Kävin vegaanin luona päivällisellä.
Ruoka oli luonnollisestikin vegaanista, mikä on täysin ok. Se, mikä häiritsi, oli se, että ruoasta noin 100 % näytti olevan tuontitavaraa, ei mitään kotimaista. Oli käytetty kookosöljyä, ulkomaisia vihanneksia, jne.
En ymmärrä, miten tuo on ekologista. Tarjosin kesällä itse pyydettyä siikaa lähijärvestä ja omalla kasvimaalla kasvatettuja perunoita, ja tämä vegaani vain nyrpisteli nokkaansa. Tarjosin hänelle kyllä itsetehdyn, kotimaisista aineksista koostetun kasvispihvin.
Kommentit (132)
Minäkin kuvittelin aiemmin vegaanien olevan jotain vouhottajia (en tosin ollut sellaista vegaania tavannut, oli vain opittu mielikuva). Tämän palstan lukemisen jälkeen olen kuitenkin huomannut, että kyllä tuo sekopäisten sekaruokaa syövien vouhotus ja syyllistäminen on paljon yleisempää ja aggressiivisempaa.
:) kirjoitti:
Vegaaninakkia maistoin kerran. Nakki ilman lihaa on jo käsitteenä mahdoton - puhumattakaan mausta!
Ovat huolissaan eläinten kohtalosta ja ilmastosta ja syövät heinää, mutta lentävät hamsterin näköisiksi jalostettujen koirien kanssa toiselle puolelle maapalloa seuraavaan näyttelyyn.
Kuinkahan moni vegaani loppujenlopuksi noin tekee. Veikkaan että hyvin harva, jos yksikään.
Siis häh, oliko tässä tarkoitus väittää että kaikki vegaanit suosivat vain ulkomaisia tuotteita ja kaikki sekasyöjät kotimaisia? Tai edes suurin osa? Vai puhutko vain itsestäsi ja ystävästäsi?
Jos puhut vain ystävästäsi, niin luuletko että jos hän ei olisi vegaani, niin sitten söisi mieluummin lähiruokaa? Miten se vegaanius ylipäätään tähän liittyy, eikö voisi samantien ihmetellä että miksi monet ihmiset ylipäätään käyttävät ulkomaisia tuotteita, jos se mielestäsi on niin kamala asia...?
Olen ymmärtänyt, että kuljetus muodostaa vain pienen osan ruokien ympäristökuormituksesta. Eikö tyypillinen esimerkki ole, että eteläeurooppalaisen tomaatin rahtaaminen Suomeen on ekologisempaa kuin tomaattien kasvattaminen Suomessa. Ja yhtä lailla suomalaisessa elintarviketuotannossa käytetyt hyödykkeet öljystä lähtien tuodaan ulkomailta.
Nykyihmisen ruokavalion monipuolisuus ja suhteellinen halpuus perustuu siihen, että elintarvikkeita tuodaan eri puolilta maapalloa ja eri maat erikoistuvat eri tuotteiden tuottamiseen. Eli mitä väliä, vaikka melkein kaikki tuotteet vegaanin pöydässä olisivat olleet ulkomaalaisia?
Vierailija kirjoitti:
:) kirjoitti:
Vegaaninakkia maistoin kerran. Nakki ilman lihaa on jo käsitteenä mahdoton - puhumattakaan mausta!
Ovat huolissaan eläinten kohtalosta ja ilmastosta ja syövät heinää, mutta lentävät hamsterin näköisiksi jalostettujen koirien kanssa toiselle puolelle maapalloa seuraavaan näyttelyyn.
Kuinkahan moni vegaani loppujenlopuksi noin tekee. Veikkaan että hyvin harva, jos yksikään.
Niin no, niillä kaikilla ei ole varaa lentää ja poltattaa kerosiinia ilmakehään siinä missä Vihreiden kansanedustajilla.
Syön päivälliseksi porkkanoita ja mulla on nuttura. Tarvitsenko vielä hameen miellyttääkseni naisia?
Vierailija kirjoitti:
Olen ymmärtänyt, että kuljetus muodostaa vain pienen osan ruokien ympäristökuormituksesta. Eikö tyypillinen esimerkki ole, että eteläeurooppalaisen tomaatin rahtaaminen Suomeen on ekologisempaa kuin tomaattien kasvattaminen Suomessa. Ja yhtä lailla suomalaisessa elintarviketuotannossa käytetyt hyödykkeet öljystä lähtien tuodaan ulkomailta.
Nykyihmisen ruokavalion monipuolisuus ja suhteellinen halpuus perustuu siihen, että elintarvikkeita tuodaan eri puolilta maapalloa ja eri maat erikoistuvat eri tuotteiden tuottamiseen. Eli mitä väliä, vaikka melkein kaikki tuotteet vegaanin pöydässä olisivat olleet ulkomaalaisia?
Eteläeurooppalaisen tomaatin tuonti on ekologisempaa talvikaudella, sinä aikana kun Suomessa pitäisi tomaattiviljelystä sekä valaista että lämmittää raskaasti. Tosin tähänkin on kehitetty ratkaisuja, mm. vähemmän energiaa kuluttavia lamppuja ja lämmitysjärjestelmiä. Niihin pitää viljelijän ensin pystyä investoimaan, joten kovin nopeasti eivät välttämättä yleisty.
Olen vegaani, sekä eettisistä että ekologisista syistä. Pyrin syömään mahdollisimman vähän prosessoitua ruokaa, en esimerkiksi syö vegaanijuustoja tai lihankorvikkeita. Pääasiassa ruokavalioni koostuu siis kasviksista ja viljoista. Pyrin syömään kotimaista, mutta kyllä se ruokavalio aika yksipuoliseksi kävisi täällä pohjolassa. Kasviksissa suosin paljon niitä, mitkä kulloinkin ovat sesongissa, sekä kotimaassa että ulkoimailla.
Tykkään matkustella ja lentomatkoja tule edestakaisia kolmesta viiteen vuodessa. En tosiaan ole täydellinen ja tiedostan kyllä lentomatkailun ilmastopäästöt. Mutta vegaanius on mun valinta elää omalta osaltani edes hieman ekologisempaa elämää. Voin todella hyvin tällä ruokavaliolla, paino on pudonnut ja olen energisempi, enkä kärsi enää jatkuvista vatsavaivoista. En paasaa vegaaniuden puolesta eikä mulle tarvitse tehdä eri ruokia kun käyn kylässä. Lihaa en söisi, mutta jos 90-vuotias mummo on tehnyt pullaa jossa on maitotuotteita tai kananmunaa, niin mulle on ihan ok syödä sellainen. Vatsa menee kyllä melko varmasti sekaisin, mutta siinä tilanteessa se ei haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen vegaani, sekä eettisistä että ekologisista syistä. Pyrin syömään mahdollisimman vähän prosessoitua ruokaa, en esimerkiksi syö vegaanijuustoja tai lihankorvikkeita. Pääasiassa ruokavalioni koostuu siis kasviksista ja viljoista. Pyrin syömään kotimaista, mutta kyllä se ruokavalio aika yksipuoliseksi kävisi täällä pohjolassa. Kasviksissa suosin paljon niitä, mitkä kulloinkin ovat sesongissa, sekä kotimaassa että ulkoimailla.
Tykkään matkustella ja lentomatkoja tule edestakaisia kolmesta viiteen vuodessa. En tosiaan ole täydellinen ja tiedostan kyllä lentomatkailun ilmastopäästöt. Mutta vegaanius on mun valinta elää omalta osaltani edes hieman ekologisempaa elämää. Voin todella hyvin tällä ruokavaliolla, paino on pudonnut ja olen energisempi, enkä kärsi enää jatkuvista vatsavaivoista. En paasaa vegaaniuden puolesta eikä mulle tarvitse tehdä eri ruokia kun käyn kylässä. Lihaa en söisi, mutta jos 90-vuotias mummo on tehnyt pullaa jossa on maitotuotteita tai kananmunaa, niin mulle on ihan ok syödä sellainen. Vatsa menee kyllä melko varmasti sekaisin, mutta siinä tilanteessa se ei haittaa.
Sinä syöt ituja ja lentelet tasan yhdestä syystä: kuvittelet olevasi keskiverron yläpuolella.
Hupainen realiteetti kuitenkin on se, että näin toimien, sinä nimenomaan edustat pelkkää keskinkertaisuutta. Sitä olet ikuinen tyttö joka tekee kuten kaikki kaveritkin ja mitä ylipäätään milloinkin kuuluu tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Et ole vegaani, jos syöt pullaa, johon on käytetty munia ja maitoa. Aatesisaresi kertoi tämän faktan hyvin painokkaasti tuolla muutama sivu sitten. Olet VAIN kasvispainotteinen sekasyöjä.
On normaalia syödä possua, broileria, nautaa, lammasta, hirveä, peuraa, lohta, siikaa, ahventa, haukea, juustoa, maitoa, piimää, hunajaa, jogurttia, katkarapuja.
Kaikki normaali ruoka maistuu kirjoitti:
On normaalia syödä possua, broileria, nautaa, lammasta, hirveä, peuraa, lohta, siikaa, ahventa, haukea, juustoa, maitoa, piimää, hunajaa, jogurttia, katkarapuja.
Minä tein eilen mikroaaltouunissa lihapiirakkaa. Olin ostanut kaupasta neljän lihapiirakan pakkauksen, Snellmanin Kunnon Nakkeja (90% lihaa, ei lisäaineita!) ja kurkkusalaattia. Halkaisin yhden lihapiirakan, pistin väliin kolme Kunnon Nakkia, jääkaapista kolme palaa Edam-juustoa ja pistin ne lämpiämään.
En tykkää lämmittää kamalan kuumaksi, joten laitoin 750W teholla 45 sekuntia mikrossa. Juusto suli nakkien päälle ja koko hoito lämpeni tarpeeksi. Ei kuitenkaan liian kuumaa.
Sitten laitoin väliin makeaa kotisinappia, Felixin ketsuppia ja amerikan kurkkusalaattia. Talouspaperi oli loppu, joten vuorasin lihiksen vessapaperilla ja söin sen. Tykkään lihiksen kanssa juoda paljon maitoa, joten join rasvatonta maitoa suoraan purkista.
Tällainenkin ateria on oikein hyvä.
Vegaani, se naurettavin ihminen
Vierailija kirjoitti:
Entäs kaikki lihansyöjät, jotka käyttävät näitä kaikkia ulkomailta rahdattuja tuotteita? Ai niin, eihän sen väliä mutta vegaaneiden täytyy olla täydellisen eettisiä ja ekologisia joka asiassa!
Ei kukaan niin väittänyt, ihan omaa tulkintaasi tuo. Ihan hyvä huomio minusta että vegaani voisi sanoa päätyneensä ruokavalioon omista henkilökohtaisista syistään eikä suoltaa valheita eettisyydestä. Minun tuntemani vegaanit nimenomaan katsovat muita nenänvartta pitkin kun ovat itse niin eettisiä ja ekologisia vaikka totuus on aivan toinen. Kaikesta paistaa että pitävät itseään parempina ihmisinä kuin sekasyöjät.Toki tunnen vain kolme vegaania mutta tällainen kuva heistä on jäänyt ja pilaavat samalla varmasti muiden, ihan fiksusti toimivien vegaanien maineen.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä hän ei ole vegaani ekologisista syistä?
Sori mutta peruna ja kasvispihvi kuulostaa kyllä todella tylsältä ja mauttomalta.
Olet täydellinen idiootti, etkä selvästikään osaa laittaa ruokaa.
Tässä ketjussa kaikki sekasyöjät on "kala-kasvis-lähiruoka" -painitteisia. Sitten kun täällä kysellään viikon syömisiä ja ruokalistoja, niin 95 % vastauksissa syödän lihaa AIVAN JOKA IKINEN päivä.
Joitakin aineksia saa vain ulkomailta.
En ole vegaani, kasvissyöjä tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole vegaani, jos syöt pullaa, johon on käytetty munia ja maitoa. Aatesisaresi kertoi tämän faktan hyvin painokkaasti tuolla muutama sivu sitten. Olet VAIN kasvispainotteinen sekasyöjä.
Voi ku pikkusella meni kuppi nurin yhden pikku sanan takia. Oi voi.
PS. Vegaani ei tosiaan syö maitotuotteita tai munia vaikka niitä tarjoaisi presidentti.
Vierailija kirjoitti:
Siis häh, oliko tässä tarkoitus väittää että kaikki vegaanit suosivat vain ulkomaisia tuotteita ja kaikki sekasyöjät kotimaisia? Tai edes suurin osa? Vai puhutko vain itsestäsi ja ystävästäsi?
Jos puhut vain ystävästäsi, niin luuletko että jos hän ei olisi vegaani, niin sitten söisi mieluummin lähiruokaa? Miten se vegaanius ylipäätään tähän liittyy, eikö voisi samantien ihmetellä että miksi monet ihmiset ylipäätään käyttävät ulkomaisia tuotteita, jos se mielestäsi on niin kamala asia...?
Aloituksen tarkoitus on ilmeisesti vain haukkua vegaaneja. Vaihteeksi.