#metoo -kampanjan kirvoittama yleisin kysymys: "Eikö saa ketään enää lähestyä, kun kaikki on häirintää?"
Kaikki, jotka tätä pohtii, minulla on teille neuvo: jos lähestyt naista, niin sano vain asioita, jotka voisit sanoa äidillesi, tyttärellesi tai siskollesi tai jotka hyväksyisit sellaisiksi, että joku muu mies voisi sanoa äidillesi, tyttärellesi ja siskollesi.
Hyvät tavat osaa kaikki. Se on oma valinta olla possu.
Kommentit (663)
Vierailija kirjoitti:
Mä olen elämäni varrella tyttöystävistäni aika monen pokannut julkiselta paikalta tai jostain koulusta. Nykyisenikin, ja meillä on p-i-t-k-ä suhde. Ei varmaan olisi saanut moiseen patriarkaaliseen ahdisteluun ryhtyä. Olisi pitänyt istua kotona, kaipa sieltä olisi tultu hakemaan. Ahdistelemaan :DD
Olet siis tyttöystäviäsi ensimmäisenä puristanut jostain tai kysynyt mitä maksaa? Estänyt heitä lähtemästän tilanteesta vaikka ovat ilmaiseet etteivät pidä siitä kun työnnä kätesi hameen alle? Tai jotain vastaavaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähestyminen ahdistaa toista usein silti, jos lähestyjä ei täytä omia standardeja. Vaikka olisi miten fiksua. Se lähestyminen jo itsessään kertoo että "yök, tuo kolmekymppinen läski setämies/tätinainen katsoo minua sillä silmällä."
Mulle alkoi kaupassa paikallinen puliukko jutella. Aloitti keskustelun sanomalla "hei". Koska olen kohtelias ihminen, ja aloitus oli tasan neutraali, en kokenut sitä seksuaalisena ahdisteluna. Ahdistavana ehkä, koska henkilö oli mitä oli, mutta ei seksuaalisena. Vastasin siis hänelle takaisin "hei". Tämän jälkeen tuo puliukko alkoi kertoa jotakin omia kuulumisiaan, en enää muista tarkemmin mitä. Hyvin neutraali aihe. Edelleenkään en kokenut tulleeni seksuaalisesti ahdistelluksi. Muutaman lyhytsanaisen, neutraalin vastauksen jälkeen mies kiitti, että olin viitsinyt jutella hänen kanssaan, ja meni menojaan. Tämä toimikoon todisteena siitä, että jos osaa lähestyä vastakkaista sukupuolta neutraalisti ja ihmisenä, ei se ole seksuaalista ahdistelua, vaikka et täyttäisikään standardeja. En sano, etteikö tilanne voi olla epämiellyttävä lähestytylle, mutta se ei liity sukupuoliin, erotiikkaan, tai seksiin millään tavalla. Ammattiloukkaantujat ovat sitten asia erikseen.
Tämä. Olen itse käynyt samanlaisia keskusteluja. Puliukko, mt-ongelmainen, muuten vaan puhekaverin puutteessa oleva harmiton ihminen... Ei liity mitenkään ahdisteluun. Ja samalla tavalla kontaktia voi ottaa ja on ottanut myös ihan "normaalit" miehet, so. sellaiset joilla ei ole ollut ainakaan näkyviä mt- tai päihdeongelmia. En ole kokenut ahdisteluna. Itsekin alan helposti rupatella vieraiden ihmisten kanssa esim. bussipysäkillä tai kauppajonossa. Siinä ei ole yhtään mitään seksuaalista eikä juttukumppanin iällä, sukupuolella tai ulkonäöllä ole asiaan mitään merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki, jotka tätä pohtii, minulla on teille neuvo: jos lähestyt naista, niin sano vain asioita, jotka voisit sanoa äidillesi, tyttärellesi tai siskollesi
Jos mies lähestyy naista niin sen intressi on keskustella asioista joita EI sanota äidille, tyttärelle eikä siskolle.
Taidat olla niitä miehiä, jotka ruikuttavat ja ihmettelevät palstalla, mikseivät naiset lämpene. Vinkki: juuri sen takia eivät lämpene, koska lähestyt naisia tavoitteena seksin vonkaaminen. Naiset haluavat, että heistä kiinnostutaan you know IHMISINÄ. Että heitä kohdellaan IHMISINÄ. Ei reikänä. Jatkossa sinun on siis turha valittaa, mikseivät naiset kiinnostu sinusta. Tässä on se vastaus ja olet selvästi sen verran jääräpäinen, ettei sinua kiinnosta nähdä omassa käytöksessä mitään vikaa. Hakkaa vain päätäs seinään ja valita yksinäisyyttäsi myös jatkossa.
....ja kaikki muut vastaavat kommentoijat:
Oletteko te typeriä vai teeskentelettekö sellaista?
Vai miksi teillä on vain pillu mielessä kun konteksti on "mies lähestyy naista" ?
Oli minkälainen suhde tahansa miehellä mielessä, jos mies lähestyy naista sellainen mielessä niin hän juttelee ko. naiselle erilaisia asioita kuin äidille, tyttärelle tahi siskolle, koska ainakin meidän kulttuurissa sellaisia suhteita mitä vieraamman naisen kanssa voi saada aikaan ei katsota hyvällä sukulaisten kanssa ja ovat myös laittomiakin.
Äitiin, tyttäreen ja siskoon on PERHEsuhde. Jonkun toisen naisen kanssa on tavoite muodostaa joku muunlainen suhde.
Vierailija kirjoitti:
Olen nykyään sitä mieltä että tuntematonta ihmistä ei ylipäätään pitäisi lähestyä yhtään millään tavalla ilman oikeaa syytä ja pelkästään se että ihminen on ulkoisesti sen näköinen että haluaisit harrastaa kopulaatiota ei ole mikään syy missään tilanteessa. Sellainen on luolaihmisten touhua.
Näin on. Onko pakko puhutella vieraita ihmisiä julkisessa paikassa ilman hyvää syytä? Minusta on ahdistavaa sekin, että bussipysäkillä viereen tuleva vanha ukkeli alkaa jutella jotakin turhaa säästä tai vastaavasta. Aukaiskoon suunsa jos on jotakin tärkeää ilmoitettavaa, muuten pitäköön suunsa kiinni ja mielellään katselkoon jotakin muuta kuin minua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen elämäni varrella tyttöystävistäni aika monen pokannut julkiselta paikalta tai jostain koulusta. Nykyisenikin, ja meillä on p-i-t-k-ä suhde. Ei varmaan olisi saanut moiseen patriarkaaliseen ahdisteluun ryhtyä. Olisi pitänyt istua kotona, kaipa sieltä olisi tultu hakemaan. Ahdistelemaan :DD
Olet siis tyttöystäviäsi ensimmäisenä puristanut jostain tai kysynyt mitä maksaa? Estänyt heitä lähtemästän tilanteesta vaikka ovat ilmaiseet etteivät pidä siitä kun työnnä kätesi hameen alle? Tai jotain vastaavaa?
No en tietenkään, ihme johtopäätös. Mutta kun täällä on neuvottu, että ainakaan julkisella paikalla ei saa ketään lähestyä, koska ahdistelua on kaikki se, minkä nainen kokee ahdisteluksi. Eli jos missään nimessä ei halua olla ahdisteleva, ei voi sanoa edes "moi".
Kyllä kyllästyttää tämä koko kampanja. Pitää olla naisen vähän tyhmä jos ei osaa yhtään käyttää omaksi ilokseen ja viihteekseen miesten himoja. Ei kaikesta tarvitse mieltään pahoittaa, se on asennekysymys. Jos joka kerta kun tulee räntää naamaan, pahoittaa mielensä, hulluna sellaista pidetään. Samalla tavalla miesten seksihalut ovat luonnonvoima, joka joskus näkyy ilmenevän ehdotuksina ja silmäilyinä. Eipä tuosta terve ihminen ole moksiskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki, jotka tätä pohtii, minulla on teille neuvo: jos lähestyt naista, niin sano vain asioita, jotka voisit sanoa äidillesi, tyttärellesi tai siskollesi
Jos mies lähestyy naista niin sen intressi on keskustella asioista joita EI sanota äidille, tyttärelle eikä siskolle.
Taidat olla niitä miehiä, jotka ruikuttavat ja ihmettelevät palstalla, mikseivät naiset lämpene. Vinkki: juuri sen takia eivät lämpene, koska lähestyt naisia tavoitteena seksin vonkaaminen. Naiset haluavat, että heistä kiinnostutaan you know IHMISINÄ. Että heitä kohdellaan IHMISINÄ. Ei reikänä. Jatkossa sinun on siis turha valittaa, mikseivät naiset kiinnostu sinusta. Tässä on se vastaus ja olet selvästi sen verran jääräpäinen, ettei sinua kiinnosta nähdä omassa käytöksessä mitään vikaa. Hakkaa vain päätäs seinään ja valita yksinäisyyttäsi myös jatkossa.
Vai miksi teillä on vain pillu mielessä kun konteksti on "mies lähestyy naista" ?
Oli minkälainen suhde tahansa miehellä mielessä, jos mies lähestyy naista sellainen mielessä niin hän juttelee ko. naiselle erilaisia asioita kuin äidille, tyttärelle tahi siskolle, koska ainakin meidän kulttuurissa sellaisia suhteita mitä vieraamman naisen kanssa voi saada aikaan ei katsota hyvällä sukulaisten kanssa ja ovat myös laittomiakin.
Äitiin, tyttäreen ja siskoon on PERHEsuhde. Jonkun toisen naisen kanssa on tavoite muodostaa joku muunlainen suhde.
Ahdistelemalla naista seksuaalisesti? Montako kertaa olet onnistunut saamaan tyttöystävän kyselemällä ensimmäiseksi paljonko p*llu maksaa? Mikä ihme sinun luetunymmärryksessäsi on vikana???
Eiköhän se olisi sitten aika että naiset itse tekevät tästä lähtien kaikki aloitteet. Kun miehet ei kerran osaa ja yli puolella se menee joka tapauksessa ahdisteluksi niin eikö olisi parempi pistää koko touhu jäähylle miesten osalta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika moni valittaa kun kukaan ei pyydä kahville tms julkisilla paikoilla selvinpäin vaan baarissa kännissä pilkun jälkeen vain panemaan. Eli mitä ihmiset oikein haluaa? Järjestetyt avioliitot olisi kätevimmät niin ei tarvitse tuhlata tehokasta työaikaa vieraille ihmisille puhumiseen.
Halutaan esim, että:
- Lähestyminen on asiallista, eikä esim. vartalon kommentointia, puristelua, muuten seksuaalissävytteistä
- Lähestyjä lopettaa kun huomaa, ettei kiinnostus ole molemminpuolista
- Lähestyminen ei tapahdu painostuksen alla kuten esimiehen tai muun auktoriteetin toimestaJos ei ymmärrä perseestä puristamisen ja kahville pyytämisen eroa niin ei todella kannata missään tilanteessa lähestyä ketään.
-Lähestyminen tapahtuu turvallisessa paikassa, eli ei jossain suljetussa huoneessa, pimeällä kujalla jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahdistelemalla naista seksuaalisesti? Montako kertaa olet onnistunut saamaan tyttöystävän kyselemällä ensimmäiseksi paljonko p*llu maksaa? Mikä ihme sinun luetunymmärryksessäsi on vikana???
En ole koskaan kysynyt keltään paljonko pillu maksaa, kiitos kysymästä.
Vierailija kirjoitti:
Se miten kokee vastakkaisen sukupuolen riippuu siitä pitääkö itse toista seksuaalisesti puoleensavetävänä. Jos ei, kaikki tuntuu ahdistavalta. "Ruma keski-iläinen akka vilkuilee minua hyi."
Juurikin näin.
Onhan siinä ihan vissi ero kuka kehuu rintoja, naapurin juoppo Pena vai Johnny Depp.
Suomalaiset ovat keskimäärin niin autistista väkeä, että normaali biologinen ilmiö aiheuttaa täällä valtavasti sosiaalista kärhämää. Miehet ovat sillä tavalla autisteja, etteivät osaa small talkata ja naiset taas eivät osaa lukea ilmiselvää ruumiinkieltä. Ja keskustella ei osaa kukaan kun on on niin kiire olla oikeassa.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki, jotka tätä pohtii, minulla on teille neuvo: jos lähestyt naista, niin sano vain asioita, jotka voisit sanoa äidillesi, tyttärellesi tai siskollesi tai jotka hyväksyisit sellaisiksi, että joku muu mies voisi sanoa äidillesi, tyttärellesi ja siskollesi.
Hyvät tavat osaa kaikki. Se on oma valinta olla possu.
AP voikin sitten kertoa miten miehen kuuluisi pyytää naista ulos samaan tapaan kuin pyytäisi äitiään, tytärtään tai siskoaan? Ja jotta ei tarvi ymmärtää tahallaan väärin, niin vielä myös sama myös sänkyynmenosta?
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Luulen kyllä että sovinistinen trolliarmeijakin on ollut valveilla noiden mukaihmetystensä kanssa. En jaksa uskoa että noin moni oikea suomalainen mies ei muka tietäisi mitä on ahdistelu.
Jos ahdistelua on kaikki mitä kohde itse pitää ahdistavana, niin silloin ihan mika tahansa voi olla ahdistelua - riippuen henkilöstä.
Kyllä suomalainen mies tietää ja tunnistaa suurimman osan ahdistelun muodoista. Se kannattaako sitten mennä sinne harmaalle ja epävarmalle vyöhykkeelle on toinen juttu. Itse en menisi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kyllästyttää tämä koko kampanja. Pitää olla naisen vähän tyhmä jos ei osaa yhtään käyttää omaksi ilokseen ja viihteekseen miesten himoja. Ei kaikesta tarvitse mieltään pahoittaa, se on asennekysymys. Jos joka kerta kun tulee räntää naamaan, pahoittaa mielensä, hulluna sellaista pidetään. Samalla tavalla miesten seksihalut ovat luonnonvoima, joka joskus näkyy ilmenevän ehdotuksina ja silmäilyinä. Eipä tuosta terve ihminen ole moksiskaan.
Minua kyllästyttää se, että jonkun mielestä on ihan normaalia, että miehet ahdistelevat tyttöjä eikä näillä saisi edes olla lupa pahoittaa mieltään. Ja sama pätee myös aikuisiin naisiin.
#metoo kampanja tuli todellakin tarpeeseen!
Itse pidän lähes kaikkea naisten puolelta tulevaa, ulkoapäin katsottuna ehkä ahdistelun piirteitä sisältävää huomiota toivottavana ja mukavana. Hyvin pieni osa naisista on sellaisia joilta en tätä hyväksyisi.
t. mies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua kyllästyttää se, että jonkun mielestä on ihan normaalia, että miehet ahdistelevat tyttöjä eikä näillä saisi edes olla lupa pahoittaa mieltään. Ja sama pätee myös aikuisiin naisiin.
Kuvitteletteko että ne jotkut siat jotka käyttäytyvät asiattomasti välittävät paskaakaan jostain metokampanjasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se miten kokee vastakkaisen sukupuolen riippuu siitä pitääkö itse toista seksuaalisesti puoleensavetävänä. Jos ei, kaikki tuntuu ahdistavalta. "Ruma keski-iläinen akka vilkuilee minua hyi."
Juurikin näin.
Onhan siinä ihan vissi ero kuka kehuu rintoja, naapurin juoppo Pena vai Johnny Depp.
Ei tuntemattoman tissien kommentointi ole toivottavaa käytöstä edes Johnny Deppiltä. Naisena mun eka ajatus olisi syvä pettymys. "ai tuollainen mulkku se oli tuokin. Voi paska".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvitteletteko että ne jotkut siat jotka käyttäytyvät asiattomasti välittävät paskaakaan jostain metokampanjasta?
Toivon mukaan yhä useampi nainen ymmärtää, ettei vika ole hänessä vaan ahdistelijassa. Liian moni nainen häpeää sitä, että on joutunut ahdistelun kohteeksi. Ihan kuten raiskauksissakin; hakee syytä siitä, että pukeutui liian paljastavasti tai ei osannut pitää puoliaan. Ei niin. Vika ja syy on aina ahdistelijassa.
No mitä sitten? Keskustelu ei koskenut fitnessmimmin preferenssejä miesvalintansa suhteen, vaan seksuaalista häirintää.