Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Antakaa naiset esimerkkejä arjessa kohtaamastanne seksuaalisesta häirinnästä?

Vierailija
18.10.2017 |

Puolituttu feministi sanoi kerran kohtaavansa tuollaista satoja kertoja päivässä! En tuolloin kysynyt asiasta tarkemmin, mutta nyt te voisitte sivistää mua aiheesta! Eli antakaa esimerkkejä juuri teihin kohdistuneesta häirinnästä? Ja mistä te päättelitte asian olevan seksuaalista?

Kommentit (501)

Vierailija
281/501 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kourittu tisseistä ulkoilmatapahtumassa, huudeltu/vihellelty/kommentoitu epäasiallisesti ja törkeästi kadulla, tultu kourimaan ja väkisin pussailemaan baarissa, bileissä tultu ilman lupaa viereen kähmimään kun olin nukkumassa, töissä ehdoteltu todella suoraan jne.

Vierailija
282/501 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

14v -Naapurin setä vei meitä uimaan ja kommentoi pyllyni pyöristyneen kivasti(olin porukan vanhin)

16v. - Raveissa porukka puristui katsomossa tiiviiksi. Tunsin kuinka joku työnsi kätensä haaroväliini.

18v. -Baarissa monta monta kertaa erinäiset omanikäiset ja vähän vanhemmat ronkkivat tissejä tai perää, yrittivät suudella tai muuten halailla. Humalaisiin ei tehoa edes huuto, joillekin miespuoliset kaveritkin sanoivat, että lopettaisi ja silti ei vaan.

24v. -Olin raskaana ja kahvilla ystäväni työpaikalla baarissa, kun baarin asiakas ryhtyi kysymättä hivelemään vatsaani ja kertomaan, kuinka raskaana olevat naiset ovat niin seksikkäitä.

26v. Paikallisen sivistyneistön (=opettajapariskunta) miespuolinen edustaja tuli työapikalleni ja pyysi parin kirjan sivuista kopioita. Kopiokonehuoneessa painautui takaapäin minua vasten. Jähmetyin paniikissa paikalleni. Hänen lähdettyään naispuolinen pomoni kysyi: Kävikö se suhunkin kiinni?

... muutamia mainitakseni. On se kiva olla vaalee ja viilee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/501 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisten pitäisi kiskaista sen käpälöivän käpälän irti kehostaan ja huutaa "EI!". Niin minä olen aina tehnyt. Sillä tavalla ilmaisee että käpälöinti ei ole toivottavaa eikä nainen hyväksy sitä. Muuten on turha valittaa.

No heh heh. Jos ajattelen esim. itse olin 12 vuotias, kun joku mies yllättäen kouraisi takaa jalkovälistä ja oikein työnsi sormia sisääni. Järkytyin ja juoksin lähimpään vessan lukkojen taakse itkemään. Tietysti olisin voinut olla jämerä ja karjaista siinä. Enpä ollut. Ja kerran kun mies pyysi näyttämään tissit, jätin asian noteeraamatta. Seuraavaksi sainkin nyrkistä naamaan. En siinäkään tajunnut/uskaltanut tehdä mitään. Mutta ei tehneet miehen kaveritkaan jotka kyllä näyttivät vähän vaivaantuneilta. Karkuun vain painelin taas kerran.

Vierailija
284/501 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäilen ettei tää keskustelu ahdistelusta tavoita niitä todellisia törkymöykkyjä, mutta toivottavasti mahdollisimman moni nainen huomaa ettei ole ainoa ja että ahdistelusta ei tarvitse vaieta.

Vierailija
285/501 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ahdistelijat tietävät toimivansa väärin ja osaavat ajoittaa ahdistelunsa sellaiseen hetkeen, jossa muita silminnäkijöitä ei ole. Tai kyse voi olla jonkun jätkäporukan ns. huumorista, jolla osoitetaan omaa asemaa muille inhottavin keinoin nolaamalla nämä ja tunkeutumalla toisten henkilökohtaiselle alueelle. Viestinä on silloin, että he voivat tehdä sinulle näin, etkä sinä ole heille mitään muuta kuin pala lihaa, jota sopii arvioida kovaan ääneen, puristella intiimialueelta ja nauraa röhöttää yksin tai joukolla uhrin kokemalle nöyryytykselle.

Samaa kuviota toistavat nämä ahdistelijoiden puolustuspuheet, joissa tarkoituksella pyritään hämmentämään hyvän ja huonon käytöksen rajat, syytetään naisia valehtelijoiksi ja satutädeiksi, joiden pitäisi ymmärtää olla imarreltuja saamastaan huomiosta. Vielä sitä ihme gaslightingia, jolla yritetään vierittää syy uhrin niskaan, ikään kuin tämä olisi vastuussa siitä, miten muut häntä ahdistelevat. Joo, varmaan se on se uhrin pukeutuminen, ikä, sopimaton käytös julkisissa tiloissa, eikä kunniallisia muka naisia ahdistella lainkaan. Cool story bro, mutta uskoisin, että asia on pikemminkin päinvastoin: massasta poikkeavaa ja epätavallisesti käyttäytyvää naista tai miestä ei ahdistella siten kuin hiljaista ja arkaa, koska tältä  saatava reaktio ei välttämättä ole totutun mukainen eli uhri ei hämmenny tai nolostu, vaan voi käyttäytyä arvaamattomasti. Kyse on kiusanteosta, jossa tarkoituksella haetaan uhrin hämmennystä. Ahdisteleva kiusaaja kannattaa ilmiantaa heti verekseltään ja nolata huutamalla tämän aikeet mahdollisimman kovaan ääneen muille, muutoin tuollaiset narsistisiat eivät koskaan ymmärrä toimintansa olevan sopimatonta.

Vierailija
286/501 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Baarissa yksi mies avasi minun rintaliivien hakaset.

Metrossa mies hieroi alapääta minun pyllylle kun seisoittiin jonossa.

Tissien koskettelu, eli katsotaan oikeudeksi käpälöidä tisseja

Tässä nyt muutama.

Vierailija
287/501 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa on nyt annettu satoja tosielämän esimerkkejä siitä, millaista on arkielämässä koettu ahdistelu, ja valtaosa esimerkeistä on yksiselitteisesti ahdistelua. Esimerkkejä on ollut härskeistä kadulla huutelijoista valta-aseman väärinkäyttäjiin, käpälöijistä raiskaajiin. Vastausten perusteella voimme todeta myös, että merkittävä osa ahdistelusta kohdistuu alaikäisiin tyttöihin.

Silti jotkut jaksavat jauhaa siitä, kuinka "silmiin katsominenkin vissiin on nykyään ahdistelua". Takerrutaan lillukanvarsiin, kun yksiselitteisesti ahdisteluksi tulkittavia esimerkkejä on annettu vaikka kuinka. Kuinka monta tosielämän kokemusta tarvitsee tuoda esille, että aletaan uskoa tämän olevan todellinen, suuren osan naisista kohtaama ongelma?

Vierailija
288/501 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

22- vuotiaana 34v nainen perehdytystilanteissa kolme kertaa hieroi hartijoita ja siveli käsivarsiani ja vikalla kerralla eteni rintakehääni sivelemään ja ihasteli lihaksiani ja totesi, että taidat käydä salilla. kahdella ekalla kerralla vain hymähdin ja sopertelin jotain 'kiitosta'. Kolmannella kerralla nousin seisomaan ja sanoin, että mulla on tyttöystävä ja käyn vessassa. Lopetti hieromiseni. Tosin perehdytysajatkin loppui sopivasti. Oli tapahtumien aikaan sinkku, mutta puolen vuoden päästä just tapaamansa miehen kanssa kihloissa.

Samalla työpaikalla 26-vuotiaana 36v uusi naistyöntekijä (todella ylipainoinen ja epäsiisti) alkaa toistuvasti tauoillaan tulemaan mun huoneeseen ja ekasta kerrasta alkaen kertoo mulle hyvin henkilökohtaisia juttuja omista mt-ongelmista, lapsuuden hyväksikäytöstä, edellisestä huonosta parisuhteesta, seksielämästään jne. Siis todella rajatonta. Alkaa soittelemaan mun työkännykkään työpäivän jälkeen puhuakseen ja kun en vastaa ottaa selville mun henkilökohtaisn puhelinnumeron ja alkaa lähettämään siihen viestejä. Tässä vaiheessa uhkaan tehdä asiasta ilmoituksen pomolle ja/tai poliisille, jos ei lopeta. Uhkaa mua itsemurhalla, jos en hänelle vastaa ja suostu tapaamaan kahvilla jne.

Kyseinen nainen vaihtaa työpaikkaa saman työnantajan toiseen yksikköön. Vähentää samalla yhteydenottoja. Jotain satunnaisia viestejä, joissa tuo esille haluavansa tavata ja vaan jutella asioistaan jne.

Muutaman kuukauden päästä yhteinen asiakkaani kyseisen yksikön kanssa saa siellä päässä vastuuttöntekijäksi tämän naisen ja minun ahdistelu taas aktivoituu ja uhkailee taas kävellä mereen, jos en suostu häntä tapaamaan ja kuuntelemaan.

Menen oman pomon luo ja kerron tapahtuneista ja pyydän, että tämä nainen vaihdettaisiin pois yhteisestä casesta siellä toisessa yksikössä. Minä olin hoitanut casea meidän yksikössä jo 2 vuotta ja pelkäsin, että yhteistyömme tämän naisen kanssa ei toimisi ja asiakasperhe kärsisi.

Pomoni soitti sen toisen yksikön pomolle ja selitti asian.

Mutta, tämä leidi oli siellä päässä kertonut tarinan toisin, että minä olin häntä ahdistellut ja vaatinut tapaamaan ja kertonut ongelmistani jne. Ja tämän toisen yksikön pomo oli kovin uskonut nämä jutut ja uskoi tämän naisen tarinan todeksi ja että minun pitäisi jäädä casesta pois. Onneksi olin kertonut naispuoliselle työkaverilleni tilanteesta aiemmin ja näyttänyt yhtä uhkailusähköposteista.

Tämä vakuutti meidän pomolle, että ahdistelu oli ollut toisin päin. Myös tämä työkaverini otti sen casen meidän päässä hoidettavaksi.

Lopulta uskoivat siellä toisessa yksikössä uskoivat vuoden päästä tarinani, kun tämä nainen oli alkanit siellä käyttäytymään häiritsevästi muita kohtaan ja oli saanut lopulta jonkun hermoromahduksen työpaikalla. Työsuhde oli myös samalla hänen kanssaan lopettaa. Itse olin jo töissä muualla tässä vaiheessa, mutta vanhat työkaverit tästä mulle kertoivat.

Vierailija
289/501 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miesvaltaisella alalla työskentelen, olen työskennellyt aina. Yleisintä on takapuolelle läpsäisy, pikkutuhmien puhuminen ja ulkonäön kommentointi. Aika rivoa tekstiä saa päivittäin kuunnella, mutta siihen on tottunut eikä noista jutuista tule vedettyä hernettä nenään :D. Kommentteihin "Voiko sulle maksaa luonnossa", "Tuutko vähän aikaisemmin töihin, että ehitään tekemään jotain kivaa" jne en todellakaan suhtaudu vakavasti. Pikkujouluissa en mielellään käy, kun niissä lähentely tuppaa menemään yli. Nuorempana olin yllättynyt kuinka moni naimisissa oleva mies teki iskuyrityksiä ja avautui tunteistaan. Ei noilla mitään sen vakavampia aikeita ollut kuin pukille pääsy ;). Samaiset miehet olivat työristeilyillä vikittelemässä heti vieraita naisia ja aika usein näyttivät siinä onnistuvan. Kerran työkaveri on lukinnut minut autoon kanssaan ja kohteli minua omaisuutenaan vastusteluistani huolimatta. Vaihdoin tapauksen jälkeen työpaikkaa. Valitettavasti samainen mies vainosi minua vielä kymmenisen vuotta. Minulla on työtovereina myös monia kunnollisia miehiä. Sen olen kuitenkin oppinut, että kenenkään miehen kanssa en enää liiaksi ystävysty. En ole vielä kohdannut miestä, joka pystyisi olemaan vain ystävä.  Oman mieheni luotan olevan kunnollinen enkä itsekään hänen luottamustaan koskaan pettäisi. Mielestäni on aika häilyvä raja siinä mikä on seksuaalista häirintää ja mikä taas ei. Ei kaikki naisetkaan mitään puhtaita pulmusia ole. Tuntuu, että naisilta sallitaan paljon ronskimpaa käytöstä kuin miehiltä. 

Sinuahan kohdellaan kuin jotain halpaa horoa ja vielä ylpeilet asialla. Kiva, että viihdyt työssäsi, mutta se, että ei pidä jatkuvaa pepulle läpsimistä ja rivojen ehdotusten kuuntelua minään, ei kyllä kuulosta ihan täysipäiseltä.

Kerrot kuitenkin, ettet käy mielelläsi pikkujouluissa ja että olet kerran vaihtanut työpaikkaa ahdistelun vuoksi. Sinullakin on siis rajasi asian suhteen. Se, että jonkun toisen raja menee toisessa kohtaa, on mielestäsi "herneen nenään vetämistä".

Vierailija
290/501 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkki 1: autokoulun opettaja laittaa käden reidelleni.   ( sanon napakasti IRTI ja tilanne on ohi, mutta sen jälkeen ei ollut miellyttävää mennä ajotunneille)

Esimerkki 2: kadulla ohikulkeva mies ottaa tissistä kiinni ( huudan ja lyön, myös lähellä olleet kaksi muuta naista alkavat karjua, vanhempi rouva mätkäisee käsilaukulla)

Vierailija
291/501 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työskentelin pankissa ja odotin työpäivän jälkeen bussia. Volvo pysähtyi pysäkille ja mies oletti, että myyn seksiä. En todellakaan myynyt, vaikka olin Helsingissä Aleksis Kiven kadulla, jossa prostituoidut aikoinaan liikkuivat. (Minua säälittivät aina pakkasessa palelevat naiset ja miehet, joilta "kunnolliset" perheenisät ostivat seksiä.)

Matkustaessani nuorempana takseilla kuljettajat puhuivat minulle ja selittivät, etteivät he oikeasti aja taksia, vaan tekevät jotain muuta työtä. Puhuminen jatkui heidän aloitteestaan koko matkan ajan. Eipä voinut vähempää kiinnostaa, koska matkustin paikasta A paikkaan B ja minulle oli ihan se ja sama, kuka ajoi autoa. Yritin monesti lukea, mutta kuljettajat vaan selittivät juttujaan. Ikävystyttävää. Onneksi olen keski-ikäinen ja saan istua taksissa, jossa kuljettaja on hiljaa.

Istuin bussissa, jossa kaikki muuta paikat olivat vapaita ja alkoholisti tunkee viereen lässyttämään. Yök. Siirtyessäni hän seuraa minua. Vastenmielinen kokemus.

Taksikuski koittaa jutella asikkaan kanssa = seksuaalista häirintää?

Alkoholisti istuu bussissa viereen = seksuaalista häirintää?

Vierailija
292/501 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

HoivaMies45v kirjoitti:

22- vuotiaana 34v nainen perehdytystilanteissa kolme kertaa hieroi hartijoita ja siveli käsivarsiani ja vikalla kerralla eteni rintakehääni sivelemään ja ihasteli lihaksiani ja totesi, että taidat käydä salilla. kahdella ekalla kerralla vain hymähdin ja sopertelin jotain 'kiitosta'. Kolmannella kerralla nousin seisomaan ja sanoin, että mulla on tyttöystävä ja käyn vessassa. Lopetti hieromiseni. Tosin perehdytysajatkin loppui sopivasti. Oli tapahtumien aikaan sinkku, mutta puolen vuoden päästä just tapaamansa miehen kanssa kihloissa.

Samalla työpaikalla 26-vuotiaana 36v uusi naistyöntekijä (todella ylipainoinen ja epäsiisti) alkaa toistuvasti tauoillaan tulemaan mun huoneeseen ja ekasta kerrasta alkaen kertoo mulle hyvin henkilökohtaisia juttuja omista mt-ongelmista, lapsuuden hyväksikäytöstä, edellisestä huonosta parisuhteesta, seksielämästään jne. Siis todella rajatonta. Alkaa soittelemaan mun työkännykkään työpäivän jälkeen puhuakseen ja kun en vastaa ottaa selville mun henkilökohtaisn puhelinnumeron ja alkaa lähettämään siihen viestejä. Tässä vaiheessa uhkaan tehdä asiasta ilmoituksen pomolle ja/tai poliisille, jos ei lopeta. Uhkaa mua itsemurhalla, jos en hänelle vastaa ja suostu tapaamaan kahvilla jne.

Kyseinen nainen vaihtaa työpaikkaa saman työnantajan toiseen yksikköön. Vähentää samalla yhteydenottoja. Jotain satunnaisia viestejä, joissa tuo esille haluavansa tavata ja vaan jutella asioistaan jne.

Muutaman kuukauden päästä yhteinen asiakkaani kyseisen yksikön kanssa saa siellä päässä vastuuttöntekijäksi tämän naisen ja minun ahdistelu taas aktivoituu ja uhkailee taas kävellä mereen, jos en suostu häntä tapaamaan ja kuuntelemaan.

Menen oman pomon luo ja kerron tapahtuneista ja pyydän, että tämä nainen vaihdettaisiin pois yhteisestä casesta siellä toisessa yksikössä. Minä olin hoitanut casea meidän yksikössä jo 2 vuotta ja pelkäsin, että yhteistyömme tämän naisen kanssa ei toimisi ja asiakasperhe kärsisi.

Mutta, tämä leidi oli siellä päässä kertonut tarinan toisin, että minä olin häntä ahdistellut ja vaatinut tapaamaan ja kertonut ongelmistani jne. Ja tämän toisen yksikön pomo oli kovin uskonut nämä jutut ja uskoi tämän naisen tarinan todeksi ja että minun pitäisi jäädä casesta pois. Onneksi olin kertonut naispuoliselle työkaverilleni tilanteesta aiemmin ja näyttänyt yhtä uhkailusähköposteista.

Tämä vakuutti meidän pomolle, että ahdistelu oli ollut toisin päin. Myös tämä työkaverini otti sen casen meidän päässä hoidettavaksi.

Lopulta uskoivat siellä toisessa yksikössä uskoivat vuoden päästä tarinani, kun tämä nainen oli alkanit siellä käyttäytymään häiritsevästi muita kohtaan ja oli saanut lopulta jonkun hermoromahduksen työpaikalla. Työsuhde oli myös samalla hänen kanssaan lopettaa. Itse olin jo töissä muualla tässä vaiheessa, mutta vanhat työkaverit tästä mulle kertoivat.

Olin 30-vuotiaaksi hyväkroppainen babyface - nättipoika tai söpöpoika olivat usein naisten kommentit mulle.

19- vuotiaana olin kesätöissä eräässä isossa keittiössä, jossa 2 vanhaa ja 1 nuori nainen minun lisäksi töissä. Jutut minua kohtaan varsinkin oli todella rivoja. Jostain syystä melkein joka asiassa viitattiin mun penikseen tai muuhun miehiseen ominaisuuteen. Kaksimielisiä juttuja oli ihan koko ajan. Jos kävin kellarissa samaan aikaan toisen naistyöntekijän kanssa, olimme tietenkin panneet jne. Lounastauolla nuorella naisella oli jukurttia huulella/ poskella, niin sehän oli tietenkin mun spermaa, kun oli ottanut multa suihin jne. Sellaista aika väsynyttä täti-ihmisten puujalkoja koko ajan. Ihan sovussa sieltä lähdin ja heillekin tuli ikävä. Vaikka jutut oli rasittavia, kukaan keittiön naisista ei kuitenkaan käyneet kiinni fyysisesti ja heidän jutut olivat omalla tavallaan minua "ylistäviä", joten niitä jaksoi, vaikka ne oli rasittavia puujalkoja koko ajan ihan liukuhihnalta.

Vierailija
293/501 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HoivaMies45v kirjoitti:

Olin 30-vuotiaaksi hyväkroppainen babyface - nättipoika tai söpöpoika olivat usein naisten kommentit mulle.

19- vuotiaana olin kesätöissä eräässä isossa keittiössä, jossa 2 vanhaa ja 1 nuori nainen minun lisäksi töissä. Jutut minua kohtaan varsinkin oli todella rivoja. Jostain syystä melkein joka asiassa viitattiin mun penikseen tai muuhun miehiseen ominaisuuteen. Kaksimielisiä juttuja oli ihan koko ajan. Jos kävin kellarissa samaan aikaan toisen naistyöntekijän kanssa, olimme tietenkin panneet jne. Lounastauolla nuorella naisella oli jukurttia huulella/ poskella, niin sehän oli tietenkin mun spermaa, kun oli ottanut multa suihin jne. Sellaista aika väsynyttä täti-ihmisten puujalkoja koko ajan. Ihan sovussa sieltä lähdin ja heillekin tuli ikävä. Vaikka jutut oli rasittavia, kukaan keittiön naisista ei kuitenkaan käyneet kiinni fyysisesti ja heidän jutut olivat omalla tavallaan minua "ylistäviä", joten niitä jaksoi, vaikka ne oli rasittavia puujalkoja koko ajan ihan liukuhihnalta.

jatkan vieläkin. tuolla keittiössä mua ei pyritty "alistamaan" tai en sitä niin kokenut. Tämä ehkä erona naisten kokemuksiin vastaavissa tilanteissa. Mutta kyllä tuli 19v pojalle 50v mammojen kertomana tutuksi vittujen ja pillujen toiminta ja erot 😁

Sen verran, että tuon työpaikka hierojan lisäksi mua on kerran nainen puristanut baarissa perseestä ja kolme kertaa homomies (laivalla, hesessä ja yökerhossa). Mutta viimeiseen 15 vuoteen ei ole kukaan lähennellyt fyysisesti tai suullisesti.

hoivamies

Vierailija
294/501 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Autoista ja kaduilla huutelu

- Salaa kuvaaminen

- Väkisin suutelu 

- Opettaja ehdottaa, että ottaisin kaikki vaatteet pois

-  Lääkäri tuijottaa rintoja herkeämättä

- Kerran yksi ei päästänyt liikennevälineestä pois

- Kadulla seuraaminen

- Kouriminen

- Seksiin pakottaminen

Onhan näitä. 

Vierailija
295/501 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu, että somessa menee asiat nyt sekaisin. Alunperin kai meetoo kampanjan tarkoituksena oli kertoa naisten kokemuksia työpaikalla tapahtuneista ahdisteluista. Mutta nyt pistetään samaan kategoriaan lapsuuden raiskaukset, ravintolassa tapahtuneet känniset huonot iskuyritykset, työpaikan kaksimieliset huonot vitsit, esimiehen yritykset kiristää valta-aseman turvin seksiä, suoranaiset rikokset eli raiskaukset, asiattomiksi koetut katseet julkisilla paikoilla jne.

Mielestäni fyysisen koskemattomuuden rikkominen ilman kohteen lupaa oli paikka mikä tahansa, on se yhteinen juju tässä. Katseet ja vitsit ovay liian tulkinnan varaisia. Tietenkin suorat suulliset viittaukset/ kysymykset seksiin voi myös lukea häirintään.

Vierailija
296/501 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riittääkö yksi esimerkki nimeltään Metsäketo?

Vierailija
297/501 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toinen kerta tapahtui todella nuorena, kun menin kai uteliaisuuttani treffeille ihailemani vanhemman miehen kanssa, joka oli tuttu harrastukseni kautta. Luulin, että olemme menossa kahville tai muuta viatonta, mutta hän sanoi, että hänen täytyy käydä kastelemassa kaverinsa kukat, koska hän on matkoilla. Menin hänen mukanaan ja mies ei halunnutkaan enää lähteä mihinkään vaan jäimme hänen frendinsä luokse istuskelemaan ja juttelemaan. Mielestäni siellä oli tylsää ja olin pettynyt, koska olin tälläytynyt täysin muunlaista juttua varten, joten rupesin ehdottelemaan lähtöä. Se ei kuitenkaan miehelle sopinut ja kun ajattelin sitten lähteä yksin, niin mies esti pääsyni ulos niin aggressiivisella tavalla, että yritin leppyytellä häntä, jotta olisin päässyt menemään. Leppyyttely johti ensiksi siihen, että istuin vasten tahtoani hänen sylissään ja lopulta siihen, että harrastin hänen kanssaan seksiä ihan vaan sen takia, että mies oli todella painostava ja vaikutti niin epävakaalta, etten olisi muuten päässyt hänestä eroon. Esitin vielä jälkeenpäin kaiken olevan ok, ettei siitä olisi aiheutunut mulle ongelmia, enkä ikinä kertonut tapahtuneesta kenellekään.

En tiedä näetkö tätä, mutta minulla on samanlainen kokemus. En oikein osaa ajatella edes koko tapahtumaa. Todella ahdistavaa. Minulle tapahtui n. 7 vuotta sitten enkä vieläkään pysty jättämään sitä taakseni.

Vierailija
298/501 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka seksuaalinen häirintä oli 9v kun aikuinen humalainen äijä oksettavasti selittää miten hän sitten aikoo mennä minun kanssa naimisiin, kunhan olen aikuinen, ja kyttää pervosti pitkään ja jankuttaa samaa muutaman kerran - siitä jäikin sitten pitkäksi pitkäksi aikaa kammo miehiä kohtaan.

Sitten oli yksi äidin miesystävä joka nosti yöpaidan helmaa kerran kun olin lapsi ja kommentoi äklösti en edes halua sanoa, ja tuntui että halusi "tarkistaa" millainen takamus pikkutytöillä on. 16-vuotiaana yhden miehen kommentointi rinnoista että olenpas minä kasvanut kauniiksi nuoreksi naiseksi - juu sen voi tehdä todella väärällä tavalla sen kauniiksi kehumisen!!! Tätä jotkut ei tunnu tajuavan.  Kaikki edelliset miehet perheestä tai lähipiiristä!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Siitä se ahdisteluputki sitten alkaakin, kun miehet ja pojat kokevat oikeudekseen kommentoida naisia niin paljon. Miehet ketkä loukkaantuu kritiikistä on AINA olleet niitä, jotka eivät osaa kohdella naisia siten, että katsovat mikä on kohteliasta ja mikä on oksettavaa. Nämä miehet eivät vain halua katsoa itseään peiliin. Edellisin poikaystäväni oli sellainen herrasmies joka ei 8 vuoden aikana ikinä saanut oloani epämukavaksi millään lailla missään paikassa ja todella hyvä maine että aina järkevä - tästä tasosta tulevissa parisuhteissa en tule tinkimään, vaikka yksin jäisin. Tällaisia hyviäkin miehiä on.

Nykyisin seksuaalista häirintää on esineellistäminen että tuntemattomat kokevat asiakseen kommentoida ruumiinosia seksuaalisella tavalla kovaan ääneen julkisella paikalla TAI haukkuvat, eivät osaa perääntyä baareissa vaikka kuinka monen ei-sanan jälkeen, se että myös valitetaan että miksi on sen näköinen kuin on... Sitten tietenkin ne ketkä vain tulevat koskemaan ja koskettelemaan samalla kun jauhetaan paskaa vaikka sanoo EI ei ei ei ei. Olen yhden tämmösen kilarin joskus vinkannut poliisille. Näin aikuisena pahin häirintä on ollut se, että humalainen mies hyökkää takaapäin kiinni siten että laittaa kädet ympärille eikä meinaa päästää irti, onneksi sain lyötyä että pääsin irti. 

Pahimpia on viranomais-asemassa olleet miehet jotka käyttää asemaansa siihen, että pääsevat lähentelemään naisia heidän tahtoaan vastaan.

Seksuaalinen häirintä on tosi yleistä, valtaosa miehistä ei tätä tajua koska eivät ole lapsesta asti tätä asiaa joutuneet kohtaamaan samoissa määrin kuin naiset.

Vierailija
299/501 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ollut elämässä niin hyvää tuuria, että olen törmännyt vain fiksuihin ihmisiin. En ole kohdannut mitään sellaista, mitä voisin sanoa häirinnäksi. En osaa sanoa, onko mitään osuutta asiaan sillä, että olen elämäni ajan melkolailla vältellyt paikkoja, joissa riski tulla häirityksi on suurempi, tai että olen pukeutunut tavalla, joka ei millään tavalla provosoi ketään.

Oletko yksi näitä väkisinlääppijöitä trollaamassa täällä, vai oletko vain yleisesti todella, todella pihalla? Luepa lankaa tovi, niin sinullekin selviää, että tarinoissa toistuvia "riskipaikkoja" häirinnälle on mm. oma koti, työpaikka, mikä tahansa kadunvarsi, ja joukkoliikenne. "Provosoivaa pukeutumista" on puolestaan esim. arkivaatteet, työvaatteet ja lastenvaatteet.

Hieno suoritus, jos olet kaikki nämä onnistunut elässäsi välttämään! Seuraavaksi voisit opetella pitämään omana tietonasi tuollaiset törpöt implikoinnit siitä, kenelle vastuu seksuaalisesta häirinnästä kuuluu. Vinkki: se ei ole uhri.

Mielestäni kohdistat turhaan agressioitasi minuun. Häirintä on tietenkin aina väärin, ja tekijä on aina siitä vastuussa. Kuten sanoin, niin minulla on ollut hyvää tuuria. Pohdin myös sitä, miten oma käyttäytymiseni on vaikuttanut siihen, että en ole altistunut häirinnälle niin paljoa. Olen ollut kotiäitinä pääasiassa neljän seinän sisällä vuosikausia. Joukkoliikennettä en ole käyttänyt, enkä kaupungilla juurikaan liikkunut. Olen hyvin vaatimattoman näköinen harmaa hiirulainen. Tilastollisesti katsottuna varmasti voidaan sanoa, että tämä vähentää riskiäni altistua häirinnälle. Tämä on mielestäni asia, josta voidaan keskustella neutraalisti. Varmasti on paikkoja ja elämänvaiheita, joissa naispuolinen henkilö tilastollisesti altistuu enemmän häirinnälle. Tietenkään häirintä ei ole milloinkaan oikein, eikä milloinkaan uhrin syy. Silti en neuvoisi ketään juomaan itseään umpihumalaan ja kävelemään kaupungilla yksin kotiin baarien sulkemisajan jälkeen. En sano, että muiden pitäisi elää niinkuin olen elänyt, tylsäähän se olisi. Kerron vain, että koska elämä on mennyt niinkuin on mennyt, en ole hyvän tuurin ansiosta kenties osunut häirikköjen kohteeksi.

Vierailija
300/501 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esinainen 20 vuotta kirjoitti:

Tuntuu, että somessa menee asiat nyt sekaisin. Alunperin kai meetoo kampanjan tarkoituksena oli kertoa naisten kokemuksia työpaikalla tapahtuneista ahdisteluista. Mutta nyt pistetään samaan kategoriaan lapsuuden raiskaukset, ravintolassa tapahtuneet känniset huonot iskuyritykset, työpaikan kaksimieliset huonot vitsit, esimiehen yritykset kiristää valta-aseman turvin seksiä, suoranaiset rikokset eli raiskaukset, asiattomiksi koetut katseet julkisilla paikoilla jne.

Mielestäni fyysisen koskemattomuuden rikkominen ilman kohteen lupaa oli paikka mikä tahansa, on se yhteinen juju tässä. Katseet ja vitsit ovay liian tulkinnan varaisia. Tietenkin suorat suulliset viittaukset/ kysymykset seksiin voi myös lukea häirintään.

Vaikka alkuperäinen tarkoitus olisi ollut tuo niin mielestäni hyvä että muutkin ahdistelutapaukset nousevat esille, erityisesti nuoriin kohdistuva. Se voi vaikuttaa paljon kasvavaan ihmiseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kolme