Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Antakaa naiset esimerkkejä arjessa kohtaamastanne seksuaalisesta häirinnästä?

Vierailija
18.10.2017 |

Puolituttu feministi sanoi kerran kohtaavansa tuollaista satoja kertoja päivässä! En tuolloin kysynyt asiasta tarkemmin, mutta nyt te voisitte sivistää mua aiheesta! Eli antakaa esimerkkejä juuri teihin kohdistuneesta häirinnästä? Ja mistä te päättelitte asian olevan seksuaalista?

Kommentit (501)

Vierailija
1/501 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on jännä juttu, mutta itse en ole juurikaan seksuaalista häirintää elämässäni kokenut. Ikää himpun yli 40. Varsinkin nuorempana olin aika hyvän näköinenkin. Pientä flirttiä on tietenkin välillä tullut vastaan, mutta olen pitänyt siitä. En jakanut somessa #metoo-viestiä juurikin tästä ilmeisen erikoisesta tilanteestani johtuen. Miehet voisivatkin kommentoida, millaisia naisia te häiritsette?

Vierailija
2/501 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

up (pahottelen jos ton sanan käyttö oli myös seksuaalista häirintää)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/501 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

9-vuotias minä seison asemalaiturilla. Vanhempi mies tulee ja kouraisee jalkovälistä.

16-vuotias minä olen oikeudessa todistajana. Syyttäjä, keski-ikäinen mies, vie minut sivuhuoneeseen, jottei tarvitse olla samassa odotustilassa syytettyjen kanssa. Alkaa pussailla, käpälöidä ja selittää ihastuksissaan, miten hän niin tykkää nuorista tytöistä.

25-vuotias minä kävelen illalla kotiin. Auto ajaa ohi, mies pyytää kyytiin. En suostu. Tulee uudelleen kysymään, ja lopulta ajaa auton poikittain jalkakäytävälle ja karjuu, että "nyt tulet kyllä kyytiin, tai..."

Jätän tästä nyt pois ne muut käpälöinnit, huorittelut ja sen semmoiset, nehän voi luokitella ystävällismielisiksi kontaktin otoksia.

Jät

Vierailija
4/501 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se mikä 20v sitten oli isku repliikki/yritys on 2017 seksuaalista häirintää

Vierailija
5/501 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos seison bussipysäkillä ja humalainen vanha mies huutaa minulle "horo" seisten edessäni huojuen niin arvelisin sen olevan seksuaalista häirintää? Hänen käyttämänsä ilmaisun takia.

Kävelen kesällä kaupungilla ja vanha papparainen kysyy "miksi sinulla on noin paljon vaatteita päälläsi". Minulla on ihan normaalit housut ja löysähkö paita jossa on hihat sekä kengät. Mielestäni tämä kuuluu myös samaan kategoriaan, koska tuntemattomalla miehellä on mielestään oikeus vaatia minua pukeutumaan paljastavammin.

Menen ravintolaan ja nuori mies ottaa ranteistani kiinni keskeyttäen etenemiseni. Irrotan hänen otteensa. Hän ottaa uudestaan ranteista kiinni. Irrotan. Jatkamme tätä jonkin aikaa kunnes hän sanoo, että oho oho ja tekee jotain ninjaliikkeitä. Kävelen hänen ohitseen. En nyt tiedä oliko tämä seksuaalista, mutta en usko että hän otti seuraavaksi jotain miestä ranteista kiinni.

Vierailija
6/501 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinasin kommentoida Me Too, mutta en tehnyt sitä, koska olen nuori ja komea mies. Tämän takia ihmiset luulevat, että minua ei voida seksuaalisesti häiritä, joka ei todellakaan pidä paikkaansa. Olen kokenut häirintää niin naisilta ja miehiltä.

Vierailija
7/501 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku voi tulkita noinkin. Itse tulkitsen, että ei ne 20 vuotta sitten olleet pelkkiä iskuyrityksiä ne tisseihin suroraan kiinni käymiset kadulla tai hameen alle kopelointiyritykset kaupassa.

Vierailija
8/501 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos seison bussipysäkillä ja humalainen vanha mies huutaa minulle "horo" seisten edessäni huojuen niin arvelisin sen olevan seksuaalista häirintää? Hänen käyttämänsä ilmaisun takia.

Kävelen kesällä kaupungilla ja vanha papparainen kysyy "miksi sinulla on noin paljon vaatteita päälläsi". Minulla on ihan normaalit housut ja löysähkö paita jossa on hihat sekä kengät. Mielestäni tämä kuuluu myös samaan kategoriaan, koska tuntemattomalla miehellä on mielestään oikeus vaatia minua pukeutumaan paljastavammin.

Menen ravintolaan ja nuori mies ottaa ranteistani kiinni keskeyttäen etenemiseni. Irrotan hänen otteensa. Hän ottaa uudestaan ranteista kiinni. Irrotan. Jatkamme tätä jonkin aikaa kunnes hän sanoo, että oho oho ja tekee jotain ninjaliikkeitä. Kävelen hänen ohitseen. En nyt tiedä oliko tämä seksuaalista, mutta en usko että hän otti seuraavaksi jotain miestä ranteista kiinni.

Elämäsi on ollut vaikeaa. Voimia!

Vierailija
9/501 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku voi tulkita noinkin. Itse tulkitsen, että ei ne 20 vuotta sitten olleet pelkkiä iskuyrityksiä ne tisseihin suroraan kiinni käymiset kadulla tai hameen alle kopelointiyritykset kaupassa.

Itse ajattelin lähinnä perään viheltämistä

Vierailija
10/501 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme ystäväni kanssa musiikkitapahtumassa. Nuori mies kavereineen kävelee luoksemme, puristaa kaveriani tisseistä, kouraisee jalkojen välistä, siirtyy välittömästi minun eteeni ja kouraisee haaroista. Seuraavaksi hän saikin kaverini kengästä kylkeensä. Nämä tyypit kulkivat porukalla kourimassa vieraita naisia. He myös suuttuivat siitä, kun me emme alistuneet hiljaa asiaan vaan annoimme takaisin. Niin ei olisi saanut tehdä.

Kuka haluaa mennä ulos ja seistä paikallaan kun täysin tuntemattomat ihmiset tulevat tunnustelemaan sukupuolielimiäsi?

Vierailija
11/501 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs näitä nyt on..

Kerran junassa muutaman oluen ottanut nuori mies pyysi treffeille. Joskus joku on kehunut hattuani. En voi ymmärtää tällaista piittamattomuutta muiden tunteista.

Vierailija
12/501 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisten pitäisi kiskaista sen käpälöivän käpälän irti kehostaan ja huutaa "EI!". Niin minä olen aina tehnyt. Sillä tavalla ilmaisee että käpälöinti ei ole toivottavaa eikä nainen hyväksy sitä. Muuten on turha valittaa.

Vierailija
13/501 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen selvinnyt todella vähällä, tosin asun pikkukaupungissa eikä täällä oikeastaan tuollaiseen törmää. Jotain seksuaalissävytteistä huutelua ollut ja kerran joku humalainen mies tuli eteeni runkkaamaan kun olin matkalla kotiin. Baarissa myös kerran eräs nuori mies muka kompastui ja "kaatui" minua päin ja erittäin huomaamattomasti ja hienovaraisesti (not) laittoi kätensä tisseilleni kun niin kompastui. Hyrrr

Vierailija
14/501 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten jokainen joka tänne keksii noita hullun hauskoja kommentteja lukee nuo kaikki oikeat kokemukset uudelleen ja miettii siihen tilalle oman siskon/tyttären/äidin /serkun tai ystävän.

Vierailija
15/501 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa sinun pysyä kaukana muista ihmisistä jos et osaa lähestyä ilman että käyt käsiksi tai sanot jotain törkeää.

Vierailija
16/501 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

10-11 v sukulaisen häissä: aikuinen juopunut mies painaa pöytää vasten ja tarraa alapäähän

10-12 v miehet tuijottavat julkeasti leirintäalueella, jäävät katsomaan perään, hymyilevät ja lipovat huuliaan

16-17 v lavatansseissa vessamatkalla vähemmistöryhmään kuuluva mies yrittää pitää kiinni seinää vasten ja puristella

19 v silloisen poikaystäväni kaveri rikkoo ikkunani heittäessään kiviä jotta tulisimme avaamaan alaoven, isännöitsijä vie asian poliisille, menen poliisin juttusille, hän ehdottaa että tapaisimme vapaa-ajalla niin minulle ei tule rikkoutuneesta ikkunasta ongelmia

Tuossa vain muutama räikein tapaus, räikeitä siksi että olin alaikäinen tai ahdistelijalla oli muuten valta-asema.

Minusta on todella, todella vastenmielistä, että naiset itse mitätöivät sitä ahdistelua, jolle useimmat joutuvat altistumaan jo alaikäisenä.

Vierailija
17/501 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin parikymppisenä työharjoittelussa, jossa toimin työpaikalla työnantajani kanssa. Työnantaja oli nuorekas nelikymppinen, ikuinen poikamies, naistennaurattaja.

Alkuun tulimme hyvin juttuun, huumorimme oli samanlaista, mustaa huumoria ja toisia läppää.

Ajankuluessa työnantajani alkoi pikkuhiljaa ohimennen kosketella. Tuli istumaan vieri viereen, niin että reidet koskettivat toisiaan. Kosketti reittä jonkin leikkisän tekosyyn varjolla. Valitin niskaani ja kysymättä alkoi hieroa.

Puheli miten pitäisi yhdessä lähteä joskus baariin.

Ällötti. Teki kaiken niin salakavalasti, että en tiennyt olinko vain herkkä. Ei kuitenkaan koskaan tehnyt noin, jos oli muita ihmisiä näkemässä. En edes tiedä kenelle olisi tuosta pitänyt valittaa.

Vierailija
18/501 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä ymmärrä, miten voi kohdata seksuaalista häirintää satoja kertoja päivässä. Laskeeko tällaiset ihmiset jokaisen katseen, joka heihin osuu, häirinnäksi?

Itse sanoisin arjen häirinnäksi seksuaalisävytteisten asiattomuuksien huutelemisen perään tai muuten asiattoman lähestymisen jollain sopimattomalla kommentilla. Itse en ota häirintänä, jos joku lähestyy vilpittömällä kehulla ulkonäköön liittyen tai pyytää asiallisesti ulos. Se, jos vongataan numeroa, kun on jo sanonut ei, taas on häiritsevää. Tätä sattui erityisesti nuorempana paljon tietystä kulttuurista tulevien kanssa, ja oli kieltämättä erittäin ahdistavaa.

Välillä on myös näitä tyyppejä, jotka lähtevät sihisten, naksutellen tai jotenkin muuten ahdistavasti seuraamaan hetkeksi. Tätä sattuu itselleni Suomessa kuitenkin hyvin harvoin. Selkeää häirintää on tietty pyytämättä perseelle tms koskeminen. Tätäkin toki arjessa sattuu. Eniten yökerhoissa, joissa valitettavan usein. Mutta kadulla/metrossa jne. minua on läpsitty takamukselle ja laitettu käsi hameen alle. Nää on ollut yksityistapauksia, joten ei todellakaan satu päivittäin (tai edes vuosittain), mutta ovat toki olleet arjen seksuaalista häirintää.

Mutta tuollaisena koen arjen seksuaalisen häirinnän. Itse en sitä enää mitenkään päivittäin joudu kohtaamaan. Noin 15-17-vuotiaana jouduin. Nyt kuulen 15-vuotiaalta pikkusiskoltani, minkälaisia törkeyksiä hän joutuu kuuntelemaan lähes päivittäin. Kyllä sitä arjen seksuaalista häirintää siis ihan oikeasti esiintyy.

Vierailija
19/501 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uimahallissa mua on puristeltu pepusta. Kassajonossa edellä seissyt mies tuijotti hyvin avoimesti mun rintoja. Töissä kaksi eri miespuolista työkaveria on ottanut salaa kuvan. Lasken seksuaaliseksi häirinnäksi, koska miksi lie runkkumatskuksi halusivat ne kuvat. Pari kertaa ohi ajaneesta autosta on huudeltu ja vislailtu. Bussissa joku mies hiplasi mun reittä. Vaikka tällaisia juttuja tapahtuu, niin mulle nää ei oo päivittäisiä eikä edes kuukausittaisia.

Vierailija
20/501 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on iso rakenteellinen ongelma yhteiskunnassa. Niin syvälle juurtunutta, että sitä pidetään normina. Toisaalta joitain asioita ehkä myös turhan helposti kutsutaan seksuaaliseksi häirinnäksi. Osa on ihan vain häirintää, junttiutta ja tökeröä käytöstä. Toki tämä ei poista sitä että melkein jokainen nainen ja moni mies kokee myös ihan oikeaa seksuaalista häirintää elämänsä aikana. Omat kokemukseni: 

- Lapsena näin useita itsensäpaljastajia. Härskein runkkasi keskellä kirkasta päivää ruuhkabussissa. 

- Nuorena baarissa tanssiessa useamman kerran joku tuli kourimaan takaapäin. Tämä jatkui senkin jälkeen kun päättäväisesti työnsin kädet pois. Eroon näistä hyypiöistä pääsi vain lähtemällä pois tanssilattialta jos silloinkaan. 

- Pakit (ystävälliset sellaiset) saaneita miehiä, sekä livenä että nettideitissä, huorittelivat ja ilkkuivat olenko vain mustan munan perässä tms. 

Näiden lisäksi "ystävällisempiä" ulkonäön kehujia ja muita huutelijoita, joita en erikseen laske. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi yhdeksän