Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jalkapohjan kantakalvon tulehdus - sairastavat tänne!

Vierailija
16.10.2017 |

Minulla todettu kys. vaiva molemmissa jaloissa. Sain vahvan kipulääkekuurin, josta ei ollut minkäänlaista apua. Olen venytellyt ja käytän geelikuppeja kengissä, auttaa hieman.

Harmi vain, työni on aktiivista kävelyä/ seisoskelua 4h/päivä. Ja olen juuri aloittanut työssä, sairasloman hakemisen kynnys on korkealla. Lisäksi kotona pitäisi jaksaa omien pienten lasten kanssa vaikka jalat on ihan tohjona; kävely tekee välillä todella kipeää. Burana auttaa hyvin, mutta sitäkään ei koko ajan viitsi vetää.

Miten te muut pärjäätte kys. vaivan kanssa esim töissä? Millaiset kengät teillä on hyvät? Lääkäri käski vain pitämään "hyviä kenkiä", mutta ei maininnut mitä se käytännössä tarkoittaa. Olen kokeillut erilaisia kenkiä ja vain yhdet geelipohjaiset tennarit ovat olleet sopivat. Ne vaan ei talveen eikä edes vesisateelle sovi...

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut vaiva nyt jo 4,5 vuotta, eli kroonistunut. Kaikkea kokeiltu, mutta vikaa jalan mekaniikassa, eikä siksi parane. Avuksi on ollut mahdollisimman taipuisapohjaiset kengät, jäätyyny iltaisin kantapään alla ja rasituksen välttäminen (alle 6000 askelta päivässä). Yritän myös pudottaa painoa, koska olen ylipainoinen ja se rasittaa jalkaa lisää (paino kertynyt tämän vaivan aikana, kun hyötyliikunta vähentynyt).

Vierailija
22/34 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Crocsit oli käytännössä ainoat millä kärsi kävellä enemmän ja niinpä kesät talvet niillä aidoilla kävelin.

Pari vuotta vaivasi ja loppui yllättäen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla  vaivannut kanssa, mutta parempi jo nyt 4 kk:n jälkeen. Painoa olen pudottanut. Vaiva alkoi, kun lihoin painoindeksiin 30. Onko muilla ylipainoa?

Vierailija
24/34 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme viikkoa walker lasta jalassa yötä päivää ja niin loppui kipu. Oli kestänyt monta kuukautta.

Vierailija
25/34 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpaankin jalkaan tuli, rasitusta ei voinut vähentää (askeleita tuli päivässä 10 000-20 000) ja oli paljon kovalla alustalla kävelyä ja raskaiden taakkojen kantamista. Niihin piikitettiin kortisonia ja määrättiin vaikka mitä lääkettä, mutta lopulta se tuli eteen, että jouduin olemaan puoli vuotta sairaslomalla ja ensimmäiset kuukaudet minimaalisella liikunnalla. Siinä vaiheessa ei enää löytynyt riittävää ja työnteon kanssa yhteen sopivaa kipulääkitystä (pää ei saanut mennä sekaisin työn luonteen takia)ja seuraavaksi olisi mennyt jotain rikki lopullisesti kai. Jalat olivat aivan järkyttävän kipeät, turvonneet möhkäleet, joihin ei kestänyt koskea edes sormella. Kokeilin kyllä pohjallisia, geelityynyjä, yöllä käytettäviä venytyskenkiä, jumppaa, hierontaa ja ties mitä. Ainoastaan kylmägeeli auttoi hieman turvotukseen. Vaihdoin lopulta alaa ja KOLMEN VUODEN kuluttua ei enää sattunut, eikä ole uusinut, jalat kipeytyvät kyllä välillä pahastikin, mutta jää aina kertaluontoiseksi vaivaksi.

Aivan helvetillisen kamala vaiva. Mutta nuori ihminenhän on kuulemma vain laiska jos ei jaksa töitä tehdä ja minä oletin, että kaikkien muidenkin jalat ovat yhtä kipeät kun valittelivat välillä töissä ja tuo pääsi noin tolkuttoman pahaksi vuosien aikana.

Vierailija
26/34 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kengissä vähän korkoa niin paino jakautuu enemmän päkiöille kuin aralle kantapäälle. Ei tarvitse olla mitkään kunnon korkkarit vaan parin kolmen sentin korko! Pehmeä ja paksu kengän pohja joustaa ja vaimentaa iskuja.

Jalkajumppaa ja venyttelyä. Illalla telkun ääressä pyörittele nilkkoja, venyttele jalkateriä... Apteekista saa "vetolastoja" minkä voi laittaa yöksi jalkaan, venyttämään kantakalvoa. Plantaarifaskiittiin ei helposti löydy apua lääkkeistä, akuutimmassa vaiheessa lääkäri voi laittaa kortisonipistoksia.

Ylipaino ja seisomatyö pahentavat oireita.

Vierailija
27/34 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla auttaa takareisien venyttely paremmin kuin pohkeiden venyttely, helpottaa ihan heti. Geelipohjallisista ja kantatyynyistä ei mitään apua. Käytän Voltaren kipugeeliä suoraan kantapäihin, auttaa enemmän kuin mahaan nielaistu pilleri. Vuoden kesti ensimmäinen tulehdus vasemmassa jalassa. Nyt oireilee oikea, mutta ei pääse niin pahaksi kun tiedän konstit jotka auttaa. Kengät pitää valita sen mukaan mikä itselle tuntuu hyvältä. Omani alkoi huonoista uusista lenkkareista ja paljosta kävelystä. Vuosikausia lompsin töissä crocs-kopioilla eikä mitään ongelmaa vaikka 10h työpäivä tein.

Vierailija
28/34 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli tuo ikävä vaiva useita vuosia sitten. Liikkumisen jälkeen tuli aina todella kipeäksi. Pääsin vaivasta kokonaan eroon mbt-kenkiä käyttämällä. Kengissä keinuva pohja, kävely ja iskut rasittavat jalkaa paljon vähemmän siinä liikkeessä. Olen kuntouttanut myös toisen jalkavaivan samoilla kengillä. Kalliit ovat, mutta suosittelen näitä todella. Särkylääkkeiden syöminen jäi. Sellaisella pienellä piikkisellä hierontapallolla hieroin myös jalkapohjia iltaisin.

Vierailija
29/34 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

28 vielä täydentää... 

kokeilin myös erilaisia pohjallisia, myös oman jalan mukaan tehtyjä. Minulla ne eivät auttaneet vaivan paranemiseen, jotkut painoivat saattoivat painaa jostain muusta kohtaa.

Vierailija
30/34 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Painonhallinta on yksi hyvä hoitokeino, jos ylipainoa on karttunut.

2. Hyvät kengät ja sinulle rakennetut sisäpohjalliset.

3. Kivunhoitona kylmäpakkaus ja kipugeelit. Ei kortisoneja, jotka estävät kehoa korjaamasta vaivaa, vaativat uusintaa jatkuvasti ja myös heikentävät pidemmän päälle jalan kudoksia.

4. Ruokavalio voi auttaa myös, eli vähennetään kehossa tulehdusta ylläpitäviä ruokia. Ei siis sokeria, valkoisia viljoja, yms. vaan ravintorikas ruokavalio, joka alentaa matala-asteista tulehdusta kehossa. Lisää kasviksia ja hedelmiä ruokavalioon, vähennä korkean GI:n hiilareita. Valitse kalaa, pähkinöitä yms. sekä neitsytoliivioljyä. Vältä liikaa lihaa, ja huonolaatuisia rasvoja.

5. Sitten selvittely vaikkapa jalkaterapeutin avulla että mikä sen plantaarifaskiitin aiheuttaa. Elämäntyyli? Huonot kengät? Hoitamatta jäänyt nyrjähtänyt nilkka tai joku muu asentovirhe jossain nilkasta ylöspäin (kehohan on kokonaisuus). Sitten rupeat korjaaman noita ongelmia. Tämä on se pitkäkestoinen ratkaisu, joka estää vaivaa uusimasta ja/tai leviämästä kumpaakin jalkaan. Ongelma ole siellä jalan alla missä kipu tuntuu, vaan laajemman alueen ongelmat vain heijastuvat kipuna jalkapohjaan.

6. Venyttelyt yms. riippuvat yleensä kohdan 5 löydöistä, mutta usein ongelmia ei ole vaan pohkeen alueella vaan voi olla hyvä jalkaterä- ja nilkkajumpan lisäksi venytellä pohkeet, takareidet, etureidet sekä (ne usein unohtuvat) lonkankoukistajat.

7. Lisäksi ongelma voi olla laajempi. Sulla voi olla stressiä, joka estää kehoa parantamista jalkaa. Pitää saada stressihormonitasot laskemaan. Tai sitten sulla on jokin muu vaiva, joka laittaa kehon immunivasteen reagoimaan vaikkapa allergeeneihin ruoassa (mikä aiheuttaa tulehdusta), jonkinlaista ruokayliherkkyyttä siis. Tämä voi johtua vaikkapa kilpirauhasen vajaatoiminnasta. Nämäkin asiat pitäisi käydä lääkärillä tarkistamassa.

Vierailija
31/34 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä auttoi lähinnä kai aika. Pehmeät kupit kannoissa helpottivat, kuten myös kinesioteippaus (hyviä ohjeita löytyi YouTubesta ja itse kokeilemalla). Suurin vaikutus varmaan kuitenkin oli aktiivisella venyttelyllä, sitä olen harrastanut vaivan häviämisen jälkeenkin.

Vierailija
32/34 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy jalkaterapeutilla, taustalla voi olla esim. asentovirhe jota voi pyrkiä korjaamaan.

Tsemppiä kovasti!

Vierailija
33/34 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä auttoi lähinnä kai aika. Pehmeät kupit kannoissa helpottivat, kuten myös kinesioteippaus (hyviä ohjeita löytyi YouTubesta ja itse kokeilemalla). Suurin vaikutus varmaan kuitenkin oli aktiivisella venyttelyllä, sitä olen harrastanut vaivan häviämisen jälkeenkin.

Niin ja ylipainoa jonkin verran, mutta ei ihan älyttömästi. Veikkaan että eniten askellukseen vaikuttaa toisen jalan vamma, jossa sääriluun pää murtui pirstaleisesti ja eturistinivelside on siten vähän heikommin kiinni. Kun tuohon lyö ikää yli 40v mittariin, niin ei muuta tarvikaan. Lisäksi viime vuosina ollut selkeästi tulehdustyyppisiä vaivoja muitakin.

Vierailija
34/34 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollut vasemmassa jalassa viime helmikuusta asti. Ei ole kovin kivulias, mutta kovia kengänpohjia ei kestä. Toinen jalka on vähän lyhyempi ja kai vanhemmuuttaan alkoi oireilemaan. Venyttely on ainoa joka auttaa. Nimenomaan jalan pyörittely ja kantapään venyttely eri suuntiin. Pohjevenytyksillä ei vaikutusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä yksi