Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kävin vegaanin luona päivällisellä.

Vierailija
17.10.2017 |

Ruoka oli luonnollisestikin vegaanista, mikä on täysin ok. Se, mikä häiritsi, oli se, että ruoasta noin 100 % näytti olevan tuontitavaraa, ei mitään kotimaista. Oli käytetty kookosöljyä, ulkomaisia vihanneksia, jne.

En ymmärrä, miten tuo on ekologista. Tarjosin kesällä itse pyydettyä siikaa lähijärvestä ja omalla kasvimaalla kasvatettuja perunoita, ja tämä vegaani vain nyrpisteli nokkaansa. Tarjosin hänelle kyllä itsetehdyn, kotimaisista aineksista koostetun kasvispihvin.

Kommentit (132)

Vierailija
61/132 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä haluaisin kuulla, mitä mieltä vegaanit ovat noista kasvit, kuulee, haistaa ja tuntee -jutuista! Miten voi olla oikein syödä tuntevia olentoja, jotka hoivaa kavereitaan!

No kyllä minä ainakin mieluumin revin porkkanan maasta kuin tapan eläimen. Vaikka kasvit omalla tavallaan saattavat aistia jos niihin esimerkiksi kosketaan, niin eivät ne silti samalla tavalla ajattele, tunne tai aisti kipua kuin ihmiset ja eläimet.

Lisäksi mieluummin itse sitten tapan julmasti vaan kasveja kasvissyöjänä, kuin tapan seka eläimiä että kasveja (ja kasveja vielä moninkertaisesti sillä ne syötäväksi päätyvät eläimetkin syövät kasveja).

Vierailija
62/132 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyväksy valintasi. Jos et siihen pysty vaan kalikka kalahtaa koko ajan, ala kasvissyöjäksi. Vegaanien haukkuminen ei huonoa omaatuntoasi poista eikä sitä faktaa muuksi muuta, että kasvissyönti sekö ekologisempaa että eettisempää kuin sekasyönti.

Ei taatusti ole tuon kaverini syömiset ekologisempia kuin meidän perheemme syömiset :D Ihan hupsu ajatus, että joku soijarouhe olisi ekologisempaa kuin itsepyydetty kala.

ap

Luuletko, että se, miten sinä syöt, vaikuttaa hyttysen pierunkaan vertaa siihen, että kasvissyönti on eettisempää ja ekologisempaa kuin sekaryokavalion noudattaminen? :D Sinun tyylisi syödä ei muuta faktoja mihinkään suuntaan.

Toivon, että moni muukin alkaisi suosia lähiruokaa. Pienin askelin eteenpäin :D Muutos lähtee aina yhdestä ihmisestä.

ap

Itse toivon, että moni muukin alkaisi syödä vegaaniruokaa. Tässä onkin menty viime vuosina ilahduttavan isoin askelin eteenpäin. :D

Ihminen on sekasyöjä. Pelkän kasviravinnon kanssa tulee auttamatta ongelmia, ellei nappaa lisävitamiineja. Puutostilat ovat muutenkin todannäköisiä, ellei ole tosi valveutunut ja tarkka, ja lasten kohdalla ollaan vegaaniudessa jo laiminlyönnin rajamailla.

Kuinkas muuten äidinmaito, onko se sallittua?

Vegaanit ovat keskimääräistä terveempiä, joten älä turhaan ole huolissasi. Huoli kannattaa suunnata enemmin epäterveellisesti syövään kansanosaan, siinä onkin työnsarkaa, sen verran isosta joukosta kyse. :/

Olen samaa mieltä kanssasi siitä, että ihmisten ruokailutottumuksissa on paljon työsarkaa. Mutta siitä en ole samaa mieltä, että vegaanius olisi vastaus ongelmaan: erittäin epäterveellisesti voi elää myös pelkkää kasviravintoa syömällä - sokeri ja kovat kasvirasvat eivät muutu terveellisiksi sillä, että ovat kasviperäisiä. Ihminen on biologisesti siten rakennettu, että voi parhaiten syömällä kohtuullisesti kaikkea eikä liikaa mitään. Kasvispainotteinen, kalalla, munilla ja maitotuotteilla täydennetty ruokavalio lienee ihan tutkitustikin paras. Punaista lihaa ei ole tarpeen syödä kenenkään, tästä olen vegaanien kanssa täysin samaa mieltä.

Miten se oli se äidinmaito? Entä hyönteiset?

Ongelmaan on hyvin hankala puuttua, kuten on nähty. Lihansyönti on ihmisille niin arkipäiväistä, että siitä omasta pihvistä ei haluta luopua vaan ennemmin suututaan.

Mistä ongelmasta nyt puhut? Jos epäterveellisestä syömisestä, niin epäterveellisesti voi syödä muutakin kuin lihaa, myöntänet tämän.

Jos taas on kyse eettisistä valinnoista, toivoisin saavani kestävämpiä perusteluja kuin nykyiset. Eläinten tehotuotanto on epäeettistä, totta. Mutta onko kasvienkaan tehotuotanto eettistä? Mitä mieltä olet uusista kasveja koskevista tutkimuksista? Entä nyt paljon esillä ollut hyönteisten hyötykäyttö ravinnoksi? Voisitko kuvitella syöväsi heinäsirkkoja? Jos et, miksi silti voit syödä kasveja, jotka tutkitusti viestivät ja tuntevat?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/132 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä haluaisin kuulla, mitä mieltä vegaanit ovat noista kasvit, kuulee, haistaa ja tuntee -jutuista! Miten voi olla oikein syödä tuntevia olentoja, jotka hoivaa kavereitaan!

No kyllä minä ainakin mieluumin revin porkkanan maasta kuin tapan eläimen. Vaikka kasvit omalla tavallaan saattavat aistia jos niihin esimerkiksi kosketaan, niin eivät ne silti samalla tavalla ajattele, tunne tai aisti kipua kuin ihmiset ja eläimet.

Lisäksi mieluummin itse sitten tapan julmasti vaan kasveja kasvissyöjänä, kuin tapan seka eläimiä että kasveja (ja kasveja vielä moninkertaisesti sillä ne syötäväksi päätyvät eläimetkin syövät kasveja).

Mistä sinä tiedät, miten kasvit aistivat kipua? Eihän ole pitkäkään aika siitä, kun yleisesti ajateltiin etteivät koiranpennut tunne kipua, ja siitä vähän aikaa taaksepäin niin ajateltiin, etteivät vauvat tunne kipua...

Mihin eläimen raja vedetään: ovatko hyönteiset suojeltavia olentoja, vai vaatiiko suojeluvaiston herääminen pörröisen turkin ja vetoavan katseen?

Onko tässä vegaanisuusaatteessa taustalla mitään muuta kuin se, mikä itsestä tuntuu hyvältä tai pahalta? Miksi munien syöminen on paha, mutta porkkanan voit surutta repiä maasta ja rouskutella menemään?

Ihan oikeasti haluaisin kuulla nimenomaan tuosta eettisestä arvoperustasta. Mihin rajat vedetään ja miksi?

Vierailija
64/132 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ap ja muut mielenterveysongelmaiset "vegaanien vastustajat", faktat ovat tässä:

1) Millä tahansa mittarilla keskivertovegaani on kuolessaan ollut syyllinen paljon vähempään tuskaan kuin keskivertosekaani.

2) Kasvisruoka, vaikka osittain ulkomailtakin roudattu, on ympäristölle parempi vaihtoehto kuin lihansyönti.

Yrittäkää nyt vain elää näiden totuuksien kanssa ja antakaa meidän vegaanien elää rauhassa omalla tavallamme. Syökää te lihaa, voikaa pahoin ja kiukutelkaa, ei minua kiinnosta tämän enempää.

Vierailija
65/132 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä ap ja muut mielenterveysongelmaiset "vegaanien vastustajat", faktat ovat tässä:

1) Millä tahansa mittarilla keskivertovegaani on kuolessaan ollut syyllinen paljon vähempään tuskaan kuin keskivertosekaani.

2) Kasvisruoka, vaikka osittain ulkomailtakin roudattu, on ympäristölle parempi vaihtoehto kuin lihansyönti.

Yrittäkää nyt vain elää näiden totuuksien kanssa ja antakaa meidän vegaanien elää rauhassa omalla tavallamme. Syökää te lihaa, voikaa pahoin ja kiukutelkaa, ei minua kiinnosta tämän enempää.

Ap:n siika herätti kovasti tunteita, samoin hirvi. Millä tahansa mittarilla mitattuna ne ovat kuitenkin ympäristölle parempia vaihtoehtoja kuin massatuotettu ja tehoprosessoitu soija. Saatte toki elää rauhassa omalla tavallanne, mutta antakaa te myös arvo ekologisesti ja eettisesti eläville sekasyöjille. Pelkkä vegaanisuus ei tee kenestäkään automaattisesti parempaa ihmistä, vaan kyse on aika paljosta muustakin.

Ihmettelen vielä tuota lihasta jankuttamista: en minäkään punaista (tai muunkaan väristä) lihaa syö, mutta kalaa, munia ja maitotuotteita kyllä. Ja käytän toki nahkatuotteita, sillä puuvilla jos mikä on epäekologista, eivätkä nuo fleecet ja mikrokuidutkaan taida ihan kestävintä kehitystä olla... Pelkkä ruoka ei kerro vielä yhtään mitään siitä, miten ekologisesti joku elää.

Vierailija
66/132 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä sinä tiedät, miten kasvit aistivat kipua? Eihän ole pitkäkään aika siitä, kun yleisesti ajateltiin etteivät koiranpennut tunne kipua, ja siitä vähän aikaa taaksepäin niin ajateltiin, etteivät vauvat tunne kipua...

Mihin eläimen raja vedetään: ovatko hyönteiset suojeltavia olentoja, vai vaatiiko suojeluvaiston herääminen pörröisen turkin ja vetoavan katseen?

Onko tässä vegaanisuusaatteessa taustalla mitään muuta kuin se, mikä itsestä tuntuu hyvältä tai pahalta? Miksi munien syöminen on paha, mutta porkkanan voit surutta repiä maasta ja rouskutella menemään?

Ihan oikeasti haluaisin kuulla nimenomaan tuosta eettisestä arvoperustasta. Mihin rajat vedetään ja miksi?

No tähän mennessä ei ole pystytty todistamaan että kasvit ajattelevat, tuntevat tai aistivat niin kuin eläimet, koska kasveilla ei ole esimerkiksi hermojärjestelmää tai aivoja. Toki ne reagoivat jollain tavoin ympäristöön, mutta tutkijatkin ovat melko yksimielisiä siitä etteivät ne varsinaisesti tunne kipua. 

Sen sijaan on varmaa että eläimet ajattelevat, aistivat ja tuntevat. Siksi onkin vähän naurettavaa että tässä pohditaan niin syvällisesti että MITÄ JOS kasvit tuntevat kipua, kun kuitenkin samaan aikaan onnellisesti mussutetaan tunteviksi todistettuja eläimiä ja vielä siihen päälle niitä kasveja joista ollaan niin huolissaan.

Eiköhän siinä kananmunista kieltäytymisessä ole enemmänkin taustalla se ettei koeta niitä tarpeellisiksi tai haluta ottaa niitä eläimiltä, saati sitten se miten munijakanoja suurimmaksi osaksi kohdellaan. Tuskin ainutkaan vegaani ajattelee että se kananmuna itsessään tuntee kipua jos siellä ei edes ole tipua sisällä. Vegaani ei myöskään syö mitään eläinperäistä, joten eikö se raja ole tuossa jo aika helppo nähdä? 

Sen sijaan voisit pohtia että miksi joillekkin on niin kamala järkytys syödä lehmää/kissaa/koiraa/poroa, mutta sitten samaan aikaan ihan ok syödä muita eläimiä.

Vierailija
67/132 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tässä nyt on ongelma? Aloittajan ystävä nyrpistelee ap:n tarjoamalle ruualle ja ap nyrpistelee vegaaniystävänsä tarjoamalle ruualle. Näin ulkopuolisen silmin näyttää siltä, että kaksi lapsellista nyrpistelijää ovat löytäneet toisensa. Ainakin tältä osin tässä on ystävykset samanlaisia.

Vierailija
68/132 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina yhtä hauska lukea näitä moralisointeja ja pohdintoja kasvien syömisestä, vaikka kuitenkin samat ihmiset ihan mielellään loppujenlopuksi syövät niitä kasveja ja sen lisäksi kasveja kuluttavia eläimiäkin yhtään sen enempää miettimättä. Hohhoijaa.

Ihan rehellisesti, jos sun pitäis valita että tapatko tässä ja nyt perunan vai possun niin kumman valitsen? Kumpi sun mielestä todennäköisemmin pelkää kun lähestyt sitä veitsen kanssa ja kumpaan sattuu kun lyöt sillä veitsellä?

Vierailija
69/132 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vegaanit syövät myös ihan älyttömän prosessoitua ruokaa. Ei soija tai seitansieni itsekseen muutu lihan korvikkeeksi tai kaura maitoa korvaamaan. Onko joku joskus laskenut, että onko kaikki tuo teollinen käsittely ja maailman toiselta laidalta roudaaminen todella sellainen ekoteko, joksi veganismia väitetään? Itsekin syön hyvin kasvispainotteista ruokaa, mutta jos haluan syödä juustoa jostain syystä, niin ostan sitä, enkä vegaanista superprosessoitua korviketta (joka tosin ihan Ok makuista).[/quote

Eikä syö, mistä sinä sen tiedät? En ainakaan itse syö vaan laitan suurimman osan itse.

Vierailija
70/132 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tähän mennessä ei ole pystytty todistamaan että kasvit ajattelevat, tuntevat tai aistivat niin kuin eläimet, koska kasveilla ei ole esimerkiksi hermojärjestelmää tai aivoja. Toki ne reagoivat jollain tavoin ympäristöön, mutta tutkijatkin ovat melko yksimielisiä siitä etteivät ne varsinaisesti tunne kipua. 

Sen sijaan on varmaa että eläimet ajattelevat, aistivat ja tuntevat. Siksi onkin vähän naurettavaa että tässä pohditaan niin syvällisesti että MITÄ JOS kasvit tuntevat kipua, kun kuitenkin samaan aikaan onnellisesti mussutetaan tunteviksi todistettuja eläimiä ja vielä siihen päälle niitä kasveja joista ollaan niin huolissaan.

Eiköhän siinä kananmunista kieltäytymisessä ole enemmänkin taustalla se ettei koeta niitä tarpeellisiksi tai haluta ottaa niitä eläimiltä, saati sitten se miten munijakanoja suurimmaksi osaksi kohdellaan. Tuskin ainutkaan vegaani ajattelee että se kananmuna itsessään tuntee kipua jos siellä ei edes ole tipua sisällä. Vegaani ei myöskään syö mitään eläinperäistä, joten eikö se raja ole tuossa jo aika helppo nähdä? 

Sen sijaan voisit pohtia että miksi joillekkin on niin kamala järkytys syödä lehmää/kissaa/koiraa/poroa, mutta sitten samaan aikaan ihan ok syödä muita eläimiä.

Eli kivun aistiminen, ajatteleminen ja tunteiden tunteminen (?) ovat ”se juttu”. Okei.

Kuinkas ekologisuus, joka on toinen kovasti käytetty argumentti: ovatko valintasi kestävällä,pohjalla muutenkin kuin ruuan osalta? Kemikaalit, autoilu jne.?

Älä ota kysymyksiäni keljuiluna, ihan oikeasti alkoi koko aate kiinnostaa, kun nuo kasvijutut joku linkkasi tänne. En ennen ollut moisiin törmännyt! Mutta ekologisuutta olen paljon pohtinut ja kestävää kehitystä, vaikken vegetaristi saati vegaani olekaan.

Vierailija
71/132 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vegaanit syövät myös ihan älyttömän prosessoitua ruokaa. Ei soija tai seitansieni itsekseen muutu lihan korvikkeeksi tai kaura maitoa korvaamaan. Onko joku joskus laskenut, että onko kaikki tuo teollinen käsittely ja maailman toiselta laidalta roudaaminen todella sellainen ekoteko, joksi veganismia väitetään? Itsekin syön hyvin kasvispainotteista ruokaa, mutta jos haluan syödä juustoa jostain syystä, niin ostan sitä, enkä vegaanista superprosessoitua korviketta (joka tosin ihan Ok makuista).

Pieni tarkennus. Ei ole olemassa mitään seitansientä. Seitan tehdään jauhoista yms.

Eikä kyllä kaurasta maitoa tule.

ap

Kaurasta on helpompi tehdä kauranaitoa kuin muuttaa se lehmän kautta lehmänmaidoksi.

Tässä ohje kauramaitoon jos haluat joskus kokeilla:

3dl kaurahiutaleita

8 dl vettä

Ripaus suolaa

Liota kaurahiutaleita vedessä noin tunti

Valuta vesi pois hiutaleista siivilällä

Heitä hiutaleet blenderiin ja vesi päälle

Blendaa n. 3 minuuttia

Kaada seos esim. harsoliinan läpi

Nauti!

Googlettamalla saat yksityiskohtaisemmat ohjeet!

Vierailija
72/132 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaanisuus on mielen sairaus

Vierailija
73/132 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tehnyt hyvän alotuksen vegaanien toiselta puolelta maailmaa raahaamista elintarvikkeista, hän ei syyttänyt ketään ihmetteli vain ja yritti saada keskustelua aiheesta. Näyttää siltä, että kiihkovegaanit ovat nyt hyökänneet tänne puolustamaan omaa diettiään raivolla. Kuinka te vegaanit jaksatte syyttää sekasyöjiä vegaanien mustamaalauksesta kun itse ette pysty edes keskustelemaan asiasta ilman kiihkoa ja syyttelyä ja martyyriksi heittäytymistä?

Vierailija
74/132 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaanien ja kasvissyöjien alalajeja on juuri niin paljon, kuin on suitakin. Jokainen tuntuu noudattavan omaa juttua omin poikkeuksin. Puritaaneja mahtuu paljon joukkoon niitäkin.

Minun treffaamani tapaukset söivät itsekaadettua hirveä tai järvikalaa. Minusta se on yksi järkevimpiä muotoja, että vastustetaan tietynlaista liukuhihnatuotantoa, mutta ymmärretään riistan ja kalan erilainen asema. Tai ainakin minun silmissäni ovat vegaanit tmv. saaneet paljon enemmän ymmärrystä, kuin oli esim. viisi vuotta sitten. Silloin oma käsitykseni perustui näihin puritaanien ehdottomuuksiin.

Vierailija
75/132 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MIKÄ toisten ihmisten ruokavaliossa ahdistaa sinua noin älyttömästi? Oletko sisimmässäsi jo tullut tietoiseksi siitä, että aiheutat valinnoillasi kärsimystä, mutta olet denial-vaiheessa? Ei luulisi muuten liikuttavan, mitä muut syövät tai ovat syömättä.

Se hirvi, minkä mieheni kaataa, on poissa liikenteestä. Ehkä sinä tai läheisesi pelastutte.

ap

Ihan vapaasti, mutta minä en sitä syö. Minun valintani ei ole sinun asiasi. Pitkän linjan vegaanin suolisto menee sekaisin lihasta, tiedoksi.

Vierailija
76/132 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:n siika herätti kovasti tunteita, samoin hirvi. Millä tahansa mittarilla mitattuna ne ovat kuitenkin ympäristölle parempia vaihtoehtoja kuin massatuotettu ja tehoprosessoitu soija. Saatte toki elää rauhassa omalla tavallanne, mutta antakaa te myös arvo ekologisesti ja eettisesti eläville sekasyöjille. Pelkkä vegaanisuus ei tee kenestäkään automaattisesti parempaa ihmistä, vaan kyse on aika paljosta muustakin.

Ihmettelen vielä tuota lihasta jankuttamista: en minäkään punaista (tai muunkaan väristä) lihaa syö, mutta kalaa, munia ja maitotuotteita kyllä. Ja käytän toki nahkatuotteita, sillä puuvilla jos mikä on epäekologista, eivätkä nuo fleecet ja mikrokuidutkaan taida ihan kestävintä kehitystä olla... Pelkkä ruoka ei kerro vielä yhtään mitään siitä, miten ekologisesti joku elää.

Mikä juttu tää on että sekasyöjät niin usein itkee kun vegaanit ei arvosta. Anna arvo, arvosta minua! Tee sinä omat valintasi omien pohdintojesi perusteella ja elä tyytyväisenä sen kanssa by all means, mutta et voi minua vaatia arvostamaan valintaasi syödä eläviä, tuntevia olentoja. En myöskään kitise ketään sekasyöjää arvostamaan omaa vegaaniuttani, mulle on yhdentekevää.

Vierailija
77/132 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MIKÄ toisten ihmisten ruokavaliossa ahdistaa sinua noin älyttömästi? Oletko sisimmässäsi jo tullut tietoiseksi siitä, että aiheutat valinnoillasi kärsimystä, mutta olet denial-vaiheessa? Ei luulisi muuten liikuttavan, mitä muut syövät tai ovat syömättä.

Se hirvi, minkä mieheni kaataa, on poissa liikenteestä. Ehkä sinä tai läheisesi pelastutte.

ap

Ihan vapaasti, mutta minä en sitä syö. Minun valintani ei ole sinun asiasi. Pitkän linjan vegaanin suolisto menee sekaisin lihasta, tiedoksi.

Ei muuten mennyt! Kahdeksan vuotta ilman lihaa ja hirven ulkofilepihvi ei tehnyt mitään.

Vierailija
78/132 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Tuohan on puhtaasti fyysinen rajoite eikä siis pohjaa mihinkään ideologiaan. Täysin ymmärrettävä syy välttää lihaa (jota en itsekään syö juurikaan), mutta naurettavaa pukea oma fyysinen rajoite ekologisuuden ja eettisyyden kaapuun.

Aatteenne herättäisi paljon myönteisempiä mielikuvia, jos ette niin fanaattisesti paheksuisi muiden (ekologisia) valintoja tai vääristelisi omien toimintatapojenne motiiveja.

Ja tähän vielä täsmennykseksi: kritisoin tehotuotantoa (myös kasvien!), myrkkyjen käyttöä viljelyssä, geenimanipulaatiota, huvimetsästystä, eläinten kaltoinkohtelua, muovien ja mikrokuitujen älytöntä suoltamista luontoon, tolkutonta kemikaalikuormaa, yliprosessoidun roskan myymistä ruokana... Mutta en näe, miten järkevä eläinperäisen aineksen hyödyntäminen on epäeettistä. Epäeettisempää on jättää se käyttämättä ja surutta tumpata maapallo täyteen muovia ja mikrokuitua.

Vierailija
79/132 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä juttu tää on että sekasyöjät niin usein itkee kun vegaanit ei arvosta. Anna arvo, arvosta minua! Tee sinä omat valintasi omien pohdintojesi perusteella ja elä tyytyväisenä sen kanssa by all means, mutta et voi minua vaatia arvostamaan valintaasi syödä eläviä, tuntevia olentoja. En myöskään kitise ketään sekasyöjää arvostamaan omaa vegaaniuttani, mulle on yhdentekevää.

Ja silti roikut palstoilla selittelemässä ja vouhkaamassa?

Vierailija
80/132 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjosit vegaanille siikaa??? xD