Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kävin vegaanin luona päivällisellä.

Vierailija
17.10.2017 |

Ruoka oli luonnollisestikin vegaanista, mikä on täysin ok. Se, mikä häiritsi, oli se, että ruoasta noin 100 % näytti olevan tuontitavaraa, ei mitään kotimaista. Oli käytetty kookosöljyä, ulkomaisia vihanneksia, jne.

En ymmärrä, miten tuo on ekologista. Tarjosin kesällä itse pyydettyä siikaa lähijärvestä ja omalla kasvimaalla kasvatettuja perunoita, ja tämä vegaani vain nyrpisteli nokkaansa. Tarjosin hänelle kyllä itsetehdyn, kotimaisista aineksista koostetun kasvispihvin.

Kommentit (132)

Vierailija
121/132 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen vegaani, sekä eettisistä että ekologisista syistä. Pyrin syömään mahdollisimman vähän prosessoitua ruokaa, en esimerkiksi syö vegaanijuustoja tai lihankorvikkeita. Pääasiassa ruokavalioni koostuu siis kasviksista ja viljoista. Pyrin syömään kotimaista, mutta kyllä se ruokavalio aika yksipuoliseksi kävisi täällä pohjolassa. Kasviksissa suosin paljon niitä, mitkä kulloinkin ovat sesongissa, sekä kotimaassa että ulkoimailla. 

Tykkään matkustella ja lentomatkoja tule edestakaisia kolmesta viiteen vuodessa. En tosiaan ole täydellinen ja tiedostan kyllä lentomatkailun ilmastopäästöt. Mutta vegaanius on mun valinta elää omalta osaltani edes hieman ekologisempaa elämää. Voin todella hyvin tällä ruokavaliolla, paino on pudonnut ja olen energisempi, enkä kärsi enää jatkuvista vatsavaivoista. En paasaa vegaaniuden puolesta eikä mulle tarvitse tehdä eri ruokia kun käyn kylässä. Lihaa en söisi, mutta jos 90-vuotias mummo on tehnyt pullaa jossa on maitotuotteita tai kananmunaa, niin mulle on ihan ok syödä sellainen. Vatsa menee kyllä melko varmasti sekaisin, mutta siinä tilanteessa se ei haittaa. 

Et ole vegaani, jos syöt pullaa, johon on käytetty munia ja maitoa. Aatesisaresi kertoi tämän faktan hyvin painokkaasti tuolla muutama sivu sitten. Olet VAIN kasvispainotteinen sekasyöjä.

Voi ku pikkusella meni kuppi nurin yhden pikku sanan takia. Oi voi.

PS. Vegaani ei tosiaan syö maitotuotteita tai munia vaikka niitä tarjoaisi presidentti.

Minä tykkään juoda paljon maitoa. Käytän ihan ruokajuomana mieluummin kuin vaikka kivennäisvettä. Kahvin sekaan laitan myös aina punaista HYLA-maitoa tai joskus kermaa. Jogurtista tykkään tosi paljon eli ihan turkkilaista jogurttia tai kreikkalaista jogurttia, oikein rasvaista, johon sekaan hedelmiä, pähkinöitä, marjoja.

Kananmunakin maistuu. Tykkään ihan paistetusta kananmunasta pekonin kanssa, mutta myös keitetty menee oikein hyvin kunhan sisus jätetään aika löysäksi. Voin syödä noita keitettyjä ihan sellaisenaan, vähän suolaa ehkä päälle tai sitten pilkon "munakanteella" siivuiksi ja laitan leivän päälle. Leiväksi käy vaalea paahtoleipä tai ruisleipä, ihan fiiliksen mukaan.

Melkein kaikenlaista lihaakin syön, mutta en syö simpukoita enkä etanoita. Ja jos tulevaisuudessa tulee lautasille ötököitä kuten hyönteisiä ja toukkia, niin niitäkään en syö.

Vierailija
122/132 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luomusisäfile, luomujuurekset, kala, luomumunat, itse kasvatetut yrtit. Kylmäpuristettu rypsiöljy. Mitähän hyvää laittaisi tänään? Ai teitä vegaanit, menetätte niin paljon elämän nautintoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/132 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa kaikki sekasyöjät on "kala-kasvis-lähiruoka" -painitteisia. Sitten kun täällä kysellään viikon syömisiä ja ruokalistoja, niin 95 % vastauksissa syödän lihaa AIVAN JOKA IKINEN päivä.

Ei tullut mieleen, että erityyppiset ihmiset kirjoittelevat erilaisissa ketjuissa? Tuskin ne punaisen lihan vannoutuneet ystävät juuri vegaaniketjuja aukovat, mutta meitä kala-maito-muna-kasvissyöjiä nämä saattavat kiinnostaa.

(Kaikkea sitä joutuukin rautalangasta vääntämään aikuisille ihmisille.)

Vierailija
124/132 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen vegaani, sekä eettisistä että ekologisista syistä. Pyrin syömään mahdollisimman vähän prosessoitua ruokaa, en esimerkiksi syö vegaanijuustoja tai lihankorvikkeita. Pääasiassa ruokavalioni koostuu siis kasviksista ja viljoista. Pyrin syömään kotimaista, mutta kyllä se ruokavalio aika yksipuoliseksi kävisi täällä pohjolassa. Kasviksissa suosin paljon niitä, mitkä kulloinkin ovat sesongissa, sekä kotimaassa että ulkoimailla. 

Tykkään matkustella ja lentomatkoja tule edestakaisia kolmesta viiteen vuodessa. En tosiaan ole täydellinen ja tiedostan kyllä lentomatkailun ilmastopäästöt. Mutta vegaanius on mun valinta elää omalta osaltani edes hieman ekologisempaa elämää. Voin todella hyvin tällä ruokavaliolla, paino on pudonnut ja olen energisempi, enkä kärsi enää jatkuvista vatsavaivoista. En paasaa vegaaniuden puolesta eikä mulle tarvitse tehdä eri ruokia kun käyn kylässä. Lihaa en söisi, mutta jos 90-vuotias mummo on tehnyt pullaa jossa on maitotuotteita tai kananmunaa, niin mulle on ihan ok syödä sellainen. Vatsa menee kyllä melko varmasti sekaisin, mutta siinä tilanteessa se ei haittaa. 

Et ole vegaani, jos syöt pullaa, johon on käytetty munia ja maitoa. Aatesisaresi kertoi tämän faktan hyvin painokkaasti tuolla muutama sivu sitten. Olet VAIN kasvispainotteinen sekasyöjä.

Voi ku pikkusella meni kuppi nurin yhden pikku sanan takia. Oi voi.

PS. Vegaani ei tosiaan syö maitotuotteita tai munia vaikka niitä tarjoaisi presidentti.

Mukava huomata, että vegaanit ovat juuri niin asiallisia, kypsiä ja kiihkottomia keskustelijoita kuin (tässäkin ketjussa) väittävät olevansa. Olisi ikävää, jos he sortuisivat vähättelemään ja pilkkaamaan kanssakeskustelijoita. Onneksi näin ei käynyt.

Vierailija
125/132 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa kaikki sekasyöjät on "kala-kasvis-lähiruoka" -painitteisia. Sitten kun täällä kysellään viikon syömisiä ja ruokalistoja, niin 95 % vastauksissa syödän lihaa AIVAN JOKA IKINEN päivä.

Ei tullut mieleen, että erityyppiset ihmiset kirjoittelevat erilaisissa ketjuissa? Tuskin ne punaisen lihan vannoutuneet ystävät juuri vegaaniketjuja aukovat, mutta meitä kala-maito-muna-kasvissyöjiä nämä saattavat kiinnostaa.

Se viikon syömiset-ketju oli kyllä ihan yleisesti kaikille. Missähän sinä rautalankoinesi olit silloin, kun et vastannut?

Vierailija
126/132 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se viikon syömiset-ketju oli kyllä ihan yleisesti kaikille. Missähän sinä rautalankoinesi olit silloin, kun et vastannut?

Kyllä enemmistö silti syö lihaa. Täällä korostuu kasvispainoitteisten kommentit, koska koko ketju liittyy aiheeseen.

Itse ainakin tuollaisessa ketjussa pari kertaa kertonut kasvissyömisiäni ja alapeukkuja satoi.

Vierailija
127/132 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan kaikkia ketjuja en kuule minäkään ehdi näkemään ja kommentoimaan, vaikka tähän osuinkin. Sori siitä.

Vierailija
128/132 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sekasyöjä? Kasvissyöjät käyttää maitotuotteita ja munia...

Vierailija
129/132 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lentomatkustus eli liikenne tulee kakkosena ruuan ja sen tuotanno kanssa miettiessä ympäristövaikutuksia ja ekologisuutta.

Totta kai on aivan mahtavaa, että vegaanit ovat vegaaneja vaikka matkustavatkin. Kaikki valitsevat tapansa olla ekologinen ja kaikki auttaa, erityisesti ruokavalio.

Plus vegaaniruokavalio on myös eettistä. :)

Vierailija
130/132 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote] Se hirvi, minkä mieheni kaataa, on poissa liikenteestä. Ehkä sinä tai läheisesi pelastutte.

ap[/quote]

Tuo voi olla totta, paitsi jos kyse on sänkyyn "kaatamisesta" ja sitten vapauttamista. (Catch & Release)

Vierailija
131/132 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sekasyöjä? Kasvissyöjät käyttää maitotuotteita ja munia...

Eivät, jos tarkkoja ollaan. Ja täällä näytetään olevan. Lakto-ovo-vegetarismi on se suuntaus, jossa maito ja munat ovat sallittuja.

Vierailija
132/132 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä syöt ituja ja lentelet tasan yhdestä syystä: kuvittelet olevasi keskiverron yläpuolella.

Hupainen realiteetti kuitenkin on se, että näin toimien, sinä nimenomaan edustat pelkkää keskinkertaisuutta. Sitä olet ikuinen tyttö joka tekee kuten kaikki kaveritkin ja mitä ylipäätään milloinkin kuuluu tehdä.

Pyörin tosi harvoin tällaisilla keskustelupalstoilla ja joka kerta yllätyn, mistä näitä äkäisiä ihmisiä oikein kumpuaa? Ja mietin myös minkälaista jengiä ne oikeasti ovat, siis miksi ne on niin vihaisia. Ja onko ne siis "oikeassakin elämässä" niin vihaisia?

Vegaaneja ja sekasyöjiä on varmasti ihan joka lähtöön, osa ajattelee eettisiä syitä, osa ekologisia, osa ei yhtään mitään. Itse olen vegaani sekä ekologisista että eettisistä syitä, mutta olen sitä mieltä, että vähänkin kasvispainotteinen ruokavalio on parempi on kuin ei lainkaan. Ja jos joku hakee lihansa metsästä, on se parempi kuin tehotuotettu liha. Ystäväni syövät mitä syövät, en valitse heitä sillä perusteella. Osa on ns. terveysvegaaneja, osa sipsikaljaporukkaa, osa sekasyöjiä, osa syö luomua ja osa valitsee mieluiten halvinta.

Ei mulla muuta, kun että relatkaa vähän (te jotka raivoatte). Ja hyvää syksyä!