Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Antakaa naiset esimerkkejä arjessa kohtaamastanne seksuaalisesta häirinnästä?

Vierailija
18.10.2017 |

Puolituttu feministi sanoi kerran kohtaavansa tuollaista satoja kertoja päivässä! En tuolloin kysynyt asiasta tarkemmin, mutta nyt te voisitte sivistää mua aiheesta! Eli antakaa esimerkkejä juuri teihin kohdistuneesta häirinnästä? Ja mistä te päättelitte asian olevan seksuaalista?

Kommentit (501)

Vierailija
21/501 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekassa kunnon kesätyössä leipomossa vanha pellinpesijä ahdisti mua hissin nurkkaan ja kopeloi, toinen mies koski takaapäin rintoihini, kun nistin leipäkoria korkea pinon päälle. Ja mullahan oli valkoinen myssy ja valkoiset leipurin vaatteet päällä.

Ekana opiskelu syksynä Keskellä päivää katsoin Korkeavuorenkadulla yhden kaupan näyteikkunaa, kun hyvinpukeutuinen mies kysyi paljonko maksaisi varvi. Hällä olis kämppä lähellä. Plus sata kämhintää, huutelua, haukkumista ja yksi heitti mun lasit päästä ratikkapysäkillä, kun en halunnut jutella hänen kanssaan. Siihen pyysin poliisin ja mies joutui korvaamaan minulle rikotut lasit.

Vierailija
22/501 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin n. 12v kun vanhempi poika uimarannalla hyppäsi veteen viereeni ja puristi kovaa rinnasta ja sanoi voivansa raiskata minut. Oli kuulemma vitsi. 

Lisäksi on huoriteltu läheisellä huoltoasemalla vaikka olen ihan tavallisissa vaatteissa kulkenut (esimerkiksi ei meikkiä, huppari, farkut). Olen ollut 14 vuotta parisuhteessa ja seksikumppaneita minulla ei ole kahta enempää, joten mistään menneisyydestäkään asia ei voi johtua vaikkei sekään olisi hyväksyttävää. 

En käy baareissa, kerran käytyäni tosin tanssimaan pyytänyt ei ottanut eitä vastauksena vaan tunki iholle jankaten itsekin olevansa naimisissa ja hän saa kuulemma hakea pillua baarista jos siltä tuntuu. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/501 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se mikä 20v sitten oli isku repliikki/yritys on 2017 seksuaalista häirintää

Kyllä oli ihanat ajat 20 vuotta sitten, kun sai vapaasti käydä kiinni naisten rintoihin ja takamuksiin ilman pelkoa siitä, että valittavat mokomat häirinnästä. Sehän on vain osoitus kiinnostuksesta!

(Ei.)

Vierailija
24/501 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisten pitäisi kiskaista sen käpälöivän käpälän irti kehostaan ja huutaa "EI!". Niin minä olen aina tehnyt. Sillä tavalla ilmaisee että käpälöinti ei ole toivottavaa eikä nainen hyväksy sitä. Muuten on turha valittaa.

Miksi alapeukkuja? Eikö uskalleta sanoa vastaan miehille kun sitten ne ei enää lirkuttelisi teille?

Siksi, että sen sijaan, että sanoisit, että "miehet, pitäkää käpälänne irti" sälytät vastuun tilanteesta ahdistelun uhrille ja vaadit, että hän toimisi niin, että ahdistelua ei tapahtuisi ja että uhrin vastuulla on kouluttaa ahdistelijaansa.

Vierailija
25/501 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kerro tarkkaan koska ja missä, mutta seuraavanlaisia on tapahtunut.

Kun olin teini humalainen mies alkoi halailla ja yritti suudella, yhtä humalainen naisystävä lähistöllä.

Humalainen mies tarttui takamukseeni.

Kun olin nuori ja liikenteessä tuli joku vanhempi mies pyytämään, että pissaisimme puistossa hänen päälleen ja hän maksaisi siitä.

Sanoimme ettei kiinnosta, mies jäi kerjäämään siihen.

Olin nuorenanaisena kylässä ja yötä siellä, talon isäntä tuli yöllä sänkyyni ja yritti kerjätä seksiä. Vaimonsa siis talossa samaan aikaan.

Törkeimmät jätän kertomatta.

Vierailija
26/501 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos seison bussipysäkillä ja humalainen vanha mies huutaa minulle "horo" seisten edessäni huojuen niin arvelisin sen olevan seksuaalista häirintää? Hänen käyttämänsä ilmaisun takia.

Kävelen kesällä kaupungilla ja vanha papparainen kysyy "miksi sinulla on noin paljon vaatteita päälläsi". Minulla on ihan normaalit housut ja löysähkö paita jossa on hihat sekä kengät. Mielestäni tämä kuuluu myös samaan kategoriaan, koska tuntemattomalla miehellä on mielestään oikeus vaatia minua pukeutumaan paljastavammin.

Menen ravintolaan ja nuori mies ottaa ranteistani kiinni keskeyttäen etenemiseni. Irrotan hänen otteensa. Hän ottaa uudestaan ranteista kiinni. Irrotan. Jatkamme tätä jonkin aikaa kunnes hän sanoo, että oho oho ja tekee jotain ninjaliikkeitä. Kävelen hänen ohitseen. En nyt tiedä oliko tämä seksuaalista, mutta en usko että hän otti seuraavaksi jotain miestä ranteista kiinni.

Elämäsi on ollut vaikeaa. Voimia!

Kommenttisi taisi osua väärään ketjuun. Emme tässä keskustele elämässä kohtaamistamme ylivoimaisista vaikeuksista, vaan seksuaalisesta häirinnästä.

Vierailija
27/501 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useita luvattomia lääppimisiä on tapahtunut. Mutta vaikka kohteliaisuudet eivät ole seksuaalista häirintää, en arvosta niitäkään, kun tulee ventovieraalta. En kulje tuolla ulkona arvioitavana enkä halua kuulla kenenkään vieraan ihmisen mielipidettä siitä, miltä näytän. 

Vierailija
28/501 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epämiellyttävä mies tulee vonkaamaan, ei osaa lopettaa vaikka sanon suoraan ei, tarjoaa rahaa, matkoja tai omaisuutta seksistä, kun ei vastapuoli ymmärrä innostua. Todella ällöttävää. Ja tapahtuu vaikka päällä olisi kumisaappaat, farkut ja iso sadetakki.

Nyt vanhana ja lihavana saa onneksi olla rauhassa.

Vierailija
29/501 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisten pitäisi kiskaista sen käpälöivän käpälän irti kehostaan ja huutaa "EI!". Niin minä olen aina tehnyt. Sillä tavalla ilmaisee että käpälöinti ei ole toivottavaa eikä nainen hyväksy sitä. Muuten on turha valittaa.

Miksi alapeukkuja? Eikö uskalleta sanoa vastaan miehille kun sitten ne ei enää lirkuttelisi teille?

Siksi, että sen sijaan, että sanoisit, että "miehet, pitäkää käpälänne irti" sälytät vastuun tilanteesta ahdistelun uhrille ja vaadit, että hän toimisi niin, että ahdistelua ei tapahtuisi ja että uhrin vastuulla on kouluttaa ahdistelijaansa.

Aika sekava lause tuo vastauksesi.  En hyväksy ahdistelua ja ilmoitan sen ahdistelijalle. Mikä siinä on väärää ja miksi eivät muutkin voisi tehdä niin?

Vierailija
30/501 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain se kertoo seksuaalisesta häirinnästä, kun ainakin omalla kohdallani suurin osa siitä on tapahtunut mun ollessa vielä hyvin nuori, kiltti ja puolustuskyvytön. En mikään seksikäs pimu, vaan silmälasipäinen, liian isoihin flanellipaitoihin piiloutuva laiheliini. Mun on hirveän vaikea ymmärtää, mikä siinä vaiheessa sai itseäni 20-30 vuotta vanhemmat miehet ehdottelemaan, käymään käsiksi, yhden etenemään ihan raiskaukseen asti.

Mitä enemmän mulle on tullut itsevarmuutta ja kykyä puolustaa itseäni (henkisesti ja fyysisesti), sitä vähemmän on häirintää. Hyvä niin, mutta kun kukaan meistä ei synny valmiiksi aikuisena, niin aikuisten pitäisi kyllä ymmärtää jättää lapset ja nuoret rauhaan.

Vierailija
31/501 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jopas tähänkin ketjuun miehet kirjoittelevat mukahauskoja kommentteja naisina. Onko kiva tämäkin laittaa vitsiksi?

Olin vasta ala-asteella, kun yksi mies tuli viereen, katseli minua ja lipoi huuliaan. Minua ällötti ja pelotti. Teini-iässä ollessani minua on kourittu alapäästä ja rinnoista, kadulla on huudeltu h*oraksi, kysytty hintaa. Ilta-aikaan bussipysäkillä yksi vanhempi mies jutteli ensin ihan normaalisti, mutta alkoi sitten kysellä harrastanko seksiä poikaystävän kanssa ja missä asennossa. Tilanne oli ahdistava.

Nämä kaikki tapahtui 80-luvulla eikä ne silloinkaan olleet normaaleja iskuyrityksiä. Siihen aikaan jos jotain sattui, niin ensin kyseltiin, mitä nainen oli itse tehnyt, kun siihen tilanteeseen on joutunut. En vieläkään ymmärrä, miten jotkut miehet eivät ymmärrä, mitä eroa on normaalilla juttelulla ja seksuaalisella häirinnällä. Se muuten näkyy miehen eleistä ja äänensävystä, kun mies juttelee miettien "panisinko vai enkö panisi".

Vierailija
32/501 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

13-vuotiaana oltiin kaverin siskon juhlissa. Pukeuduttiin oikein nätiksi ja juhlaviksi. Huutelua tuli sitten keski-ikäisiltä kaljamahoilta kuinka saataisiin kovaa kyytiä ja pohdiskelua kuinkahan tiukkia ollaan.

Tetissä työnantajani hiplaili minua pariin otteeseen. Nuorena ja ujona tilanne oli kaamea kun en uskaltanut sanoa kellekään ja pelkäsin saavani huonot arvostelut harjoittelusta.

Kuljen nykyään paljon julkisilla ja ihmiset ottavat minusta "salaa" kuvia. Yksi pyysi numeroa ja poseerausta, kun kamera ääni paljasti homman.

On nyt muitakin, mutta menisi ikä ja terveys jos ne kaikki kertoisin

Vierailija
33/501 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi nuorta alkoholisoitunutta narkki norkoilijaa työmatkallani, ensin vain jotain moikkailua ja sitten kipittivät perääni ja toinen nipisti pyllystä. En pelännyt kun olin jo työpaikan ovella jonka toisella puolella oli vartija.

Totesin vaan, että ei ollut kohteliasta ja katsoin kun pojat vakavoitui ja kalpeni silmissä, kun tajusivat, että oltiin matkalla samaan paikkaan, olin sossussa töissä silloin.

Hissiin hypätessäni kysyin vielä pojilta, että "kannattiko?"

Eivät tulleet kyllä mun asiakkaiksi.

Muutoin ei ole ollut yhtä huvittavia tapauksia ja suurin osa häirinnästä on tapahtunut kun olen ollut lapsi tai nuori. Häirinnäksi en laske kuitenkaan esim. jos metrossa joku on sanonut, että ompa hyvät tissit tmv.

Pahin oli ehkä kun lapsena kauppakeskuksessa vanha pappa tuli kysymään tietä, ja kun yritin parhaanimukaan selittää niin mies tuli äkisti aivan kiinni minuun ja läähätti korvaani kuiskaten, että sulla on varmasti ihana vit*u olin n. 10.

Vierailija
34/501 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naispappi alkoi keimailla kahvitilaisuudessa. Kysyin että flirttailetko sinä? -Ei kai pieni flirtti nyt haittaa? oli vastaus. Olen siis itse viisikymppinen nainen. Kävi ilmi, ettei papilla ollut kaikki ruuvit ihan kohdallaan.

Vierailija
35/501 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika sekava lause tuo vastauksesi.  En hyväksy ahdistelua ja ilmoitan sen ahdistelijalle. Mikä siinä on väärää ja miksi eivät muutkin voisi tehdä niin?

Mulla on sellainen jännä lähtökohta, että toiseen ihmiseen ei kosketa ilman lupaa eikä varsinkaan niin, että se voidaan luokitella "käpälöinniksi". Siksi minusta on järkevämpää sanoa ja opettaa kaikille, että älä koske toiseen ellei hän sitä halua, sen sijaan, että vaaditaan, että jokainen uhri olisi tarpeeksi vahva vastustaakseen ahdistelijaansa.

Mutta tämänhän sinä jo tiedät, mutta haluat vain olla mukanokkela ja "hauska".

Vierailija
36/501 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuorena noissa tilanteissa säikähdin niin, että jäädyin. Nuo tilanteet tuli aina niin arvaamatta. Nyt keski-ikäisenä en ole enää niin nyhverö vaan nyrkkini heilahtaa heti, jos joku tarraa kiinni luvattomasti.

Vierailija
37/501 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

10-11 v sukulaisen häissä: aikuinen juopunut mies painaa pöytää vasten ja tarraa alapäähän

10-12 v miehet tuijottavat julkeasti leirintäalueella, jäävät katsomaan perään, hymyilevät ja lipovat huuliaan

16-17 v lavatansseissa vessamatkalla vähemmistöryhmään kuuluva mies yrittää pitää kiinni seinää vasten ja puristella

19 v silloisen poikaystäväni kaveri rikkoo ikkunani heittäessään kiviä jotta tulisimme avaamaan alaoven, isännöitsijä vie asian poliisille, menen poliisin juttusille, hän ehdottaa että tapaisimme vapaa-ajalla niin minulle ei tule rikkoutuneesta ikkunasta ongelmia

Tuossa vain muutama räikein tapaus, räikeitä siksi että olin alaikäinen tai ahdistelijalla oli muuten valta-asema.

Minusta on todella, todella vastenmielistä, että naiset itse mitätöivät sitä ahdistelua, jolle useimmat joutuvat altistumaan jo alaikäisenä.

Tuosta mitätöinnistä, jotenkin tuntuu käsittämättömältä, että keskustelu seksuaalisesta häirinnästä käännetään, joko tulkintaan siitä minkä voi/saa vielä tulkita häirinnäksi tai siihen, että miehet joutuvat häirinnän kohteeksi "lähes" yhtä usein kuin naisetkin....

Tässäkin ketjussa esitetään, että harmittomat yhteydenotot (flirtti) rankataan nykyään häirinnäksi, toisin kuin ennen. Ylen sivuilla oli jokin aika sitten televisiodokumentti 60-luvulta, joka käsitteli sukupuolista häirintää. Heidän esimerkkitapauksissaan hieman juopunut mies ehdotti naiselle kahville/lasilliselle lähtemistä. Seksistä ei ollut mainintaakaan (toki kielenkäyttö ylipäätään oli silloin toista) mutta ei myöskään fyysistä koskettelua. Eli oman käsitykseni mukaan häirinnäksi tulkinta on enemmänkin kaventunut kuin laajentunut. Ja edelleen, valtaosassa tapauksista ei ole mitään sijaa tulkinnalle.

Mitä tulee naisten harjoittamaan häirintään, se ei oikeuta edelleenkään miehiä tekemään samoin.

Vierailija
38/501 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyi tietä rautatieasemalle ja koska olin menossa samaan suuntaan, sanoin, että voimme kävellä samaa matkaa. "Kiitokseksi" puristi p*rseestä. Olin 16v.

Vierailija
39/501 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaisella vanhalla tädillä on jo vaikka mitä ehtinyt tapahtua...

- työpaikalla kommentoidaan ihonväriä seksuaalisella viittaukselle

- nuorena opiskelijana pankissa huudeltu perään, vislailtu ja ehdotettu treffejä koko trading salin kuullen joka kerta kun asuin saliin

- keskusteltu lukemattomia kertoja rintojeni kanssa ja joskus joku urpo on niitä minullekin oikein kehunut töissä ääneen (ja ihan tavalliset vaatteet)

- lukuisia yksityiselämääni liittyviä kyselyitä vanhemmilta miehiltä kun aloitin työuraani (kuka oikeasti kysyy ventovieraalta seksimieltymyksiä)

-typeriä naisvitsejä en jaksa edes laskea

- luonnollisesti huorittelua on toki saanut kuulla kun et lähde kännisen kanssa tanssimaan

- jos taas tanssit jonkun kanssa pari kertaa, kuulet aamulla antaneesi hänelle

- nyt vanhempana meno itse asiassa vaan kiihtyy koska keski-ikäisellehän voi sanoa ihan mitä vaan.

Onhan näitä.... ja surullisinta on, että teini-ikäinen tyttäreni on kohdannut jo tätä samaa ja vielä törkeämpänä.

Toivoisin kahta asiaa. Että naiset pitäisivät yhtä eivätkä enää vaikenisi! Lisäksi toivon naisten muistavan itse käyttäytyä miehiä kohtaan asiallisesti. Seksuaalinen häirintä ei koskaan ole hyväksyttävää.

Vierailija
40/501 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttökalenteri ensimmäisen kesätyöpaikkani konehallin seinällä. Huomautin asiasta miehille. Kohta yksi mies puolusti kalenteriaan kouraisten minua takapuolesta ja minä potkaisin häntä itsepuolustukseksi sääreen. Aina kun näin hänen vaimonsa, ajattelin, että ei tuo nainenkaan ymmärrä, millaista miestä kotonaan katselee. Mies yritti vielä toisenkin kerran, silloin humalassa vapaalla ollessaan, mutta silloin ehdin torjumaan hänen yrityksensä lyömällä käden pois läheltäni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan seitsemän