Antakaa naiset esimerkkejä arjessa kohtaamastanne seksuaalisesta häirinnästä?
Puolituttu feministi sanoi kerran kohtaavansa tuollaista satoja kertoja päivässä! En tuolloin kysynyt asiasta tarkemmin, mutta nyt te voisitte sivistää mua aiheesta! Eli antakaa esimerkkejä juuri teihin kohdistuneesta häirinnästä? Ja mistä te päättelitte asian olevan seksuaalista?
Kommentit (501)
gfdgdfdg kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olin noin 13-vuotias tyttönen yhdessä pienessä kyllä ja kävelin syrjäisellä kadulla. Joku niljakas keski-ikäinen roku ajoi pyörällä ohi, moikkas ja minä moikkasin takaisin. Kävi sitten kääntämässä pyörän ja tuli siihen viereen ja sanoi "Hei mulla olis pari sataa taskussa, mentäskö vaikka tohon pusikkoon?" Silloin järkytyin, kun olin niin nuori.
Sitten 17-vuotiaana joku itsekin nuorehko mies käveli ohi ja samalla kouras p.rseestä. Baarissa joku tyyppi ohi kävellessäni tarras mun rintoihin kiinni. Ja sit parisuhteessa ollessani kun esim. luin jossain nojatuolissa niin mies vaan tuli ja runno kätensä mun paidan sisään ja puristeli rintoja, tai jos olin laittamassa kenkiä jalkaan sillen "pyllistellen", niin tuli siihen, otti lanteista kiinni ja alko kuivanaida mua. Ja ei, ei ollut hauskaa, kyllä sanoin että lopeta, en yhtään tykkää tuollaisesta ja joo, on entinen nykyisin.
Minun parisuhteissani tuollainen on kyllä ollut ihan okei ja jopa toivottavaa, joten minun on vaikea mieltää tuollaista ahdisteluksi. Mutta kaipa ihmisillä sitten voi olla kovinkin erilaisia rajoja jopa suhteen sisällä.
Kaikki eivät ole halpoja akkoja.
Ala-asteella luokkatoveri painoi minut seinää vasten ja alkoi kuristaa. Oli kuulemma ihastunut.
Julkisilla paikoilla ja baarissa puristeltu perseestä ohi mennen.
Kadulla jotkut random miehet pysähtyneet ja alkaneet kommentoida rintoja tai muutoin vartaloa. Kerran auto täynnä miehiä pysähtyi varta vasten kommentoimaan rintoja. Miehet ovat pysäyttäneet kadulla kertoakseen, miten voin tehdä itsestäni vieläkin viehättävämmän heidän silmissään.
Tuntemattomat miehet kysyneet suoraan, annanko p*llua heille tai paljonko maksaa.
Muutama mies lähtenyt seuraamaan, vaikka olen pyytänyt jättämään rauhaan ja olen joutunut juoksemaan pakoon tai lyöttäytymään muiden ihmisten seuraan, että pääsen heistä eroon.
Minä laiton statuksen metoo, mutten tarkoita mitäänlääppimisjuttuja sillä, vaan minulle on työpaikalla tarjottu kahdesti parempaa palkkaa ja asemaa, jos suostun vähän muuhunkin... muuten kaikenlaisia pikkuahdisteluja ei jaksa laskea ja miettiä, miehet ja naiset ovat kovin erilaisia, mutta kun esimies ahdistelee on leikki kaukana, olen kahdesti joutunut vaihtamaan työpaikkaa juuri noiden mainittujen asioiden tähden. Kun perusturvasi joutuu koetukselle, suoraan sanoen on vituttanut olla nainen. Maailma kun kuitenkin täynnä hyviä asioita, joten noistakin on menty eteenpäin, en ole myynyt itseäni rahasta!
Ekassa työpaikassa nelikymppinen (itseeni verrattuna siis vanha) mies lähti aina perääni keittiöön kun näki että pidän tauon. Aluksi vain puhui törkeitä. Lopulta yhden kerran ahdisti minut jääkaapin oven väliin ja alkoi kopeloida. Pyysin häntä lähtemään ja hän suuttui torjunnastani niin että ei enää ikinä puhunut minulle sanaakaan. Tämä mykkäkoulu vaikeutti työntekoamme yhdessä ja jatkui kunnes irtisanouduin. Jälkikäteen mietin että miksei muuten ruuhkaisessa keittiössä ollut koskaan ketään muuta. Oliko se sovittu juttu että nyt ei saa mennä sinne häiritsemään kun Henkalla on saalistus päällä?
Turussa oli vuosia sitten pyörällä kulkeva ahdistelija joka seurasi ja ahdisteli naisia öisin. Itsekin jouduin juoksemaan häntä pakoon taloyhtiön parkkipaikalla. Voi olla että tarkoitus ei ollut raiskata koska hän ei siinä koskaan onnistunut. Ehkä tarkoitus oli vain ahdistella ja kopeloida. Asiasta kirjoiteltiin silloin lehdissäkin ja kaikki nuoret naiset joutuivat ostamaan turvahälyttimen ja -suihkeen.
Bussi oli lähes tyhjä, joten tilaa kyllä oli. Viereiselle paikalle, kylkeeni kiinni liimautui humalainen, haiseva vanha mies. Hän koitti kysellä kuulumisiani ja nyhtää tietoa siitä mihin olen menossa. Vastasin hänelle epämääräisesti sanalla tai parilla ja tuijotin ulos ikkunasta. Yritin antaa ymmärtää etten halua jutella hänelle. Aikansa kyseltyään mies nousi ylös ja alkoi huutaa päin naamaani: ”Mikä saatanan prinsessa sä luulet olevas kun ei seura kelpaa.” No, mies sentään poistui paikalta sen jälkeen.
Lukemattomia ovat ne kerrat kun tuntematon mies on lähtenyt seuraamaan ja samalla tehnyt aikomuksensa selväksi huutelemalla törkeyksiä perään. Tai alkanut yökerhossa yllättäen kopeloida. Kädet vain ilmestyvät jostain takaa ilman lupaa, kysymättä. Niitä en jaksa tähän edes listata.
Kerran kouraistu perseestä, siinäpä se.
Mä varmaan kuljen tuolla niin vihaisen näköisenä että ei paljon uskalleta lähestyä.
Sitten nämä vihellykset ja huutelut, en koe mitenkään seksuaalisena häirintänä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on jännä juttu, mutta itse en ole juurikaan seksuaalista häirintää elämässäni kokenut. Ikää himpun yli 40. Varsinkin nuorempana olin aika hyvän näköinenkin. Pientä flirttiä on tietenkin välillä tullut vastaan, mutta olen pitänyt siitä. En jakanut somessa #metoo-viestiä juurikin tästä ilmeisen erikoisesta tilanteestani johtuen. Miehet voisivatkin kommentoida, millaisia naisia te häiritsette?
Sama minulla. Olen joutunut kerran, tai ehkä kaksi kertaa ahdistelun kohteeksi elämässäni. Ensimmäinen kerta tapahtui kun olin 35-vuotias. Olin yökerhossa ja ohitse kävellyt mies nappasi haaravälistä kiinni. Mies toki saatettiin välittömästi ulos ravintolasta, mutta harmitti silti. Toinen ahdistelun tyylinen tapaus oli myöhemmin kun työpaikalle palaveriin saapunut yhteistyökumppanin edustaja käskytti minua ja tytötteli ja vihjaili että viihtyisi palaverissa paremmin jos voisi vain katsella eikä tarvis minua kuunnella.
Näin ensimmäisen itsensäpaljastelijan ollessani ekaluokkalainen.
12-vuotiaana minua vanhempi serkkupoika kouraisi haarovälistä kotonani. En kertonut kenellekään, häpesin niin paljon.
15-vuotiaana minut yritettiin raiskata.
16-vuotiaana myöhästyin bussista ja eräs puolituttu tarjoutui viemään kotiin. Ehdotteli "puskiin" pysähtymistä, hiveli reittäni, ja yritti muuten suostutella seksiin koko matkan ajan. Olin kauhuissani.
Esimieheni puhui törkeyksiä ja ehdotti seksiä. Kerroin olevani naimisissa. Pyysi sitten minua eroamaan miehestäni. Hän auttaisi minua saamaan itselleni asunnon(!). Sain potkut koeajan päätyttyä. Olen vieläkin tyrmistynyt, vaikka tästä on yli 20 vuotta.
Kaksi miestä ehdotteli törkeyksiä baarissa. Kerroin, että olen mieheni kanssa iltaa viettämässä, enkä ole kiinnostunut heidän seurastaan. He hyökkäsivät mieheni kimppuun ja poliisit kutsuttiin paikalle.
Tässä vain ne törkeimmät. Niitä hintakyselyitä, kourimisia ja hu*ritteluja, huuteluita ja muita ahdistavia sattumuksia on vain ihan liikaa.
Haiseva juoppo kouraisi haaroista keskellä kirkasta päivää, olin menossa apteekkiin.
Kun käännyin että mitä helvettiä? NIin tyyppi hoiperteli karkuun.
Mikkelissä liikkui aikoinaan epäsiisti, rastapäinen mies joka seurasi pyörällä yksin liikkuvia naisia, kehui ulkonäköä ja kyseli mihin on matka ym.
Kerran pyöräilin iltahämärissä ystäväni luokse ja tämä tyyppi alkoi polkea perässä huutaen " odota nyt!"
Jotain vislailua joo on ollut mutta sitä en laske miksikään. Kyllä maailmaan ääntä mahtuu. Entisessä työpaikassa oli tyttökalentereita. Sekin vissiin oli sitten häirintää nykyajan mittapuulla? En tosin edes noteerannut niitä ennenkuin henkilöstöosastolta tuli kielto sellaisille. Nykyisessä työssä (asiakaspalvelu) jotkut vanhemmat miehet flirttailevat kevyesti ja saattavat kehua ulkonäköä, mutta en kyllä sitäkään koe häirinnäksi. Pitäisikö?
Olen itse nainen, mutta voin kyllä itsekin sanoa miehet kokevat häirintää. Näen sitä itsekin esim. Baarissa :(
Kaksi kertaa on taksikuski "kaapannut" mut, kun olen lähtenyt yöllä ravintolasta (tai diskoja ne siihen aikaan oli, 80-luvulla) kotiin. Ajettiin siis ihan eri paikkaan ja on alettu ehdottelemaan seksiä. Molemmilla kerroilla selvisin tilanteesta puhumalla.
Kävelin iltapimeällä töistä kotiin, vastaani ajoi auto ja pysähtyi eteeni. Mies vääntäytyi esittelemään kaluaan mulle ikkunasta.
Ajoin polkupyörällä keskellä kirkasta päivää, huomasin miten kauempana vastaan tuleva mies hyppäsi pusikkoon. Kun ajoinpaikan ohi, niin runkkasi siellä.
Vastaan tuleva vanhempi mies tarjosi rahaa, jos olisin lähtenyt hänen mukaansa.
Raitiovaunussa tuntematon mies alkoi supsuttamaan mulle, millaisia punatukkaiset naiset on sängyssä - mulla oli punaiset hiukset.
Paljon on ollut varmaan muitakin tilanteita, mutta nämä ovat jääneet mieleen niiden ahdistavuuden takia. Edellä kerrotut ovat tapahtuneet mulle kun olen ollut 18-25-vuotias.
Olen 40v. Olin noin vuosi sitten työpaikallani ottamassa kopiokoneella kopsuja. Eräs työpaikkamme noin 60v mies kulki ohi ja otti lantiolta kiinni koko käsivartensa mitalta ja jatkoi sitten matkaa. Ei puhunut mitään, katsoi vaan.
Olin aivan ihmeissäni. Meillä ei todellakaan ole ollut mitään peliä koskaan, en tiedä edes sen miehen nimeä. Tiedän vain, että on töissä samassa firmassa ja hänen työpiste on samassakerroksessa kuin minun työpiste.
En uskaltanut sanoa kenellekään mitään.
En itse ole kokenut mitään kun vain mun perseen chekkaamista (ei kyllä oo seksuaalista härintää mutta mainitsen silti) ja joskus 9-vuotiaana eräät miehet vihelsi mulle. Muuten en ole mitään kokenut, oon varmaan niin ruma, mutta onneksi en ole kokenut mitään :D
Täällä joku kysyi minkälaista seksuaalista häirintää miehiin kohdistuu. Omasta puolestani voin sanoa että mm. pöydän alla jalkojen potkimista, nipistelyä esim. takapuolesta, työnnetään reittä jalkoväliin tai rinnoilla, muutaman kerran kourittu perhekalleuksia, imeskelty huulipunan jälkiä vaatteisiin. Seksiä on ehdoteltu monesti ihan suoraan. Härskejä puheita kuulee usein. Kerran daami lukitsi samaan huoneeseen. Kerran julkkisdaami roikkui baarissa kravatista. Siinä on paha tehdä mitään jos nainen uhkaa ruveta kiljumaan apua. Sitten on näitä jotka kutsuvat kotiinsa korjaamaan ja asentamaan steroita, telkkareita, tietokoneita, ym. ja yhtäkkiä käydään käsiksi.
Itse olen kainonpuoleinen herrasmies ja vaikka olen sosiaalinen niin en koskaan ole tehnyt enkä tee naisille ehdotuksia tai koskettele edes vahingossa. Aina on ollut toisin päin.
Entisen poikaystävän isä yritti suudella ja vetää aina mut syliinsä jos olin kahden kesken hänen kanssaan. Taputtelipa perseellekin, vaikka poikansa seisoi mun vieressä.
Entisellä työpaikalla moni asiakas yritti käydä tisseihin ja perseeseen kiinni. Heitin sitten niskaperseotteella pihalle.
Linja-autossa joku keski-ikäinen mies alkoi selittämään, että jos olisimme kaksin linja-autossa, hän ottaisi mut takapenkillä.
N26
Jännä kuinka nuo häirintätapaukset kasautuvat samoille ihmisille.
Istuin työkavereitten kanssa ravintolassa ja yhtäkkiä eräs mies tarttui takaapäin tisseistäni kiinni ja höpisi jotain, että ihanaa kun pääsee näkemään taas naisia (ilmeisesti oli ollut jossain mökillä tms.)
Olin erittäin järkyttynyt ja yritin sopertaa, että noin ei todellakaan saa käyttäytyä, mutta mies vaan hymähti.
Vierailija kirjoitti:
Jännä kuinka nuo häirintätapaukset kasautuvat samoille ihmisille.
Mitä tarkoitat tällä? Suurimmalle osalle ystävistäni on tapahtunut jotain jonka voi lukea seksuaaliseksi häirinnäksi. Olen keski-ikäinen nainen eikä tälle sikailulle nähtävästi loppua näy. Valitettavasti olen joutunut todistamaan jopa oman 14-vuotiaan tyttäreni ahdistelua, tai oikeastaan onneksi, sillä ahdistelijalle tuli kyllä kiire poistua paikalta avattuani sanaisen arkkuni. On erinomainen asia, että tämä asia nousee nyt esiin. Toivottavasti se vaikuttaa avaamalla törkypossujen silmät.
Ei onneksi kovin usein ole kohdalle osunut. Ahdistavin oli kun olin 14-vuotias ja joku ukko yritti väen vängällä houkutella mua autoonsa. Sittemmin on ollut pari perseen kouraisua esim. ihan keskellä päivää kaupungilla kävellessä.
Sellainen on myös jäänyt mieleeni kun olin noin 5-6 -vuotias ja jonotin äitini kanssa bussiaseman kioskilla. Joku äijä tuli siihen ja alkoi hiplata äitini takamusta. Äidilläni oli talvitakki päällä, eikä hän itse edes huomannut asiaa. Minua ahdisti, kun tuntematon setä nähteni lääppi äitiäni :(