Kissaongelma
Asun taajamassa, ja vapaana liikkuvat kissat aiheuttavat toistuvasti ongelmaa: ulostavat lasten hiekkalaatikoihin (!) sekä pihalleni, kesällä mylläävät istutukset, virtsaavat pistävää hajua piha-kalusteisiin ja auton etu-/takapuskuriin, säikyttelevät lintuja/tappavat niitä, ja pyörivät autotiellä…
Kissanomistajat eivät tästä kaikesta aiheuttamastaan häiriöstä piittaa: esim. yksi jolla 3 kissaa, sanoo päästävänsä kissat jatkossakin vapaaksi, ”koska on saanut tehdä niin jo 15 vuotta, eikä kukaan ole valittanut.” Minä koen kuitenkin, että kotirauhaani häiritään ja tuotetaan toistuvasti vahinkoa. Minun lisäksi moni naapurini kärsii kissoista. He yrittävät ”hajusotaa” appelsiinin kuorilla ym. epätoivoista. Kissat eivät ole hylättyjä, joten ei niitä ruveta pyydystelemään..
Aluksi pyysin, että kissat pidettäisiin kotona lintujen pesimäaikana - ei vaikutusta. Kissat päästettiin vapaaksi ja esim. aamuisin niitä huudeltiin aina takaisin kotiin. Kun olivat käyneet jättämässä eritteensä ”reviireilleen”.
Minulla olisi laki-ehdotus: mikäli vapaana kulkeva kissa tuottaa murhetta, eikä asiasta puhuminen kissanomistajan kanssa auta, yksikin kuva kissasta olisi syy kirjalliseen varoitukseen. Toisesta kuvasta seuraisi rangaistusvaatimus. Kenelle lakiehdotusta voisi esittää?
Kommentit (22)
Kylvä ruohosipulia lapsesi hiekkalaatikon ympärille karkottamaan kissat. Koiranpissan estoon ruohosipulia myöa postilaatikon luo. Kukkiikin kauniisti!
Ainakin ihan aluksi toimitat nämä köntsät omistajan portaille!