Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kävin vegaanin luona päivällisellä.

Vierailija
17.10.2017 |

Ruoka oli luonnollisestikin vegaanista, mikä on täysin ok. Se, mikä häiritsi, oli se, että ruoasta noin 100 % näytti olevan tuontitavaraa, ei mitään kotimaista. Oli käytetty kookosöljyä, ulkomaisia vihanneksia, jne.

En ymmärrä, miten tuo on ekologista. Tarjosin kesällä itse pyydettyä siikaa lähijärvestä ja omalla kasvimaalla kasvatettuja perunoita, ja tämä vegaani vain nyrpisteli nokkaansa. Tarjosin hänelle kyllä itsetehdyn, kotimaisista aineksista koostetun kasvispihvin.

Kommentit (132)

Vierailija
81/132 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vegaanien ja kasvissyöjien alalajeja on juuri niin paljon, kuin on suitakin. Jokainen tuntuu noudattavan omaa juttua omin poikkeuksin. Puritaaneja mahtuu paljon joukkoon niitäkin.

Minun treffaamani tapaukset söivät itsekaadettua hirveä tai järvikalaa. Minusta se on yksi järkevimpiä muotoja, että vastustetaan tietynlaista liukuhihnatuotantoa, mutta ymmärretään riistan ja kalan erilainen asema. Tai ainakin minun silmissäni ovat vegaanit tmv. saaneet paljon enemmän ymmärrystä, kuin oli esim. viisi vuotta sitten. Silloin oma käsitykseni perustui näihin puritaanien ehdottomuuksiin.

Vegaani tai kasvisyöjä ei syö kalaa tai hirveä. Treffaamasi tapaukset ovat olleet vain kasvispainotteisia sekasyöjiä.

Vierailija
82/132 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieno juttu nuo oman järven kalat ja itse metsästetyt hirvet. Mietin vain, moniko sekasyöjä lopultakin käyttää juuri niitä pääasiallisina proteiinilähteinään? 

Mitä soijaan tulee, niin on kuitenkin ekologisempaa syödä sitä toiselta puolelta maailmaa kuljetettuna ja prosessoituna kuin toiselta puolelta maailmaa kuljetettuna ja eläinten kautta lihaksi muutettuna.

Hyviä kotimaisia vaihtoehtoja on koko ajan enemmän. Itse söin eilen päivälliseksi ohraa ja härkäpapua. Itse kasvatetuilla yrteillä ja chilillä maustettuna aivan herkkua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/132 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vegaanien ja kasvissyöjien alalajeja on juuri niin paljon, kuin on suitakin. Jokainen tuntuu noudattavan omaa juttua omin poikkeuksin. Puritaaneja mahtuu paljon joukkoon niitäkin.

Minun treffaamani tapaukset söivät itsekaadettua hirveä tai järvikalaa. Minusta se on yksi järkevimpiä muotoja, että vastustetaan tietynlaista liukuhihnatuotantoa, mutta ymmärretään riistan ja kalan erilainen asema. Tai ainakin minun silmissäni ovat vegaanit tmv. saaneet paljon enemmän ymmärrystä, kuin oli esim. viisi vuotta sitten. Silloin oma käsitykseni perustui näihin puritaanien ehdottomuuksiin.

Vegaani tai kasvisyöjä ei syö kalaa tai hirveä. Treffaamasi tapaukset ovat olleet vain kasvispainotteisia sekasyöjiä.

”Vain”?

Valinnoilla on väliä, myös sanavalinnoilla.

Olen vuosien myötä kääntynyt yhä enemmän kasvipainotteiseen ruokaan ja vegetarismikin kiinnosti joskus, mutta porukan ylimielinen itsensä korostaminen ja ”vain” sekasyöjien paheksuminen alkoi ottaa päähän. Ekologiset vegaanit kun tupsauttivat pakokaasunsa polkupyörällä sotkevan kalansyöjän naamalle porhaltaessaan dieselautollaan ohi, niin meni maku niiden ekologisuudesta.

Vierailija
84/132 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun mielestäsi niin. Toisaalta sinäkään et ole puhdas vegaani jonkun toisen mielestä. Koska siellä on aina joku joka on vielä ehdottomampi ja oikeamielisempi, joka ei omien sanojensa mukaan sorru koskaan.

Minun mielestä ne olivat vegaaneja. Jos kerran kuussa itsekalastettua tai vielä harvemmin riistaa, niin se on vain poikkeus ja vielä ekologisesti kestävä + tietoinen. Pahempi on sortujat, jotka sitten mässäävät jonkun hampurilaisen, eikö?

Vierailija
85/132 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä hän ei ole vegaani ekologisista syistä?

Sori mutta peruna ja kasvispihvi kuulostaa kyllä todella tylsältä ja mauttomalta.

Vähän ristiriitaista olla aatteen vuoksi vegaani mutta kuitenkaan ei kiinnosta sen ruoan tuottoon liittyvät haitat kokonaisuudessaan.

Vierailija
86/132 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en syö mitään, mitä en olisi itse valmis valmistamaan. Eli en ole valmis tappamaan hirveä tai kalaa, mutta perunan voin mielelläni kasvattaa ja keittää.

Tää on mun vegaaniruokavalion pohja. Ja koitankin kesällä kasvattaa/kerätä niin paljon kaikkea kun pystyn. Nytkin löytyy perunaa, sipulia, luumuja, omenaa, marjoja, yrttejä, sieniä, porkkanaa, päärynää ja vielä mies kun on maanviljelijä meiltä löytyy kaikenlaisia viljoja, herneitä ja siemeniä. Sitten kun varastot ehtyy tai haluan jotain muuta mitä minulla ei kotona ole, ostan melkein mitä vain kaupasta. Suosin tosin kotimaista parhaan mukaan, mutta vaikeaa on löytää esimerkiksi suomalaisia appelsiineja :)

Mulle tää on sopiva maailma, mutta en oleta, että kaikki haluavat tällaiseen ryhtyä saatika että heillä olisi resursseja esim kaupungissa kerrostalossa tosta vaan viljellä perunaa ja hoitaa luumupuuta.

Vierailija
87/132 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun mielestäsi niin. Toisaalta sinäkään et ole puhdas vegaani jonkun toisen mielestä. Koska siellä on aina joku joka on vielä ehdottomampi ja oikeamielisempi, joka ei omien sanojensa mukaan sorru koskaan.

Minun mielestä ne olivat vegaaneja. Jos kerran kuussa itsekalastettua tai vielä harvemmin riistaa, niin se on vain poikkeus ja vielä ekologisesti kestävä + tietoinen. Pahempi on sortujat, jotka sitten mässäävät jonkun hampurilaisen, eikö?

Vegaani ei syö tai käytä mitään eläinperäistä, eikä se siitä mihinkään muutu vaikka sitä olisit eri mieltä. Enkä nyt vähättele heitä jotka syövät kasvispainotteisesti ja sitten vaikka kerran kuussa sitä itsekalastettua kalaa, mutta siinä tapauksessa he eivät vain ole vegaaneja.

Eikä silläkään ole väliä että ovatko he "parempia" vai "pahempia" kuin ne jotka syövät kerran kuussa hampurilaisen, koska sekään ei tee eläinperäisiä ruokia syövästä vegaania.

Vierailija
88/132 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä ap ja muut mielenterveysongelmaiset "vegaanien vastustajat", faktat ovat tässä:

1) Millä tahansa mittarilla keskivertovegaani on kuolessaan ollut syyllinen paljon vähempään tuskaan kuin keskivertosekaani.

2) Kasvisruoka, vaikka osittain ulkomailtakin roudattu, on ympäristölle parempi vaihtoehto kuin lihansyönti.

Yrittäkää nyt vain elää näiden totuuksien kanssa ja antakaa meidän vegaanien elää rauhassa omalla tavallamme. Syökää te lihaa, voikaa pahoin ja kiukutelkaa, ei minua kiinnosta tämän enempää.

Ap:n siika herätti kovasti tunteita, samoin hirvi. Millä tahansa mittarilla mitattuna ne ovat kuitenkin ympäristölle parempia vaihtoehtoja kuin massatuotettu ja tehoprosessoitu soija. Saatte toki elää rauhassa omalla tavallanne, mutta antakaa te myös arvo ekologisesti ja eettisesti eläville sekasyöjille. Pelkkä vegaanisuus ei tee kenestäkään automaattisesti parempaa ihmistä, vaan kyse on aika paljosta muustakin.

Ihmettelen vielä tuota lihasta jankuttamista: en minäkään punaista (tai muunkaan väristä) lihaa syö, mutta kalaa, munia ja maitotuotteita kyllä. Ja käytän toki nahkatuotteita, sillä puuvilla jos mikä on epäekologista, eivätkä nuo fleecet ja mikrokuidutkaan taida ihan kestävintä kehitystä olla... Pelkkä ruoka ei kerro vielä yhtään mitään siitä, miten ekologisesti joku elää.

Mikä juttu tää on että sekasyöjät niin usein itkee kun vegaanit ei arvosta. Anna arvo, arvosta minua! Tee sinä omat valintasi omien pohdintojesi perusteella ja elä tyytyväisenä sen kanssa by all means, mutta et voi minua vaatia arvostamaan valintaasi syödä eläviä, tuntevia olentoja. En myöskään kitise ketään sekasyöjää arvostamaan omaa vegaaniuttani, mulle on yhdentekevää.

Ja silti roikut palstoilla selittelemässä ja vouhkaamassa?

Oot sillä lailla harhainen, että kuvittelet ilmeisesti kaikkien vastausten olevan yhdeltä ja samalta vegaanilta? En millään lailla "roiku palstoilla vouhkaamassa", tuo oli ensimmäinen viestini tähän ketjuun. 

Vierailija
89/132 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tämähän ei varsinaisesti ole mikään mielipideasia... En ymmärrä miksi myös ei-vegaaneista halutaan käyttää termiä vegaani jos se on muutenkin niin kamalaa.

Vierailija
90/132 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole mikään provo, että vegaanit käyttävät paljon ulkomailta rahdattuja elintarvikkeita.

ap

Joo ja sekasyöjät taas on kaikki ap:n kaltaisia kotimaisten tuotteiden suosijia? No ei todellakaan ole. Käyttävät lihan lisäksi myös paljon ulkomaisia tuotteitakin. Kuten esim. minä teen.

Vierailija
91/132 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tein juuri smoothien kotimaisista pellavansiemenistä, kurkusta, punakaalista, punajuurista ja mustikoista. Todella halpaa ja terveellistä.

Vierailija
92/132 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaanius on suurelta osin pelleilyä. Saa sitä pelleillä, mutta ei sitä jumaluuttaan tarvitse joka paikassa julistaa, kuten tuntuu olevan tapana. Kasvisruoan ymmärrän, meillä on yksi lähes kasvissyöjä kotonakin jolle maistuu kyllä mm. munat, maito ja kala, eli on siis kerettiläinen. Kumpikohan on ekologisesti kestävämpää, syödä suomalaista sikaa, vai amerikkalaista avokadoa? Avokadokilo tarvitsee 300 litraa vettä, ja sitä viljellään mm. Kaliforniassa, Siellä on ollut pikkuisen kuivaa viime vuosina...

Vierailija
93/132 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entisenä vegaanina ja nykyisenä kasvis-kala-lähiruoka sekaanina olen hiukkasen järkyttynyt näiden vegaanien ahdasmielisyydestä ja epäekologisuudesta. Termi "juppihippi" on jotenkin muotoutunut mielessäni kuvaamaan näitä tuontitavaraa ihannoivia maapallon hyvinvoinnista vähät välittäviä tiukkapipoja. Eli minäminäminä ja p*kat ilmaston ja kaukomaiden työvoimaorjien tilasta...

Vierailija
94/132 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vegaanius on suurelta osin pelleilyä. Saa sitä pelleillä, mutta ei sitä jumaluuttaan tarvitse joka paikassa julistaa, kuten tuntuu olevan tapana. Kasvisruoan ymmärrän, meillä on yksi lähes kasvissyöjä kotonakin jolle maistuu kyllä mm. munat, maito ja kala, eli on siis kerettiläinen. Kumpikohan on ekologisesti kestävämpää, syödä suomalaista sikaa, vai amerikkalaista avokadoa? Avokadokilo tarvitsee 300 litraa vettä, ja sitä viljellään mm. Kaliforniassa, Siellä on ollut pikkuisen kuivaa viime vuosina...

En ole esimerkiksi tällä palstalla nähnyt yhtään vegaanin julistusta. Sen sijaan lukemattomia sekaanien vihaviestejä. Jokin vegaaneissa tuntuu olevan heille kovin ahdistavaa. En tiedä miksi. Miksi joku vatvoo päivästä toiseen muiden ihmisten syömisiä? Itse olen vegaani ja mieheni sekaani. Ei ole kertaakaan ollut kummallekaan toisen ruokavalio ongelma. En liioin näe arjessa tilanteita, joissa ruokavalioni olisi muille ongelma tai heidän ruokavalionsa minulle. Mutta tällä palstalla siitä pitää jauhaa päivittäin.

Vierailija
95/132 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

luomuviljelijä kirjoitti:

Entisenä vegaanina ja nykyisenä kasvis-kala-lähiruoka sekaanina olen hiukkasen järkyttynyt näiden vegaanien ahdasmielisyydestä ja epäekologisuudesta. Termi "juppihippi" on jotenkin muotoutunut mielessäni kuvaamaan näitä tuontitavaraa ihannoivia maapallon hyvinvoinnista vähät välittäviä tiukkapipoja. Eli minäminäminä ja p*kat ilmaston ja kaukomaiden työvoimaorjien tilasta...

olet ymmärtänyt väärin. Kyse ei ole minäminäminästä vaan eläimistä. Minä söisin kyllä mielelläni juustoja ja kananmunia, mutta en tee sitä, koska en halua olla mukana tuottamassa kärsimystä. Lihaa en söisi vaikka siihen ei liittyisi edes eettisiä kysymyksiä, ajatuskin lihan laittamisesta suuhun ällöttää.

Vierailija
96/132 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä ap ja muut mielenterveysongelmaiset "vegaanien vastustajat", faktat ovat tässä:

1) Millä tahansa mittarilla keskivertovegaani on kuolessaan ollut syyllinen paljon vähempään tuskaan kuin keskivertosekaani.

2) Kasvisruoka, vaikka osittain ulkomailtakin roudattu, on ympäristölle parempi vaihtoehto kuin lihansyönti.

Yrittäkää nyt vain elää näiden totuuksien kanssa ja antakaa meidän vegaanien elää rauhassa omalla tavallamme. Syökää te lihaa, voikaa pahoin ja kiukutelkaa, ei minua kiinnosta tämän enempää.

Ap:n siika herätti kovasti tunteita, samoin hirvi. Millä tahansa mittarilla mitattuna ne ovat kuitenkin ympäristölle parempia vaihtoehtoja kuin massatuotettu ja tehoprosessoitu soija. Saatte toki elää rauhassa omalla tavallanne, mutta antakaa te myös arvo ekologisesti ja eettisesti eläville sekasyöjille. Pelkkä vegaanisuus ei tee kenestäkään automaattisesti parempaa ihmistä, vaan kyse on aika paljosta muustakin.

Ihmettelen vielä tuota lihasta jankuttamista: en minäkään punaista (tai muunkaan väristä) lihaa syö, mutta kalaa, munia ja maitotuotteita kyllä. Ja käytän toki nahkatuotteita, sillä puuvilla jos mikä on epäekologista, eivätkä nuo fleecet ja mikrokuidutkaan taida ihan kestävintä kehitystä olla... Pelkkä ruoka ei kerro vielä yhtään mitään siitä, miten ekologisesti joku elää.

Mikä juttu tää on että sekasyöjät niin usein itkee kun vegaanit ei arvosta. Anna arvo, arvosta minua! Tee sinä omat valintasi omien pohdintojesi perusteella ja elä tyytyväisenä sen kanssa by all means, mutta et voi minua vaatia arvostamaan valintaasi syödä eläviä, tuntevia olentoja. En myöskään kitise ketään sekasyöjää arvostamaan omaa vegaaniuttani, mulle on yhdentekevää.

Ja silti roikut palstoilla selittelemässä ja vouhkaamassa?

Oot sillä lailla harhainen, että kuvittelet ilmeisesti kaikkien vastausten olevan yhdeltä ja samalta vegaanilta? En millään lailla "roiku palstoilla vouhkaamassa", tuo oli ensimmäinen viestini tähän ketjuun. 

Ja sitten, mitenkään roikkumatta palstalla, kirjoitit tuntien päästä tämän toisen... ;)

Tuo harhaiseksi haukkuminen on kyllä ihan taattua kilttimeskamaa :D (Tunnustan, silloin tällöin tulee roikuttua palstalla!)

Vierailija
97/132 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ole ap ilmeisesti kuullut eettisistä syistä olla vegaani? Vai miksi oletat, että ystäväsi (? Erikoinen suhde teillä kun selän takana ilkeilet) olisi vegaani vain ekologisista syistä?

Olen toki kuullut. Mutta en voi ymmärtää tuollaista ulkomaisten elintarvikkeiden yletöntä käyttöä. Itse ollaan lähiruoan ystäviä.

ap

No jos tää oli sun pointti niin miten vegaani "ystävä" liittyikään asiaan? :D

Vierailija
98/132 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskallatko arvata paljonko esim. naudanliha kuluttaa vettä per kilo? Annan vinkin: yli 30 kertaisen määrän mitä avocado.

Vierailija
99/132 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyväksy valintasi. Jos et siihen pysty vaan kalikka kalahtaa koko ajan, ala kasvissyöjäksi. Vegaanien haukkuminen ei huonoa omaatuntoasi poista eikä sitä faktaa muuksi muuta, että kasvissyönti sekö ekologisempaa että eettisempää kuin sekasyönti.

Ei taatusti ole tuon kaverini syömiset ekologisempia kuin meidän perheemme syömiset :D Ihan hupsu ajatus, että joku soijarouhe olisi ekologisempaa kuin itsepyydetty kala.

ap

Mitä jos kaikki maailman ihmiset hakis sen syömänsä lihan/kalan itse metsästä tai järvestä? Luuletko että riittäis kaikille, vai häviäiskö riistaeläimet pian sukupuuttoon?

Pitää miettiä omia tapojaan sitä kautta, että mitä jos kaikki toimisivat näin. Monesti illuusio ekologisuudesta kaatuu siinä vaiheessa. Fakta on se, että jos sekaanit tahtoo jatkaa eläintuotteiden käyttöä nykyiseen malliin, niitä on riittävyyden vuoksi PAKKO tehotuottaa. Siinä rinnalla joku kuivattujen linssien rahtaaminen laivoilla meren yli on ihan pähkinöitä.

Vierailija
100/132 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lähiruoka" ei todellakaan tarkoita pelkkää naudanlihaa, kuten täällä tunnutaan ymmärtävän. Eikä sitä lähikalaa tai lähivihanneksia tarvitse itse onkia tai kasvattaa; niitä saa kyllä kaupasta tai kauppahallista:-) Kuten myös marjoja ja siemeniä...