kaikissa noissa tapauksissa uuden keksinnön käyttöön on siirrytty heti kun se on ollut mahdollista. Eikö tunnut vähän oudolta, että käteinen edelleen elää ja voi hyvin, vaikka kortilla on voinut maksaa jo vuosikymmenten ajan? Toki sen käyttö vähenee, mutta ei siksi että ihmiset eivät sitä haluaisi käyttää, vaan siksi että valtiovalta systemaattisesti pyrkii sen vähentämiseen.

Ihmettelen kyllä että millä tavalla käteisestä maksukorttiin siirtyminen parantaisi elämänlaatuani. Onko se kenties maksamiseen kulutettu aika? Jossain tapauksessa siinä tosiaan voi mennä pari sekunttia vähemmän, jos ei etukäteen tiedä laskun loppusummaa kassalla. Jos kuitenkin tiedät hinnan etukäteen, niin silloin maksutapahtuma on käteismaksussa huomattavasti nopeampi. Jos tuote maksaa tasan euron, niin sen kun laitat yhden kolikon tiskille, ja voit jatkaa matkaa. Ei tarvitse jäädä odottamaan kortin varmennusta useiden sekunttien ajaksi. Mielestäni ainakaan aika-argumentti ei tee kortilla maksamisesta keskimäärin käteistä parempaa.

Kun en nyt millään pysty tätä käsittämään, niin voisiko joku ihan rautalangasta vääntäen selittää minulle että mitä minä häviän siinä että maksan käteisellä ja mikä olisi se hyöty. jonka saavuttaisin sillä että alkaisin maksaa kaiken kortilla?

Korttimaksu on jopa mainitsemassani tapahtumassa kokonaisuutta ajatellen NOPEAMPI.

Korttikone varmentaa lähimaksun hyvin nopeasti ja kassan ei tartte tehdä mitään. 😀

Käteisen kanssa tulee annettu summa näppäillä tai jos tasaraha, niin painaa enteriä. Sitten otetaan se kolikko tai lasketaan ne jos loppusumma vaikka 1,60 e heitetään oikeaan koloon kaikki kolikot. Sitten vaihtorahat jos ei tasaraha, eli noukitaan ja lasketaan. Sitten vasta se kuitti😋

Jopa yhden euron kolikon käsittelyyn menee enemmän aikaa kuin korttimaksuun.

Että joo.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kahdeksan