#metoo -kampanjan kirvoittama yleisin kysymys: "Eikö saa ketään enää lähestyä, kun kaikki on häirintää?"
Kaikki, jotka tätä pohtii, minulla on teille neuvo: jos lähestyt naista, niin sano vain asioita, jotka voisit sanoa äidillesi, tyttärellesi tai siskollesi tai jotka hyväksyisit sellaisiksi, että joku muu mies voisi sanoa äidillesi, tyttärellesi ja siskollesi.
Hyvät tavat osaa kaikki. Se on oma valinta olla possu.
Kommentit (663)
Teinityttöinä kavereiden kanssa vislailtiin kaupungilla hyvännäköisille pojille. Apua, oltiinko siis ahdistelijoita?
Tein aloituksen siitä ahdistuksesta, että me too-kampanjassa kerrotut ahdistelut ovat tapahtuneet niin usein hyvin nuorille tytöille. Avaus poistettiin heti. Miksi tästä ei saa keskustella? Se on hyvin häiritsevää, etenkin kun ahdistelijat usei tuttuja tai puolituttuja aikuisia miehiä! Mistä tuo ilmiö kertoo?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin kategoriaan vislaus kuuluu?
Itse teininä, nuorena naisena koin tuon ihan imartelevana jos viheltelijänä oli suht samanikäinen ja kyseessä oli siis ohimenevä hetki kadulla tms. Nyttemmin olen huomannut että jotkut kokee tuonkin ahdisteluna?
Tykkäätkö ajatuksesta, että oman nuoren teinityttösi vartaloa kadulla aikuiset miehet arvioivat, ja vislaavat perään, koska haluavat ilmaista seksuaalisen kiinnostuksensa häntä kohtaan?
Miksi pitää heti vetää joku äärimmäinen pedofiliaan vivahtava esimerkki tähän kun kirjoittaja puhuu samanikäisistä?
Saako enää edes hymyillä tuntemattomalle?
No susta olis ok, että miehet vislaa sun äidille? Kyllä minulle ainakin isä sanoi, että vaan koirille vihelletään, kun joskus äiti kertoi vastaavan tapauksen. Mutta mun isäni olikin tyylikäs ja kohtelias herrasmies. Ei mikään rasvainen kujakolli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse teininä, nuorena naisena koin tuon ihan imartelevana jos viheltelijänä oli suht samanikäinen ja kyseessä oli siis ohimenevä hetki kadulla tms. Nyttemmin olen huomannut että jotkut kokee tuonkin ahdisteluna?
Tykkäätkö ajatuksesta, että oman nuoren teinityttösi vartaloa kadulla aikuiset miehet arvioivat, ja vislaavat perään, koska haluavat ilmaista seksuaalisen kiinnostuksensa häntä kohtaan?
Et sitten lukenut kohtaa "suht samanikäinen"? On tietenkin aivan eri tilanne jos joku keski-ikäinen vislaisi 14-vuotiaalle tyttärelleni.
Miksi se tilanne on eri? Ei aikuiset naisetkaan halua niitä vislauksia. Kaikki pystyvät puhumaan teinitytölle asiallisesti niin ettei hän ahdistu. Sovella samaa naisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki, jotka tätä pohtii, minulla on teille neuvo: jos lähestyt naista, niin sano vain asioita, jotka voisit sanoa äidillesi, tyttärellesi tai siskollesi
Jos mies lähestyy naista niin sen intressi on keskustella asioista joita EI sanota äidille, tyttärelle eikä siskolle.
Se, että sen kokee moni epämiellyttävänä ja seksuaalisena ahdisteluna ei sua sitten kiinnosta? Koska sä ja sun halut, naisista viis?
No odotetaan kaikki sitten vaan sukupuuttoon kuolemista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää heti vetää joku äärimmäinen pedofiliaan vivahtava esimerkki tähän kun kirjoittaja puhuu samanikäisistä?
Saako enää edes hymyillä tuntemattomalle?
No susta olis ok, että miehet vislaa sun äidille? Kyllä minulle ainakin isä sanoi, että vaan koirille vihelletään, kun joskus äiti kertoi vastaavan tapauksen. Mutta mun isäni olikin tyylikäs ja kohtelias herrasmies. Ei mikään rasvainen kujakolli.
Tässäkin lienee kulttuurieroja. Italialaisen ystäväni kanssa tästä puhuttiin ja hän piti viheltämistä kohteliaisuutena. Koskeminen tai asiattomuuksien huutelu oli hänen mielestään ahdistelua, ei tavallinen flirtti johon tuo vislaus hänen mielestään kuuluu.
Suomessa viheltelyä on harrastettu vähemmän, ainakin tietyssä vanhemmassa ikäpolvessa johon isäsi varmaankiin kuuluu. Kannattaa muistaa että järjestetyt avioliitotkin olivat suhteellisen yleisiä vielä 1900-luvun alussa ja treffailua ilman esiliinaa katsottiin pahalla vielä paljon pidempään.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki, jotka tätä pohtii, minulla on teille neuvo: jos lähestyt naista, niin sano vain asioita, jotka voisit sanoa äidillesi, tyttärellesi tai siskollesi tai jotka hyväksyisit sellaisiksi, että joku muu mies voisi sanoa äidillesi, tyttärellesi ja siskollesi.
Hyvät tavat osaa kaikki. Se on oma valinta olla possu.
Sovitaanko suoraan ettei kukaan yritä lähestyä ketään kuin työ- tai asiointiasioissa. Häiriköitähän tämä ei koske kun tekevät mitä haluavat. Mutta te muut sääntönikkarit voitte rajoittaa käyttäytymistänne.
Itse olen naimisissa eikä minulla ole tarvetta muiden huomiolle. Onneksi siihen hyvään aikaan tunteensa sai vielä toiselle ilmaista ja lempi leiskui 😚
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki, jotka tätä pohtii, minulla on teille neuvo: jos lähestyt naista, niin sano vain asioita, jotka voisit sanoa äidillesi, tyttärellesi tai siskollesi
Jos mies lähestyy naista niin sen intressi on keskustella asioista joita EI sanota äidille, tyttärelle eikä siskolle.
Taidat olla niitä miehiä, jotka ruikuttavat ja ihmettelevät palstalla, mikseivät naiset lämpene. Vinkki: juuri sen takia eivät lämpene, koska lähestyt naisia tavoitteena seksin vonkaaminen. Naiset haluavat, että heistä kiinnostutaan you know IHMISINÄ. Että heitä kohdellaan IHMISINÄ. Ei reikänä. Jatkossa sinun on siis turha valittaa, mikseivät naiset kiinnostu sinusta. Tässä on se vastaus ja olet selvästi sen verran jääräpäinen, ettei sinua kiinnosta nähdä omassa käytöksessä mitään vikaa. Hakkaa vain päätäs seinään ja valita yksinäisyyttäsi myös jatkossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sitten lukenut kohtaa "suht samanikäinen"? On tietenkin aivan eri tilanne jos joku keski-ikäinen vislaisi 14-vuotiaalle tyttärelleni.
Miksi se tilanne on eri? Ei aikuiset naisetkaan halua niitä vislauksia. Kaikki pystyvät puhumaan teinitytölle asiallisesti niin ettei hän ahdistu. Sovella samaa naisiin.
Minä olen itse nainen, enkä ole vihellyksistä ahdistunut. Eipä niitä usein kyllä ole tullut. Silloin vain kun on oikeasti laittautunut. Ja kun siihen ei liity mitään muuta, asiatonta, niin näen sen lähinnä "hyvältä näyttää" -huomiona enkä noin seksuaalisesti kuin sinä.
Nuorille teinitytöille (eikä pojillekaan) sen sijaan ei nyt tuntemattomien aikuisten todellakaan tarvitse antaa yhtään mitään huomiota ulkonäöstä, teinit tehköön sen keskenään.
Itse koen ahdistelua baareissa vanhoilta naisilta ikäluokkaa 30-40v. Tämä ei ole mukavaa joten ymmärrän tuon metoo kampanjan
Vierailija kirjoitti:
Jos pelkää, ettei ymmärrä rajoja, on parempi olla lähestymättä.
Onko pakko lähestyä naisia kadulla, julkisessa liikennevälineessä, kaupassa, kirjastossa tai muussa julkisessa tilassa?
Missä sitten voi lähestyä ketään? Mä oon ollut suhteessa jo 20 vuotta mutta jos ero tulis niin miten ja missä?
Ihmiset haluaa tulla lähestytyksi vain ulkonäöltään top 5 % kuuluvien taholta, niin miehet kuin naisetkin. Muu on ahdistelua. Jos et kuulu tähän, älä lähesty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi se on eri tilanne? Täytyykö tyttöjen hyväksyä vislailu ja vartalon tuijottelu ja kommentointi ja objektina oleminen omanikäisiltä pojilta? Opetatko sinä tyttärellesi, että jos oman luokan pojat töllöttää ja vislailee, se pitää ottaa vaan kohteliaisuutena? Missä ikäraja menee, 2 vuotta vanhemmat ei enää saa ahdistella, 4 vuotta vanhemmat?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä naisen mielenlaadun saa juuri ap:n neuvoilla selville, kuten sanottua ei tarvitse olla possu. Sivistyneet ihmiset osaa tehdä tuttavuutta sivistyneesti, ei tarvitse viheltää kuin jollekin koiralle tai sanomaan mitään tökeröä.
Mitäs jos vaan lähestyy ja kysyy; hei, miten menee?
Se on fiksua tai ahdistelua, riippuen siitä oletko hot vai not.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pelkää, ettei ymmärrä rajoja, on parempi olla lähestymättä.
Onko pakko lähestyä naisia kadulla, julkisessa liikennevälineessä, kaupassa, kirjastossa tai muussa julkisessa tilassa?
Missä sitten voi lähestyä ketään? Mä oon ollut suhteessa jo 20 vuotta mutta jos ero tulis niin miten ja missä?
Lähestyä voi monella muullakin tavalla kuin sukupuolisesti. Etkö todellakaan itse keksi muuta lähestymistapaa kuin seksuaalisen vihjailun?
Vierailija kirjoitti:
Tein aloituksen siitä ahdistuksesta, että me too-kampanjassa kerrotut ahdistelut ovat tapahtuneet niin usein hyvin nuorille tytöille. Avaus poistettiin heti. Miksi tästä ei saa keskustella? Se on hyvin häiritsevää, etenkin kun ahdistelijat usei tuttuja tai puolituttuja aikuisia miehiä! Mistä tuo ilmiö kertoo?
Joo. Huomasin aloituksen ja kokemukseni matkoilta:
Minunkin alapäätäni kourittiin takaapäin Pariisin metrossa ollessani 16. Laittoi käden haaraväliin oikein kunnolla. Aiemmin kourittiin Venäjällä (ohikulkeva mies puristi takamuksesta) ollessani 13.
Molemmat tapahtuivat päivällä. Pariisissa oleva mies näytti 50-vuotiaalta Aasialaiselta. Venäjällä oli varmaan 30-v. kyseessä.
Miesten on turha tulla selittämään, että ei voi naista enää lähestyä, kun leimataan ahdisteluksi. No ei todellakaan voikaan tuolla tavalla. Oksettavaa. Ja kun ahdistelulta ei välty pikkupojatkaan.
Ennenkuin lähestyt naisia niin katso peiliin. Jos olet 50-vuotias kaljuuntuva, ylipainoinen ukko niin 25-vuotias fittness-mimmi ei koe viheltelyäsi "lähestymiseksi" vaan vastenmieliseksi häirinnäksi.
Tuntuu, että keski-ikäisillä miehillä ei ole mitään käsitystä omasta tasostaan ts. luullaan, että nuori, yleensä todella paljon nuorempi, kaunis nainen olisi kiinnostunut "lähestymään".
Ikäänkuin naiset olisivat aina tarjolla, aina käytettävissä, aina lähestyttävissä.
Lähestyminen ahdistaa toista usein silti, jos lähestyjä ei täytä omia standardeja. Vaikka olisi miten fiksua. Se lähestyminen jo itsessään kertoo että "yök, tuo kolmekymppinen läski setämies/tätinainen katsoo minua sillä silmällä."
Vierailija kirjoitti:
Jaa, minun isäni kutsui äitiäni paskaksi, minua hulluksi (ja lähenteli), joten tuo neuvo ei ole kovin hyvä.
Perin harmillista, mutta kai tajuat että >90 prosentilla on silti normaalit vanhemmat.
Ei. Se on häirintää.