Antakaa naiset esimerkkejä arjessa kohtaamastanne seksuaalisesta häirinnästä?
Puolituttu feministi sanoi kerran kohtaavansa tuollaista satoja kertoja päivässä! En tuolloin kysynyt asiasta tarkemmin, mutta nyt te voisitte sivistää mua aiheesta! Eli antakaa esimerkkejä juuri teihin kohdistuneesta häirinnästä? Ja mistä te päättelitte asian olevan seksuaalista?
Kommentit (501)
Minä kirjoitin pitkän viestin, jossa kerroin kokemuksistani lapsuudesta aikuisuuteen, mutta nyt sitä ei näy ollenkaan. Onko palstalla viivettä vai sensuroiko joku botti automaattisesti koko viestin, kun siinä oli eräs ahdistelijan käyttämä ruma sana?
Tässä vain murto-osa...
Ala-asteella: itsensäpaljastajia koulumatkan varrella. Kun odotan vanhempiani kaverini kanssa joku rasvainen äijä tarjoaa rahaa ja pyytää läheiseen pusikkoon.
Yläasteella: koulun pahin huligaani ihastuu jostain syystä minuun. Kieltäydyn seurustelusta jolloin hän usuttaa kaverinsa heittämään jäisiä lumipalloja päälleni. Kitaratunneilla opettaja alkaa koskettelemaan sopimattomasti. Ihastun parikymppiseen mieheen joka vie minut kotiinsa ja tulee hajareisin istumaan päälleni niin etten voi hengittää.
Lukiossa: festareilla joku mies pysäyttää eikä päästä irti. Jään kavereista jälkeen ja yritän hädissäni repiä itseäni irti.
Parikymppisenä: kävelen kadulla ja vastaantuleva mies kouraisee tissistä kipeästi. Olen yöllä palaamassa baarista kun joukko maahanmuuttajia alkaa seuraamaan minua. Saan juuri ja juuri alaoven vedettyä kiinni ja juoksen kotiin.
Kolmekymppisenä: Työpaikan juhlissa vanha ällöttävä kollegamies istuu vieressäni ja yrittää toistuvasti koskea minua, laittaa kättä reidelle ja ottaa kädestä kiinni.
Ai mutta sitten tajusin. Samaan olen syyllistynyt itsekin. Läpsinyt pepuille ja purrut. Niin naisia kuin miehiä. Sorry. Jotkut ei tykännyt, useimpia ei haitannut. Olen nainen.
Ai miksi? Koska se oli mielestäni hauskaa. Ja olin kännissä usein miten. Joskus selvinpäin. Mutta ihan koska nautin elämästä ja pidin hauskaa. Pahoittelen jos joku koki sen häirintänä.
Itselleni pelottavimpia oli kun Arabiasta päin tullut bussikuski kutsui luokseen tyhjässä bussissa. Olin alaikäinen matkalla kotiin ja ulkona oli pimeää. Asuin alueella jonne päätepysäkille saapuva bussi oli usein melkein aina tyhjä. No luulin että kuskilla oli joku hätä, eksynyt ties mitä ( sellaisiakin oli).menin kysymään että mitä ja mies alkoi rupattelemaan niitä näitä. Että hänellä loppuu vuoro, yritti iskeä ja pisti koskemaan partaansa. Silloin pelotti että mitä jos hän ei ajakaan perille vaan jonnekin muualle, joten olin jutussa mukana ja kiva tälle tyypille jouduin antamaan puhelinumeronkin. Ja olin onnesta sekaisin kun pääsin bussista ulos ja juoksin kotiin. En muista lupauduinko jopa hänen tyttöystäväksi ihan vaan jotta pääsen tilanteesta pois. Siinä oli miehellä valtaa ja olin kuin häkissä.
Noin 11-vuotiaana eksyimme ystäväni kanssa nudistirannalle, ja pyyhkeellä makaava mies alkoi runka t a meille.
Ylä-asteikäisenä kuusikymppinen teknisen työn opettaja (mies) halaili minua, opasti kädestä pitäen, tuli takaapäin kiinni seisomaan ja antoi neuvoja, kehui ulkonäköä jne. Teki tätä muillekin tytöille, lopulta valitimme ja tyyppi erotettiin.
Teini-ikäisenä uimahallissa avattu tahallaan bikinien yläosa. Höyrysaunassa mies alkanut iskeä.
Baariin päästyä jatkuvaa pepulle läpsimistä, suukkojen vaatimista koska on synttärit ties mitä, nylkyttäminen takaata jne. Nyttemmin vähentynyt, koska en käy juuri baareissa ehkä juuri tuosta syystä.
Kahvilassa keski-ikäinen mies kävelee ohi ja kovakouraisesti puristaa pepusta ja juoksee samantien karkuun. Olin niin hämmentynyt etten ehtinyt reagoida.
Salilla mies katsoo päästä varpaisiin ja toteaa flirtisti, kuinka timmissä kunnossa olen. Pyytää saada puhaltaa pipiä. Koin epäsopivaksi.
Kyllä näitä löytyy. Onneksi ei työpaikalla tai nykyisessä koulussa olla kuitenkaan häiritty, tärkeä aihe.
Seison chihuahua sylissä yksin bussipysäkillä, pysäkille tuli mies-noin 30vuotias kantasuomalainen,selvin päin ja siististi pukeutunut polkupyörällä.Hymyili ja kysyi" saako sitä taputtaa?"Koska luulin että kyse koirasta,vastasin myöntävästi -ja alle 10 sekunnissa tämä mies taputti mua lujaa takapuolesta ja ajo tiehensä.Olin ihan sanaton ja puulla päähän lyöty,etten kyennyt sanomaan/huutamaan mitään tuon olion perään.
Itsensäpaljastajia on nähty varmaa 7:stä ikävuodesta asti toistakymmentä kertaa ja entisessä töissä on arvosteltu/kommentoitu,muka selän takana mun rintoja-esim "miten mukavaa olisi"laittaa" iiden väliin.Kun valitin asiasta pomolle sain kuulla että"pojat on poikia"..niin-50v raksaukot..poikia..joo-o.
Opiskelijana olin joskus harjoittelupaikassa, jossa oli yksi nuori miestyöntekijä ja suurin osa keski-ikäisiä naisia. Osa naisista heitti miehelle aina ruokatauoilla ym. ahdistelevaa kommenttia hänen komeasta ulkonäöstään ja tyyliin "ei meillä tule kylmä kun Make lämmittää meitä". Minusta se oli häirintää sekä miestä kohtaan että meitä kohtaan, jotka emme harrastaneet kommentointia.
Lisäksi seksiaiheiset vistit joita olen kuullut työpaikalla miehiltä ja naisilta. Pahimmassa tapauksessa joku työntekijä kertoo saman vitsin moneen kertaan aina uudelle yleisölle ja sitä joudut kuuntelemaan syödessäsi useana peräkkäisenä päivänä.
Minua hävettää olla mies... näitä tarinoita pitäis kyllä jakaa enemmän. Moni mies ajattelee tällaisen varmaan olevan "harmitonta" flirttailua. Ehkä flirttailu on puhetasolla OK, mutta minkäänlainen fyysinen tuntemattoman koskettaminen on kyllä ällötävää :(
Vierailija kirjoitti:
Se mikä 20v sitten oli isku repliikki/yritys on 2017 seksuaalista häirintää
Itseäni 30 vuotta vanhempi mieshenkilö puristaa tissistä, kun "on tytöllä jo niin terhakkaat tisut kasvanut". Naapurissa asuva perhetuttu mies tarjoaa kyytiä kotiin harrastuksesta ja alkaa autossa väkisin pussailemaan. Ystäväni isä haluaa hirveästi "halailla" kun olen ystävän luona yökylässä. Toisen ystävän isäpuoli tyytyy suusanallisesti kehumaan "seksikkäitä muotojani".
En pitänyt noita minään viattomina iskuyrityksinä edes silloin 30 vuotta sitten kun ne tapahtuivat. Mutta kaiketi nuo miehet pitivät. Nämäkin jutut painettiin villaisella, niihin suhtauduttiin vähän sellaisella asenteella, että miehet nyt vitsailee välillä tuolla tavalla, ei siitä suuttua pidä. Naapurin miehelle äiti kyllä kävi avautumassa ja mies oli pyytänyt anteeksi äidiltäni, ei minulta. Sanoisin että on todellakin jo korkea aika lakata vähättelemästä seksuaalista häirintää.
Monesti kun olen ollut lenkillä autoista on tööttäilty, huudeltu ja esimerkiksi kysytty kyytiin. Viimeksi kysyttiin annanko persettä. Edelleen ahdistaa juosta tiettyjä reittejä, joilla kulkee paljon autoja, ja aina lenkillä ollessa nää pyörii päässä.
Baareissa on myös tapahtunut tietysti vaikka mitä. On kourittu ja nosteltu hametta, joskus "kostoksi" siitä, että olen ollut lähdössä. Kerran tanssin yhden miehen kanssa, en mitenkään lähekkäin, mutta hän sitten viittoi minut lähemmäksi ja kysyi, tulenko miesten vessaan ottamaan häneltä suihin.
Eräs mies alkoi ahdistelemaan viesteillä. Olin hädin tuskin täysi-ikäinen, enkä vastannut hänen viesteihinsä. Hän suuttui, ja alkoi haukkua ja uhkailla ja lähetteli viestejä esimerkiksi keskellä yötä. Hän vaikutti niin hullulta, että mua pelotti liikkua yksin ja poistua kotoa.
Ystäviltä löytyy paljon samanlaisia kokemuksia. Mulla on eräs todella kaunis ystävä, jolle näitä sattuu erityisen usein. Todella monet miehet alkavat ahdistella häntä viestein, niin että hän on joutunut estämään kaikki. Eräs mies, jonka hän oli tavannut kerran, soitteli hänelle puolen vuoden ajan lähes joka viikonloppu, vaikkei ystäväni koskaan vastannut. Yksi mies on tullut hänen ovelleenkin. Monet eivät usko, vaikka ystäväni sanoisi suoraan, ettei häntä kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ollut elämässä niin hyvää tuuria, että olen törmännyt vain fiksuihin ihmisiin. En ole kohdannut mitään sellaista, mitä voisin sanoa häirinnäksi. En osaa sanoa, onko mitään osuutta asiaan sillä, että olen elämäni ajan melkolailla vältellyt paikkoja, joissa riski tulla häirityksi on suurempi, tai että olen pukeutunut tavalla, joka ei millään tavalla provosoi ketään.
No minua puristeltu keskellä päivää kadulla ja metroasemalla sekä kyselty hintaa bussipysäkillä, noin esimerkiksi. Miten voi vältellä paikkoja, joissa ihmiset normaalisti liikkuvat? Muuttamalla erakoksi metsään? Nuorena, kun häiriköintiä tapahtui nykyistä enemmän, pukeuduin yleensä farkkuihin, tennareihin ja ylisuureen maihinnousutakkiin. Miten sellainen voisi provosoida ketään?
Eli kyllä, sinulla on ollut tuuria. Edelleen tuntuu monen olevan vaikea käsittää, että häiriköinti on tekijän, ei uhrin syytä. Ja vaikka menisinkin baariin paljastavissa vaatteissa, ei minuun silti ole oikeutta käydä käsiksi. Mutta häiriköintia tapahtuu ihan tavallisille naisille, jotka ovat pukeutuneet tavallisesti ja ovat matkalla töihin, harrastuksiin, lapsia hoidosta hakemaan. Sitä tapahtuu kaduilla ja bussipysäkeillä, junissa ja työpaikoilla, uimahalleissa ja konserteissa. Missä nyt ihmiset ylipäätään liikkuvat, ei sen kohteeksi joutumiseksi tarvitse hakeutua mihinkään erityisiin paikkoihin tai pukeutua "provosoivasti".
Ai niin, tämä tuli vielä mieleen: inssiajossa inssi kehui minihamettani (ei edes ollut mini vaan ihan normihame vähän polven yläpuolelle) ja laittoi kätensä reidelleni kesken ajon. Pääsin läpi vaikka tein virheitä ja ajoin mm. punaista päin.
Vierailija kirjoitti:
Ai mutta sitten tajusin. Samaan olen syyllistynyt itsekin. Läpsinyt pepuille ja purrut. Niin naisia kuin miehiä. Sorry. Jotkut ei tykännyt, useimpia ei haitannut. Olen nainen.
Ai miksi? Koska se oli mielestäni hauskaa. Ja olin kännissä usein miten. Joskus selvinpäin. Mutta ihan koska nautin elämästä ja pidin hauskaa. Pahoittelen jos joku koki sen häirintänä.Itselleni pelottavimpia oli kun Arabiasta päin tullut bussikuski kutsui luokseen tyhjässä bussissa. Olin alaikäinen matkalla kotiin ja ulkona oli pimeää. Asuin alueella jonne päätepysäkille saapuva bussi oli usein melkein aina tyhjä. No luulin että kuskilla oli joku hätä, eksynyt ties mitä ( sellaisiakin oli).menin kysymään että mitä ja mies alkoi rupattelemaan niitä näitä. Että hänellä loppuu vuoro, yritti iskeä ja pisti koskemaan partaansa. Silloin pelotti että mitä jos hän ei ajakaan perille vaan jonnekin muualle, joten olin jutussa mukana ja kiva tälle tyypille jouduin antamaan puhelinumeronkin. Ja olin onnesta sekaisin kun pääsin bussista ulos ja juoksin kotiin. En muista lupauduinko jopa hänen tyttöystäväksi ihan vaan jotta pääsen tilanteesta pois. Siinä oli miehellä valtaa ja olin kuin häkissä.
Minulle on myös bussikuski ehdottanut tapaamista illalla vuoronsa päätyttyä. Ei käynyt käsiksi eikä puhunut rumasti, mutta koin ehdottelunkin ahdistavana, koska olin alaikäinen ja yksin bussissa. Olin menossa ensimmäistä kertaa käymään kaverillani, jonka luona en ollut ennen käynyt ja istuin sen takia eteen, jotta huomaisin paremmin, kun pitää jäädä pois. Ilmeisesti kuski tulkitsi sen kiinnostuksen osoitukseksi. Olin tyytyväinen, että äitini pääsi hakemaan, eikä tarvinnut tulla bussilla takaisin.
Ketjussa on aika paljon tapahtumapaikkoina baarit yms paikat missä ihmiset ovat humalassa. Monesti tekijätkin näyttäisivät olevan humalassa tai muuten vain vähän outoja. Se, että joku käyttäytyy humalassa idiootisti ei tarkoita, että tämä henkilö aina ahdistelisi. Ja sitä paitsi, jos joku kokee kaiheaksi ja julmaksi sen, että hänen ulkonäköään kehutaan, toivon kyseisen ihmisen hankkivan keskusteluapua. Itsetunto on tuossa tilanteessa pelottavan huono.
Vierailija kirjoitti:
Naisten pitäisi kiskaista sen käpälöivän käpälän irti kehostaan ja huutaa "EI!". Niin minä olen aina tehnyt. Sillä tavalla ilmaisee että käpälöinti ei ole toivottavaa eikä nainen hyväksy sitä. Muuten on turha valittaa.
Ei kai miehet nyt oikeasti niin tyhmiä ole, että eivät ymmärrä tekevänsä väärin, ellei heitä kouluteta kuin koiria? Ei kai kukaan mies tosissaan luule, että tuntemattomat naiset tykkäävät käpälöinnistä?
Yläasteikäisenä linja-autossa matkalla koulusta kotiin viereeni istui vanha "setä", jonka käsi kummallisesti jatkuvasti eksyi polvelleni ja yritti hakeutua reisien väliin. Työnsin käden joka kerta napakasti ja vihaisesti pois, mutta aina se ällötys yritti uudestaan. Samassa bussissa oli meidänluokkalaisia poikia ja jos siinä olisin ruvennut huutamaan ja ne olisivat saaneet tietää mitä tapahtui, huutelusta ja kiusaamisesta ei olisi loppua tullut.
Istuin kirjastossa rauhallisessa nurkassa lukemassa lehtiä ja itsensäpaljastelija tuli noin metrin päähän pitämään privaattishowta. Tuskinpa oli viatonta flirttiä, keskustelun avaus tai kömpelö iskuyritys. . Minä olin 35-vuotias ja täysissä pukeissa, mitä nyt pipon ja lapaset olin riisunut. Ihan oli arkipäivä klo 16 tienoilla. En järkyttynyt tai traumatisoitunut, mutta poliisille ilmoitin, sillä paikallani olisi voinut istua vaikkapa 8-vuotias lapseni.
Vierailija kirjoitti:
Ketjussa on aika paljon tapahtumapaikkoina baarit yms paikat missä ihmiset ovat humalassa. Monesti tekijätkin näyttäisivät olevan humalassa tai muuten vain vähän outoja. Se, että joku käyttäytyy humalassa idiootisti ei tarkoita, että tämä henkilö aina ahdistelisi. Ja sitä paitsi, jos joku kokee kaiheaksi ja julmaksi sen, että hänen ulkonäköään kehutaan, toivon kyseisen ihmisen hankkivan keskusteluapua. Itsetunto on tuossa tilanteessa pelottavan huono.
Minun mielestäni nätiksi tai kauniiksi kehuminen ei ole seksuaalista häirintää. Ymmärrän kuitenkin, että joku voi kokea tilanteen epämiellyttävänä, jos on vaikka ujo, on aikaisempia huonoja kokemuksia miehistä tai haluaa olla rauhassa. Lasten ja teinien ulkonäköä aikuisten miesten ei pidä mielestäni kommentoida mitenkään.
Teini-ikäisenä keski-ikäiset miehet kouri takapuolesta kaupungilla, haaroista ja takapuolesta kourimista yökerhoissa sekä tuntemattomien että työkaverien suunnalta. Sekalaisia ehdotteluja en ehkä laske häirinnäksi.
Olin kesätöissä Helsingissä tarjoilijana ja asuin Malminkartanossa solukämpässä. Kerran puhelin (olivat lankapuhelimia) soi ja joku mies kertoi asuvansa A-rapussa ja katselevansa minua koska "kroppani kiihottaa häntä". Sanoin että taisi tulla väärälle hlölle - "ei kun just sulle".
Pian tämän jälkeen alusvaatteni pöllittiin asunnon pesutuvasta.
Oli karmeaa liikkua öisin yksin kotiin tarjoilijan töiden loputtua. Tuolloin myös huhuttiin, että Malminkartanossa liikkui raiskari.
(ja ei, en saanut hänen numeroaan talteen koska se ei ollut mahdollista lankapuhelimissa)
About 17-vuotiaana ajan fillarilla, ohi ajaa n.40-50v motoristi ja kysyy tulisiko tyttö kyytiin. Joo toki, jätän fillarin siihen että pääsen sun moottoripyöräsi tarakalle.
Alle parikymppisenä on 30v vanhempi mies huudellut että on meinannut kävellä päin tolppaa kun jäi katselemaan mun ihanaa persettä ( olisitkin kävellyt )
On vihelletty, huudeltu, käyty baarissa takapuoleen kiinni. Pahimpana kaikesta on joskus laivalla kun musta mies on lähtenyt seuraamaan ja tunkenut käden väkisin haaroihin ja yrittänyt suudella. Onneksi olin jo hytin ovella ja pääsin karkuun.
En tiedä, olenko yksin ajatuksineni, mutta minusta on vastenmielistä myös se, että joku avautuu minulle yksityiskohtaisesti kokemastaan häirinnästä, ellen nimenomaan ole pyytänyt kuulla niitä yksityiskohtia. Minun mielestäni on ihan ok, jos joku sanoo minulle, että työkaveri lähentelee tai käyttäytyy fyysisiä rajoja rikkoen. Mutta en ole erityisen halukas kuulemaan, mitä tekijä on konkreettisesti on tehnyt. Siinä vaiheessa toivoisin, että uhri kertoo yksityiskohdat poliisille, ja säästää minut ällöttäviltä yksityiskohdilta. Olen niin herkkä ihminen, että tuollaisen kuuleminen on minulle liikaa. Tätä ketjuakaan ei pitäisi oikeastaan lukea. En pidä siitä, miten yksityiskohtaisesti tekoja kuvaillaan.