Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

#metoo -kampanjan kirvoittama yleisin kysymys: "Eikö saa ketään enää lähestyä, kun kaikki on häirintää?"

Vierailija
18.10.2017 |

Kaikki, jotka tätä pohtii, minulla on teille neuvo: jos lähestyt naista, niin sano vain asioita, jotka voisit sanoa äidillesi, tyttärellesi tai siskollesi tai jotka hyväksyisit sellaisiksi, että joku muu mies voisi sanoa äidillesi, tyttärellesi ja siskollesi.

Hyvät tavat osaa kaikki. Se on oma valinta olla possu.

Kommentit (663)

Vierailija
301/663 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumalauta #MeAlways

Vierailija
302/663 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähestyminen ahdistaa toista usein silti, jos lähestyjä ei täytä omia standardeja. Vaikka olisi miten fiksua. Se lähestyminen jo itsessään kertoo että "yök, tuo kolmekymppinen läski setämies/tätinainen katsoo minua sillä silmällä."

Mulle alkoi kaupassa paikallinen puliukko jutella. Aloitti keskustelun sanomalla "hei". Koska olen kohtelias ihminen, ja aloitus oli tasan neutraali, en kokenut sitä seksuaalisena ahdisteluna. Ahdistavana ehkä, koska henkilö oli mitä oli, mutta ei seksuaalisena. Vastasin siis hänelle takaisin "hei". Tämän jälkeen tuo puliukko alkoi kertoa jotakin omia kuulumisiaan, en enää muista tarkemmin mitä. Hyvin neutraali aihe. Edelleenkään en kokenut tulleeni seksuaalisesti ahdistelluksi. Muutaman lyhytsanaisen, neutraalin vastauksen jälkeen mies kiitti, että olin viitsinyt jutella hänen kanssaan, ja meni menojaan. Tämä toimikoon todisteena siitä, että jos osaa lähestyä vastakkaista sukupuolta neutraalisti ja ihmisenä, ei se ole seksuaalista ahdistelua, vaikka et täyttäisikään standardeja. En sano, etteikö tilanne voi olla epämiellyttävä lähestytylle, mutta se ei liity sukupuoliin, erotiikkaan, tai seksiin millään tavalla. Ammattiloukkaantujat ovat sitten asia erikseen.

Juuri näin, mua on kaksi (lievästi kännistä) miestä lähestynyt kaukojunassa. Toinen mies istui viereen kysyttyään sopiiko istua hetkeksi, kertoi omasta elämästään ja kyseli mun opiskeluista ym. Oli ihan mukava juttutuokio ja toivoteltiin hyvät jatkot kun mies lähti jatkamaan matkaa omalle paikalleen. Ei minkäänlaista ahdistelua. Vaikka ens alkuun vähän hirvittikin, että miksi se siihen viereen tuli. 

Toinen tapaus istui myös viereen, kysymättä sopiiko ja juteltiin ensin niitä näitä. Yhtäkkiä iski kimppuun ja alkoi halata ja pyrki suutelemaan. Kun tiuskaisin, että näpit irti niin mies nousi suureen ääneen voivotellen, että mennään sitten kun ei seura kelpaa. Niin eli siihen seuraan ilmeisesti kuului se että voi tunkea kiinni vieraaseen naiseen noin vaan yhtäkkiä ja halailla sun muuta. Ja jos tämä ei naiselle käy niin voi loukkaantua verisesti. Kun ei seura kelpaa. Seura kelpaa, muttei ahdistelu mitä tämä hemmo päätti harrastaa.

Mulle kelpaa seura, voin jutella lähes kenen kanssa tahansa niitä näitä hetken. En potki munille, en pure enkä hauku. Mutta kiinni ei tarvi käydä, se ei ole mitään lähestymistä. 

Ja kun joku mies aiemmin kitisi että kuollaan sitten sukupuuttoon kun naisia ei saa lähestyä niin minä ainakaan en todellakaan lähde lisääntymään sellaisen tuntemattoman miehen kanssa joka käy tisseihini kiinni kirjaston hyllyjen välissä tai joka kouraisee mua perseestä bussissa. Eli joo, sukupuuttoon kuollaan, jos ahdistelu on ainoa tapa lähestyä naisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/663 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lle: iskutilanteessa ei todellakaan naiselle puhuta kuin omalle äidille :DD

Vierailija
304/663 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paitsi jos ap yrittää pokailla äitiään.

Vierailija
305/663 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autismissa ei ole kyse pelkästään asenteista. 50% autisteista ei edes opi puhumaan.

Vierailija
306/663 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin kategoriaan vislaus kuuluu?

Itse teininä, nuorena naisena koin tuon ihan imartelevana jos viheltelijänä oli suht samanikäinen ja kyseessä oli siis ohimenevä hetki kadulla tms. Nyttemmin olen huomannut että jotkut kokee tuonkin ahdisteluna?

Tykkäätkö ajatuksesta, että oman nuoren teinityttösi vartaloa kadulla aikuiset miehet arvioivat, ja vislaavat perään, koska haluavat ilmaista seksuaalisen kiinnostuksensa häntä kohtaan?

Opettaisin ainakin teinityttöni pukeutumaan säädyllisesti ja vähän peittämäänkin vartaloaan. Nykyiset teinitytöt kulkevat ainakin ritsankireissä ja ohuissa trikoissaan kuin alavartalo paljaana. 

Vierailija
307/663 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paitsi jos ap yrittää pokailla äitiään.

Kyse taisi olla näistä jotka ruikuttaa ettei naisia sitten saa lähestyä kun ei saa ahdistella ja sitten kuollaan sukupuuttoon. Eli auttaa niitä reppanoita jotka ei osaa käyttäytyä. Tässä vaiheessa ketjua voi todeta toivottomaksi että ne tajuaisi.

Vierailija
308/663 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse teininä, nuorena naisena koin tuon ihan imartelevana jos viheltelijänä oli suht samanikäinen ja kyseessä oli siis ohimenevä hetki kadulla tms. Nyttemmin olen huomannut että jotkut kokee tuonkin ahdisteluna?

Tykkäätkö ajatuksesta, että oman nuoren teinityttösi vartaloa kadulla aikuiset miehet arvioivat, ja vislaavat perään, koska haluavat ilmaista seksuaalisen kiinnostuksensa häntä kohtaan?

Opettaisin ainakin teinityttöni pukeutumaan säädyllisesti ja vähän peittämäänkin vartaloaan. Nykyiset teinitytöt kulkevat ainakin ritsankireissä ja ohuissa trikoissaan kuin alavartalo paljaana. 

Täällä on nyt aiheesta aika monta ketjua. Tulevan teinityttösi itsetunnon takia toivon että käyt tutustumassa millaista tilanteista on kyse. Moni kertonut myös omasta ulkonäöstään ja pukeutumisesta.

Vierailija
309/663 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki, jotka tätä pohtii, minulla on teille neuvo: jos lähestyt naista, niin sano vain asioita, jotka voisit sanoa äidillesi, tyttärellesi tai siskollesi

Jos mies lähestyy naista niin sen intressi on keskustella asioista joita EI sanota äidille, tyttärelle eikä siskolle.

Ymmärrätkö, että naiset ovat ihmisiä, kuten (oletettavasti) sinäkin?

Vierailija
310/663 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en tykkää pukeutua tiukkoihin tai paljastaviin vaatteisiin, mutta jos joku muu haluaa pukeutua siten, mitä sitten? Trikoita tai lyhyitä sortseja käyttävät teinit luultavasti haluavat vain olla kauniita ja muodikkaita, eikä siinä ole mitään pahaa. Kyllä miesten pitäisi osata hillitä itsensä ja osata olla koskematta. 

Paljastava pukeutuminen ei muuten edes ole mikään uusi ilmiö. 1960- ja 1970-luvulla lyhyitä hameita käyttivät lähes kaikki nuoret naiset. 

Vierailija
311/663 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki, jotka tätä pohtii, minulla on teille neuvo: jos lähestyt naista, niin sano vain asioita, jotka voisit sanoa äidillesi, tyttärellesi tai siskollesi tai jotka hyväksyisit sellaisiksi, että joku muu mies voisi sanoa äidillesi, tyttärellesi ja siskollesi.

Sanoisitko omalle isällesi: "Moi, näin sut tuolta ja olet mielestäni kiinnostavan näköinen:)" ?

Mun tytär on vuoden ikäinen enkä oikein sulata minkäänlaista seksuaalista lähestymistä häntä kohtaan.

Neuvosi on aika huono...

Itse ajattelen, miehenä, häirinnän olevan sellaista joka ei lopu vaikka haluaisi. Yksi nainen tuli kadulla kehumaan takkiani, en ottanut sitä mitenkään seksuaalisena häirintänä, toinen tuli talon pihalla juttelemaan 10 sentin päähän. Pääsin kummastakin tilanteesta pois enkä tuntenut oloani ahdistuneeksi. Jos minulla olisi ollut kummassa tahansa tilanteessa selkä seinää vasten olisin luultavasti tuntenut oloni ahdistuneeksi.

Tuosta viheltämisestä: olet ihastunut söpöön poikaan ja tulet huoneeseen parhaimpiisi laittautuneena poikaa ajatellen, pojalta pääsee vihellys nähdessään sinut. Onko tämä seksuaalista ahdistelua?

Yllä oleva viheltäminen on aivan eri asia, kuin esimerkiksi esimiehen yritys saada seksiä palkankorotusta vastaan. Jotain suhteellisuuden tajua, kaikki ei ole pelkästään valkoista tai mustaa.

Vierailija
312/663 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuolla tavalla päätyy friendzonelle. :/

Niillä naispuolisilla kavereillasi on naispuolisia kavereita, joilla on naispuolisia kavereita. Tuossahan on valtava määrä naisia tuttavapiiriin. Kyllä joku heistä kiinnostuu, ja ujompikin uskaltaa tutustua lähemmin, kun kuulee kavereiltaan, että mies on hyvä tyyppi.

Vierailija
313/663 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanoisitko omalle isällesi: "Moi, näin sut tuolta ja olet mielestäni kiinnostavan näköinen:)" ?

Mun tytär on vuoden ikäinen enkä oikein sulata minkäänlaista seksuaalista lähestymistä häntä kohtaan.

Neuvosi on aika huono...

Itse ajattelen, miehenä, häirinnän olevan sellaista joka ei lopu vaikka haluaisi. Yksi nainen tuli kadulla kehumaan takkiani, en ottanut sitä mitenkään seksuaalisena häirintänä, toinen tuli talon pihalla juttelemaan 10 sentin päähän. Pääsin kummastakin tilanteesta pois enkä tuntenut oloani ahdistuneeksi. Jos minulla olisi ollut kummassa tahansa tilanteessa selkä seinää vasten olisin luultavasti tuntenut oloni ahdistuneeksi.

Tuosta viheltämisestä: olet ihastunut söpöön poikaan ja tulet huoneeseen parhaimpiisi laittautuneena poikaa ajatellen, pojalta pääsee vihellys nähdessään sinut. Onko tämä seksuaalista ahdistelua?

Yllä oleva viheltäminen on aivan eri asia, kuin esimerkiksi esimiehen yritys saada seksiä palkankorotusta vastaan. Jotain suhteellisuuden tajua, kaikki ei ole pelkästään valkoista tai mustaa.

Minä voin sanoa omalla isälle, että oletpas tyylikkään näköinen. Itse asiassa tänään sanoinkin, että sullahan on kiva takki. Ihan samalla tavalla voisin sanoa baaritiskillä vieraalle miehelle, mutta en tarraisi häntä jalkovälistä kiinni ja kysyisi lähetäänkö panemaan.

Kiinnostusta voi ilmaista, mutta ei heti alkuun tarvitse esittää kiinnostusta seksiin. Yleensä ihmiset haluavat, että toinen on kiinnostunut hänestä eikä vaan seksistä hänen kanssaan.

Minä iladun, jos oma mies viheltää ihastuksesta, kun näkee minut parhaimpiin pukeutuneena. Ventovieraan viheltely ei säväytä samalla tavalla ja inhottavaksi se muuttuu, jos vislausta seuraa kouriminen.

Vierailija
314/663 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keltään noista en pyytäisi/ehdottaisi seksiä.

Minusta tuntuu että tämä hadistelupelko alkaa jo vaikuttaa parisuhteiden muodostumiseen. Ei miehet uskalla enää lähestyä naisia, kun heti syytetään ahdistelusta.

Sehän ei tietysti tule kuuloonkaan että parisuhteiden solmiminen helpottuu, kun miehet eivät enää yritä sitä tavoilla joista naiset eivät pidä, ja naiset muutenkin alkavat luottamaan miehiin enemmän kun ahdistelu vähenee.

Parisuhteen muodostaminen myös helpottuu jos ei ensilähestymisessä ilmoita haluavansa seksiä tai käy kiinni.

Vaan juttelee kuin äidilleen. Joo hyvä ensivaikutelma tulee.

Voi voi. Äiti tai muut sukulaiset joita harva pystyy pitämään seksiobjektina on esimerkkinä teille joiden on vaikea käsittää sitä ettei naiset ole olemassa pelkästään teidän haluja varten.

Eli uudestaan kohtele naista ihmisenä.

Vai kuinka monta parisuhdetta olet saanut noilla edellä mainitulla tavoilla?

Kaikki parisuhteet flirttailemalla. Onko joku muka oikeasti löytänyt puolison puhumalla kuin ei-seksiobjektille? Jutellut vain säästä tai suonikohjuista ja hups, silti ollaan yhtäkkiä sängyssä?

FLIRTTAILU EI OLE AHDISTELUA! Mennääx paneen-tyyppiset heitot ja ilman lupaa kourimiset taas eivät ole flirttailua, vaan sitä ahdistelua.

Vierailija
315/663 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No en todellakaan halua n*ssia aivoja pihalle lähisukulaiselta.

Se on sukurutsausta.

Vierailija
316/663 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa, minun isäni kutsui äitiäni paskaksi, minua hulluksi (ja lähenteli), joten tuo neuvo ei ole kovin hyvä.

No voi sun vittu.

Oletko koskaan kuullut maalaisjärjestä?

Käytä sitä.

Vierailija
317/663 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen sun tyttös on saatava maata tajuttomana alasti kadulla tulematta ahdistelluksi, mikä siinä on niin vaikeaa käsittää. Kenenkään pukeutuminen, humalatila, tai mikään muukaan ei oikeuta ahdistelemaan.

Vierailija
318/663 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää heti vetää joku äärimmäinen pedofiliaan vivahtava esimerkki tähän kun kirjoittaja puhuu samanikäisistä?

Saako enää edes hymyillä tuntemattomalle? 

No susta olis ok, että miehet vislaa sun äidille? Kyllä minulle ainakin isä sanoi, että vaan koirille vihelletään, kun joskus äiti kertoi vastaavan tapauksen. Mutta mun isäni olikin tyylikäs ja kohtelias herrasmies. Ei mikään rasvainen kujakolli.

Siinäpä se.

Minä olen aina ollut hereillä koulussa ja kotona, kun jotain tärkeää on opetettu, mutta ei minulle ainakaan ole opetettu mitään tuollaista:(

Kunpa olisikin. Ei meillä kyllä mitään muitakaan sosiaalisia taitoja opetettu, joten en yllättäyisi, jos siellä täällä ympäri Suomea on iso kasa puhumattomia miehiä, kun ei olla lapsuudessa opetettu näitä sääntöjä.

Vierailija
319/663 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Neuvosi on aika huono...

Näin naisena, jos mies tulee kehumaan takkiani, en ota sitä ahdisteluna. Jos mies tulee kehumaan takkiani ja kouraisee samalla perseestä tai pyytää panemaan, en edelleenkään ota takin kehumista ahdisteluna, mutta sen kouraisun/ehdottelun kyllä. En myöskään ota juttelemaan tulemista seksuaalisena ahdisteluna, ellei aiheena ole jälleen tissit, perse, paneminen tai vastaava. Kohteliaisuuksien sanominen ei myöskään ole ahdistelua, paitsii jos aiheena on tissit, perse, paneminen tai vastaava. Kauniiksi saa kehua kyllä. Viheltämistä en pidä kaikissa tapauksissa ahdisteluna, se voi olla myös kohteliaisuus. Kyse on ihan tilanteesta ja viheltäjästä. Normaali ihminen tietää milloin ja kenelle voi viheltää.

Miten voi olla niin vaikeaa tajuta se, että seksuaalisessa ahdistelussa ei todellakaan ole kyse parisuhteen etsimisestä, eikä edes panokaverin hakemisesta. Kyse on vallankäytöstä, halusta nöyryyttää/pelotella/halventaa/alistaa toista ihmistä.

Vierailija
320/663 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta pitäisi laajemmin pohtia, mikä yhdistää näitä ahdistelijoita sen sijaan että syyllistetään ahdistelun kohteeksi joutuneita. Kuinka moni tietää ahdistelijansa ahdistelevan muitakin vai ovatko vain ahdistelleet yhtä uhria?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä neljä